jajka i cholesterol

11. Data: 2001-06-20 14:44:03

Temat: Odp: jajka i cholesterol
Od: Joanna Słocka <a...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Kaja <f...@f...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
napisał:3...@f...pl...

> Dlaczego lekarze zalecają jeść jajka tylko do 3-ch sztuk tygodniowo?

3 tygodniowo? Nigdy się z czymś takim nie spotkałam.
Możesz podać źródła?
Cztery to ja jem w jeden dzień....
Asia

12. Data: 2001-06-20 15:40:55

Temat: Re: jajka i cholesterol
Od: "Adam Grzybowiński" <g...@p...com> szukaj wiadomości tego autora

> "Nie ma w przyrodzie drugiego bardziej doskonałego surowca spożywczego niż
> jaja. Nikt się nad tym nie zastanawia, że normalnie zniesione i
A jak najlepiej je spozywac?
Gotowac, smazyc, a moze surowe?
Witam i pozdrawiam.

--
Adam Grzybowinski
g...@p...com

13. Data: 2001-06-20 21:23:39

Temat: Re: Odp: jajka i cholesterol
Od: Kaja <f...@f...pl> szukaj wiadomości tego autora

Joanna Słocka napisał(a):

> [...]
> napisał:3...@f...pl...

> 3 tygodniowo? Nigdy się z czymś takim nie spotkałam.

Jeśli się nie mylę, to Super Express z tego piątku albo poprzedniego oraz
audycje radiowe...
Konkretniej nie mogę odpowiedzieć, bo sobie tego nie zapisuję :-(
Moim zdaniem, to człowiek powinien jeść tyle jajek na ile ma ochotę i jeśli nie
dostanie od nich uczulenia, to wszystko jest OK.

Pozdrawiam,
Kaja
--
f...@f...pl
"Ćwiczenie czyni mistrzem; wprawa

14. Data: 2001-06-20 21:34:29

Od: "Zosia" <a...@n...e.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Adam Grzybowiński <g...@p...com> w wiadomości do grup
dyskusyjnych napisał:9gqhe2$oki$...@n...tpi.pl...
> A jak najlepiej je spozywac?
> Gotowac, smazyc, a moze surowe?
> Witam i pozdrawiam.
>

> --
> Adam Grzybowinski
> g...@p...com

Podobno szybciej trawimy jajka gotowane na twardo niż na miękko, więc jak
potrzebujesz energii na cito- polecam jaja na twardo :-)))

Zosia

15. Data: 2001-06-21 02:31:45

Od: b...@o...com.au (George Zieba) szukaj wiadomości tego autora

Joanna Słocka <a...@p...onet.pl> wrote in message
> Użytkownik Mariusz Mroczkowski <Marius

> jajo kurze całe (100g) 604 mg cholesterolu
> żółtko jaja kurzego (100g) 1650 mg
> białko 0 mg
> jajo całe w proszku (100g) 2200 mg
> żółtko w proszku (100g) 3100 mg
> białko w proszku (100g) 0 mg
> źródło :"Wielkie tabele kalorii i wartości odżywczych" prof. Muskat i prof.
> Elmadf

Wiecej jeszcze i formacji jest na :

http://www.nal.usda.gov/fnic/cgi-bin/nut_search.pl

Trzbea wpisac yolk /enter / egg,yolk,raw,fresh /100g/report

Jerzy Zieba

16. Data: 2001-06-21 02:36:28

Od: b...@o...com.au (George Zieba) szukaj wiadomości tego autora

> Użytkownik Kaja <f...@f...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
> napisał:3...@f...pl...

a. przekazano im nieprawdziwe informacje jako Zalecane Wskazania tzn.
poniewaz w jajkach ( szczegolnie w zoltkach ) jest bardzo duzo
cholesterolu wskazanie jest : nie jesc, a to, ze wplyw cholesterolu ,
ktory spozywamy w jedzeniu jest niemalze bez znaczenia na poziom
cholesterolu we krwi ? tego im nie powiedziano. Za to nie mozna
lekarzy winic.

b. zapomnieli czego sie uczyli w biochemii - za to ....

