Re: OT - sprzeczanki ;) (Re: pytanko!!!)

From: "Robert" <r...@m...pl>
Newsgroups: pl.sci.medycyna
Subject: Re: OT - sprzeczanki ;) (Re: pytanko!!!)
Date: Sun, 25 Apr 2004 01:57:03 +0200

> Acha, to troche jak jeden lekarz tutaj - wypowiada sie madrym glosem,
> czasem poradzi, ale jak go zapytac "dlaczego" albo sie prosi o
> sprecyzowanie czegos to sie obraza i stwierdza, ze sie na niego wsiada
> i zalewa niezwiazanym z tematem potokiem slow. Niektore dzieci gdy nie
> chca sluchac tez tak robia - zatykaja uszy i glosno cos krzycza ;)

Chyba nie wiem ktory to :) Ale moze lepiej nie mow, jeszcze sie rozwinie
jakas klotnia :)

> Znaczy co - poczul sie urazony, wiec powiedzial cos... no
> bezsensownego, bo czemu okulista mialby wykrywac zlamane palce...
> zreszta to, ze Zukow wypadl dobrze w moich oczach nie ma zwiazku ze
> zlamanymi palcami i jajnikami bo u mnie stwierdzil inne rzeczy...
> Generalnie generalny brak zwiazku jak dla mnie.

Oj chyba za bardzo sie rozdrabniamy... Moze podam analogiczny - moim
zdaniem - i humorystyczny jednoczesnie (mam nadzieje :)przyklad:
to tak jak by ktos przy starym gorniku rozprawial o wydobywaniu wegla
lyzeczka od herbaty, tenze gornik w oparciu o swoje doswiadczenie moglby
poczuc sie moze nawet troszke urazony i zartem odpowiedziec "tak, jasne,
wstydze sie ze wydobywam wegiel kilofem a nie lyzeczka"
Ot po prostu i chyba nie warto dalej drazyc tego akurat tematu...

> Dorzuc do tego gabinety lekarskie.

Rozumiem o co Ci chodzi, sa oczywiscie takie ktore rowniez maja cel jak
wrozki itp. Pracuja tam tylko ludzie, nie da sie niestety wyselekcjonowac na
studiach lekarzy z powolaniem od tych ktorzy czuja interes (choc do interesu
daleka droga, no ale zawsze...)
Ale ogolnie cel funkcjonowania prywatnych gabinetow lekarskich jest leczyc
za pieniadze a nie opowiadac bajki za pieniadze jak - moim zdaniem - jest w
przypadku wspomnianych poprzednio trzech zjawisk.

> Moge wiedziec, na jakiej podstawie wypracowales swoje zdanie nt.
> irydologii?

Na podstawie wiedzy ktora mowi mi ze nie istnieja takie zaleznosci, czyli ma
takiej mozliwosci aby obraz teczowki mowil o stanie czy tym bardziej
przyszlosci organizmu...
Jeszcze raz wrzucilem haslo w google i popatrz co mi pokazalo (
http://www.zyjzdrowo.pl/pages/mednat/dziedziny.php?t
itle=Irydologia )

"Za wynalazcę irydologii uznaje się XIX-wiecznego węgierskiego lekarza
Ignacego von Peczely. W wieku 12 lat został on zaatakowany przez sowę,
musiał jej złamać nogę, aby ujść z życiem. W tym momencie, jak mu się
wydało, na tęczówce sowy pojawiła się ciemna linia. Wywnioskował z tego, że
złamanie nogi znalazło odzwierciedlenie w tęczówce sowy. Wydarzenie to stało
się podstawę dla późniejszej teorii irydologicznej Peczelego. "
"Irydologia polega na studiowaniu tęczówki oka, aby z jej wyglądu wnioskować
o aktualnych i przyszłych chorobach człowieka. Zwana też irisologią lub
iriskopią jest dość częstą praktyką w Europie, szczególnie wśród kręgarzy,
homeopatów, akupunkturzystów i znachorów"
"Tęczówka służy też irydologom do przepowiadania przyszłości pacjenta.
Irydolodzy wróżą z jej wyglądu, podobnie jak astrolodzy z układu gwiazd.
Przepowiadają przyszłe symptomy i schorzenia. Twierdzą, że potrafią
rozpoznać przeszłe i przyszłe wydarzenia w życiu pacjenta, nawet czy i jak
popełni samobójstwo, a także czy ktoś z jego rodziny zmarł i na jaką
chorobę! "
"Irydolodzy używają tęczówkę jako spirytystyczne medium do jasnowidzenia.
Wielu z nich stawia diagnozy z wyglądu tęczówki, korzystając z
psychotronicznych zdolności lub kontaktu z duchami przewodnimi. Źrenica oka,
zdaniem wielu irydologów, stanowi źródło mistycznej energii, dzięki której
można wnioskować o stanie ciała człowieka przy pomocy intuicyjnych
zdolności."

