Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!not
-for-mail
From: "Redart" <r...@o...pl>
Newsgroups: pl.sci.psychologia
Subject: Re: Osoba inteligentna emocjonalnie
Date: Thu, 13 Nov 2008 17:02:05 +0100
Organization: Onet.pl
Lines: 32
Message-ID: <gfhj1s$bru$1@news.onet.pl>
References: <gff8h2$hcb$1@atlantis.news.neostrada.pl>
<gfgmit$5kn$2@nemesis.news.neostrada.pl> <gfhf76$q4d$2@news.onet.pl>
<gfhgh6$aci$1@atlantis.news.neostrada.pl>
NNTP-Posting-Host: efp194.internetdsl.tpnet.pl
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; format=flowed; charset="iso-8859-2"; reply-type=response
Content-Transfer-Encoding: 8bit
X-Trace: news.onet.pl 1226592124 12158 83.14.249.194 (13 Nov 2008 16:02:04 GMT)
X-Complaints-To: u...@n...onet.pl
NNTP-Posting-Date: Thu, 13 Nov 2008 16:02:04 +0000 (UTC)
X-MimeOLE: Produced By Microsoft MimeOLE V6.00.2900.3350
X-Sender: E4PdyKj4DxSl8fw6iu8B/Q==
X-Newsreader: Microsoft Outlook Express 6.00.2900.3138
X-Priority: 3
X-MSMail-Priority: Normal
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.sci.psychologia:427423
Ukryj nagłówki
Użytkownik "Ghost" <g...@e...pl> napisał w wiadomości
news:gfhgh6$aci$1@atlantis.news.neostrada.pl...
>> nie tyle zwalczanie emocji, bo bez nich nie bylibyśmy w stanie podjąć
>> żadnej decyzji. Chodzi o harmonię pomiędzy emocjami i rozumem.
>> Zarządzanie tymi emocjami, podejrzewam że można je nawet "konwertować",
>> np negatywne w pozytywne poprzez "rozumową" manipulację.
>> Generalnie takie obchodzenie się z emocjami, żeby były wiatrem w żagle.
>
> Nie. Po prostu ludzie z wieksza inteligencja emocjonalna tak maja, ze ich
> wplyw emocji jest mniejszy. Potrafia sobie odmowic czegos, co inni musza
> miec juz - tu i teraz. Wychowaniem mozna tu wiele zdzialac, a konkretniej
> warunkami w jakich czlowiek dorasta.
No, ja się nie zgodzę ;)
Inteligencja to najogólniej umiejętność sprawnego kojarzenia,
dopasowywania metod i środków do zadań, problemów,
szczególnie w sytuacjach nieszablonowych.
Inteligencja emocjonalna więc, to nie tylko kontrola, powstrzymywanie
emocji,
ale także w drugą stronę: zdolność do ich właściwego _używania_.
Do rozpoznania(bynajmniej niekoniecznie rozumowego), jakie emocje w danej
sytuacji są najlepszym narzędziem do rozwiązania problemu czy też do
zwykłego
podtrzymania komunikacji - i ich stosowanie, ekspresja. Szczególnie, jeśli
problemy
są natury emocjonalnej, a nie rozumowej.
Warto np. rozważyć temat, co różni tzw. 'zimnego managera' od 'ciepłego
managera'.
|