Okulary / astygmatyzm / zapalenie spojowek - robic czy nie?

1. Data: 2005-02-18 17:34:25

Temat: Okulary / astygmatyzm / zapalenie spojowek - robic czy nie?
Od: "Aneta" <a...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam serdecznie,

Od jakiegos czasu lecze sie na czeste zapalenia spojowek. Biore regularnie
jakies preparaty (teraz PREDNISOLONUM) i caly czas sztuczne lzy (HYLO
COMOD). Niestety spojowki sa czesto przekrwione, bola, sa suche, czasem
pojawia sie wydzielina i uczucie pieczenia, swedzenia. Taka praca - 8h przed
kompem, klimatyzacja, suche powietrze itp...
Udalo mi sie aktualnie wyleczyc moje oczy i przy okazji zrobilem wreszcie
badania na okulary. Wczesniej okulista stwierdzil astygmatyzm i zalecil
uzywanie okularow ale dlugo nie moglem zrobic obiektywnym badan na skutek
wlasnie spojowek i zmeczonych oczu (badanie mogloby ulec zafalszowaniu).

Zatem dzis dostalem:
OP: -0,5 (10 stopni)
OL: -0,75 (165 stopni)

Jest to b. mala wada wzroku, maly astygmatyzm.
Kompletnie nie znam sie na okularach i tych sprawach dlatego kilka pytan,
moze ktos pomoze:

1) Czy warto zrobic takie okulary skoro wada jest taka mala? Moze sie nie
oplaca i w ogole jest to bardzo mala korekcja?

2) Czy uzywanie okularow nie spowoduje w przyszlosci, ze kiedys bede
potrzebowal jeszcze mocniejszych szkiel (mam 27 lat)?

3) Czy nie lepiej zainwestowac jednak w te okulary i uzywac ich rzadko - np.
po kilku godzinach w pracy przed komputerem, w kinie, czasem prowadzac
samochod?

4) Jesli robic juz okulary to czy zainwestowac w szkla z powloka do pracy
przy komputerze czy to tylko chwyt marketingowy?

5) Czy robic fotochromy?

6) Na co jeszcze zwracac uwage przy okularach? Jakies inne, dodatkowe
warstwy ochronne sie przydaja jeszcze?

7) Co sadzicie o sklepach Vision Express? Czy ich uslugi sa warte ceny?

8) Czy uzywanie okularow moze wplynac na rzadrze zapalenia spojowek? Czy,
jesli oczy sa zmeczone na skutek wytezania wzroku (bez okularow) to spojowki
sa bardziej podatne na zapalenie? Czy inwestujac w dobre okulary i uzywajac
ich racjonalnie (tzn. nie caly czas aby nie przyzwyczaic sie i po pol roku
nie powiekszyc wady) moge miec nadzieje na to, ze moje oczy nie beda tak
czesto zmeczone, przekrwione i ropne?

9) Czy to prawda, ze astygmatyzm w pewnym wieku zanika?

Wielkie dzieki za wszelkie komentarze i uwagi. Naprawde mysle o tych
okularkach i mam kilka roznych opinii (np. ze nie warto ich robic bo to
tylko spowoduje przyzwyczajenie i pogorszenie zdrowia oczu a tak w ogole to
moj astygmatyzm jest b. maly).

Pozdrawiam serdecznie,
Rafal

2. Data: 2005-02-18 17:58:17

Od: k...@g...pl (Beherit) szukaj wiadomości tego autora

Witaj ,

W Twoim liście datowanym 18 lutego 2005 (18:34:25) można przeczytać:

> [...]

A> po kilku godzinach w pracy przed komputerem, w kinie, czasem prowadzac
do pracy przed kompem okulary dobre sa

A> 4) Jesli robic juz okulary to czy zainwestowac w szkla z powloka do pracy
A> przy komputerze czy to tylko chwyt marketingowy?

antyreflex daje baaardzo duzo przy dlugiej pracy z kompem. mowie z
doswiadczenia, sama mam antyreflex i mnie oczy jakby mniej bola a
przed kompem to ja siedze 3/4 doby ;]

A> 5) Czy robic fotochromy?

nie, nieoplaca sie to

A> 6) Na co jeszcze zwracac uwage przy okularach? Jakies inne, dodatkowe
A> warstwy ochronne sie przydaja jeszcze?

