Paella a'la Magda

1. Data: 2001-03-05 11:08:56

Temat: Paella a'la Magda
Od: Magda Rzepka <m...@i...zabrze.pl> szukaj wiadomości tego autora

Hej.
Zrobilam w sobote paelle. Dzieki za porady, te na priva (!?) tez.
Oto co bylo w mojej paelli :)
kurczak pieczony, poledwiczki wieprzowe, krewetki, pieczarki, papryka (w
trzech kolorach), papryczka chili, fasolka szparagowa, cebula, brokuly,
pomidory z puszki i ryz. Przyprawy: sol, galka, bialy pieprzy, szafran.
Bardzo wszystkim smakowala. A Marylka (tesciowa) poprosila przy wyjsciu
czy moglaby dostac troche do domu :)))))
Paella a'la Magda wszystkim bardzo smakowala, choc zdaje sobie sprawe ze
nie byla to klasyczna paella ... hmm ... a moze tak przerobilam
przepisy, ze w ogole to cos to nie paella. Ocencie sami, prosze :)))

Magdula

1. Data: 2001-03-05 12:26:10

Temat: Re: Paella a'la Magda
Od: GB <g...@n...usa.net> szukaj wiadomości tego autora

Magda Rzepka wrote:

> kurczak pieczony, poledwiczki wieprzowe, krewetki, pieczarki, papryka (w
> trzech kolorach), papryczka chili, fasolka szparagowa, cebula, brokuly,
> pomidory z puszki i ryz. Przyprawy: sol, galka, bialy pieprzy, szafran.

Nie wiem jakie oryginalne 'pochodzenie' ma paella, wydaje mi sie, ze
hiszpanskie, a w Hiszpanii w paelli zawsze dominuja owoce morza
krewetki, malze, kalmary itp. Jadlam tam paelle z dodatkiem innych mies
(np. kurczaka), ale 'wklad' z owocow morza byl zawsze dominujacy
(objetosciowo i smakowo). Z tym, ze nie kazdemu taki smak odpowiada :-)

GB

1. Data: 2001-03-05 14:32:21

Od: Katarzyna Brzezinska <k...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Czesc,

GB wrote:

> [...]
> krewetki, malze, kalmary itp. Jadlam tam paelle z dodatkiem innych mies
> (np. kurczaka), ale 'wklad' z owocow morza byl zawsze dominujacy

eee, chyba nie zawsze ? Spedzilam troche czasu w Hiszpanii jako "au
pair" i co sobote pan domu przyrzadzal paelle z kuraczakiem, bez owocow
morza. Ale moze to byla regionalna baskijska wersja paelli ;))

Kasia

1. Data: 2001-03-05 14:48:40

Od: GB <g...@n...usa.net> szukaj wiadomości tego autora

Katarzyna Brzezinska wrote:

> eee, chyba nie zawsze ? Spedzilam troche czasu w Hiszpanii jako "au
> pair" i co sobote pan domu przyrzadzal paelle z kuraczakiem, bez owocow
> morza. Ale moze to byla regionalna baskijska wersja paelli ;))

Moje przekonanie do owocow morza wynika z tego, ze ja te paelle zawsze
jadlam na roznych oficjalnych kolacjach, gdzie byly zawsze podawane w
charakterze 'narodowego dania' no i zawsze byly z owocami morza...
Kiedys byla dyskusja na grupie na ten temat, ale juz nie pamietam jakie
wnioski wysnuto. Moze sie Wladyslaw odezwie? :-)

GB

1. Data: 2001-03-05 15:03:34

Od: GB <g...@n...usa.net> szukaj wiadomości tego autora

> [...]

> pair" i co sobote pan domu przyrzadzal paelle z kuraczakiem, bez owocow
> morza. Ale moze to byla regionalna baskijska wersja paelli ;))

A, i jeszcze jedno... Czy ktos z grupowiczow moze powiedziec czym rozni
sie paella od risotto? Bo cos takiego, jak zrobila Magda to 'u mnie'
nazywa sie risotto, a paella to z owocami morza. I jedno i drugie dobre
:-), ale ciekawosc mnie zre... :-)

GB

1. Data: 2001-03-05 21:07:19

Od: w...@t...com.pl (Wladyslaw Los) szukaj wiadomości tego autora

GB <g...@n...usa.net> wrote:

> [...]
> sie paella od risotto? Bo cos takiego, jak zrobila Magda to 'u mnie'
> nazywa sie risotto, a paella to z owocami morza. I jedno i drugie dobre

Risotto jest wloskie a paella hiszpanska.
Istota risotto jest to, ze ryz jest wstepnie obsmazany w tluszczu, z
dodatkiem posiekanej cebulki, nastepnie gotowany w wywarze miesnym w
takiej jego ilosci, by ryz wchlonal caly wywar. Risotto moze byc
zmieszane z rozmaitymi dodatkami, ale moze tez byc tylko przyprawione do
smaku, wtedy jest dodatkiem do dan, a nie samodzielnym daniem.
Paella to danie z ryzu z dodatkami przygotowane na duzej patelni,
"paelli" od czego pochodzi jego nazwa. Ryz daje sie tu, tylko oplukany,
razem z innymi skladnikam, wstepnie podduszonymi, i dusi sie go w razem
z nimi, w sosie z nich wyplywajacym, az bedzie miekki.

