Pomocy, do czego uzyc Kummel / Cumin ?

1. Data: 2000-02-07 19:57:21

Temat: Pomocy, do czego uzyc Kummel / Cumin ?
Od: s...@a...com.pl (Slawek Lipski) szukaj wiadomości tego autora

wróciłem właśnie z Istambułu, skąd przywiozłem trochę przypraw.
Między innymi z rozpędu nabyłem coś o nazwie Kummel. W jednym zestawie
też to trafiłem i tam jest jeszcze nazwa Cumin.

Jest to bardzo drobno zmielone, jasnobrązowe, z niewielkimi
pozostałościami białych łodyżek (?), chyba zmielone z ususzonych
liści, a te białe to "żyłki" tych liści. Zapach ma jak na mój gust
dość obrzydliwy i bez konkretnej wiedzy nie dodam tego do niczego,
żeby nie zepsuć całej potrawy.

Sprawdziłem teraz w Websterze i jest Cumin jako roślina i owoce i
wspominają coś o przyprawianiu zup i marynat. No w marynacie to jakoś
to sobie mogę wyobrazić. Tak czy owak, czy ktoś tego używał i ma
jakieś sugestie?

Poza tym jedzonko w Istambule przeważnie pyszne, mniam, mniam.
Jak się ktoś wybiera, to mogę podesłać adres bardzo lokalnego baru
gdzie jadłem najlepszy kebap, a na dodatek przy ichniejszym
gitarzyście na żywo.

*
Slawek Lipski, Altkom Akademia Warszawa, POLAND
s...@a...com.pl CLI, CLP, MCP
*

1. Data: 2000-02-07 20:05:20

Temat: Re: Pomocy, do czego uzyc Kummel / Cumin ?
Od: "Przemyslaw Koziarski" <p...@k...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

> wróciłem właśnie z Istambułu, skąd przywiozłem trochę przypraw.
> Między innymi z rozpędu nabyłem coś o nazwie Kummel. W jednym zestawie
> też to trafiłem i tam jest jeszcze nazwa Cumin.

Czy to aby nie mielony kminek ?

Przemyslaw Koziarski

1. Data: 2000-02-07 21:43:27

Od: Slavek <s...@u...net> szukaj wiadomości tego autora

Cumin to podstawowa przyprawa kuchni hinduskiej ipakistanskiej.
Moze toktos lubi, mna szarpia torsje jak tylko poczuje.

Slav

1. Data: 2000-02-08 04:08:27

Od: af <f...@p...net> szukaj wiadomości tego autora

*
> Slawek Lipski, Altkom Akademia Warszawa, POLAND
> s...@a...com.pl CLI, CLP, MCP
*

Juz to bylo...Cummin to sproszkowany kminek i mozna go tam uzywac, gdzie
uzywa sie kminku... W USA to glowny skladnik tex-mex potrawy, chilli.
Nadaje tej potrawie ostrosci..
F.

1. Data: 2000-02-08 04:09:47

Od: af <f...@p...net> szukaj wiadomości tego autora

Przemyslaw Koziarski wrote:

> Czy to aby nie mielony kminek ?
>
> Przemyslaw Koziarski

Cumin po angielsku, Kummel po niemiecku, Kminek po naszemu....
F.

1. Data: 2000-02-08 06:57:49

Od: "Paul" <p...@h...de> szukaj wiadomości tego autora

Hi,

>Poza tym jedzonko w Istambule przewaÂżnie pyszne, mniam, mniam.
>Jak siĂŞ ktoÂś wybiera, to mogĂŞ podesÂłaĂŚ adres bardzo lokalnego baru
>gdzie jadÂłem najlepszy kebap, a na dodatek przy ichniejszym
>gitarzyÂście na Âżywo.

Ejjj ! Chyba sobie cos wmawiasz, kolego ! No chyba ze pochodzisz z tamtych
stron. Bo wybacz, prawdziwy kebap jest z owczego miesa, i dla nas
europejczykow, jego zapach delikatnie mowiac nie jest za bardzo przyjemny. A
tak poza tym gitarzysta w TURCJII i to w lokalu ???? Hmmmmmmm, bardzo
dziwne. Mi sie wydaje, kolego, byles w jakiejs tutystycznej, kitschowatej
knajpie, he ?????? Takze uszy do gory kolego i nie chwal sie kitschem !

Poz

Paul

1. Data: 2000-02-08 15:31:03

Od: ZJP <p...@n...net> szukaj wiadomości tego autora

Polski "kminek" to amerykanski "caraway seed"; rozni sie smakowo (i to
znacznie) od "cumin"(cummin).

Drizzly Spike ...i wszystko jasne...

1. Data: 2000-02-08 15:36:39

Od: "Przemyslaw Koziarski" <p...@k...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik ZJP <p...@n...net> w wiadomości do grup dyskusyjnych
napisał:3...@n...net...
> Polski "kminek" to amerykanski "caraway seed"; rozni sie smakowo (i to
> znacznie) od "cumin"(cummin).

