Re: Piękny pogrzeb

From: "Pszemol" <P...@P...com>
Newsgroups: pl.sci.psychologia
Subject: Re: Piękny pogrzeb
Date: Mon, 13 Aug 2018 19:23:39 -0500
<f...@g...com>
<5b7013b7$0$601$65785112@news.neostrada.pl> <pkp68t$rhf$1@dont-email.me>
<pkpm1r$j4k$1@dont-email.me> <pkpmju$lss$1@dont-email.me>
<5b706483$0$601$65785112@news.neostrada.pl> <pkqd6i$3mg$1@dont-email.me>
<5b712365$0$671$65785112@news.neostrada.pl>

"Kviat" wrote in message news:5b712365$0$671$65785112@news.neostrada.pl...

> Hmmm... a niepalący to nie klient?
> Pójdzie do konkurencji, tej z zakazem palenia...

Nie ma takich restauracji - nie było i nie będzie.
Żadna nie chce samodzielnie zaryzykować stratch dużej części klienteli.
A palący klient przecież nie musi palić 24 godziny na dobę, może ten
czas w restauracji spędzić bez papierosa - i dzieje się to dzisiaj bez
problemu.

> Zresztą w tej chwili zakaz to i tak fikcja. Ludzie palą na zewnątrz, a
> klienci bardziej wybierają te knajpy, które mają "ogródki" ze stolikami
> przed wejściem.
> (Kiepska frekwencja w restauracjach zimą, to już na inną dyskusję.)

Z mojej, amerykańskiej perspektywy wygląda to inaczej.
Ludzie po prostu mniej palą tu niż w Europie.
I sądzę, że jest to po części zasługa tych zakazów, utrudniających
życie palaczom w różny sposób.

To co pamiętam z wycieczki do Włoch to jakaś paranoja: notoryczny
smród papierosów wymieszany lub naprzemiennie ze smrodem
dwusuwów (wszechobecnych skuterków). Podczas gdy w Chicago
zapach papierosa spotkasz sporadycznie to w takim Mediolanie
zwyczajnie to przeszkadzało - różnica niebo a ziemia!
Czułem się tak, jak 20 lat przyjeżdzając do Polski czuć było
wszędzie wydech z aut bez katalizatora - przyzwyczaja się człowiek
do tego zapachu tak jak pewnie i Ty się przyzwyczaiłeś do zapachu
dymu wydmuchiwanego z ust palaczy i nie doceniasz czystego powietrza.

> Ale kto powiedział, że we wszystkich restauracjach musi być czyste
> powietrze? Dlaczego we wszystkich? I dlaczego ma o tym decydować urzędnik,
> a nie właściciel restauracji?
> Nie ma obowiązku chodzenia do restauracji. Można wybrać inną.

Ależ jest obowiązek, dla pracowników tejże restauracji...
Z jakiej racji oni mają się truć bo palacz nie może swojego nałogu
wynieść 5 metrów za próg pomieszczenia?

> Istotą jest edukacja. Właściciel sam wybierze zakaz palenia, gdy większość
> klientów pójdzie do konkurencji.

Bzdury.
Widzę że jesteś pełen idealistycznych złudzeń kapitalistycznego
"samoregulującego się rynku". Problem w tym, że właśnie nie
większość pójdzie, bo w mieście gdzie w każdej restauracji śmierdzi
nikt nie idzie z tego powodu do konkurencji.

> Nie widzę podobieństwa.
> Przybliżysz?

Ano takie, że gdyby nie były wyposażeniem obowiązkowym to
producenci przekonaliby Cię abyś kupił tańsze auto bez tych rzeczy.
Dopiero urzędowy zakaz sprawi, że jeden producent nie będzie
drugiego "podcinał" coraz to tańszym, coraz bardziej okrojonym
wyposażeniem - a potem my wszyscy jako społeczeństwo będziemy
płacić kosztami pomocy medycznej za te połamane kregosłupy
i porozbijane na chodnikach czaszki...

> Zgoda. W przypadku jakiegoś monopolu (np. na sprzedaż wody)
> nie masz wyboru. Ale jakaś knajpa? Nie przesadzasz?

Nie, nie przesadzam.

> Hmm... przecież właśnie dlatego piszę, że powinien być rzeczywisty wybór.
> Nie proponuję zamknięcia knajp. Jadłodajnie dotowane z budżetu powinny być
> wolne od dymu, a prywatne powinny mieć wybór.
> Tak samo szkoły powinny być wolne od religii, a religię mogą sobie uczyć
> w kościołach (prywatnych przecież).

Nie o to mi chodziło.