Re: Pomocy, do czego uzyc Kummel / Cumin ?

From: Aneta Baran <b...@c...cern.ch>
Newsgroups: pl.rec.kuchnia
Subject: Re: Pomocy, do czego uzyc Kummel / Cumin ?
Date: 8 Feb 2000 16:18:20 GMT

Przemyslaw Koziarski <p...@k...net.pl> wrote:
> Tego nie wiem dokladnie , natomiast Kummel (Kuemmel) w jezyku niemieckim to
> na pewno kminek
Kiedyś, ze dwa lata temu, była na grupie cała dyskusja na ten temat:

Date: Wed, 20 May 1998 18:06:36 +0200
From: p...@v...co.uk
Subject: Re: Kminek - bylo: Re: Meksykanskie jedzenie
Newsgroups: pl.rec.kuchnia

Ten pies musi byc dosc gleboko pochowany!
Polskie slowniki w tej materii sa niescisle (mowiac delikatnie)
Ja tez sie kiedys zasugerowalam tym tluamczeniem ze
cumin to kminek ale moj smak i wech nie pozwolil mi
w to uwierzyc. Szukalam po wszelkich dostepnych
mi zrodlach, no i wszystko wskazuje na to ze mialam
racje, Cumin to Cumin a Kminek to Kminek.

Mam przed soba sloiczki z nasionam jednego i drugiego
i wierzcie mi, pachna inaczej i smakuja inaczej.
Po rozgryzieniu nawet jednego ziarenka cuminu
pozostaje gorzkawy i mocny charakterystyczny smak.
Raz jak sie go pozna to mozna go wyczuc z daleka.
(Internet na jedna wade - nie da sie przesylac zapachow
a opisac jest go raczej trudno.)
Kminek natomiast - nie jest taki mocny w smaku
i jakby bardziej slodkawy. Inny.
Oba nasiona wygladaja b. podobnie i byc moze
dlatego sa mylone. Gdyby ktos zamienil naklejki na
tych sloikach to na oko trudno byloby je rozpoznac,
ale po zapachu i smaku to zaraz.
(Ten Cumin co mam jest koloru zolto-brazowego i jest z
Iranu a Kminek jest z Holandii i koloru szaro-brazowego)

Wedlug Encyclopaedia Britannica ponizsze rosliny naleza
do tej samej rodziny botanicznej - UMBELLIFERAE - Apiaceae
(rodzina Pietruszki - pietruszkowate?)

Pietruszka - (Petroselinum crispum),
Marchew - (Daucus carota)
Seler - (Apium graveolens),
Pasternak - (Pastinaca sativa),
Koper Wloski - fennel (Foeniculum vulgare)

Anyz - (Pimpinella anisum),
Koper - (Anethum graveolens),
Kolendra - (Coriandrum sativum),
Kminek - (Carum carvi),
Cumin - (Cuminum cyminum).

Czyli botanicznie chociaz z tej samej rodziny
ale nie to samo, kazda z tych roslin czy nasion
smakuje inaczej i nikt nie myli anyzu z koprem
czy kminkiem bo sa one od dawna w Polsce znane.
Cumin natomiast nie byl do tej pory popularny w
Europejskiej kuchni i pewnie dlatego bywa mylony.

Wedlug hinduskiej ksiazki kucharskiej:
"Cumin - po ichniejszemu zwany - Zeera
ma kilka odmian miedzy innymi Ciemny Kaszmirski,
ale wiekszosc jest koloru jasnobrazowego.
Ziarna niektorych odmian krusza sie latwo inne
wymagaja mozdzierza".

Byc moze cumin cuminowi nie rowny. Ale nie udalo
mi sie jeszcze znalezc w sprzedazy (nawet w hinduskich
sklepach) roznych odmian cuminu. Te ktore do tej pory
kupowalam a byly to zarowno mielone jak i cale nasina
oraz w mieszankach zawsze charakteryzowaly sie tym samym
mocnym zapachem i nie podobnym do znanego ogolnie
w Polsce kminku.
Uff, zrobilo sie to przydlugawe i kto to bedzie czytal!
Jesli jednak ktos dobrnie do konca a uda mu sie znalec
cos jeszcze na ten temat, to prosze o podeslanie.

Pozdrawiam

pestka
--- end of the forwarded message ---

Anetek
--
A...@c...ch | http://chall.ifj.edu.pl/~aneta/
Anything is good and useful if it's made of chocolate.