A> 7) Co sadzicie o sklepach Vision Express? Czy ich uslugi sa warte ceny?
szybko i drogo :>

A> 9) Czy to prawda, ze astygmatyzm w pewnym wieku zanika?
wydaje mi sie ze to z dorastaniem zwiazane jest, tzn
znikanie/pojawianie sie wad wzroku. a ciebie to juz chyba nie
dotyczy? ;P
>np. ze nie warto ich robic bo to
> tylko spowoduje przyzwyczajenie i pogorszenie zdrowia oczu a tak w ogole to
> moj astygmatyzm jest b. maly).
ja nei mam astygmatyzmu, wada wzroku mi sie powiekszyla odkad zaczelam
nosic okulary, ale nie musi byc to konkretnie ich wina ale moze
wlasnie dorastania/siedzenia przed kompem

--
Pozdrowienia,
Beherit

3. Data: 2005-02-18 18:04:52

Od: "casus" <c...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
>
> 1) Czy warto zrobic takie okulary skoro wada jest taka mala? Moze sie nie
> oplaca i w ogole jest to bardzo mala korekcja?

zadecydowanie nalezy je zrobic, zgodnie z zaleceniem specjalisty.

> 2) Czy uzywanie okularow nie spowoduje w przyszlosci, ze kiedys bede
> potrzebowal jeszcze mocniejszych szkiel (mam 27 lat)?

nie

> 3) Czy nie lepiej zainwestowac jednak w te okulary i uzywac ich rzadko -
np.
> po kilku godzinach w pracy przed komputerem, w kinie, czasem prowadzac
> samochod?

nalezy ich uzywac caly czas, czyli nosi na stale. Mozesz zdejmowac do
czytania.

> 4) Jesli robic juz okulary to czy zainwestowac w szkla z powloka do pracy
> przy komputerze czy to tylko chwyt marketingowy?

powinienes miec filtr antyrefleksyjny i nic wiecej.

> 5) Czy robic fotochromy?

w zadnym przypadku.

> 6) Na co jeszcze zwracac uwage przy okularach? Jakies inne, dodatkowe
> warstwy ochronne sie przydaja jeszcze?

nie, nic wiecej nie trzeba. Daj sobie 2-3 tygodnie na przyzwyczajenie sie do
okularow, nos codziennie coraz dluzej, zacznij po 1/2 godziny i codziennie
zwiekszaj o 1/2 - 1 godzine ich noszenie. Wszelkie niedogodnosci typu
krecenie sie w glowie, bol glowy, zla ocena odleglosci szybko zanikna. Za
kierownica uzywaj dopiero wtedy jak sie przyzwyczaisz, wazne, abys juz umial
wyczuwac odleglosci.

> 7) Co sadzicie o sklepach Vision Express? Czy ich uslugi sa warte ceny?

moim zdaniem jakosc wykonania w VE jest fatalna i nieadekwatna do ceny,
pomimo omamiania rabatami. Wybierz sobie typowy zaklad optyczny, najlepiej z
doswiadczonym optykiem. Pomijam, ze w VE filtry pryskaja na szklo czy tez
plastik, natomiast optycy maja surowke juz z wtopionym filtrem, wykonana w
fabryce szkiel optycznych. Dlatego w takich filtr sie nie bedzie scieral,
jak mamy do czynienia w szklach z VE.

> [...]
> nie powiekszyc wady) moge miec nadzieje na to, ze moje oczy nie beda tak

Zdecydowanie tak. Pierwszym powodem przewleklych stanow zapalnych spojowek
jest posiadanie wady wzroku i nienoszenie odpowiedniej korekcji. Racjonalne
uzywanie korekcji natomiast oznacza, ze nalezy ja nosic stale. Mitem i
klamstwem jest stwierdzenie, ze noszenie okularow powoduje powiekszanie sie
wady wzroku. Dodatkowo stosuj czesto krople nawilzajace, przy ciaglej pracy
przy komputerze nawet co godzine.

> 9) Czy to prawda, ze astygmatyzm w pewnym wieku zanika?

czasami w okresie dojrzewania. W Twoim przypadku nie zaniknie na pewno.

