Sałata

11. Data: 2006-05-10 13:38:13

Temat: Re: Sałata
Od: Lia <i...@p...org> szukaj wiadomości tego autora

Dnia 2006-05-10 15:35:58 w sprzyjających i niepowtarzalnych okolicznościach
przyrody grupowicz *tmk* skreślił te oto słowa:

> smalec rozpuscić dodać kilka łyżek wody ,cukier sól i ocet .wrzucić słatę.
> gotowa jest po ok 5 minutach kiedy przypomina gotowany szpinak-czyli liście
> nabiorą gotowanego koloru. W smaku ma być dośc kwaśna jak korniszon ale
> lekko posłodzona.
> Je się bardzo gorącą, nie może ostygnąć.

Brzmi apetycznie.
Ale ja lubie takie wynalazki.
Kiedys robiłam tak, że sałate soliłam, cukrzyłam i skrapiałam cytryną, a
potem polewałam gorącym roztopionym masłem. Pychota.

--
Lia GG 1516512 ICQ 166035154 JID i...@j...org

Nie obrażaj krokodyla, zanim nie znajdziesz się na drugim
brzegu rzeki /przysłowie afrykańskie/

12. Data: 2006-05-10 13:38:55

Od: Marsjasz <d...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Kinga 'Słowotok' napisał(a):

> Spróbuj dodać do (drobno poszarpanej) sałaty pokrojoną w kostkę
> pomarańczę (oczywiście obraną ze skórki). Wymieszać. Nic więcej nie
> dodawać. Rewelacja!
> Jeść od razu, bo odstawione na dłużej robi się gorzkie.

prosze cos o portugalskich przysmakach ktore ostatnio Pani jadla napisac...
pozdr
Mars

13. Data: 2006-05-10 13:53:58

Od: Kinga 'Słowotok' <k...@b...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

> prosze cos o portugalskich przysmakach ktore ostatnio Pani jadla napisac...

Kurczę, no właśnie w tym sęk, że oni (moim zdaniem) nie mają czegoś takiego jak
kuchnia regionalna. Jest parę zup, są ryby, do zup się nie dobiłam, ryby z
grilla są przepyszne.
Za to piłam hektolitrami wino i porto ...
Więc tak:
nie ma tam ciemnego pieczywa, nie ma białego sera, wódka droga, kosmetyki też,
za to wino po 1 euro za butelkę (jakości mneij więcej takiej jak u nas te po 20
zł za butelkę).
Jeśli zamówisz danie w restauracji, dostaniesz je i z frytkami i z ryżem.
Do sałaty dodają chipsy, w ogóle do wszystkiego te chipsy.
Pizzę mają dobrą, ale to włoskie przecież

Jedyny naprawdę regionalny przysmak jaki jadłam, na słodko to ovos moles -
słodkości z Aveiro (region Beiry). Są to żółtka utarte z cukrem w otoczce z
opłatka, słodkie, ale dobre.
Porto tawny dobrych, znanych firm Ferreiro albo Croft po 5-6 euro za butelkę (w
polsce Porto ruby po 53 zł za tę butelkę, tawny w 2 sklepach z winami nie
wypatrzyłam).

Urocze kafejko-restauracje, na 5-6 stolików, gdzie jeśli tylko zatrzymasz się
przeglądając wywieszone na zewnątrz menu, właściciel zaprasza cię do środka.
Kawę mają w kawiarniach tylko espresso (nie wiem, czy dobrze fonetycznie to)
albo pół na pół z mlekiem, dla kogoś kto tak jak ja pije czarną to była
największa męka, bo czarnej się pić nie dało (za mocna), w końcu piłam z
mlekiem, ale nie był to szczyt szczęścia.

W Coimbrze, gdzie rezydowałam, i gdzie jest ośrodek uniwersytecki i pod to
knajpy nastawione są tzw. shot bary (mix polsko - angielski słowny :). Shot
kosztuje chyba 3 euro i są to jakby próbki drinków, po chyba 50 ml, coś jak
setka wódki. Takich shotów po 3 euro jest 5 w zestawie i jak idzie z 5 osób, to
biorą 3 shoty, bo się można szybko ululać.
Piwo mają w zasadzie jedno wszechdostępne, Sagrus i baaardzo słabe w porównaniu
z polskim.
O wódce powiem tylko tyle, że to ja siostrze żubrówkę przywoziłam :)
W zasadzie tam są 4 rodzaje knajp, jakie zauważyłam:
- restaurants ,to wiadomo
- cafeterias - tam można wypić kawę, zjeść śniadanie - kanapkę albo jajecznicę,
tosta, hamburgera, można zamówić niewielki posiłek - co ciekawe, można tam
zawsze zamawiać pół porcji dania i nikt się nie burzy
- pastelarias - to są nasze kawiarnie połączone z piekarniami - sprzedaje się
tam ciastka i pieczywo na miejscu i na wynos.

