Pranie wełny w automatach (Electrolux EWT 1026)

11. Data: 2006-02-25 09:19:14

Temat: Re: Pranie wełny w automatach (Electrolux EWT 1026)
Od: s...@o...pl szukaj wiadomości tego autora

> [...]
(40
> zamiast 30) jest w tym przypadku rzeczywiście aż tak istotne (czy może byc aż
> tak bardzo "zabójcze" dla tkanin, zwłaszcza syntetycznych?) oraz także jak
> dokładne są układy termostatyczne w pralce. Poza tym wydaje mi sie, że nie ma
> co zawsze aż tak sztywno trzymać się programów, czyli jak tkaniny
syntetyczne,
> to program tez musi być pt. syntetyki. IMO w tym przypadku - skoro wolisz ani
> deko nie przekraczac 30st - najblizszym jest chyba program "pranie ręczne".

A'propos jeszcze tych syntetyków i 30 stopni. Z ciekawości spojrzalem jak to
jest u innych (niedługo chyba sie zdoktoryzuję w tych pralkach ;-)
U Boscha nijak nie mogłem wyczaić instrukcji on-line, w AEG tez nie bardzo
(zresztą to grupa Electroluxa), więc padło na... Aristona. Kolega mi nie tak
dawno zachwalał (pralkosuszarkę) - że ma juz z osiem lat i nic złego się nie
dzieje, że sie niedawno przeprowadzal i przy przenosinach nie widzial nawet
śladu korozji, etc. Spojrzalem zatem w AVF109, parametrami na pierwszy rzut oka
wydała mi sie zbliżona do EWF1005:

http://www.ariston.pl/ariston/productsheet_v0.do?pro
ductId=34219PL
http://www.ariston.pl/ariston/_pdf/manuals/195047086
01_UK-HU-PL-RO.pdf

Kurczę, rzeczywiście w tabeli programów jest cała gama temperatur dla
syntetyków: 60, 40, 50, jest i 30 - program nr 9. No to faktycznie Electroluxy
dały ciała, sobie myślę. Ale... przyglądam się tabeli dokładniej i zauważyłem
kolumnę z podanym czasem trwania każdego programu (fakt: w instrukcji E-luxa
takich danych nie ma...). Dla syntetykow 30 stopni pranie bedzie twało 30
minut. Zaraz, zaraz, skądś znajome... Patrzę na dodatkowe opisy pod tabelką,
gdzie często drobnym druczkiem są najciekawsze rzeczy, a tam:

"Program specjalny. Pranie codzienne 30st (program 9 dla tkanin syntetycznych)
przeznaczony jest do prania bielizny mało zabrudzonej w krótkim czasie tylko 30
minut i pozwala dzięki temu na zaoszczędzenie energii i czasu. Nastawiając
program (9 o temperaturze 30st C) można razem wyprać różnego rodzaju tkaniny (z
wyjatkiem wełny i jedwabiu), przy maksymalnym załadunku do 3kg. Zalecamy
stosowanie płynnego środka piorącego."

Hm, w takim razie w moim Electroluxie taki program nazywa się "Flash 30". O ile
pamiętam w Twoim EWF1005 też jest podobny.
Zatem jak to jest z tymi syntetykami i temperaturą 30 stopni - już dwóch
producentów zapomniało? ;-)

pozdrawiam -

Stanley

12. Data: 2006-02-27 14:26:20

Od: "Mariusz" <m...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam

Posiadam pralkę electrolux 1045. W modelu jest program do prania wełny w
temp.do wyboru 30, 40 a nawet 0 stopni.Również syntetyki i tkaniny delikatne
można prać w takich temperaturach i wyższych. Pralkę mam już ponad rok i
bardzo dobrze sie sprawuje, ma bardzo dużo możliwości i wszytko pakazuje na
ekranie LCD.

Pozdrowienia

Mariusz

13. Data: 2006-02-27 20:11:58

Od: s...@o...pl szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> bardzo dobrze sie sprawuje, ma bardzo dużo możliwości i wszytko pakazuje na