> [...]
> okularkach i mam kilka roznych opinii (np. ze nie warto ich robic bo to
> tylko spowoduje przyzwyczajenie i pogorszenie zdrowia oczu a tak w ogole

pozdr.
casus
spec. ch. oczu

4. Data: 2005-02-18 18:09:44

Od: "casus" <c...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> nosic okulary, ale nie musi byc to konkretnie ich wina ale moze
> wlasnie dorastania/siedzenia przed kompem

sorry Beherit, ale dlaczego zajmujesz stanowisko na temat astygmatyzmu,
jesli go nie masz? Przyznam Ci racje, ze wada wzroku, konkretnie
krotkowzrocznosc, w okresie dorastania poglebia sie, natomiast calkowita
nieprawda jest, ze przyczyna poglebiania sie wady jest noszenie okularow.
Nattmiast siedzenie przy komputerze wymaga odpowiedniej higieny wzrokowej,
niestosowanie sie do niej moze lekko zwiekszyc krotkowzrocznosc.

pozdr.

casus

5. Data: 2005-02-18 18:33:07

Od: PAweł <p...@w...uzyjskrotu.pl> szukaj wiadomości tego autora

casus wrote:
(...)

> w zadnym przypadku.

Dlaczego taki kategoryczny zakaz??

--
Przy odpowiedzi bezpośrednio do mnie, w adresie użyj zamiast pełnej
nazwy "wirtualnapolska" jej skrót, tj. "wp" Pozdr.

6. Data: 2005-02-18 18:43:13

Od: "Aneta" <a...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

<cut>

> nie

Tzn. astygmatyzm sie nie powiekszy?

> np.
>

> nalezy ich uzywac caly czas, czyli nosi na stale. Mozesz zdejmowac do
> czytania.

No tak, ale czemu caly czas skoro widze b. dobrze? Jak oczy sa zmeczone to
oczywiscie jest gorzej ale czy od tego nie jest profilaktyka?

> powinienes miec filtr antyrefleksyjny i nic wiecej.

Nie chce oszczedzac na tym. Zrobie antyrefleks, dzieki! :)

> w zadnym przypadku.

A czemu? Slyszalem, ze w przypadku gdy wystepuje nadwrazliwosc na swiatlo
fotochromy sie sprawdzaja. Ta nadwrazliwosc pojawia sie czesto w trakcie
zapalenia spojowek, ktore tak czesto mi doskwiera. Zatem nie warto zrobic
sobie przy okazji fotochromow?

> [...]
> krecenie sie w glowie, bol glowy, zla ocena odleglosci szybko zanikna. Za
> kierownica uzywaj dopiero wtedy jak sie przyzwyczaisz, wazne, abys juz

Nie znam sie absolutnie ale obawiam sie, ze jesli bede uzywal caly czas to
pozniej nie bede mogl bez okularow zyc. Poza tym okulista wcale nie zalecal
uzywania szkiel caly czas a tylko czasowo - w kinie, za kierownica, przed
kompem.

> [...]
> fabryce szkiel optycznych. Dlatego w takich filtr sie nie bedzie scieral,

Slyszalem podobnie, negatywne opinie o VE. Kusza niestety promocjami i
direct marketingiem... Ale w sprawie swojego zdrowia nie warto kupowac
szajsu...

> [...]
sie
> wady wzroku. Dodatkowo stosuj czesto krople nawilzajace, przy ciaglej

Wow, dzieki. Czyli polecasz okularki do kompa.
Ale zapalenie spojowek to nie tylko skutek zlej (albo wrecz braku) korekcji
optycznej ale tez innych warunkow - suchego powietrza, wirusow, kurzu... Czy
mozna cos robic w tej kwestii? Tzn. - jak polecasz dbac o oczy? Jaka jest
profilaktyka w tym zakresie?

> czasami w okresie dojrzewania. W Twoim przypadku nie zaniknie na pewno.

No dzieki, przybiles mnie :))

> pozdr.
> casus
> spec. ch. oczu

Dzieki wielkie i czekam na C.D. :)
R.

