Re: pnącze na dom

11. Data: 2003-02-12 19:42:50

Temat: Re: Odp: pnącze na dom - długie bardzo
Od: "Kronopio" <c...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

news:b2e1gr$egs$1@atlantis.news.tpi.pl...

> "Dirko" <d...@w...pl> wrote in message
> news:b2d8fq$rvb$1@atlantis.news.tpi.pl...
>
> > Hejka, piszcie proszę o powojnikach,

A bardzo proszę!
O uwiądzie będzie .
Powojników.

"Choroba występuje w pełni wegetacji , głównie od maja do sierpnia włącznie.
Pojedyncze pędy roślin , a czasem całe rośliny w ciągu bardzo krótkiego
czasu więdną i zamierają.Choroba występuje wyłącznie na pędach , tuż przy
powierzchni ziemi , bardzo rzadko na podziemnych węzłach krzewienia się ,
nigdy nie występuje na korzeniach.Najbardziej wrażliwe są rośliny młode ,
dopiero posadzone , chociaż czasem giną nawet stare okazy.Po posadzeniu
uwiąd może być spowodowany przede wszystkim wrażliwością młodych roślin na
wszelkie uszkodzenia mechaniczne ( zwłaszcza podczas sadzenia i pielęgnacji)
, które ponadto ułatwiają infekcje przez różne patogeny.
W zamarłych pędach udało się stwierdzić występowanie grzybów Ascochyta
clematidina i Coniothyrium clematis-rectae , , choć nie są to z pewnością
jedyni sprawcy choroby.Bardzo niebezpieczne jest umieszczanie prętów w ziemi
po posadzeniu powojników , gdyż często łączy się z łamaniem pędów u podstawy
oraz uszkadzaniem węzłów krzewienia się.Choroba uwiądu powojników może także
rozwinąć się , gdy przesadzamy do gruntu rośliny słabe , o pędach cienkich ,
nie zdrewniałych.Gwałtowna zmiana warunków i zabiegi związane z
przesadzaniem , a także nadmierne nawożenie , zwłaszcza nawozami mineralnymi
, lub opryskiwanie środkami chemicznymi w zbyt wysokim stężeniu lub takimi
na które powojniki są wrażliwe , mogą być także przyczynami uwiądu.Choroba
ta może wystąpić w czasie nadmiernej wilgotności powietrza i gleby , w
czasie długotrwałej suszy lub po ostrej zimie.Gleby zbyt zwięzłe , zimne i
pozbawione powietrza mogą także sprzyjać uwiądowi roślin.Niekiedy jednak
rośliny więdną bez wyraźnej przyczyny , nagle , nawet po dwu i więcej latach
od posadzenia , zwykle w maju i czerwcu.Szczególnie często obserwuje się
chorobę uwiądu powojników u gatunków i odmian z sekcji Viticella.

ZAPOBIEGANIE.
Pręty i rusztowania dla pnączy , a także osłony mechaniczne przed gryzoniami
i kretami należy umieszczać w ziemi w momencie sadzenia lub przed sadzeniem
roślin.Zaleca się przed posadzeniem roślin obsypać bryłę korzeniową węglem
drzewnym lub popiołem drzewnym albo na krótki czas zanurzyć ją w 0,1 %
roztworze Euparenu , 0,2 % Kaptanie lub 0,5 % roztworze Miedzianu ( także
Cynkomiedzianu ).Poleca się też w jesieni i na wiosnę opryskać przynajmniej
dolne części pędów ( a nawet podlewać ) rośliny 0,1 % roztworem takich
preparatów jak Bentale , Topsin M , Funaben , Fundazol , Dithane . Pędy
porażone poleca się wycinać i palić.
Fisk poleca sadzić powojniki tak głęboko , aby węzły krzewienia (1-2)
znalazły się na głębokości 8-10cm w ziemi.Jednocześnie zaleca dość obficie
nawadniać rośliny.Wyrywanie chwastów i spulchnianie gleby powinno być także
bardzo ostrożne. "
Za B.Sękowski , "Powojniki " .

12. Data: 2003-02-12 20:09:18

Od: "Dirko" <d...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

W wiadomości news:b2e83o$nbh$1@atlantis.news.tpi.pl Kronopio
<c...@o...pl> napisał(a):

> maju i czerwcu.Szczególnie często obserwuje się chorobę uwiądu powojników
> u gatunków i odmian z sekcji Viticella.

Hejka, że co? ;-) Oj, będzie się działo :-)
"Szczególnie godne polecenia są odmiany wywodzące się od powojnika włoskiego
(Clematis viticella), gdyż wymagają mniej pielęgnacji, lepiej tolerują
przeciętne gleby i nie są porażane przez "uwiąd powojników" - uciążliwą
chorobę powojników wielkokwiatowych". Dr M. Frazik-Adamczyk - AR w Krakowie
w numerze specjalnym pnącza na działce "dzialkowiec" Nr 3/2001.
Pozdrawiam gwiaździście i księżycowo

13. Data: 2003-02-12 20:11:51

Temat: Re: Odp: Odp: pnącze na dom
Od: b...@o...pl szukaj wiadomości tego autora

> "Janusz Czapski" <j...@t...pl> wrote in

> No niech Ci bedzie. Nie bede sie klocic, bo wiosna idzie, winogrony nabyc
> trzeba i kogo bede napastowac o szczegoly, jak sie do mnie zrazisz? :-)

> No niee! Nigdy w zyciu!
> Objawy zatrucia mial, a obecnie prowadzi zdrowa profilaktyke :-))
> Pozdrowienia - Ewa Sz. zgodna, az dziw bierze

