Porady przez internet???

21. Data: 2003-08-21 08:30:31

Temat: Re: Porady przez internet???
Od: vlad <v...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Casus wrote: cut
AM wrote:
cut , cut.

Podpisuje sie pod tym co napisal Casus.
Czy zauwazyles na grupie jakikolwiek post lekarza w stylu: "OK,
chorujesz na chorobe XY, przesylam ci recepty za zaliczeniem pocztowym"?
Nikt nie zaleci leczenia bez badania.
Ale mozna wyprostowac na grupie wiele mitow funkcjonujacych w
spoleczenstwie ( ot chociazby i ten ze nie nalezy usuwac podejrzanych
zmian na skorze bo moze sie z tego rozwinac rak )
Czy naprawde uwazasz ze piszac post dotyczacy antykoncepcji odbieram
sobie lub kolegom pacjentki z gabinetu ???? Bez obawy.

> Jak komu? pomo?esz, to
> mo?e si? okazaae, ?e z powa?niejszymi rzeczami te? tu przyjdzie, a na prawd?
> nie masz gwarancji, ?e taka osoba uda si? do lekarza!

Nawet bez kontaktu z pl.sci.medycyna wielokrotnie spotyka sie pacjentow
ktorzy opierajac sie na opinii kolezanek , sasiadow zrezygnowali z
podjecia leczenia.

> Otó? jaki? czas temu prosi?em psychologów o pomoc dla osób z
> ró?nymi problemami za darmo. Odpowiedzieli, i? jest to nieetyczne pracowaae
> za darmo. To nie jest ich wymys?, ale wiedza, któr? im przekazali na UG na
> zaj?ciach z etyki czy socjologii.

Lekarz moze udzielic porady za darmo - ale nie musi.

Vlad (lekarz)

22. Data: 2003-08-21 09:25:34

Od: "Iwcia&Pstryk" <p...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

> :-)))) od kiedy w jednym z wywiadow przekrecono moje slowa i wyszla z tego
> glupota autoryzuje je. Inaczej nie rozmawiam z prasa. A to, ze wypisuja
> wiele rzeczy bez konsultacji ze specjalistami, to pozal sie Boze czesto
> smierdzi kryminalem. Tylko, ze mnie sie juz nie chce z nimi walczyc, bo to
> walka z wiatrakami.

a propos ciekawostka.... kiedys przeczytałam w lokalnej prasie ze bakterie
beztlenowe najlepiej rozwijają sie na styku otwartej rany i brudnego
powietrza, a testosteron namnaża się...

:)
Pa
Ivcia

23. Data: 2003-08-21 11:02:56

Od: "Agata" <s...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "AM" <z...@w...pl> napisał w wiadomości

> Zostawmy może wątek ekonomiczny. Chcę tylko wyjaśnić
> czemu o tym napomknąłem. Otóż jakiś czas temu
> prosiłem psychologów o pomoc dla osób z
> różnymi problemami za darmo. Odpowiedzieli, iż jest
> to nieetyczne pracować za darmo. To nie jest ich
> wymysł, ale wiedza, którą im przekazali na UG na
> zajęciach z etyki czy socjologii. I tu powołuję się
> na autorytet wykładowców UG.

być moze przez tych kilka lat wprowadzono duże zmiany w programie studiów
psych., nie przypominam sobie, aby coś takiego wykładano na UG - być moze
chodzi o "nakłanianie kogoś do pracy za darmo", bądź skutecznośc darmowej
porady dla danego klienta (bo np. terapia jest skuteczniejsza, jeśli klient
za nią płaci, ma wtedy większą motywację do pracy nad problemem), ale nie
rozumiem, dlaczego woluntariat miałby byc nieetyczny?!

zaciekawiona Agata

24. Data: 2003-08-21 11:13:34

Od: "Agata" <s...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Goska" <g...@N...gazeta.pl> napisał w wiadomości

> Nie mam nic przeciwko poradom przez internet. tym
> bardziej ze nie jest latwo dostac sie do lekarza.
> Problem jest w tym,ze osoby ktore odpowiadaja cna
> pytania pisza bzdury. Niestety niejednokrotnie to
> zauwazylam.Wiec jest apel:niech kazdy wypowiada sie
> na temat na ktorym sie zna.