7. Data: 2005-02-18 18:51:24

Od: k...@g...pl (Beherit) szukaj wiadomości tego autora

Witaj casus,

W Twoim liście datowanym 18 lutego 2005 (19:09:44) można przeczytać:

c> sorry Beherit, ale dlaczego zajmujesz stanowisko na temat astygmatyzmu,
c> jesli go nie masz? Przyznam Ci racje, ze wada wzroku, konkretnie
c> krotkowzrocznosc, w okresie dorastania poglebia sie, natomiast calkowita
c> nieprawda jest, ze przyczyna poglebiania sie wady jest noszenie okularow.
c> Nattmiast siedzenie przy komputerze wymaga odpowiedniej higieny wzrokowej,
c> niestosowanie sie do niej moze lekko zwiekszyc krotkowzrocznosc.

c> pozdr.

c> casus

w ktorym miejscu zajmuje stanowisko na temat astygmatyzmu? mowilam
ogolnie o wadach wzroku, nie o tej konkretnej

--
Pozdrowienia,
Beherit

8. Data: 2005-02-18 19:15:28

Od: "RobertSA" <u...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

cv5d0a$guu$...@i...gazeta.pl,
Aneta <a...@w...pl>:

> Tzn. astygmatyzm sie nie powiekszy?

Tego nie da sie przewidziec.

> No tak, ale czemu caly czas skoro widze b. dobrze?

To subiektywne odczucie - dobrze w jednej osi.

> Jak oczy sa
> zmeczone to oczywiscie jest gorzej ale czy od tego nie jest
> profilaktyka?

Oczy sie mecza w duzej mierze od nieskorygowanego astygmatyzmu.

> Nie znam sie absolutnie ale obawiam sie, ze jesli bede uzywal caly
> czas to pozniej nie bede mogl bez okularow zyc.

Astygmatyzm nalezy korygowac.

> [...]
> wirusow, kurzu... Czy mozna cos robic w tej kwestii? Tzn. - jak
> polecasz dbac o oczy? Jaka jest profilaktyka w tym zakresie?

W _ogolnosci_ przyczyny moga byc rozne. U Ciebie przede wszystkim nalezy
zwrocic uwage na nieskorygowany astygmatyzm. Co do reszty czynnikow -
nawilzanie, oraz przerwy w pracy, zerkanie na odlegle przedmioty, czeste
mruganie, o ile jestes w stanie to kontrolowac, no i oczywiscie wlasciwie
ustawiony moniotor: czest. odswiezania min. 70Hz.

--
Robert

9. Data: 2005-02-18 20:06:14

Od: "casus" <c...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
>
> w ktorym miejscu zajmuje stanowisko na temat astygmatyzmu? mowilam
> ogolnie o wadach wzroku, nie o tej konkretnej

w tym, ze pytanie jest na temat wady wzroku pod tytulem astygmatyzm a Ty
udzielasz informacji na temat czegos innego. Nie mozna wkladac do jednego
worka astygmatyzmu, krotkowzrocznosci i dalekowzrocznosci ( bo to sa wady
wzroku ), gdyz ich etiologia, patogeneza i korygowanie sa rozne i rozne jest
prowadzenie pacjentow.

pozdr.

casus

10. Data: 2005-02-18 20:11:35

Od: "casus" <c...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Dlaczego taki kategoryczny zakaz??

gdyz dlugie noszenie fotochromow wywoluje swiatlowstret. Oko powinno sie
bronic przed normalnym natezeniem swiatla samo, natomiast przed nadmiernym
naswietleniem ( np. slonce ) nalezy nosic okulary przeciwsloneczne, w tym
przypadku z odpowiednia korekcja. Bzdurne jest uzywanie fotochromow np w
zimowy wieczor podczas ogladania telewizji. Fotochromy powinny uzywac osoby,
ktore szczegolnie wymagaja ochrony oczu, ze wzgl. na niektore schorzenia
okulistyczne lub neurologiczne ( np jaskra zamknietego kata, przykurcz
powiek - blepharospasmus, itp. ). Natomiast oczu, ktore maja tylko wade
wzroku powinny uzywac okularow tzw bialych, jak kazdy zdrowy czlowiek.
Namawianie przez optykow do noszenia fotochromow jest checia sprzedazy
szkiel, ktore sa drozsze i daja im wiekszy zysk. Brak jest racjonalnego
powodu, aby osoba zdrowa nosila fotochromy. Uprzedzajac jeszcze ewent.
zapytania - fotochrom przez szybe nie ciemnieje , tak wiec dla kierowcow
jest bezuzyteczny.

casus

podstawowe badania ginekologiczne
interpretacja wyników - prośba