Tego nie wiem dokladnie , natomiast Kummel (Kuemmel) w jezyku niemieckim to
na pewno kminek

Przemyslaw Koziarski

1. Data: 2000-02-08 16:18:20

Od: Aneta Baran <b...@c...cern.ch> szukaj wiadomości tego autora

Przemyslaw Koziarski <p...@k...net.pl> wrote:
> Tego nie wiem dokladnie , natomiast Kummel (Kuemmel) w jezyku niemieckim to
> na pewno kminek
Kiedyś, ze dwa lata temu, była na grupie cała dyskusja na ten temat:

Date: Wed, 20 May 1998 18:06:36 +0200
From: p...@v...co.uk
Subject: Re: Kminek - bylo: Re: Meksykanskie jedzenie
Newsgroups: pl.rec.kuchnia

Ten pies musi byc dosc gleboko pochowany!
Polskie slowniki w tej materii sa niescisle (mowiac delikatnie)
Ja tez sie kiedys zasugerowalam tym tluamczeniem ze
cumin to kminek ale moj smak i wech nie pozwolil mi
w to uwierzyc. Szukalam po wszelkich dostepnych
mi zrodlach, no i wszystko wskazuje na to ze mialam
racje, Cumin to Cumin a Kminek to Kminek.

Mam przed soba sloiczki z nasionam jednego i drugiego
i wierzcie mi, pachna inaczej i smakuja inaczej.
Po rozgryzieniu nawet jednego ziarenka cuminu
pozostaje gorzkawy i mocny charakterystyczny smak.
Raz jak sie go pozna to mozna go wyczuc z daleka.
(Internet na jedna wade - nie da sie przesylac zapachow
a opisac jest go raczej trudno.)
Kminek natomiast - nie jest taki mocny w smaku
i jakby bardziej slodkawy. Inny.
Oba nasiona wygladaja b. podobnie i byc moze
dlatego sa mylone. Gdyby ktos zamienil naklejki na
tych sloikach to na oko trudno byloby je rozpoznac,
ale po zapachu i smaku to zaraz.
(Ten Cumin co mam jest koloru zolto-brazowego i jest z
Iranu a Kminek jest z Holandii i koloru szaro-brazowego)

Wedlug Encyclopaedia Britannica ponizsze rosliny naleza
do tej samej rodziny botanicznej - UMBELLIFERAE - Apiaceae
(rodzina Pietruszki - pietruszkowate?)

Pietruszka - (Petroselinum crispum),
Marchew - (Daucus carota)
Seler - (Apium graveolens),
Pasternak - (Pastinaca sativa),
Koper Wloski - fennel (Foeniculum vulgare)

Anyz - (Pimpinella anisum),
Koper - (Anethum graveolens),
Kolendra - (Coriandrum sativum),
Kminek - (Carum carvi),
Cumin - (Cuminum cyminum).

Czyli botanicznie chociaz z tej samej rodziny
ale nie to samo, kazda z tych roslin czy nasion
smakuje inaczej i nikt nie myli anyzu z koprem
czy kminkiem bo sa one od dawna w Polsce znane.
Cumin natomiast nie byl do tej pory popularny w
Europejskiej kuchni i pewnie dlatego bywa mylony.

Wedlug hinduskiej ksiazki kucharskiej:
"Cumin - po ichniejszemu zwany - Zeera
ma kilka odmian miedzy innymi Ciemny Kaszmirski,
ale wiekszosc jest koloru jasnobrazowego.
Ziarna niektorych odmian krusza sie latwo inne
wymagaja mozdzierza".

Byc moze cumin cuminowi nie rowny. Ale nie udalo
mi sie jeszcze znalezc w sprzedazy (nawet w hinduskich
sklepach) roznych odmian cuminu. Te ktore do tej pory
kupowalam a byly to zarowno mielone jak i cale nasina
oraz w mieszankach zawsze charakteryzowaly sie tym samym
mocnym zapachem i nie podobnym do znanego ogolnie
w Polsce kminku.
Uff, zrobilo sie to przydlugawe i kto to bedzie czytal!
Jesli jednak ktos dobrnie do konca a uda mu sie znalec
cos jeszcze na ten temat, to prosze o podeslanie.

Pozdrawiam

pestka
--- end of the forwarded message ---

Anetek
--
A...@c...ch | http://chall.ifj.edu.pl/~aneta/
Anything is good and useful if it's made of chocolate.

1. Data: 2000-02-08 16:25:15

Od: Barbara Smalska <b...@m...desy.de> szukaj wiadomości tego autora

On Tue, 8 Feb 2000, Przemyslaw Koziarski wrote:

> Użytkownik ZJP <p...@n...net> w wiadomości do grup dyskusyjnych
> napisał:3...@n...net...
>
> Tego nie wiem dokladnie , natomiast Kummel (Kuemmel) w jezyku niemieckim to
> na pewno kminek

O ile wiem:

Kuemmel = caraway seed = kminek

Kreuzkuemmel = cumin = (wg. Slownika roslin uzytkowych) kmin, kmin
krzyzowy lub kmin rzymski

To drugie bardzo rozni sie od naszego kminku, rosnie m.in. w basenie M.
Srodziemnego i w Indiach i jest malo znane w Polsce (widzialam chyba tylko
jeden przepis w jezyku polskim, na jakies wloskie danie, w ktorym uzyto
slowa kmin). Za to w Egipcie pachnie tym co druga potrawa, od salatek
przez ryz do wolowiny.

Pozdrowienia,
Basia

PRZEPYSZNY NAPÓJ