...obawiam się, ze ten apel też nie do końca jest możliwy do spełnienia -
mnóstwo jest przecież osób, które mają poczucie, ze sie znają, a wiedzy
niekoniecznie (no i pewno czasem dotyczy to też lekarzy), bądź odwrotnie -
sensowna i rzeczowa wypowiedź zostanie opacznie zrozumiana, często pzrecież
ludzie rozumieją coś tak, jak chcieliby rozumieć, tzw. logika psychologiczna
różni sie od tej matematycznej... :-)
...moze jakimś sposobem byłoby podać, na jakiej wiedzy sie opiera radzący,
czy studiował medycynę, czy tylko kiedyś usłyszał coś od cioci, choć zapewne
to nei rozwiąże wszystkich problemów
...moim zdaniem, mimo że istnieje netykieta, internetu za bardzo nie można
kontrolować - pocieszające jest to, że gdy jeden z odpowiadających poda złe
informacje, często znajdzie sie taki, który je sprostuje... :-)

pozdrawiam, Agata
(nie jestem lekarzem)

25. Data: 2003-08-21 11:38:59

Od: "daśka" <d...@W...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Lekarzem, ekonomista i etykiem nie jestem, ale....

Konto "Zafirlukast", z którego poszła odpowiedź, wskazuje wprawdzie na związki
z medycyną, ale... ;-)
Mam nadzieję, że każdy lekarz pamięta o tym, że diagnozę można postawić jedynie
po ZBADANIU pacjenta, co (przy dzisiejszym stopniu rozwoju techniki) przez
internet jeszcze ciągle jest trudne.
A my - pacjenci - nie bardzo (w większości) lubimy dawać się badać, za to coraz
bardziej lubimy leki, które pomogły sąsiadce/przyjaciółce/wujkowi (vide: na ból
głowy - "to co Goździkowej").
A tu - każdy człowiek, wbrew pozorom, jest inny!
Chociaż czasami można mieć wątpliwości... ;-)
Pozdrawiam!
daśka

26. Data: 2003-08-21 11:53:39

Od: "Darek Dąbrowski" <t...@p...com> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "daśka" <d...@W...onet.pl> napisał w wiadomości
> A tu - każdy człowiek, wbrew pozorom, jest inny!

medycyna wojskowa ma chyba na ten temat odmienne zdanie ... ; - )

Darek

27. Data: 2003-08-21 12:58:31

Od: "Piotr ne" <p...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

AM napisał:

> [...]
> za darmo. To nie jest ich wymysł, ale wiedza, którą im przekazali na UG na

A to by się Matka Teresa zmartwiła... Ciekawe, gdzie za te swoje niecne
uczynki trafiła...

Piotr

--
Zabezpieczenie antyspamowe: w moim adresie nie ma cyfr

28. Data: 2003-08-21 16:43:26

Od: "Amalein" <a...@b...spamu.o2.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Nie... chociaz szuka sensacji :)
Albo przedstawiciel wszechwiedzacy dziennikarz, ktory szuka temaciku...
Wszak sluzba zdrowia w ciagu ostatnich lat modna sie zrobila...
Pozdrawiam - Amalein

29. Data: 2003-08-21 16:45:30

Od: "Amalein" <a...@b...spamu.o2.pl> szukaj wiadomości tego autora

> a propos ciekawostka.... kiedys przeczytałam w lokalnej prasie ze bakterie
> beztlenowe najlepiej rozwijają sie na styku otwartej rany i brudnego
> powietrza, a testosteron namnaża się...

ROTFL
Pozdrawiam - Amalein

30. Data: 2003-08-21 19:31:02

Od: "casus" <c...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "AM" <z...@w...pl> napisał w wiadomości
> Czy zainteresuje mnie stanowisko lekarza??? Przecież właśnie do lekarzy
> kierowałem ten post!
>
> Z całym poważaniem dla Pana wiedzy i pracy, ale uważam, iż obecność
lekarzy
> spowodowała przybycie tu osób, które szukają pomocy. Jak komuś pomożesz,
> może się okazać, że z poważniejszymi rzeczami też tu przyjdzie, a na
prawdę
> nie masz gwarancji, że taka osoba uda się do lekarza!