Sugerujesz, że powinienem zwrocić swoją pralkę i kupić EWF1045? ;-) Nie zmiesci
mi się do łazienki, dlatego kupilem ładowaną od góry (oho, pewnie zaraz sie
zacznie: front vs top ;-)
A nieco poważniej: ogólnie wiadomo, że jest na świecie sprzęt droższy i tańszy,
bardziej wypasiony (do ktorego bym zaliczył Twój), jest i mniej (swój
zaliczyłbym do średnio).
Wydaje mi sie jednak, że wybór możliwości, dobór programów, także w
urządzeniach z trochę niższej półki powstaje na podstawie wieloletnich
doświadczeń, z uwzględnieniem przecietnych potrzeb użytkowników, najczęsciej
wykorzystywanych funkcji, itp. Pralki IMO nie są zbyt nowym wynalazkiem,
Electrolux - akurat głownie o nim w tym wątku mowa - jest marką znana jeszcze
sprzed II wojny światowej. Jakkolwiek oczywiście także nie można wykluczyć
gaf, niewypałów.
Wydaje mi sie jednak rownież - zreszta już trochę pisałem wcześniej - że nawet
jeżeli na programatorze nie ma funkcji opisem dokładnie opowiadającej danemu
rodzajowi tkaniny, np. wełny, czy syntetykow 30st, zwykle można wybrać program
zbliżony, np. delikatny, czy tzw. pranie ręczne. Niekoniecznie zaraz doszukujac
się totalnej nieznajomosci tematu przez producenta.
Zreszta np. w Twojej EWF1045 zarówno program 'pranie ręczne' oraz specjalny do
wełny wydają mi sie _identyczne_: taki sam pobór wody, energii, ilość płukań,
wybór temperatur... Dziwny zbieg okoliczności... Poza tym fakt: możesz ustawiać
od 0 do 40st (pytanie ile razy korzystałeś z 0...), ale i pralka wg.
www.kupujemy.pl kosztuje od mojej średnio około 300zł więcej.

Odnośnie zaś tytułowej wełny raz jeszcze : moja główna wątpliwość dotyczy tylko
jednego programu, rzekomo umożliwiającego jej pranie w 60stopniach(!). Mimo, że
nie mam jeszcze odpowiedzi od producenta i być może nigdy nie nadejdzie, coraz
bardziej jestem przekonany metodą dedukcji ;-) , że jest to na 99% błąd w
instrukcji. Metoda dedukcji zaś polegała w tym przypadku na porównaniu słówek w
innojęzycznych instrukcjach załączonych do pralki. Niestety nie ma po
angielsku, wówczas tego 1% wątpliwości bym nie miał. Niemniej według tabelki
programów, w częsci dotyczacej bawełny, nazywa sie ona po:
- węgiersku: Pamut - oraz w zdaniu opisujacym mój "podejrzany" program OptimA
również występuje słowo pamut
- czesku: Bavlna - bavlnene
- słowacku: Bavlna - bavlneneho
- chorwacku: Pamuk - pamuk
to chyba jakiś dziwny zbieg okoliczności... Tylko w polskiej jest Bawełna - a w
programie OptmiA: wełna. No chyba, że w tamtych językach (może ktos zna i
pomoże?) na bawełnę i wełnę mówi się tak samo...

pozdrawiam

Stanley

14. Data: 2006-02-28 11:38:59

Od: " Zebra" <z...@g...SKASUJ-TO.pl> szukaj wiadomości tego autora

Widzisz, ja przed zakupem pralki mało doktoratu nie zrobłam ;), a i tak
strzeliłam bombe. Miało być w miare tanio i prosto w obsłudze. I nie mogę, na
prawde nie moge zrozumiec tego, że producent nie zauważa, że większośc odzieży
ma zapis - prać w 30 stopniach.
Pewnie, niektóre można i w 40, ale po kilku praniach staja sie jakby mniejsze,
zwłaszcza koszulki i skarpetki :(. Pranie dwugodzinne nie jest potrzebne
syntetykom, natomiast pranie ręczne jest zbyt krótkie i zbyt delikatne. Nadaje
sie do codziennej przepierki odzieży wierzchniej. I tak w jednym przypadku mam
poczucie niedoprania, przy drugim - zbędnego maltretowania i przepłacenia :(.
Poza tym gdyby klient wcześniej wiedział o ograniczeniach w prędkości
wirowania, może kupiłby tańszy wariant z 700 obr/min, ale dostępnymi w każdej
opcji :).

15. Data: 2006-02-28 19:01:51

Od: s...@o...pl szukaj wiadomości tego autora

> Widzisz, ja przed zakupem pralki mało doktoratu nie zrobłam ;),

to troche odwrotnie niz ja - doktoryzuje się w temacie po fakcie ;-)

> a i tak
> strzeliłam bombe. Miało być w miare tanio i prosto w obsłudze.

