Z cyklu "Co to za roślina"

11. Data: 2007-09-04 17:14:48

Temat: Re: Z cyklu "Co to za roślina"
Od: Michal Misiurewicz <m...@i...rr.com> szukaj wiadomości tego autora

Jerzy Nowak wrote:

> Nie?
> ;-)
> "This is the only part of the fruit that people can eat."
> http://www.gpnc.org/osage.htm

Nie jestem wiewiórką :-)

Pozdrowienia,
Michał

--
Michał Misiurewicz
m...@m...iupui.edu

12. Data: 2007-09-04 20:19:16

Od: Magdalena Bassett <i...@b...com> szukaj wiadomości tego autora

Jerzy Nowak wrote:

> Nie?
> ;-)
> "This is the only part of the fruit that people can eat."
> http://www.gpnc.org/osage.htm
> pozdr. Jerzy

Maclura pomifera jest natywna roslina prerii amerykanskiej.
Dostalam taki owoc zeszlej jesieni, po przegniciu wyplukalam stos
nasion. Z nich wzeszlo 25 drzewek u znajomego szkolkarza. Niestety przed
oddaniem nie sprobowalam ani jednego nasiona! a moze to cymes? Nastepnym
razem gdy zdarzy mi sie zebrac takie jablko, to dam znac, jaki maja smak
te nasiona. A Ty, Michale, poswiec sie i sprobuj jedno. Pewnie masz
blizej do osage orange, niz ja. W Twoich okolicach sadzono je namietnie
w 19 wieku, sluzyly jako ploty i ochrona przed wiatrem. Drewno z osage
orange jest jednym z najtrwalszych, i ploty zbudowane z tego drewna
przetrwaja do 30 lat. Ta roslina ma niesamowite kolce. Przedarcie sie
przez taka zapore jest niemozliwe, chyba, ze jest sie wieworka.

Owoce Maclura pomifera odstraszaja owady, i jedno takie jablko w kacie
pokoju czy szafy skutecznie odstrasza karaluchy, mole, mrowki, itp.

MB

13. Data: 2007-09-04 22:33:38

Od: Michal Misiurewicz <m...@i...rr.com> szukaj wiadomości tego autora

Magdalena Bassett wrote:

> [...]
> razem gdy zdarzy mi sie zebrac takie jablko, to dam znac, jaki maja smak
> te nasiona. A Ty, Michale, poswiec sie i sprobuj jedno.

Wolę jednak zostawić to wiewiórkom.

> [...]
> przetrwaja do 30 lat. Ta roslina ma niesamowite kolce. Przedarcie sie
> przez taka zapore jest niemozliwe, chyba, ze jest sie wieworka.

Te w lasku niedaleko stąd są duże; pewnie dlatego nie zauważyłem kolców.

> Owoce Maclura pomifera odstraszaja owady, i jedno takie jablko w kacie
> pokoju czy szafy skutecznie odstrasza karaluchy, mole, mrowki, itp.

A to ciekawa wiadomość. Muszę wobec tego na jesieni parę zebrać.

Pozdrowienia,
Michał

14. Data: 2007-09-05 00:17:55

Od: Magdalena Bassett <i...@b...com> szukaj wiadomości tego autora

Michal Misiurewicz wrote:

> A to ciekawa wiadomość. Muszę wobec tego na jesieni parę zebrać.
>
> Pozdrowienia,
> Michał

Mala wzmianka o tym na tej stronie pod "Other uses"

http://www.pfaf.org/database/plants.php?Maclura+pomi
fera

Moja bratowa, mieszkajaca w centralnym Illinois w srodku pol
kukurydzianych, trzyma te "jablka" w kazdym pokoju, tak robila jej matka
i babcia, ktore tam sie urodzily, wlasnie przeciw owadom. Twierdzi, ze
nie ma pajeczyn, ani pajakow.

MB

15. Data: 2007-09-05 22:29:58

Od: "Bpjea" <b...@...pl (bez x)> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Magdalena Bassett" <i...@b...com> napisał w
wiadomości news:13drtdn56lqre65@corp.supernews.com...

> [...] wlasnie przeciw owadom. Twierdzi, ze nie ma pajeczyn, ani pajakow.

Pajaki to nie owady :)
Poza tym akurat pajaki w mieszkaniu sa sprzymierzencami ludzi.

Pozdrawiam,
Bpjea

16. Data: 2007-09-06 03:06:24

Od: Magdalena Bassett <i...@b...com> szukaj wiadomości tego autora

Bpjea wrote:
> [...]
>

> Pajaki to nie owady :)
> Poza tym akurat pajaki w mieszkaniu sa sprzymierzencami ludzi.

Wiem, wiem, ale nie lubie, jak mi laza po glowie, gdy spie :) Pajakow
nigdy nie zabijam, ani nie przesladuje, to raczej one mnie.
MB

17. Data: 2007-09-06 06:15:37

Temat: Re: [OT] Pająki
Od: richo nazca <n...@n...nospam.com.pl> szukaj wiadomości tego autora

Zauważyliście (to raczej do tu-bylców) inwazję tygrzyków? Jeszcze w
zeszłym roku musiałem się ich nieźle naszukać, a teraz gapią się niemal
z każdego krzaczka. Może to wynika z dużej ilości wszelkiej maści
koników polnych. Jak idę ścieżką po ogrodzie tworzą uroczą meksykańską
falę ;)

--
richo

18. Data: 2007-09-06 21:40:27

Od: "Bpjea" <b...@...pl (bez x)> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "richo nazca" <n...@n...nospam.com.pl> napisał w wiadomości

> Zauważyliście (to raczej do tu-bylców) inwazję tygrzyków? [...]
> Może to wynika z dużej ilości wszelkiej maści koników polnych. [...]

Ida na polnoc, bo cieplej jest :)
W tym roku tez byl u mnie jeden, w kosmosie sie zagniezdzil :)

Pozdrawiam,
Bpjea

19. Data: 2007-09-06 21:42:00

Od: "Bpjea" <b...@...pl (bez x)> szukaj wiadomości tego autora

Uzytkownik "Magdalena Bassett" <i...@b...com> napisal w
wiadomosci news:13durlic5dv7ab1@corp.supernews.com...

> Wiem, wiem, ale nie lubie, jak mi laza po glowie, gdy spie :)

Gdy spie, z reguly nie wiem co mi lazi po glowie i czy w ogole lazi :)

Pozdrawiam,
Bpjea

20. Data: 2007-09-07 07:31:28

Od: Krystyna Chiger <k...@h...people.pl> szukaj wiadomości tego autora

Bpjea wrote:

> Ida na polnoc, bo cieplej jest :)
> W tym roku tez byl u mnie jeden, w kosmosie sie zagniezdzil :)

U mnie zawsze są, ale w tym roku przesadziły. W nocy jeden "zasznurował"
mi drzy wyjściowe.

Najpiękniejszą muzyką przed snem

wyrównywanie trawnika
Dylemat z wyborem zywoplotu.
to nie kaczka dziennikarska, to polski horror
walka z samosiejkami
znowu jestem