Jerzy Zieba

17. Data: 2001-06-21 02:42:07

Od: b...@o...com.au (George Zieba) szukaj wiadomości tego autora

> Moim zdaniem, to człowiek powinien jeść tyle jajek na ile ma ochotę i jeśli nie
> dostanie od nich uczulenia, to wszystko jest OK.
> Pozdrawiam,
> Kaja

Ryzykowne stwierdzenie. Jedz ile masz ochote przy duzej ilosci
weglowodanow i zrobisz sobie "kuku". To znaczy dasz zaproszenie do
tanca miazdzycy i innym swinstwom. Natomiast jesli bedziesz te jajka
jesc z bardzo mala iloscia weglowodanow ( a najlepiej bez ) i na
dodatek w towarzystwie tluszczy nasyconych ( np. maslo, smalec, boczek
itp.. ) nie bedzie problemu z synteza cholesterolu przez watrobe, bo
.... nie bedzie maiala z czego go syntezowac.

Jerzy Zieba

18. Data: 2001-06-21 02:58:59

Od: b...@o...com.au (George Zieba) szukaj wiadomości tego autora

Mariusz Mroczkowski
> [...]
>
> Jaka jest przecietna zawartosc cholesterolu w jajku i jak sie ma do
> dopuszczalnego dziennego poziomu spozycia cholesterolu?

Nie wiem dlaczego, ale z jakiegos powodu nie widze pozostalych postow.
To znaczy Google pokazuje 10 listow, ale otwiera tylko ten jeden
wskazujac, ze pozostalych listow nie ma.

Dlatego zamieszczam jeszcze raz to co wyslalem wczesnie i z gory
przepraszam, jesli widoczne to bedzie ponownie:

W zoltku jajka ( 100g ) jest ok. 1600 mg cholesterolu - no i co
z tego?

> Skoro ju? o tym mowa: w jakim stopniu poziom cholesterolu we krwi zale?y od
> ilo?ci spo?ywanego cholesterolu?

W stopniu niestotnym.

> Bo s? ludzie którzy stosuj? drako?skie
> diety warzywne a cholesterol im nie spada. I mo?e na odwrót, ale tego nie
> jestem pewien.

Poniewaz nie rozumieja podstawowych zasad powstawania (syntezy)
cholesterolu.
Trzeba zajrzec do Biochemii dla lekarzy medycyny, lub troche poczytac
podobnych lubg innych zrodel , ktore czasami tlumacza bardziej
obrazowo.

1. Cholesterol z pozywienia stanowi zaledwie ok. 5% cholesterolu,
ktory jest wytwarzany przez nasz organizam ( nie tylko watrobe ).
W zwiazku z tym, jesli nawet bedziemy jesc produkty BEZ
jakiegokolwiek cholesterolu zmiana bedzie niemalze nieuchwytna.
Stad wlasnie ci,ktorzy w obledny sposob stosuja drakonskie diety
nie rozumiejac mechanizmow powstawania cholesterolu nie maja
dobrych rezultatow. Rzeczywiscie, czesto u nich sie zdarza,
ze cholesterol im sie podnosi. Dlaczego ? Dlatego, ze
zupelnie nie zdajac sobie sprawy najprawdopodobniej odzywiaja sie
tak, ze zmuszaja watrobe do produkcji zwiekszonej ilosci cholesterolu.

Jak widac , cholesterol, ktory spozywamy nie ma wplywu , malo tego
istnieja juz coraz szerzej publikowane dowody, ze cholesterol zawarty
w pozywieniu nie ma wplywu na powstawanie zawalow, itd ....
Rezultaty badan naukowych sa np. na :

http://home2.swipnet.se/~w-25775/

Badan takich jest duzo wiecej.

