Re: Pacjent w czerni

From: Silvio Balconetti <s...@i...invalid>
Newsgroups: pl.sci.psychologia
Subject: Re: Pacjent w czerni
Date: Fri, 19 Apr 2019 14:05:58 +0200

Am 19.04.19 um 02:16 schrieb Ilona:

> [...]
> egzekwowała posłuch, wśród poddanych.
> Własnie przeciw takim metodą sprawowania władzy sprzeciwiał się Kościół
> Katolicki i moralność katolicka.
> Katolicyzm nakładał takie same wymagania moralne na poddanych i władze.
> Jeśli nadal nie dostrzegasz tej subtelnej różnicy, to bardzo mi przykro.
>
> Inkwizycja, to nie była jakaś, tam straż miejska, czy parafialna, tylko,
> poważna instytucja.
> Była ośrodkiem naukowym, dbającym o przejrzystość doktryny, czy moralność.
> Oficjalna jej nazwa brzmi: Kongregacja Nauki i Wiary.

Doceniam twoje poczucie humoru. Czytalem tez ze inkwizycja doprowadzila
do zmian w postepowaniu sadowym: podsadny dostawal adwokata, ktory mial
go reprezentowac. Bylo to jakos zrozumiale, bo oskarzony czesto w
trakcie przesluchan tak zapadal na zdrowiu, ze nie byl w stanie sie bronic.

Waznym dzielem naukowym autorstwa inkwizytora Heinricha Kramera byl
"Mlot na czarownice" (malleus maleficarum, 1486), ktory wczesniej
zredagowal papiezowi Innocentemu VIII "Bulle Summis desiderantes
affectibus", a wiec "bulle o czarownicach".

Uczony maz uwazal, ze kobiety sa bardziej podaatne na czary i magie niz
mezczyzni, co wywodzil z historii Adama i Ewy. Nawet etymologia
swiadczyla przeciw kobietom! Kobieta, po lacinie "femina" miala w sobie
"fides" i "minus", a wiec "wiare" i "mniej". ;-)
Mialy w sobie nie tylko malo wiary, ale za to duzo niewyzycia
seksualnego, dlatego wchodzily chetnie w intymne kontakty z demonami
(incubi) i rzucaly czary na mezczyzn.
"Mlot na czarownice" w drugiej czesci opisywal dalej praktyki magiczne
zwiazane ze stosunkami seksualnymi i meska impotencja. Uczony autor
podawal tez sposoby na obrone przed skutkami czarow (maleficium).
W trzeciej czesci nastepowal opis regul przeprowadzania procesow o
czary, przedstawienie roznych przypadkow oraz sposobow przeprowadzania
przesluchan i stosowania tortur.

https://en.wikipedia.org/wiki/Malleus_Maleficarum
https://en.wikipedia.org/wiki/Inquisition

Pisze o tym wiecej, bo jakos po polsku Wikipedia milczy o istnieniu tej
zacnej instytucji naukowej przed XVI wiekiem. Wspomina tylko o
ceremoniach pokutnych zwanych auto-da-fé:

>W styczniu 1566 nowym papieżem został dotychczasowy wielki inkwizytor
Michele Ghislieri, jako Pius V (1566-1572). Na jego pontyfikat przypada
apogeum prześladowań sympatyków reformacji we Włoszech. Kongregacja
Świętego Oficjum skutecznie wymuszała od władz lokalnych przekazywanie w
jej ręce liderów grup dysydenckich, np. w 1566 książę Toskanii Cosimo I
Medici zgodził się na ekstradycję do Rzymu Pietro Carnesecchiego,
jednego z czołowych zwolenników doktryny Juana Valdesa. Został on
stracony w Rzymie 1 października 1567. Ogółem za Piusa V w Rzymie odbyło
się ponad trzydzieści egzekucji z wyroku Inkwizycji Rzymskiej, przy
czym, wzorem inkwizycji hiszpańskiej, odbywały się one publicznie, po
okazałych ceremoniach pokutnych zwanych auto-da-fé.<

https://pl.wikipedia.org/wiki/Kongregacja_%C5%9Awi%C
4%99tego_Oficjum

Ale bylo, nie bylo, skoro panstwo, kosciol i powazna instytucja naukowa
zajmowaly sie czarami, herezjami i innymi odchyleniami, to wydaje sie,
ze sporo ludzi nie zylo zgodnie z przykazaniami. Sa tez oczywiscie inne
wyjasnienia: nie wszyscy ludzie znali przykazania wzglednie te
przykazania nie byly dla wszystkich zrozumiale i stwarzaly mozliwosci
interpretacyjne? ;-)

--
saluto
Silvio Balconetti