Pel-Al-Pex - koszty

1. Data: 2009-07-31 18:01:06

Temat: Pel-Al-Pex - koszty
Od: "Irokez" <h...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam.

Ogladam system Pel-Al-Pex skręcany i tak patrząc z punktu własnie
rozpoczetego remontu łazienki i kosztów to jest to system diabelnie drogi.
Od licznka musze odejść na dwa kierunki - trójnik. W jednym zastosować 1
trójnik (na dwa punkty) w drugim 3 na 3 punkty plus junkers. Za junkersem
znowu 2 trójniki na 3 punkty.
Dało mi to 7 trójników po 19zł z hakiem za sztukę (Castorama).140 zł w same
trójniki to niezły przypał. A gdzie przejścia na 1/2 cala - 9 sztuk i
ewentualne kolanka bo nie wiem czy się da to na rogu tak zagiąć.

Miedź mnie wyjdzie taniej.

Porzyczyłem zgrzewarkę i raczej będę zgrzewał trójniki za 61gr sztuka.

Tylko najpierw trochę napsuję na sucho w ramach ćwiczeń. Niech uszkodze 20
sztuk - 12zł będe w plecy. Taniej niż 1 kolanko giętkiego.

Pozdrofka

--
Irokez

2. Data: 2009-08-04 11:00:04

Temat: Re: Pel-Al-Pex - koszty
Od: "Jackare" <...@s...de.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Irokez" <h...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
> same trójniki to niezły przypał. A gdzie przejścia na 1/2 cala - 9 sztuk i
> ewentualne kolanka bo nie wiem czy się da to na rogu tak zagiąć.

(...)

Miedź nie wyjdzie Cię taniej bo rura jest droga, trójnicznki też troszkę
kosztują, gaz do lutowania też nie jest za darmo, Pasta do lutowania jest
droga - ok 30 zł pojemniczek, trzeba kupić szczotki do rur. Jeżeli niedbale
wsadzisz rury miedziane w ścianę masz szanse że zeżre je korozja. Jeżeli
bardzo niedbale wykonasz instalację masz tez szanse korzystać w domu z wody
skażonej.

Pex warto dać tam gdzie jest dużo rur a mało kształtek lub zastosować system
rozdzielaczowy bez rozgałęziania rur i do tego zasadniczo pex jest
dedykowany. Przewagą jest tania rura. Realnie kształtkę do pexa kupisz za
11-13 zl. Nie musisz kupować tego w castoramie - to akurat nie jest
najlepszy wybór, podobnie zresztą jak wszystkie drobiazgi typu kształtki do
jakichkolwiek rur.

Przy instalcji PP zgrzewanej kielichowo trzeba pilnowac kilku zasad by nie
zepsuć zgrzewów. Generalnie robota jest dla dwóch osób zwłaszcza w przypadku
niewielkiego doświadczenia w montażu. Zgrzewy są jednorazowe - nie można
potem nic poprawić, co najwyżej wycinać niewłaściwie wykonane elementy i
robić wstawki na mufach, ale to są zawsze spadki ćiśnienia. W niektórych
przypadkach (nielicznych ale za to bardzo upierdliwych) mogą być potrzebne
dwie zgrzewarki. Są miejsca gdzie wart rozważyć zastosowanie rur PP stabi.
--
Jackare

3. Data: 2009-08-04 11:15:06

Od: lukas <l...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia 04-08-2009 o 13:00:04 Jackare <...@s...de.pl> napisał(a):

> Pex warto dać tam gdzie jest dużo rur a mało kształtek lub zastosować
> system rozdzielaczowy bez rozgałęziania rur i do tego zasadniczo pex
> jest dedykowany.

czyli jak mam np. 6 poborów zimnej wody, to rozdzielić je w jakimś miejscu
rozdzielaczem (można prosić linka) i stamtąd puścić rury (te giętkie) bez
żadnych kolanek, łączników itp?

lukas
gg:4407885;icq:248888549;jabber:lukas[at]jabber.icp.
pl;tlen:lukasew
http://pl.lostpedia.wikia.com Zwijasz? - http://www.zwijaj.pl

4. Data: 2009-08-04 16:40:55

Od: "Irokez" <h...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "lukas" <l...@w...pl> napisał w wiadomości

> czyli jak mam np. 6 poborów zimnej wody, to rozdzielić je w jakimś miejscu
> rozdzielaczem (można prosić linka) i stamtąd puścić rury (te giętkie) bez
> żadnych kolanek, łączników itp?

W innym markecie trójnik 15zł, rozdzielacz na 4 wyjścia 64zł :)

--
Irokez

5. Data: 2009-08-04 19:53:46

Od: "Jackare" <...@s...de.pl> szukaj wiadomości tego autora

> czyli jak mam np. 6 poborów zimnej wody, to rozdzielić je w jakimś miejscu
> rozdzielaczem (można prosić linka) i stamtąd puścić rury (te giętkie) bez
> żadnych kolanek, łączników itp?

Tu proszę link do przykładowego rozdzielacza z szafką i uzbrojeniem w zawory
(akurat do ogrzewania, do wody będzie tańszy)
http://www.allegro.pl/item698902728_rozdzielacz_4_sz
afka_zaworki_zlaczki_odpowietrz.html
--
Jackare

6. Data: 2009-08-04 20:03:22

Od: "Jackare" <...@s...de.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Użytkownik "lukas" <l...@w...pl> napisał w wiadomości

> W innym markecie trójnik 15zł, rozdzielacz na 4 wyjścia 64zł :)

Nie patrz tylko i wyłącznie na suchy koszt. Każda kształtka w instalacji PEX
to potencjalne źródło problemów i to niezależnie czy będzie to kształtka
zaciskana prasą czy skręcana. Zagrożenie jest tym większe im bardziej
poczatkujący składa instalację i nie wie np o konieczności używania
kalibratora, nie kupił nożyc do cięcia i tnie piłą lub fleksem.
Ideą instalacji z pexa są właśnie rury bez kształtek. Jako że w pexie
występują praktycznie tylko dwie średnice 20 i 16 mm nadmiar kształtek
rozdzielających może prowadzić do niekorzystnych spadków ciśnienia przy
jednoczesnym korzystaniu z kilku ujęć wody.

Prawda jest taka że wiele technologii instalatorskich w ostatecznym
rozrachunku kosztuje podobnie. Elementy które są tanie w jednej technologii
mają drogie odpowiedniki w innej. Są technologie w których są tanie rury a
drogie kształtki (pex), są takie gdzie wszstko jest w miarę tanie ale trzeba
mieć odpowiednie narzędzia i umiejętności (PP), są takie gdzie wszystko jest
dość drogie, trzeba "umić" a instalacja jest nietrwała i upierdliwa w
mocowaniu (genova), są instalacje dość drogie i dość trwałe ale wymagają
narzędzi i umiejętności i nie nadają się do zastosowania w każdych warunkach
(Cu), są drogie, wymagające narzędzi i umiejętności ale dające bardzo dobrą
trwałość (stal austenistyczna)

zabudowa balkonu - kto sprawdza?
gniazda i wlączniki
Samodzielna wymiana zaworu spustowego w WC (kompakcie)
Remont mieszkania 3 pokoje
Farby Colours z Castoramy