Oczko wodne z laminatu.

11. Data: 2005-02-17 23:42:32

Temat: Re: Oczko wodne z laminatu.
Od: "Paweł Woynowski" <p...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Zgadzam się w całej rozciągłości!!!
> --
> pozdrawiam
>
> Arkadiusz Prażmowski

Ja również nie widzę żadnych plusów z posiadania plastikowego, a w zasadzie z
laminatu epoksydowo lub poliestrowo - szklanego, oczka wodnego. Spróbuje to
uzasadnić w punktach uprzedzając że jestem zwolennikiem naturalistycznych oczek
wodnych (patrz: http://www.mikrojezioro.met.pl)z jek najmniejszą ilością kamienia.
Roma na początek zadam Ci pytanie. Do czego ma Ci to oczko służyć? Czy ma to
być wtopione w kompozycję ogrodu oczko - ogród wodny ze wszelkim dobrodziejstwem
wodnego inwentarza (rośliny, ryby i cała masa innych organizmów (patrz:
http://www.mikrpjezioro.met.pl --> Fauna) które razem tworzą niepowtarzalny
klimat w ogrodzie i najważniejsze, że są niezbędne do utrzymania w oczku tzw.
równowagi biogicznej. Jeżeli takie ma być Twoje wymarzone oczko to "wanna"
odpada? A dlaczego to wyjaśniam niżej.

1. Nigdy taka "wanna" nie będzie wyglądała naturalnie w naszym ogrodzie (pionowe
ściany).
2. W zasadzie wszystkie te "wanny" nie mają prawidłowo umieszczonych półek na
rośliny wodne (są one za waskie i za płytkie i nie ma możliwości zaplanowania
obsadzeń wymażonymi roślinami wodnymi.
3. Wszystkie one są za płytkie do cołorocznej hodowli ryb.
4. Brak możliwości zaprojektowania kształtu oczka.

Natomiast oczka w których wykorzystuje się folię PVC jako hydroizolację (obecnie
najtańsza metoda), można kształtować według własnych upodobań. Łatwo jest takie
oczko upodobnić do naturalnych stawików (maskując nadkłady na brzegu np:
odwróconą darnią z posadzonymi w niej roślinami lubiącymi dużą wilgotność np.
tojeść rożesłana która z czasem zamaskuje wystające nad powierzchnię wody
fragmenty folii, posadzona na brzgu rośnie do wody, natomiast posadzona przy
brzegu w płytkiej wodzie będzie rosła w kierunku brzegu wchodząc na niego.
Można je ląłczyć strumienami i kaskadami (również na folii)w kika oczek można je
zaprojektować z wyspą i mostkiem na nią prowadzącym gdzie na wyspie będzie np.
"świątynia dumania" czy jakaś gustowna altanka lub pergola na np. winorośla
(sic'), opcji jest całe mnóstwo.

> Do tej pory miałam takie prowizoryczne: wykopany dół + folia, którą co roku
> musiałam wymieniać (mróz itd.)

Używałaś zapewnie folii ogrodniczej która nie jest odporna na czynniki
atmosferyczne i pod wpływem światła słonecznego (promieniowanie UV) oraz mrozu
kruszeje i traci swoje właściwości.
Zastosuj folię PVC np. polskiej firmy ERGIS (najtańsza i nie ustępująca jakością
zagranicznym foliom). Taka folia o grubości np. 0.6 mm ma gwarancję producenta
na działalność czynników natmosferycznych na 25 lat.
O innych materiałach uszczelniających piszę na stronie
http://www.mikrojezioro.met.pl --> Technika --> Budowa oczka.Polecam ten dział,
dowiesz się tam jak prawidłowo ukształtować dno i brzegi oczka, jak obliczyć
potrzebną ilość folii, itd, itd.

> a do tego czyszczenie było uciążliwe,

Tak samo uciązliwe jest czyszczenie "wanny". Oczko na folii prawidłowo
ukształtowane wymaga częściowego odmulania raz na 3 do 5 lat (tylko w strefie
gdzie na dnie nie rosną rośliny które z osadów dennych czerpią składniki
pokarmmowe).