2. Pod warunkiem, ze jedzac jaja nie spozywamy wiekszej ilosci
weglowodanow nie ma obaway , ze powstanie nadmierna ilosc
cholesterolu.
Ja np. od trzech lat jem ok. 30 jajek tygodniowo i cholesterol mi
spadl. To samo jest u czlonkow mojej rodziny, wielu, wielu
znajomych itd ...

3. Mowienie tylko o poziomie cholestrolu nie ma najmniejszego sensu
jesli nie bierze sie pod uwage poziomu trojglicerydow ( TG ). Przy
niskim cholesterolu, statystycznie porownywalna grupa ludzi dostaje
chorob serca lacznie z zawalami itd ... Dlaczeego ? Przeciez majac
cholesterol na tzw. bezpicznym poziome nie powinno byc atakow serca,
by-passow itp a sa ... i to w jakich ilosciach !
Otoz okazuje sie, ze dosc dobrym wskaznikiem jest poziom
trojglicerydow.
To znaczy ( z grubsza ) : jesli poziom HDL jest dobry tzn. ponad 25%
LDL a trojglicerydy sa bardzo niskie - nie ma problemu.
Natomiast , kiedy poziom chol. jest niski, a TG wysokie to moze to
wskazywac na POWAZNY problem rozwijania sie miazdzycy, co jak wiadomo
konczy sie atakiem serca, by-passem itd...

4. W skrocie i bardziej obrazowo :

LDL - "Zly" chol. : zasmieca nam organizm
HDL - "Dobry" chol : to taka sprzataczka zlego.

Wydajnosc "sprzataczki" ( tj. HDL ) jest ok. CZTERY razy wieksza niz
"smieciucha" tj. LDL.

Stad wlasnie te 25% o ktorym mowa powyzej. Oznacza to, ze
przy dobrym stosunku HDL : LDL tzn. wiecej niz 25% "sprzataczaka"
sprzata wiecej niz "smieciuch" zdazy nabrudzic. Miazdzyca nie
powstaje. Malo tego, przy utrzymaniu tego stanu przez dluzszy czas
istniejaca miazdzyca jest usuwana.

Z tego tez widac, ze OGOLNY poziom cholesterolu, ktorym najczesciej
sie ludzi straszy nie ma zadnego znaczenia i mowienie o nim jest bez
sensu jesli nie rozwazy sie calosci zagadnienia, przynajmniej w
bardzo podstawowy sposob jak powyzej.

SMACZEGO JAJKA !!!

Jerzy Zieba

19. Data: 2001-06-21 05:23:56

Od: b...@o...com.au (George Zieba) szukaj wiadomości tego autora

> Czyli jaki konkretnie sposób odzywiania zmusza watrobe do zwiekszonej
> produkcji cholesterolu? Konkretne produkty (które ?? ) czy sposób laczenia?

Trzeba zaczac od tego, ze synteza cholesterolu przez watrobe ( glownie
)
jest przeprowadzana z weglowodanow. Weglowodany znajduja sie
produktach macznych, cukrach, sokach, owocach,kaszy,
ziemniakach, miod itd ...

Organizm potrzebuje weglowodanow do wielu procesow dlatego calkowite
ich ograniczenie nie jest zdrowe, pojawiaja sie w moczu ciala
ketonowe,
czesto wystepuja skurcze lydek, nieprzyjemny zapach z ust itd ...

Z kolei NADMIAR weglowodanow powoduje powstanie trojglicerydow, a to
wlasnie jest ten tluszcz ktory nam sie odklada w biodrach. To
nie jest ten tluszcz ktorego nam mowia, zeby unikac !! Na dodatek,
wlasnie w tej reakcji ( mocno wszystko upraszczajac ) jako produkt
uboczny powstaje CHOLESTEROL. Zwracam jeszcze raz uwage, ze powstaje
on z NADMIARU weglowodanow - nie z tluszczy !!