W sieci nie ma Pan/Pani, a tym bardziej na grupach dyskusyjnych. Mam
wrazenie, ze nie pojmujesz sensu stricte istnienia grup dyskusyjnych. Tu
moze byc kazdy. Zadje sobie sprawe z ryzyka laickich i bezmyslnych
odpowiedzi....i dlatego tu wlasnie jestem. Mysle, ze zawsze dobrze, ze jest
ktos, kto moze skorygowac, podpowiedziec, pomoc wstepnie, anizeli
komukolwiek stalaby sie krzywda po odpowiedziach bzdurnych. Gwarancji nie
masz nawet wtedy, kiedy lek. rodzinny skieruje pacjenta do specjalisty, wiec
o czym tu mowimy.

> Zostawmy może wątek ekonomiczny.

Nie, poruszyles watek ekonomiczny, wiec dlaczego go zostawiasz?

> [...]
> za darmo. To nie jest ich wymysł, ale wiedza, którą im przekazali na UG na
> zajęciach z etyki czy socjologii. I tu powołuję się na autorytet

Dla zawodu lekarza wykladowcy UG nie sa autorytetami. Lekarze dzialaja na
prawach etyki lekarskiej, o czym nawet wladze naszego kraju zapominaja i na
prosby o podwyzki ( jakze uzasadnione z punktu ekonomicznego przeciez )
odpowiadali, ze to jest powolanie i nalezy leczyc. Oczywiscie Hipokrates juz
napisal w swojej przysiedze: "i za Twoja prace otrzymasz godna zaplate", ale
jak widac ekonomisci nigdy jakos tego nie brali pod uwage, pozostawiajac
place lekarzy na poziomie plac sprzataczek. A skoro to jest powolanie, to
wezme pieniadze kiedy bede chcial i od kogo bede chcial i zaden etyk,
ekonomista, czy tez kolega po fachu nie ma prawa mi tego zarzucic.

> Nie twierdzę, że jest to Twój sposób na pozyskiwanbie
"pacjentów-klientów",
> nie podważam też Twojej wiedzy, renomy etc.! Chyba trochę zbyt osobiście
> odebrałeś mój post.

Odebralem to jako lekarz. Zapytales ogolnie, pisales ogolnie o pozyskiwaniu
pacjentow, wiec dostales odpowiedz.

> Chciałbym, abyś spojrzał na problem z psychologicznego punktu widzenia! Na
> dniach poproszę, aby znajoma psycholog skomentowała całą sprawę. Będzie
> zupełnie obiektywna!

A ja Ci moge dac 50 opinii innych psychologow, tylko po co? Nie zapominaj
ponadto, ze psychologia rowniez wchodzi w sklad wyksztalcenia lekarskiego,
wiec obca lekarzom nie jest. W swiecie nauki nic nie jest obiektywne - nie
uczyli Cie na ekonomii?

> Jeszcze na marginesie, na pewno zauważyłeś odpowiedzi na mojego posta.
> Napisały głównie osoby nie związane z medycyna, te same, kt. piszą swoje
> porady w odpowiedzi na różne zapytania! To już jest szczególnie
> niebezpieczne!

Odpisale tez lekarze, mylisz sie. Powtarzam - to jest grupa a nie lista
dyskusyjna lekarzy. Na liscie lekarskiej omawiamy inne sprawy i w inny
sposob, ale na zamkniete listy i tak nie masz mozliwosci sie dostac, wiec
nie mozesz to zweryfikowac, natomiast na otwartych listach lekarskich
odpowiedzi sa czesto podobne do moich, mozesz sprawdzic.

> To jest grupa SCI, tu powinni konsultować się lekarze i publikować swoje
> prace! Tu powinnieneś zamieścić swoją pracę i rozwinąć na jej temat
> dyskusję!
> Z poważanie
> Tomasz Nowicki
> t...@c...pl

Jak napisalem powyzej - lekarze konsultuja sie miedzy soba w innej formie,
m.inn. na zamknietych listach dyskusyjnych. Pomyliles adres - to jest grupa:
medycyna a nie lecznictwo.
Co do pracy - jest to publikacja ( dorobek naukowy ) i jak dobrze wiesz (
mam nadzieje ) tego typu materialy sa prezentowane na innym forum niz to.
Pomijam, ze publikacja prac w internecie tez ma swoje zasady i nie jest
uznawana jako dorobek naukowy, jesli jest zamieszczona na wlasnej stronie
internetowej lub np na grupach dyskusyjnych.
I ja osobiscie nie mam nad czym tutaj dyskutowac na ten temat, bo wlasciwie
wszystko jest jasne.

casus

Ostre zapalenie trzustki - pomocy!!!
kropki na skorze