Oczko na folii ma nieograniczone możliwości kształtowania jego wielkości i formy
oraz półek na rośliny, jedynem ograniczeniem jest wielkośc przeznaczonego terenu
pod oczko, oraz zasobność portfela :)

Mikro Jezioro obchodzi w tym roku 10 rocznicę powstania i jak do tej pory nie
miałem z nim zadnych problemów związanych z jego szczelnością, mimo tego leży w
takim nie typowym miejscu jakim jest osiedle mieszkaniowe, gdzie np. psy
puszczone samopas nierzadko korzystają w nim z kąpieli, ze nie wspomnę już
momentów kiedy sam wchodzę do niego w celu wykonania prac konserwacyjnych przy
roślinach rosnacych na dnie (z brzegu nie sięgam).

Pozdrawiam,
Paweł Woynowski

12. Data: 2005-02-18 12:34:52

Od: "Paweł Woynowski" <p...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

13. Data: 2005-02-18 13:36:00

Od: "JerzyN" <N0,007,SPAM@megapolis.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Paweł Woynowski" <p...@o...pl>
> [...]
Spróbuje to
> uzasadnić w punktach uprzedzając że jestem zwolennikiem

Oczko na folii ma byc [naturalistyczną] częścią przyrody?
A może by tak zastosować glinę lub bentonit?

> oczek wodnych (patrz: http://www.mikrojezioro.met.pl) z jek
najmniejszą ilością kamienia.
[...]

W przeciwieństwie do ciebie ja lubię:
http://tinylink.com/?cYd2IuGfb0
--
Pozdrawiam, Jerzy

14. Data: 2005-02-18 17:26:14

Od: "Paweł Woynowski" <p...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Spróbuje to
> naturalistycznych

Przez określenie naturalistyczne uważam takie oczko które komponuje się z
otaczajacym je ogrodem oraz krajobrazem w jakim ogród jest wkomponowany.
Nie wyobrażam więc sobie na nizinach Mazowieckich, ogrodów i oczek pasujących do
krajobrazu wysokogórskiego.

> Oczko na folii ma byc [naturalistyczną] częścią przyrody?
> A może by tak zastosować glinę lub bentonit?

Można, owszem, wyglada to w efekcie bardzo naturalnie lecz.... wiąże się z
olbrzymimi kosztami i nie jest w zasadzie wykonalne we własnym zakresie. Trzeba
mieć specjalną trzeciorzędową glinę, musi być bez zanieczyszczeń fizycznych i
organicznych. Potrzeba jej jest tyle aby pokryła warszwą 30 - 40 cm całą
powierzchnię wykopu pod oczko. Pod glinę daje się warstę geowłókniny i tak samo
po jej położeniu i zagęszczeniu 50 kg zagęszczarką wibracyjną. Glina w trakcie
układania i zagęszczania nie może wysychać aż do momentu zalania oczka wodą. Na
warstwę geowłókniny pokrywającej zagęszczoną glinę daje się podkład pod rośliny
zasypując nim całe oczko warstwą o grubości ok 30 cm. Sadzi się rośliny i zalewa
oczko wodą.
Mata bentonitowa natomiast jest o tyle kłopotliwa że potrzeba do jej ułożenia
specjalnych technik przy łączeniu mat, zwanych igłowaniem
(http://www.mikrojezioro.met.pl/robocze/igłowanie.ht
m). Izolacja bentonitowa
jest konfekcjonowana w płatach 2 x 4,5 m gdzie ciężar 1m2 = 6 kg (tzw.
Gardenmat). Poza tym do pokrycia powierzchni 30 m2 potrzeba aż 54 m2 maty
bentonitowej, a to daje koszt rzędu 2300.00 zł wraz z vatem.
Innym problemem dla amatora budującego taką izolację jest dbałość o to aby
magazynowany materiał był chroniony przed wilgocią, aż do momentu zalania go
wodą, po wykonaniu izolacji, obciążenia jej podłożem i nasadzeniem roślin. Tak
że w efekcie jest to bardzo pracochłonne, skomplikowane i wymaga ekipy fachowców.