Może zbyt tanio? ;-)
Ja kierowalem sie troche innymi kryteriami: rozpoczelem rozglądanie od modelu
nabardziej wypasionego z "mojej" serii EWT1346 (równiez przez chwile na
wyprzedaży zbliżony EWT1340, lecz uznalem, że jak na wychodzacy model chcieli
troche zbyt drogo): dużo ustawień, w tym mozliwość zaprogramowania trzech
programów wlasnych (to chyba coś dla Ciebie? ;-) , potężny wyswietlacz LCD,
1300obr, etc. Lecz uznalem, uwzgledniając głównie pozostałych domowników,
ktorzy w kodowaniu ustawień urzadzeń elektronicznych nie są zbyt biegli, że
może byc trochę zbyt skomplikowny w obsłudze, troche przerost formy nad treścią
czy moze na odwrot ;-) . Zszedłem wiec model niżej, identyczny jak ten który
kupilem, tylko 1300obr. Osobne przyciski oraz diody wskazujące załączenie
dodatkowych funkcji: np. pranie wstępne, pominiecie wirowania, dodatkowe
płukanie, itp., wydały mi sie bardziej przekonujące niż tajemnicze symbole na
wyswietlaczu LCD modelu "wypasionego". Doszedlem nastepnie do wniosku, że
mieszkanie mam i tak aż za suche, zaś na lato są balkony, wiec odjęłem jeszcze
300 obrotów (funkcje poza tym dokladnie takie same) - a przy okazji
stwierdzilem, że za różnice pomiedzy modelem najwyzszym a faktycznie nabytym
kupię przynajmniej słupek do łazienki ;-)
Przyznaję rownież, że zbyt wnikliwej analizy programów, temperatur, wirowań,
etc., nie robiłem - uznałem, że przy zalożonej kwocie rzędu 1700-2000zl sprzęt
powinien spełniać typowe potrzeby typowego (chyba? ;-) użytkownika.

> [...]
Nadaje
> sie do codziennej przepierki odzieży wierzchniej. I tak w jednym przypadku

poczucie, czy faktyczny efekt? ;-)

>przy drugim - zbędnego maltretowania i przepłacenia :(.

Nie bede Ci zaprzeczał, oraz nie mam zamiaru "bronić" producenta. Być może
rzeczywiscie w Twoim modelu (albo nawet w calej podobnej "serii"?) zbyt
uprościł sprawę.
Mogę napisać tylko tyle, że w swoim modelu co prawda także nie mam programu
wprost opisanego "Syntetyki 30st" , ale jest "delikatne 30st". Według LCD trwa
1 godz. i 1 min.) - przypuszczam, że jest wypełnieniem luki, o ktorą Ci chodzi.
Sądze, że jest bardziej intensywny niż "pranie reczne 30st", oraz na pewno
mniej niż "bawelna 30st".
"Pranie ręczne" z kolei trwa wg. wyswietlacza 56 min - co do jego
odpowiedniości i skutecznosci dla tkanin o ktorych piszesz trudno mi coś
mówić, za krótko mam sprzęt.
Ewentualnie, jezeli jeszcze masz ochotę podrążyć sprawę, spróbuj moze wysmażyć
mail z Twoimi wątpliwościami do producenta:
http://www.electrolux.pl/node51.asp
jakkolwiek osobiscie na wymianę pralki bym nie liczył ;-)

> Poza tym gdyby klient wcześniej wiedział o ograniczeniach w prędkości
> wirowania, może kupiłby tańszy wariant z 700 obr/min, ale dostępnymi w każdej
> opcji :).

Wiesz, i znow nie mam zamiaru bronić producenta, ale wydaje mi sie, że
zwlaszcza w dobie obecnej elektroniki i stosunkowo prostego za pomocą niej
sterowania, "kombinowania" programów, producenci wychodzą zapewne z zalożenia,
że skoro wybrano pranie delikatnych tkanin, to i wirowanie ma byc też
odpowiednio delikatniejsze. Ale zawsze przecież można - skoro masz poczucie
niedowirowania - po skonczeniu prania włączyć wirowanie jako niezależny
program. Wtedy z 10 min. będzie tłuc na maksymalnych dostępnych w danym modelu
obrotach ;-)

pozdrawiam

Stanley

16. Data: 2006-03-01 15:36:39

Od: " Zebra" <z...@g...SKASUJ-TO.pl> szukaj wiadomości tego autora

Jeżeli w moich poprzednich pralkach korzystałam z trzech programów to jakoś
tak nie chciało mi sie wydawać więcej niż 1500 PLN za takie urządzenie. Ale
nie przyszło mi do głowy że właśnie tego najważniejszego programuw mi
zabraknie.A! I jeszcze jeden błąd popełniłam. Nie przyszło mi do głowy, że
pralka z programatorem elektronicznym bez wyświetlacza, nie pozwoli mi
oszacować czasu zakończenia prania :). Ale już do tego przywykłam.