No i oczywiście słynna siesta, gdzie od poludnia do 14, czasem, silnym latem,
nawet do 16tej, wszystkie sklepy są nieczynne, w knajpach nie dostanie się
obiadu, można tylko przysiąść na coś do picia, ew. coś lekkiego do jedzenia.
Za to do knajpy wieczorem na imprezę wychodzi się najwcześniej o 23ciej :)

--
pzdr

"Całe życie z wariatami"
[by Pogodno]

14. Data: 2006-05-10 14:12:04

Od: "Dominik Jan Domin" <d...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "tmk" <t...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
> Potrzebana patelnia najlepiej żeliwna długo trzymająca ciepło
> 2 sałaty , 1/3 kostki smalcu, łyżka cukru, trochę soli ,2-3 łyżki octu,
> kilka łyżek wody(ma się dusić nie smażyć)
> smalec rozpuscić dodać kilka łyżek wody ,cukier sól i ocet .wrzucić słatę.
> gotowa jest po ok 5 minutach kiedy przypomina gotowany szpinak-czyli
> liście
> nabiorą gotowanego koloru. W smaku ma być dośc kwaśna jak korniszon ale
> lekko posłodzona.
> Je się bardzo gorącą, nie może ostygnąć. Zwykle z młodymi ziemniakami i

Brzmi super. Muszę wypróbować. To jakiś stary tradycyjny przepis? Ma to
swoją oryginalna nazwę (jako, że ja fascynat dawnej kuchni)?

DJD

15. Data: 2006-05-10 15:18:28

Temat: Portugalia...
Od: Marsjasz <d...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

o wlasnie o cos takiego mi chodzilo...
juz wiem ze musze sie do Portugalii wybrac...
pozdrawiam
Mars

16. Data: 2006-05-10 15:23:27

Od: "Aicha" <b...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Lia" napisał:

> Jest on robiony przez nasza rodzimą Malutę.

Z lekka mnie jego skład poraził. Taka ciut chudsza śmietana. No i
smakuje jak smietana.

--
Pozdrawiam - Aicha

Dozwolone od lat 18 - na liczniku 61.000:
http://www.opowiadania.org/autorzy/aicha/aicha.html

17. Data: 2006-05-10 15:25:03

Od: "tmk" <t...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Brzmi super. Muszę wypróbować. To jakiś stary tradycyjny przepis? Ma to
> swoją oryginalna nazwę (jako, że ja fascynat dawnej kuchni)?
>
> DJD

Po prostu sałata parzona. Nawet znalazłam kilkaw google Tu wersja Light ;)
ale to nie to
http://www.kafeteria.pl/bonappetit/przepisy/obiekt_i
nt.php?id_p=6346 .
próbowałam kiedyś robić na oleju i z sokiem z cytryny ale wyszły "flaki z
olejem:" jest też przepis an mniam mniam ale to serwis płatny więc nie wiem
jaki.
Moja babcia pochodziała ze wschodu, ale to chyba jednak nie jest tradycyjny
przepis litewski.Chociaż tu tak napisali
http://k14.kuchniaonline.pl/index.php?id=1536&nr29=3
7
Ja zwykle jeszcze ręcznie wydzieram ogonki czyli głąbki w liściach bo ich
nie lubię. No i na stół wjeżdzało zawsze z patelnią bo ma być gorące i
wygrzebuje się te listki z zalewy widekcem już przy jedzeniu.
No i najważniejsze sałata znacznie zmniejsza swoją objętość, czyli gotowego
dania jest dość mało.
http://kuchnia.gery.pl/cms/index.php?id=5247 Wersja ze skwarkami mi nie
odpowiada bo te skwarki jakieś takie rozmoknięte. Babcia wyławiała je ze
smalcu na ziemniaki,a potem dodawała wodę ocet i sałatę.

18. Data: 2006-05-10 16:36:37

Od: Lia <i...@p...org> szukaj wiadomości tego autora

Dnia 2006-05-10 17:23:27 w sprzyjających i niepowtarzalnych okolicznościach
przyrody grupowicz *Aicha* skreślił te oto słowa:

> Z lekka mnie jego skład poraził. Taka ciut chudsza śmietana. No i
> smakuje jak smietana.

EEe, nie smakuje jak śmietana ;)

19. Data: 2006-05-10 19:09:40

Od: "kasia maruda" <k...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "batory" <b...@p...beztego.onet.pl> napisał w wiadomości
> Nadszedł sezon na sałatę. Nie jakieś cuda niewidy rzymskie czy inna tam
> roszponki (czy tak jakoś), ale normalną, polską sałatę głowiastą zwaną
> masłową. Jak ją przyrządzacie?

[...]

Potargana sałata + małe kawałki grzanek czosnkowych + mocno wysmażone
skwarki + jajko w koszulce na środku. Sól, pieprz i trochę octu.
Z żółtka robi się taki pyyyszn sos... :o)

pzdr

kasia maruda

20. Data: 2006-05-10 19:34:35

Temat: Re: Portugalia...
Od: Kinga 'Słowotok' <k...@b...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

> juz wiem ze musze sie do Portugalii wybrac...
Z całego serca polecam :)

> pozdrawiam
> Mars

I ja również