> najmniejszą ilością kamienia.
> [...]

Jerzy, Twój przykład bardzo dobrze pasuje do otaczającego go krajobrazu, lecz
dla mnie osobiście nie pasuje w innej cześci Polski. Podoba mi się ten staw bo
nie gryzie się z krajobrazem który go otacza, na przykład coś takiego
http://www.staw.aplus.pl/str8_wielka_wpadka.html. Zastanawiam się co pokierowało
właścicielem do wykonania takiego potworka.

A można inaczej np: http://www.mikrojezioro.met.pl/robocze/oczko_czersk.
jpg .
Ooczko wraz z ogrodem wykonane przez amatorów zapaleńców.

Pozdrawiam
Paweł Woynowski

15. Data: 2005-02-18 20:31:26

Od: "JerzyN" <N0,007,SPAM@megapolis.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
się z
> otaczajacym je ogrodem oraz krajobrazem w jakim ogród jest

Dziękuję, tego mi zabrakło w tym pierwszym liście.
Za resztę również.
--
Pozdrawiam, Jerzy

16. Data: 2005-02-18 20:37:02

Od: "Teresa" <t...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Kamień jest naturalny i na moim terenie jest go dużo.
Do wykonania mojego oczka, zbierałam kamienie z Kaszub i z nad morza.
http://fotogalerie.pl/fotka/2439891096553581424;jses
sionid=0FB22CA32E128A43B3D85F10CD39B649
Myślisz że nie pasuje do otoczenia?
A ja myślę że każdy ma swoją koncepcje:-)

Mam też drugie oczko z laminatu,
jeszcze nie do końca zagospodarowane,
nie będzie w nim rybek, trochę roślin i szum wody .

http://fotogalerie.pl/fotka/2439891097516725514

Trzeba po prostu przemyśleć ,.do czego ma nam służyć.
Czy ma być tylko woda szumiąca ,stawek z rybkami,
czy nastawiamy się na roślinki,a można połączyć wszystko razem :-)

Nie mam nic przeciw foli,
tylko jak widzę brzegi wystające na niebiesko (-:
to gdzie to wygląda natutalnie?
To już lepiej postawić balię z wodą.:-)

Pozdrawiam TeresaR

17. Data: 2005-02-18 21:57:38

Od: "kromek" <kromek@bez_maila.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Paweł Woynowski" <p...@o...pl> napisał w wiadomości

> [...]
> 3. Wszystkie one są za płytkie do cołorocznej hodowli ryb.
> 4. Brak możliwości zaprojektowania kształtu oczka.

Witam dodalbym jeszcze:

5. Wysoka cena laminowanych wanienek.
6. Problemy z transportem, co prawda problem raczej rednorazowy ale problem;).
7. Brak mozliwosci (bylo w punkcie 4), nie tylko zaprojektowania ksztaltu
ale tez zmiany ksztaltu z uplywem lat.
8. Masowa produkcja identycznych "foremek", przez co oczka traca
swoj urok polegajacy na indywidualnosc i niepowtarzalnosci!!!

18. Data: 2005-02-18 23:22:31

Od: s...@s...pl (Tadeusz Smal) szukaj wiadomości tego autora

kromek wrote:
> [...]
> 8. Masowa produkcja identycznych "foremek", przez co oczka traca
> swoj urok polegajacy na indywidualnosc i niepowtarzalnosci!!!
:)))))
byc moze macie racje w przypadku zakupu gotowca
ale bez wiekszego problemu
mozna samemu zrobic sobie takie oczko
traktujac wykopany i wyprofilowany dol jako forme
:)
technologia wykonania mniej lub bardziej prosta
w zaleznosci od spoistosci gruntu
:)
z pozdrowieniami i usmiechami
_hehehe

19. Data: 2005-02-19 00:50:56

Od: "Paweł Woynowski" <p...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
sionid=0FB22CA32E128A43B3D85F10CD39B649
> Myślisz że nie pasuje do otoczenia?
> A ja myślę że każdy ma swoją koncepcje:-)

