Praktyczne zastosowanie wiedzy o szyszynce

1. Data: 2006-08-07 20:48:50

Temat: Praktyczne zastosowanie wiedzy o szyszynce
Od: Marcin Ciesielski <m...@o...nospam.pl> szukaj wiadomości tego autora

Szyszynka, jak wiadomo, jest narządem okołokomorowym wydzielającym w czasie
ciemności melatoninę do krwiobiegu. Proces ten przebiega w następujący
sposób:
Poprzez tzw. drogę siatkówkowo-podwzgórzową docierają z siatkówki do jądra
nadskrzyżowaniowego (suprachiasmatic nucleus, SCN) aksony przenoszące
informację o całkowitej luminacji. Są one niezależne funkojonalnie od
reszty układu wzrokowego. Pobudzanie siatkówki jaskrawym światłem wywołuje
wzrost częstotliwości wyładowań neronów SCN, których aksony kończą się w
jądrze przykomorowym (paraventricular nucleus) synapsami hamującymi. Proces
ten hamuje toniczną aktywność wspomnianego jądra. Za pośrednictwem
zahamowania szlaku prowadzącego przez segmenty Th1 i Th2 rdzenia kręgowego,
następuje zmniejszenie oddziaływania noradrenergicznego na receptory
beta-adrenergiczne pinealocytów (komórek szyszynki), co osłabia syntezę
melatoniny. Na układ ten bardzo aktywnie odzdziałuje promieniowanie
wysyłane przez kineskop telewizora lub monitora (ekran LCD także działa
silniej od zwykłego światła żarówki). Jak wiadomo, melatonina odgrywa ważną
rolę w mechanizmie regulacji rytmu okołodobowego (za pośrednictwem
metabotropowych receptorów hamujących RZR-beta). Wynika stąd istotny
wniosek:

*Lepiej nie oglądać telewizji ani nie siedzieć przy komputerze przed snem (i
w ogóle późnym wieczorem), żeby nie mieć kłopotów z zasypianiem.*

Częste łamanie tej zasady łatwo prowadzi do przesuwania się fazy snu do
przodu. Próby przywrócenia właściwego czasu zasypiania i budzenia się jest
potem bardzo męczące i długotrwałe.

2. Data: 2006-08-08 21:43:56

Temat: Re: Praktyczne zastosowanie wiedzy o szyszynce
Od: Marcin Ciesielski <m...@o...nospam.pl> szukaj wiadomości tego autora

Marcin Ciesielski wrote:

> Szyszynka, jak wiadomo, jest narządem okołokomorowym wydzielającym w
> czasie ciemności melatoninę do krwiobiegu. Proces ten przebiega w
> następujący sposób:

Artykuły na podany temat:
Jeśli chodzi o wpływ światła, zwłaszcza krótkofalowego, które działa
szczególnie silnie:

Lockley, S.W., G.C. Brainard, and C.A. Czeisler. 2003. High sensitivity of
the human circadian melatonin rhythm to resetting by short wavelength
light. Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism 8
(September):4502-4505.
http://jcem.endojournals.org/cgi/content/abstract/88
/9/4502

Berman, S.M., et al. 2006. A comparison of traditional and high colour
temperature lighting on the near acuity of elementary school children.
Lighting Research and Technology 38(January):41-52.
http://dx.doi.org/10.1191/1365782806li155oa

Tutaj można znaleźć artykuł popularnonaukowy na ten temat, który wprawdzie
nie nadaje się jako źródło naukowe, ale zawiera liczny spis artykułów
stricte naukowych związanych ze sprawą:
http://www.sciencenews.org/articles/20060527/bob9.as

Co do ogólnego działania melatoniny, sporo bezpłatnych pełnych
artykułów można znaleźć w bazie Medline: http://42.pl/u/krV

3. Data: 2006-08-08 21:46:39

Od: Marcin Ciesielski <m...@o...nospam.pl> szukaj wiadomości tego autora

Marcin Ciesielski wrote:

> http://www.sciencenews.org/articles/20060527/bob9.as

Jak widać po godzinie wysłania posta, sam mam problemy z przestrzeganiem
tych zasad, co niestety nie wychodzi mi na dobre :(.

Ale cóż - jak mówi starożytne chińskie przysłowie, szewc bez butów chodzi.

4. Data: 2006-08-14 19:08:23

Temat: Odp: Sen: Praktyczne zastosowanie wiedzy o szyszynce
Od: "Sky" <s...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Marcin Ciesielski <m...@o...nospam.pl> w wiadomości do
grup dyskusyjnych napisał:3649374.jYxo0jplaY@Marcin_Ciesielski...

> [...]
> http://www.sciencenews.org/articles/20060527/bob9.as
>
> Jeśli chodzi o ogólne działanie melatoniny, sporo bezpłatnych pełnych

A mógłbyś coś wyszperać /mile widziane po polsku-choć niekoniecznie/ o
konsekwencjach dla rytmu dobowego /lub innych efektach/ ze strony różnych
schorzeń szyszynki, np torbieli czy innych? Kiedyś tu o tym
dyskutowaliśmy -i z tego co wiem grupę czytują osoby osobiście
zainteresowane.
Zachęcam osobiście do publikowania tu całych tekstów lub obszernych
istotnych fragmentów...zawsze pewniejsze że treść nie zniknie razem z daną
www -usenet to przepiękna skarbnica wiedzy archiwizowana przez wiele
serwerów m.inn. google.

5. Data: 2006-08-14 19:13:23

Temat: Odp: Praktyczne zastosowanie wiedzy o szyszynce
Od: "Sky" <s...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Marcin Ciesielski <m...@o...nospam.pl> w wiadomości do
grup dyskusyjnych napisał:2325035.CxbUEtlT5u@Marcin_Ciesielski...
> [...]

schorzeń szyszynki, np torbieli czy innych? Kiedyś tu o tym
dyskutowaliśmy -i z tego co wiem grupę czytują osoby osobiście
Zachęcam do publikowania tu całych tekstów lub obszernych
istotnych fragmentów...zawsze pewniejsze że treść nie zniknie razem z daną
www -usenet to przepiękna skarbnica wiedzy archiwizowana przez wiele
serwerów m.inn. google.

beznadziejnie zakochany
Pracoholizm
Otwartość w kontaktach z ludźmi