Patelnie (trochę spamująco)

51. Data: 2014-11-30 21:54:02

Temat: Re: Patelnie (trochę spamująco)
Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

Pani Ewa napisała:

>> Już nigdy patelni Ambition nie kupię.
>
> A co konkretnie im dolega?

Może przerost?

--
Jarek

52. Data: 2014-12-01 00:44:21

Od: Fragi <s...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Sun, 30 Nov 2014 20:30:21 +0100, FEniks napisał(a):

> A co konkretnie im dolega?

Te moje (biała, matowa powłoka) strasznie wymagające były :) Życzyły sobie
bardzo dużo tłuszczu, a to jak dla mnie ogromna wada jesli chodzi o
patelnie ceramiczne. Poza tym jedna zżółkła, a smażyłam na niej to samo co
na pozostałych. No i łatwo się na nich przypalały niektóre potrawy. Aha, i
nierównomiernie ciepło się na nich rozprowadzało.

M.

53. Data: 2014-12-01 16:07:15

Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

Fragi pisze:

> [...]
> wada jesli chodzi o patelnie ceramiczne. Poza tym jedna zżółkła,
> a smażyłam na niej to samo co na pozostałych. No i łatwo się na

Jakie potrawy konkretnie? O plackach z cukinii już wiem.
Czy są jakieś jeszcze? Może by tak podjąć tu wspólnie
ambitny plan sporządzenia listy dla tej patelni.

Jarek

--
Sczerniał, schudł, ale jakoś dziwnie wyszlachetniał.

54. Data: 2014-12-01 16:31:39

Od: FEniks <x...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2014-12-01 00:44, Fragi pisze:

> Te moje (biała, matowa powłoka) strasznie wymagające były :) Życzyły sobie
> bardzo dużo tłuszczu,

Jak na razie nie zauważyłam, a nawet wręcz przeciwnie. Ale porównanie
mam tylko do stalowej.

> a to jak dla mnie ogromna wada jesli chodzi o
> patelnie ceramiczne. Poza tym jedna zżółkła, a smażyłam na niej to samo co
> na pozostałych.

Po jakim czasie? U mnie na razie bez zmian.

> No i łatwo się na nich przypalały niektóre potrawy. Aha, i
> nierównomiernie ciepło się na nich rozprowadzało.

Patelnia rozgrzewa się bardzo szybko. Jeśli się ją źle ustawi na
palniku, to siłą rzeczy z jednej strony rozgrzeje się bardziej. Ale to
zrozumiałe i chyba żadna aluminiowa patelnia nie będzie od tego wolna.

Ewa

55. Data: 2014-12-01 16:33:07

Od: FEniks <x...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

> Może przerost?

Te moje w każdym razie na pewno były nie-do-cenione.

Ewa

56. Data: 2014-12-01 21:40:07

Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

Pani Ewa napisała:

> [...]
> palniku, to siłą rzeczy z jednej strony rozgrzeje się bardziej.
> Ale to zrozumiałe i chyba żadna aluminiowa patelnia nie będzie

Takich patelni, żeby całkiem aluminiowe były, to się chyba już nie robi.
Gdy spojrzeć na dno takiej od spodu, choćby mojej w Biedronce kupionej,
to widać takie kropeczki na nim. To płytka ze stali nierdzewnej w bardzo
przebiegły sposób przynitowana do odlewu aluminiowego. Te kropki, to
wypustki odlewu, które po przejściu przez dziurki w stalowym elemencie
zostały czymś walnięte i rozklepane jak nity. Bardzo sprytna technologia,
wymagająca sporej precyzji wykonania.

Prymarną funkcją tej wkładki jest zapewnienie współpracy z kuchniami
indukcyjnymi, które ogrzewają ferromagnetyki. Ale i na gazie kanapka
ze stali, aluminium i ceramiki ma swoje zalety. Stal ma mniejsze
przewodnictwo cieplne i mniejsze ciepło właściwe. To powoduje bardziej
równomierne ogrzanie patelni.

Jarek

--
Choć kapuściane tam kociołki kadzą,
Choć nerka na kształt czerwiennego tuza

57. Data: 2014-12-02 08:55:13

Od: FEniks <x...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> wypustki odlewu, które po przejściu przez dziurki w stalowym elemencie
> zostały czymś walnięte i rozklepane jak nity. Bardzo sprytna technologia,

Prawda, moja też ma taką wkładkę w kropeczki, w końcu ambitna.

> [...]
> ze stali, aluminium i ceramiki ma swoje zalety. Stal ma mniejsze
> przewodnictwo cieplne i mniejsze ciepło właściwe. To powoduje bardziej

Pewnie nagrzewa się bardziej równomiernie niż nagrzewałaby się taka
zupełnie aluminiowa, co nie zmienia faktu, że nagrzewa się bardzo
szybko, a jak ją postawić nierówno, to z jednej strony nagrzeje się
mocniej. Ale stalowa też się tak zachowa, tylko dłużej jej to zajmie.

Ewa

58. Data: 2014-12-02 13:55:45

Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

Pani Ewa napisała:

> [...]
> szybko, a jak ją postawić nierówno, to z jednej strony nagrzeje się
> mocniej. Ale stalowa też się tak zachowa, tylko dłużej jej to zajmie.

Nie tak wiele dłużej. Aż zajrzałem do tabel z własnościami fizycznymi
metali. Aluminium ma 920, a żelazo 460 -- aluminium równo dwa razy
więcej niż żelazo. Ale to w dżulach na kelwin i kilogram. Aluminiowa
patelnia jest trzy razy lżejsza od stalowej o tej samej grubości.
Zatem jeśli mamy aluminiową patelnię z dnem o połowę grubszym od innej
stalowej, to obie będą nagrzewać się tak samo szybko. Tak więc poprzednio
nie do końca prawdę napisałem -- stalowa wkładka w kropeczki zwiększa
nieco pojemność cieplną patelni.

Jarek

--
Majteczki w kropeczki ło ho, ho, ho,
Niebieskie wstążeczki ło, ho, ho, ho

59. Data: 2014-12-02 21:46:53

Od: FEniks <x...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> stalowej, to obie będą nagrzewać się tak samo szybko. Tak więc poprzednio
> nie do końca prawdę napisałem -- stalowa wkładka w kropeczki zwiększa

Tak na moje oko to ta aluminiowa - pomimo stalowej wkładki - ma i tak
cieńsze dno niż stalowa.

Ewa

60. Data: 2014-12-02 23:56:00

Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

Pani Ewa napisała:

> Tak na moje oko to ta aluminiowa - pomimo stalowej wkładki - ma i tak
> cieńsze dno niż stalowa.

Są też stalowe patelnie z dnem niemal jak kartka papieru.

--
Jarek

Meliskę sobie...
Wszyscy mają Biedę...