Owszem, lecz w przypadku tego Twego przykładu, bez urazy, to ta koncepcja niczym
nie różni się od setek innych ogrodów. Nieśmiertelne iglaczki, trawniczek na
środku otoczony grządkami obsypanymi korą. Do tego oczko wodne z rachitycznymi
roślinami rosnacymi w wodzie koloru zupki szczawiowej. O fatalnym stanie wody w
oczku świadczy pływający po powierzchni skrzek, kępki skrętnicy, piana
otaczająca obumarłe rośliny wodne (podejrzewam ze to tatarak) i mała jej
przeźroczystość.
Osobiście jednak wolę ogrody które sprawiają wrażenie ogrodu swobodnego gdzie
rośliny i wyposażenie ogrodu tworzy swoisty klimat tajemnicy, gdzie idąc ścieżką
spotyka się na ciekawe i niekiedy zaskakujące widoki. Przykładem takiego ogrodu
może być ten ogród, w Czersku: http://gramy.and.pl/ogrod.html gdzie właściciele
umiejętnie i z wyczuciem połączyli kamień drewno i rośliny. Tam nawet stare
cegły i złom tworzące małą architekturę pasują do jego stylu. Stylu starego
ogrodu. Przede wszystkim zaś ogród ten jest bardzo ładnie wkomponowany w jego
otoczenie.

> Trzeba po prostu przemyśleć ,.do czego ma nam służyć.
> Czy ma być tylko woda szumiąca ,stawek z rybkami,
> czy nastawiamy się na roślinki,a można połączyć wszystko razem :-)

Jeśli stawek z rybkami to roślinki niestety konieczne, są podstawą przy
utrzymaniu wody w odpowiednim stanie czystości. Natomiast same roślinki moga
rosnąć bez problemów, nazywa się to wtedy ogrodem wodnym

> Nie mam nic przeciw foli,
> tylko jak widzę brzegi wystające na niebiesko (-:
> to gdzie to wygląda natutalnie?

Wygląda rzeczywiście nienaturalnie, lecz nigdzie w swoich postach nie namawiam
do stosowania niebieskiej folii do uszczelnienia oczeg. Polecam czrną folię PVc
do oczek która ma fakturę "skóry". Taka folia z czasem pokryje się osadami i nie
odróżna się ona od naturalnego brzegu. A w dobrze zprojektowanym i wybudowanym
oczku, brzeg taki (ok. 5 cm wys.), jest nie widoczny bo maskują go rośliny
posadzone wewnatrz oczka tuż przy brzegu.

> To już lepiej postawić balię z wodą.:-)
>
> Pozdrawiam TeresaR

Owszem można nawet i balię, byle pasowała do stylu ogrodu, np. do tego w Czersku
pasowała by na pewno stara drewniana balia z obsadzonymi w niej miniaturowymi
grzybieniami i kosaćcem syberyjskim w tle, a na pierwszym planie posadził bym
tojeść rozesłaną która przewieszała by się przez jej krawędzie na zewnątrz.

To są oczywiście moje osobiste odczucia co do stylu ogrodów, oczek i nikomu nie
mam zamiaru tego narzucać. Pokazuję jedynie swoje podejście "w temacie
projektowanie ogrodów"

Pozdrawiam
Paweł Woynowski

20. Data: 2005-02-19 11:00:31

Od: "JerzyN" <N0,007,SPAM@megapolis.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "kromek" <kromek@bez_maila.pl>
[...]
> 8. Masowa produkcja identycznych "foremek", przez co oczka traca
> swoj urok polegajacy na indywidualnosc i niepowtarzalnosci!!!

Czyli wychodzi na to, ze sprzeciw dotyczy form przemysłowych a nie
laminatu jako takiego.
--
Pozdrawiam, Jerzy

WYMIENIĘ nasiona dyni OLBRZYMIEJ (Atlantic Giant) na...
Róż cięcie i wiosenne prace przy różach (długie)
jaki nawóz ?
Zagadka :)
Re: na ratunek cebulkom