Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!news.nask.pl!news.nask.org.pl!news.unit
0.net!news.glorb.com!news-out.readnews.com!transit3.readnews.com!postnews.googl
e.com!st3g2000pbc.googlegroups.com!not-for-mail
From: Nemezis <s...@g...com>
Newsgroups: pl.sci.psychologia,pl.soc.religia
Subject: Re: Otwierają oczy
Date: Sun, 20 May 2012 10:29:12 -0700 (PDT)
Organization: http://groups.google.com
Lines: 69
Message-ID: <f...@s...googlegroups.com>
References: <4...@m...googlegroups.com>
<jp8q9s$tu3$2@node1.news.atman.pl>
<8...@v...googlegroups.com>
<jp954n$mka$1@node2.news.atman.pl>
<e...@8...googlegroups.com>
<4fb82b7d$0$21477$c3e8da3$52450513@news.astraweb.com>
<2...@j...googlegroups.com>
<4fb8e76d$0$21477$c3e8da3$52450513@news.astraweb.com>
<5...@v...googlegroups.com>
<4fb902a7$0$3492$c3e8da3$52450513@news.astraweb.com>
<6...@r...googlegroups.com>
<4fb9127a$0$8282$c3e8da3$52450513@news.astraweb.com>
<4...@t...googlegroups.com>
<4fb91f0e$0$28934$c3e8da3$52450513@news.astraweb.com>
<jpb7un$44e$1@node2.news.atman.pl>
NNTP-Posting-Host: 65.255.37.197
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset=ISO-8859-2
Content-Transfer-Encoding: quoted-printable
X-Trace: posting.google.com 1337535078 26083 127.0.0.1 (20 May 2012 17:31:18 GMT)
X-Complaints-To: g...@g...com
NNTP-Posting-Date: Sun, 20 May 2012 17:31:18 +0000 (UTC)
Complaints-To: g...@g...com
Injection-Info: st3g2000pbc.googlegroups.com; posting-host=65.255.37.197;
posting-account=teC2YQoAAAAZN05u4G3GCZPXcOhpjJci
User-Agent: G2/1.0
X-HTTP-UserAgent: SAMSUNG-SGH-i900/1.0 (compatible; MSIE 4.01; Windows CE; PPC)/UC
Browser7.8.0.95,gzip(gfe)
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.sci.psychologia:636208 pl.soc.religia:998001
Ukryj nagłówki
Jakub A. Krzewicki napisał(a):
> niedziela, 20 maja 2012 18:43. carbon entity '' <%EMAIL>
> contaminated pl.soc.religia with the following letter:
>
>
> >> Nie religia ale prawdy które uznamy za słuszne i chcemy te prawdy
> >> narzucać innym,
> >
> > Religia nie zawiera żadnych prawd tylko atrakcyjne kłamstwa i mity.
>
> Czasem jednak pomaga człowiekowi modlitwa do kulturowych bohaterów, nie
> dlatego, że są bogami, ale dlatego, że szacunek do tego, co zrobili
> zakorzeniony jest w umyśle.
>
> >> więc ateizm takiego rodzaju doprowadzi do zbrodni jako
> >> religia na opak.
> >
> > Jakiego rodzaju ateizm? Jak świadomość, że to człowiek stworzył bozię na
> > swoje podobieństwo i żadne duchy i czary nie istnieją, może doprowadzić do
> > zbrodni?
>
> A skąd wiesz, ze duchy nie istnieją? Skąd wiesz, co jest w zbiorowej
> nieświadomości, a czego nie ma. Jeśli coś jest zakorzenione we psychice, to
> na nią działa. A nawet może materializować się jako zbiorowy myślokształt.
> Oczywiście jeśli go nie zasilasz swoją wiarą, to się dematerializuje i nie
> działa. W tym sensie tak zwani bogowie są pustką. Kiedy bóg traci wyznawców
> i przestaje być zasilany wysiłkiem ich myśli, to umiera.
>
> --
> tois egregorosin hena kai koinon kosmon einai
> ton de koimomenon hekaston eis idion apostrephesthai
> http://lordwinterisle.blogspot.com/
Dzieło św. Augustyna nosi też wyraźne ślady jego własnego okresu
manichejskiego: herezji persko-manichejskiej, która interpretowała
nasz świat jako arenę walki między dobrymi i złymi zasadami,
uosobionymi w postaciach Ormuzda i Arymana.
Wpływy te doprowadziły św. Augustyna do opisywania politycznej
historii ludzkości jako walki między dobrą zasadą civitas dei i złą
zasadą civitas diaboli - walki między niebem i piekłem. I prawie
wszystkie późniejsze teorie historii - może z wyjątkiem niektórych
naiwnych teorii postępu - mają korzenie w tej bliskiej manicheizmu
teorii św. Augustyna. Większość nowoczesnych teoretyków historii po
prostu przekłada jego metafizyczne i religijne kategorie na język nauk
przyrodniczych lub społecznych. Na przykład, zastępują oni Boga i
Szatana rasami dobrymi moralnie lub biologicznie, albo rasami
przystosowanymi, oraz rasami moralnie lub biologicznie złymi czy
nieprzystosowanymi; albo też dobrymi i złymi klasami - proletariatem i
kapitalistami. ("My, komuniści, wierzymy," pisał Chruszczow ok. 1970
r.,"że kapitalizm jest piekłem, w którym ludzie pracy skazani są na
niewolnictwo." 2 ) Nie różni się to w istotny sposób od teorii
Augustyna.
Zob. Karl Popper, Społeczeństwo otwarte i jego wrogowie , tom I i II
|