Właściwie to nie widzę żadnych problemów technicznych, by pralki były
programowalne. Ba! Nawet widziałam coś takiego. Proste jak konstrukcja cepa.
Trzy pokrętła, na jednym ustawia sie temperaturę, na drugim prędkośc
wirowania, na trzecim stopień zabrudzenia. Ciekawam tylko jak to wygląda w...
praniu. Czy rzeczywiście działa bez ograniczeń.

17. Data: 2006-03-01 18:23:02

Od: "ania" <a...@e...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik " Zebra"

> [...]
> w...
> praniu. Czy rzeczywiście działa bez ograniczeń.

ja mam przyviski - i dziala
wybieram program i moge go pozniej prawie dowolnie modyfikowac, z tym ze sa
ograniczenia np w programie pranie reczne nie moge dac obrotow powyzej
jakiegos pulapu, ale moge obnizyc albo calkiem wylaczyc
czyli wybieram program a pozniej dodatkowe rzeczy i jeszcze temperature i
wirowanie
i welne piore i bielizne i rajstopy i tak od 5 lat bez strat:-)

ania ----------------------------
www.aem.pl GG: 1145538
143 spiace kucyki, bo zle odzywiane

18. Data: 2006-03-02 11:06:53

Od: s...@o...pl szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> ograniczenia np w programie pranie reczne nie moge dac obrotow powyzej

z tego wniosek taki - jak już chyba wcześniej pisalem - że w
programach "delikatnych" producenci celowo ograniczają dostepne prędkosci
wirowania. Może chociazby np. ze względu na mozliwość uszkodzeń rzeczy - żeby
nikt im potem nie zarzucił, że przez zbyt wysokie, zbyt intensywne obroty
wirowania do takich uszkodzeń doszło (np. 1300obr/min przez 10min w programie
pranie ręczne).
Ale jesli ktos chce w taki sposób po zakończeniu przykładowego "prania
recznego" odwirować, pralka mu tego przecież nie zabrania ;-) Chyba w każdym
modelu każdej firmy jest osobna funkcja wirowania, ktora nie "wie", jakie sa
rzeczy wewnątrz i może działać na maksimum możliwości pralki. Z tym, że wtedy
użytkownik wykonuje wirowanie niejako na swoją odpowiedzialaność - tak ja to
pojmuję.

>ale moge obnizyc albo calkiem wylaczyc

takie "programowanie" wirowania to ja też mam w swojej, Zeberka chyba zresztą
także.

> czyli wybieram program a pozniej dodatkowe rzeczy i jeszcze temperature

tak z ciekawosci: czy w programie "pranie ręczne", lub np. wełna, syntetyki
(jesli takie masz) mozesz ustawić temeraturę np. 90 stopni?

> wirowanie
> i welne piore i bielizne i rajstopy i tak od 5 lat bez strat:-)

no ja akurat rajstop nigdy nie prałem (tzn. gdy prałem swoje rzeczy) ;-)

pozdrawiam

Stanley

19. Data: 2006-03-02 11:23:18

Od: "ania" <a...@e...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik

> tak z ciekawosci: czy w programie "pranie ręczne", lub np. wełna,
> syntetyki
> (jesli takie masz) mozesz ustawić temeraturę np. 90 stopni?

nie - max to 40 stopni

> no ja akurat rajstop nigdy nie prałem (tzn. gdy prałem swoje rzeczy) ;-)

no to firanki:-)
z tym ze ja firanki piore i wiruje jak wiekszosc rzeczy na 1600 obrotow:-)
nie - nie sa pomiete
rzeczy mna sie w pralce jak wsad jest duzy i to w kazdej do tej pory
uzywanej pralce

20. Data: 2006-03-02 12:18:42

Od: " Zebra" <z...@g...SKASUJ-TO.pl> szukaj wiadomości tego autora

ania <a...@e...pl> napisał(a):

> [...]
> nie - nie sa pomiete
> rzeczy mna sie w pralce jak wsad jest duzy i to w kazdej do tej pory
No właśnie, mnie też się nie mnie ani nie niszczy przy większych obrotach niż
zalecane, ale trzeba zadek ruszyć i rozwiesić po wirtowaniu a nie za pół
godziny. No i delikatne rzeczy wkładam do siateczek, ale to bardziej dla
ochrony przed rozciągnięciem,rozszarpaniem w praniu, niż przed skutkami
wirowania.

Jaki syfon do pralki
kolory w malej kawalerce, help;(
zmywarka do zabudowy gdzie kupić