Oby jak najdłużej to zatrucie trzymało.Z całego serca
życzy boletus

14. Data: 2003-02-13 23:58:08

Od: "Kronopio" <c...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Dirko" <d...@w...pl> napisał w wiadomości

> Hejka, że co? ;-) Oj, będzie się działo :-)

W mojej mózgownicy już się dzieje.
Przeszukałam wszystkie dostępne książki i sieć.
Materiałów niewiele , właściwie brak.
A ,głupia, nie nabyłam "Ochrony pnączy" i zajrzeć nie mam sposobu.
Na rzecz Clematis viticella i jego odporności na uwiąd oddaje swój głos
jeszcze Szczepan Marczyński w artykule "Powojniki łatwe w uprawie " cytuję
;

"W sklepach ogrodniczych powojniki sprzedawane są w pojemnikach, każdy
opatrzony stosowną etykietką z nazwą odmiany, zdjęciem kwiatów i terminem
kwitnienia. Jeśli chcemy mieć rośliny łatwe w uprawie, nie wybierajmy na
początek odmian wielkokwiatowych, lecz szukajmy powojników właśnie z grupy
Viticella. Należą one do roślin najmniej wymagających, długo kwitną, są
odporne na mrozy i 'uwiąd powojników" - najgroźniejszą chorobę nękającą
odmiany wielkokwiatowe. "

Praktyk jakby nie było. I producent tychże powojników ,ale potem one do
sprzedaży idą.

Z drugiej strony Profesor Sękowski żeby się aż tak mylił ?

Pozdrawiam skołowana doszczętnie

--
Kronopio
ICQ 82543201

15. Data: 2003-02-14 17:23:59

Od: "Basia Kulesz" <b...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

"Kronopio" <c...@o...pl> wrote in message

> [...]
cytuję

> Z drugiej strony Profesor Sękowski żeby się aż tak mylił ?

Mogę kołować dalej? Na podstawie dzieła "Ochrona pnączy"? Wymienia ono
natępujące choroby powojników:
1) zgnilizna sadzonek
2) askochytoza
3) plamistość liści
4) mączniak prawdziwy
5) szara pleśń
6) rdza

Jeśli uwiąd=askochytoza, to ani słowa nie ma na temat bardziej uprawnych
odmian. Natomiast sporo na temat metod mechnicznego zwalczania (cięcie,
palenie porażonych części etc.)

Pozdrawiam, Basia.

16. Data: 2003-02-14 17:57:42

Temat: Odp: Odp: pnącze na dom - długie bardzo
Od: "Janusz Czapski" <j...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Basia Kulesz <b...@i...pl> w wiadomości do grup
dyskusyjnych napisał:b2j9fo$2qi$...@a...news.tpi.pl...

> Mogę kołować dalej? Na podstawie dzieła "Ochrona pnączy"? Wymienia ono
> [...]
Co ja narobiłem!!!!! Co ja narobiłem!!! :-(((
Posadziłem w zeszlym roku dwa clematisy. Po co??? Tyle nieszczęść się ich
czepia, że może lepiej żeby od razu wymarzły?!
A pisaliście, w zeszłym roku, ze to bezproblemowe. Głowa w słońcu, nogi w
cieniu lub na odwrót i mają rosnąć!
Co ja narobiłem! Jeszcze choróbska przerzucą mi się na co innego i
nieszczęscie gotowe.
Pozdrawiam
Janusz zawiedziony

17. Data: 2003-02-14 18:36:11

Od: "Michal Misiurewicz" <m...@i...rr.com> szukaj wiadomości tego autora

"Janusz Czapski" <j...@t...pl> wrote in message

> [...]
> cieniu lub na odwrót i mają rosnąć!
> Co ja narobiłem! Jeszcze choróbska przerzucą mi się na co innego i

Podejrzewam, ze chorob winorosli jest nie mniej niz chorob klematisow.
A moje klematisy (odpukac) zdrowe.

Pozdrowienia (w tym dla klematisow Janusza),
Michal

--
Michal Misiurewicz
m...@m...iupui.edu

18. Data: 2003-02-14 20:08:07

Od: "Dirko" <d...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

W wiadomości news:b2j9fo$2qi$2@atlantis.news.tpi.pl Basia Kulesz
<b...@i...pl> napisał(a):

> Jeśli uwiąd=askochytoza, to ani słowa nie ma na temat bardziej
> uprawnych odmian.>

Hejka, zaciemnienie umysłowe mam, czy co, ale nie wiem o co Ci Basiu
chodzi?
Pozdrawiam gapowato Ja...cki

PS. Uwiąd = askochytoza to chyba fałszywe równanie.

19. Data: 2003-02-14 20:26:43

Od: b...@o...pl szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> m...@m...iupui.edu
> http://www.math.iupui.edu/~mmisiure
>
> Janusz jak zwykle blefuje:-)))Clematis'y uczciwie mówiąc nie chorują,
natomiast z winoroślą jak z ziemniakami - jak nie zaraza to stonka.

Pozdrawia boletus

20. Data: 2003-02-14 21:51:42

Od: "Basia Kulesz" <b...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

"Dirko" <d...@w...pl> wrote in message
> [...]
> chodzi?
> Pozdrawiam gapowato Ja...cki
>
> PS. Uwiąd = askochytoza to chyba fałszywe równanie.

Jeśli tak, to tym bardziej nie ma nic o uwiądzie.:-)
Chciałam napisać "bardziej odpornych " odmian. Co się z człowiekiem
porobiło, nawet nad palcami nie panuje:`-(

Pozdrawiam, Basia.

dlaczego bazylia więdnie?
Re: Re: kolejne nawrócenie :-))) ANKIETA
działkowiec-numer specjalny
nie tylko porzeczka zlota
Lubczyk