Czytam i sie smieje :) To oczywiscie tylko jakas tam strona, wiec moze byc
"niefachowa", ale powalila mnie... :)

> Az do odwolania? ;)

Nie tak... To co udowodniono to fakt, jest i bedzie, mozna robic
dokladniejsze badania, mozna uscislac kryteria, srodowisko itp itd, ogolnie
moze to spowodowac zmiane kierunku postepowania w praktyce, ale fakt jest
faktem i nikt go nie odwola (chyba ze sie okaze ze ktos sfalszowal dane ale
to zupelnie inna historia...)

> Mi akurat nie chodzilo o badania statystyczne, lecz inne stwierdzenia,
> np. jak nalezy sie odzywiac albo czy nalezy kazac wkuwac dzieciom w
> szkole ludzkich przodkow w ewolucji. Ja wkuwalam na pamiec m. in.
> neandertalczyka. Tego akurat zapamietalam.

A to juz jest tylko interpretacja wiedzy, nikt nie udowodnil ze dana dieta
jest jedyna i sluszna. Specjalisci moga co najwyzej zalecic taka a nie inna
diete.
A co do szkoly to dlaczego dzieci nie mialyby znac np. epok i okresow, a w
szczegolnosci "ostatnich sekund" na zegarze ewolucyjnym? To jest czesc
biologii w szkole (bynajmniej kiedys byla, teraz nie wiem) i aby
spoleczenstwo nie bylo coraz hmm... "mniej madre" :) nalezy tego nauczac.
Chyba ze chodzi Ci o to ze teoria ewolucji moze zostac odwolana :)

> Z Kopernikiem tez pewnie specjalnie nie szlo dyskutowac na temat
> plaskosci Ziemi :))

Nie porownywalbym Kopernika z wrozkami :)

> Znaczy co - psychologicznie wmowil mi arytmie i problemy z trawieniem
> ktore mialam juz wczesniej?

Nie, znaczy ze "psychologicznie" po krotkim kontakcie mogl odczytac pewne
interesujace go fakty z Twojej przeszlosci i wmowic CI ze odczytal je na
podstawie fusów z kawy lub obrazu teczowki... A Ty nawet nie bedziesz
wiedziala czym i kiedy mu to zdradzilas. Co innego jesli chodzi o
przyszlosc, ale na to tez sa sposoby...
Taki np. Coperfield... powinnismy wierzyc ze np "chowa" lokomotywe? :)

> Ideowym przeciwnikom byloby chyba na reke udowodnic nieskutecznosc
> irydologii, tym bardziej ze mam wrazenie ze niektorzy traktuja ja jak
> konkurencje,

ale po co? To zadna konkurencja IMO... Pozatym aby przeprowadzic badania
trzebaby zaangazowania irydologow, a wtedy patrz punkt pierwszy :)

> Irydolodzy potrafia naukowo wyjasnic w jaki sposob stan organizmu
> znajduje odbicie w teczowce oka.

A to ciekawe. Osobiscie watpie, mozesz mi wskazac takie wyjasnienie?

> Zas przeciwnicy mowia zazwyczaj
> glupoty, tak jak w <c69c24$m1q$1@inews.gazeta.pl>.

Sorry ale nie potrafie z podanego adresu odtworzyc wiadomosci... (Znaczy
musze sie douczyc :)
I nie generalizowalbym ze "przeciwnicy mowia zazwyczaj glupoty"... znani mi
przeciwnicy raczej glupot nie mowia, a co do zwolennikow to patrz np. link
ktory podalem wyzej...

> jesli chodzi o rozne niekonwencjonalne metody leczenia czy chocby
> zywienia. Ci ktorzy przekonywali o plaskosci Ziemi tez pewnie tak sie
> zachowywali, bo czy da sie sensownie mowic na ten temat... ;)

:) rownie dobrze moznaby stwierdzic ze Kopernik byla kobieta :)

Pozdrowienia srodnocne :)

Robert