Re: Parkowanie ON - a gazety (długie)

From: Michal 'Orr' Daszkowski <m...@u...idn.org.pl>
Newsgroups: pl.soc.inwalidzi
Subject: Re: Parkowanie ON - a gazety (długie)
Date: Sun, 13 May 2001 05:39:33 +0000 (UTC)

A więc stało się! ;-) Dnia Fri, 11 May 2001 15:20:02 +0200,
osoba podpisująca się: Leszek M. <l...@w...com.pl>, w artykule:
<9dgosl$jo3$1@news.tpi.pl> napisała:

[snip]

> Zauważcie, że gdyby tak szeroko rozumieć prawo do dostępu do urzędów jak
> piszecie, to niby dlaczego ON nie powinien sobie odliczyć kosztów taksówki
> (jak ktoś nie może inaczej dojechać), czy zażądać bezpłatnego biletu MZK w
> celu dojechania do urzędu - wszak (podobnie jak w przypadku opłaty za
> parkowanie) ponosi koszty, które utrudniają mu dostęp do urzędu !!!

Bezpłatne bilety MZK (teraz to chyba MZA i MZT w W-wie?) AFAIR mają
wszyscy inwalidzi (dawnej) I grupy. [1] I *gdyby* *cała* komunikacja
publiczna w Warszawie była przystosowana dla ON oraz nie byłoby
barier architektonicznych (krawężniki itp.) na trasie między
przystankami komunikacji miejskiej, a obiektami użyteczności
publicznej (i nie tylko), wtedy wymaganie by zmotoryzowani ON płacili
za parkowanie tak jak wszyscy, byłoby uzasadnione. Bo mieliby *wybór*!

W chwili obecnej, większość ze zmotoryzowanych ON takiego wyboru nie
ma! Muszą używać samochodów, żeby swobodnie i niezależnie móc
poruszać się po mieście. Sam bym chętnie jeździł komunikacją miejską
na codzień po Warszawie, zamiast używać samochodu, gdybym miał taką
możliwość. Ale skoro jej nie ma, to ,,zrównywanie'' ON ze zdrowymi
kierowcami w opłatach za parkowanie, jest tak naprawdę formą
dyskryminacji [2] i swoistym ,,podatkiem od inwalidztwa''. Nie mogę
użyć komunikacji miejskiej, muszę dojechać samochodem i zaparkować,
więc *muszę* zapłacić.

I sądzę, że nie jest to ,,rozszerzanie prawa dostępu do urzędów''
(i innych obiektów użyteczności publicznej!), ale właśnie najbardziej
rozsądna i właściwa interpretacja zaistniałej sytuacji. I wydaje mi
się, że warto walczyć o tego typu regulację prawną, tzn. tak
interpretowaną.

Pozdrawiam
Orr

PS. Zacząłem się zastanawiać nad tym, jaka byłaby szansa wydobycia
od urzędów i instytucji [3] w W-wie (a i w innych polskich miastach
zapewne też) zwrotu kosztów (zapewne na drodze sądowej) za dojazdy
samochodami osobowymi i taksówkami do tychże urzędów i instytucji,
na podstawie tego, że miasto nie stworzyło ON *innej* możliwości
dotarcia do tychże urzędów. I ciekaw jestem co by się stało, gdyby
tego typu procesy zaczęły się pojawiać masowo? :>>>

[1] Przy czym, gdyby w Polsce ON mieli *naprawdę* wyrównane szanse
na *rozsądnych* i uczciwych zasadach, nie miałbym nic przeciwko
temu, by za ową komunikację miejską płacić. Powiedzmy połowę
(tak jak ludzie starsi). Ale *tylko* w takiej sytuacji!

[2] Zupełnie oddzielną sprawą jest sama techniczna organizacja opłat
za parkowanie -- zmuszanie ON do korzystania z parkometrów jest
wręcz formą szykanowania. Musieliby jeszcze znaleźć inną formę
ściągania opłat z ON.

[3] Albo raczej od władz miasta, bo np. komunikacja w W-wie raczej
nie leży w gestii np. takiego ministerstwa zdrowia albo edukacji.
:)))

--
| () |||))||)) | Michal 'Orr' Daszkowski <o...@i...pl> PGP: DB36A1F1 |