Organizm musi otrzymac energie, ktorej zrodlem sa rowniez weglowodany.
Duzo latwiej jest uzyskac energie z tluszczy,szczegolnie wysokiej
jakosci.
Zoltka jajek zawieraja tluszcze najwyzszej jakosci (jest ich
wagowo DWA razy wiecej niz protein).
Jezeli teraz zjemy jajka w obecnosci duzej ilosci weglowodanow
( sporo chleba ( chleb to ok 50% weglowdanow ) slodzona cherbate
itp ... ) watroba NAJPIERW zajmie sie odzyskanie energii z
tluszczy zoltka, pozostaly zapotrzebowanie na energie bedzie juz
z weglowodanow. Teraz jest najwazniejsza rzecz :

Im wiecej zjemy weglowodanow w towarzystiwe wysokowartosciowych
tluszczy tym mniej energii powstanie z pozostalych weglowodanow
tzn.tym wiecej ich pozostanie nie zuzytych. Watroba MUSI cos
tymi NADMIAROWYMI weglowodanami zrobic i... robi trojglicerydy
no i oczywiscie cholesterol !!

> A jak w takim razie zwiekszyc poziom HDL?

Trzeba zmniejszyc produkcje LDL tzn. odzywiac sie w sposb taki,
ktory spowoduje NISKA produkcje trojglicerydow i cholesterolu
efektem tego bedzie rowniez podniesienie HDL.

>Dlaczego lekarze zalecaj? je?? jajka tylko do 3-ch sztuk tygodniowo?

Bo jajka ( zoltka ) maja bardzo duza ilosc cholesterolu to raz.

Dwa, nie wiedza, lub tez zapomnieli,ze cholesterol nie moze
ot tak sobie powstac we krwi z cholesterolu w zoltkach jajka.

Trzy, pewnie im sie zapomnialo, ze cholesterol powstaje glownie
z weglowodanow wtedy kiedy nie sa one w calosci zuzyte
( spalone). Tak sie dzieje kiedy sa one w towarzystie tluszczy
nasyconych ( np. z zlotka ). Stad nie jesc jajek !! To jest BZDURA
poniewaz to oznacza, ze jesli sie je duzo jajek to "zalejemy"
sie cholesterolem ,a tak WCALE NIE JEST !!
Dlatego tez wlasnie mozna spotkac ludzi, ktorzy jedza ponad 30
jajek tygodniowo , a ich cholesterol jest niski. Np. moj cholesterol
byl bardzo wysoki, i spadl .. mimo , ze zaczalem jesc codziennie
4 zotka plus jedno bialko na sniadanie ( lub inne podobne kombinacje )
ale ... z polowa malej kromki chleba , lub w wiekszosci bez, na masle,
boczku czy ze smietana ( min. 35% ).

> A jak najlepiej je spozywac? Gotowac, smazyc, a moze surowe?

Zoltka zawieraja duzo lecytyny, ktora ma wspaniale dzialanie
stabilizujace poziom cholesterolu ( plus wiele,wiele innych zalet )
ale ... ginie toto w wysokiej temperaturze.
Dlatego lepiej jest nie doprowadzac do calkowitego sciecia zoltka.

Pozdrawiam
Jerzy Zieba

20. Data: 2001-06-21 06:23:23

Temat: Odp: Odp: jajka i cholesterol
Od: Joanna Słocka <a...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

.

> Jeśli się nie mylę, to Super Express z tego piątku albo poprzedniego

Hm...podawanie Super Expresu jako źródła naukowo- medycznego
jest nieco...
Asia

Poszukuje ludzi znających się na WZROKU, SŁUCHU, MÓZGU
Zapalenie tarczycy
jak wyleczyć skutecznie zwichnięcie stawu barkowego?
porazenie piorunem
Publiczny ZOZ a ZAMELDOWANIE !!!