Po co umysł racjonalizuje?

31. Data: 2007-08-05 20:15:58

Temat: Re: Po co umysł racjonalizuje?
Od: "Sky" <s...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

news:f94vp1$l6k$1@atlantis.news.tpi.pl...

> Użytkownik "Flyer" <f...@p...gazeta.pl> napisał w wiadomości

Te również nie zabezpieczają...

32. Data: 2007-08-05 22:44:08

Od: Marek Krużel <f...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Sun, 05 Aug 2007 21:47:16 +0200, Sky napisze

> teraz moja kolej? ;)

tak generalnie, ale rzeczywiscie widze w Twoich postach kaszane
kiedy odpowiadasz w iso na posty pisane w utf, niekoniecznie moje

33. Data: 2007-08-06 06:14:48

Od: "bazyli4" <b...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Flyer wrote:

> wyobraź sobie sytuację, w której ktoś racjonalizuje swoją niechęć do
> rozmowy kwalifikacyjnej w sprawie pracy z X, jako "i tak nie dostanę
> pracy" - po pewnym czasie spotyka znajomego "głupka" (abstrakcja -
> achtung!!!), który mówi mu - "słuchaj, dostałem się do pracy u X, bo
> nikogo innego nie było" - przypadek rzadki, ale zdarza się.
>
> Po prostu lepiej nie racjonalizować. ;)

Ale ja mówię o racjonalizacji pozytywnej, nie o negatywnej. 'Aaaa, i tak nie
dostanę pracy" to nie jest jeszcze w ogóle racjonalizacja, tylko wstęp do
niej. Potem musi w jakiś sposób nastąpić etap wydobywania się na światło
dzienne...

Pzdr
Paweł

34. Data: 2007-08-06 07:24:09

Od: "Sky" <s...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Marek Krużel" <f...@g...pl> napisał w wiadomości
> Dnia Sun, 05 Aug 2007 21:47:16 +0200, Sky napisze

> tak generalnie, ale rzeczywiscie widze w Twoich postach kaszane
> kiedy odpowiadasz w iso na posty pisane w utf, niekoniecznie moje

spróbujmy więc tędy...

35. Data: 2007-08-06 13:17:08

Od: Flyer <f...@p...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

bazyli4; <f96ea8$d9k$1@atlantis.news.tpi.pl> :

> [...]
> niej. Potem musi w jakiś sposób nastąpić etap wydobywania się na światło

*Dla_mnie* (z podkreśleniem, żeby nie rozciagać dyskusji) wszystko jedno
- zbytnie odejście od rzeczywistych przyczyn zdarzeń buduje fałszywy
obraz rzeczywistości. Kiedy robię coś trudnego, to nie racjonalizuję
pozytywnie - po prostu to robię.

Flyer
--
gg: 9708346
http://www.flyer36.republika.pl/

36. Data: 2007-08-06 13:37:25

Od: "Ghost" <g...@e...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> - zbytnie odejście od rzeczywistych przyczyn zdarzeń buduje fałszywy
> obraz rzeczywistości. Kiedy robię coś trudnego, to nie racjonalizuję

Nie rozumiesz, ze nie ma znaczenia fakszywy/prawdziwy (czyli "obiektywny")
obraz rzeczywistosci, nasza wewnetrzna rzeczywistosc (skala ocen) jest
subiektywna i w ramach subiektywizmu mamy pole (nieraz spore) manewru. Stad
wogole bierze sie roznorodnosc celow, gustow itp. Kazdy zyje po swojemu, bo
dla kazdego co innego ma znaczenie, m.in. dlatego, ze kazdy ma wlasny,
subiektywny system wartosciowania, a ze jest on elastyczny to "nie ma tego
zlego, co by na dobre nie wyszlo". Nikt nie mowi o odchodzeniu od
rzeczywistych przyczyn zdarzen, nie w udawaniu rzecz. Chodzi o normalna,
zdrowa sytuacje - wiesz co sie stalo, rozumiesz dlaczego tak sie stalo, ale
np. ("np", bo moga byc inne chwyty) przesuwasz sobie na skali osobista
waznosc tego czegos. Np. dopoki o to walczyles, mialo to duze - motywujace
znaczenie - w momencie gdy tego nie uzyskales, nie rozpaczasz, a wrecz
szukasz pozytywow. Te pozytywy tez sa realne, nie urojone. To juz chyba
ostatnia proba z mojej strony.

37. Data: 2007-08-06 13:55:31

Od: "bazyli4" <b...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Flyer wrote:

> [...]
> fałszywy obraz rzeczywistości. Kiedy robię coś trudnego, to nie
> racjonalizuję pozytywnie - po prostu to robię.

A co to są za dziwa te 'rzeczywiste przyczyny zdarzeń'?

Pzdr
Paweł

38. Data: 2007-08-06 15:13:20

Od: Flyer <f...@p...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

Ghost; <f978gg$64n$1@nemesis.news.tpi.pl> :

> [...]

> znaczenie - w momencie gdy tego nie uzyskales, nie rozpaczasz, a wrecz
> szukasz pozytywow. Te pozytywy tez sa realne, nie urojone. To juz chyba

A ja koncentruję się (w rozmowie teoretycznej, nie życiu) na
przypadkach, kiedy dochodzi do konfrontacji/oceny rzeczywistości
subiektywnej i obiektywnej, a jeżeli nie obiektywnej, to przynajmniej
mającej większe znaczenie dla oceny końcowej. Nie ma znaczenia, czy
"wystawianie ocen" nastąpi po tygodniu, miesiącu, 10 latach - przeważnie
występuje, choć mało kto się wtedy zastanawia nad tym, że "gdyby nie
zracjonalizował czegoś 10 lat temu tak a nie inaczej, to
ocena/konfrontacja byłaby inna".

Flyer

39. Data: 2007-08-06 15:14:35

Od: Flyer <f...@p...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

bazyli4; <f979hm$916$1@nemesis.news.tpi.pl> :

> A co to są za dziwa te 'rzeczywiste przyczyny zdarzeń'?

"Racjonalizacja (od łac. ratio, rozum) - w psychologii jeden z
mechanizmów obronnych - pozornie racjonalne uzasadnianie po fakcie
swoich decyzji i postaw, kiedy prawdziwe motywy pozostają ukryte, często
także przed własną świadomością."

http://pl.wikipedia.org/wiki/Racjonalizacja_%28psych
ologia%29

Flyer

40. Data: 2007-08-06 15:27:47

Od: "Ghost" <g...@e...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> występuje, choć mało kto się wtedy zastanawia nad tym, że "gdyby nie
> zracjonalizował czegoś 10 lat temu tak a nie inaczej, to

Jednak sie nie dogadamy - zapytam niedyskretnie, ile masz lat? Moze to
konflikt pokolen ;-)

odbija mi ????
a jak wy myślicie?
bardzo interesująca, nowa teoria psychologiczna - napisana przez Polaka!
Autokrytycyzm
Re: Garował pod sztywną celą, a teraz jeździ i opowiada