Wladyslaw

1. Data: 2001-03-06 00:12:53

Od: "Jerzy" <0...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Wladyslaw Los <w...@t...com.pl> w wiadomości do grup
dyskusyjnych napisał:1ept573.hkbgfdvm38iiN%w...@t...com.pl...
> [...]
> razem z innymi skladnikam, wstepnie podduszonymi, i dusi sie go w razem
> z nimi, w sosie z nich wyplywajacym, az bedzie miekki.
Chyba, zaczynam wąpić?!
Poniekąd masz raję, ale nie [wszędzie], to się "miesza". czasami to
zapominają zrobić.
pozdr. Jerzy

1. Data: 2001-03-06 17:28:02

Od: "Marek Rz" <m...@r...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> (np. kurczaka), ale 'wklad' z owocow morza byl zawsze dominujacy
> (objetosciowo i smakowo). Z tym, ze nie kazdemu taki smak odpowiada :-)

eee nie zawsze, bardzo często, ale niekoniecznie, np. w okolicach Walencji
wkład kurczaka też bywa dominujacy, chyba, że jest to "paella con mariscos".

paelle robi sie na takich ogroooomnych patelniach i każda szanująca sie pani
domu ma specjalny palnik do kucheki gazowej, by się równomiernie grzało.
W paelli Magdy chyba zdecydowanie zabrakłoby mi czosnku. Tam gdzie bywam,
pakuje sie pod pokrywkę na środek całą główkę, nieobraną i wszystko pięknie
przechodzi jego zapachem.

narobiłyście mi smaku... ;o))

1. Data: 2001-03-07 11:12:24

Od: "Agnieszka Kutowska" <A...@a...pl> szukaj wiadomości tego autora

Czesc,
Paella to hiszpanski 'bigos' - wiec dyskusja co powinno byc, a co nie, jest
chyba niepotrzebna :-)
Podam Wam przepis na moja paelle:
1. Na patelni podsmazyc drobno posiekana cebulke.
2. Dodac kawalki kurczaka (ja daje skrzydelka - kaze przeciete na pol) i
krazki kalamarow. Gdy wszystko bedzie pieknie zlote, dodac swieze, cale
krewetki i smazyc jeszcze chwile.
3. Przelozyc wszystko do naczynia zaroodpornego, zeliwnej lub teflonowej
brytfanki.
4.Na patelni podsmazyc na oliwie jeszcze ciut drobno posiekanej cebulki,
dodac sparzone pomidory i duzo czosnku, pieprz, ziola wg uznania. Podsmazac
tak dlugo az pomidory sie rozpadna i zacznie powstawac sos pomidorowy.
Zawartosc patelni rownomiernie rozlozyc na miesku i owocach morza.
5. Goracy bulion (lub wrzatek z wegeta - szybsza wersja) wzbogacic szafranem
(lub w wersji tanszej tzw. colorante - czyli zoltym barwnikiem spozywczym).
6. Do naczynia, w ktorym jest wszystko co uprzednio podspazylismy, wsypac
rownomiernie ryz i delikatnie zalac przygotowanym w punkcie 5 plynem
(proporcje ryz-plyn dokladnie takie jak w przypadku przygotowywanie ryzu na
gesto).
7. Na gore wysypac groszek (najlepiej mrozony, ale moze byc i konserwowy),
poukladac muszelki (jesli kupimy surowe to nalezy je wczesniej wyszorowac) -
wazne zeby byly skorypki :-).
8. Naczynie zamknac (jesli nie ma pokrywki wykorzystac folie aluminiowa) i
wlozyc do piekarnika nagrzanego do tem. ok 200C na okolo 1h.
Przed wyjeciem sprawdzic, czy caly plyn zostal 'wchloniety' przez ryz (jesli
nie - dac jeszcze chwile naszej paelli).
Podawac na stol w naczyniu, w ktorym sie zapiekala, udekorowana cwiartkami
cytryny. Pamietajcie o serwetkach i talerzykach na odpadki. No i o dobrym
bialym winku.
Smaczenego :-)))

1. Data: 2001-03-07 12:57:10

Od: "star" <n...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

Magda Rzepka napisał(a) w wiadomości: <3...@i...zabrze.pl>...
> [...]
>trzech kolorach), papryczka chili, fasolka szparagowa, cebula, brokuly,
>pomidory z puszki i ryz. Przyprawy: sol, galka, bialy pieprzy, szafran.

A czy moge prosic o dokladny przepis? W sobote mam rodzinny nalot i paelli
jeszcze nie robilam , a jak zwykle beda oczekiwac czegos niecodziennego:))))

pozdr

test
Free classifieds 8482
USA