Strona główna Grupy pl.sci.psychologia Prawa Człowieka.... Re: Prawa Człowieka....

Grupy

Szukaj w grupach

 

Re: Prawa Człowieka....

« poprzedni post
Path: news-archive.icm.edu.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!newsfeed.silweb.pl!newsfeed.
tpinternet.pl!atlantis.news.tpi.pl!news.tpi.pl!not-for-mail
From: "... z Gormenghast" <p...@p...onet.pl>
Newsgroups: pl.sci.psychologia
Subject: Re: Prawa Człowieka....
Date: Fri, 19 Sep 2003 22:37:26 +0200
Organization: Gormenghast
Lines: 144
Message-ID: <b...@g...h630dcae2.invalid>
References: <bk5ftn$hlh$1@inews.gazeta.pl> <bk67ik$dug$1@inews.gazeta.pl>
<m...@p...ninka.net>
<4...@4...com>
<b...@g...h1b72a1f4.invalid>
<u...@4...com>
<b...@g...h7b9c6db7.invalid>
<h...@4...com>
NNTP-Posting-Host: pa114.jeleniag.cvx.ppp.tpnet.pl
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset="iso-8859-2"
Content-Transfer-Encoding: 8bit
X-Trace: atlantis.news.tpi.pl 1064004837 29477 213.76.84.114 (19 Sep 2003 20:53:57
GMT)
X-Complaints-To: u...@t...pl
NNTP-Posting-Date: Fri, 19 Sep 2003 20:53:57 +0000 (UTC)
X-Priority: 3
X-MSMail-Priority: Normal
X-Newsreader: Microsoft Outlook Express 5.50.4133.2400
X-MimeOLE: Produced By Microsoft MimeOLE V5.50.4133.2400
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.sci.psychologia:228823
Ukryj nagłówki


"Amnesiak" w news:hrfjmv4p50qkdhsfesmg7kmt3eqk6e35n5@4ax.com...
/.../

> > Dam prosty przykład. Czy wygranie
> > wojny w 1945 roku nie było aktem agresji przeciwko aktowi agresji?

> Było. Choć trudno mi to rozpatrywac w kontekście "naprawy błędów
> rozwojowych". :-) Nie przeczę, że agresja bywa skuteczna.

Nie jestem historykiem ani miłośnikiem biografii, więc mogę tylko pody-
wagować z wielkim, ale istotnym tu uproszczeniem.
Jeśli zgodzimy się że wojna była dziełem jednego przywódcy, no to przecież
nie zjawił się on z księżyca, ale rósł przez ileś tam lat, najpierw wśród wycho-
wujących go ludzi, potem nauczycieli, potem - w określonych warunkach
społecznych. Wszystko to złożyło się na korzenie wielkiej agresji wojennej.
A jeśli tak - to wyłącznie czyjaś indywidualna lub zbiorowa ślepota wypuściła
tego demona na światło dzienne - pozwoliła działać. Tak zilustrowałbym skutki
"błędów rozwojowych" lub poniechania ich korekcji w stosownym czasie
(bo "groźba odległa", bo "to się nie wydarzy", bo "to niemożliwe", bo
"są od tego inni, co się będę mieszał...").


/.../
> Od paru dni rozmawiamy o tym jak społeczeństwo powinno
> radzić sobie z utrzymywaniem ładu. Bronię stanowiska, że nie
> powinno opierać swoich zabiegów na przemocy.

Oczywiście! Z podkreśleniem słowa "opierać". Rzecz w tym, że zwykle
czynimy tak jak właśnie Ty tutaj - szukając "co powinniśmy" lądujemy
w zakresie spraw których "nie powinniśmy" - tak chyba znacznie łatwiej.
Ale nie twierdzę, że to zła metoda. Dobrze jest jednak najpierw mieć
katalog narzędzi, a potem dopiero wykreślać lub modyfikować niektóre
z nich. My nie dopracowaliśmy się jeszcze katalogu ;). (Oczywiście
jawi się pytanie, czy grupa też może, czy nie może się tym zajmować ;)).
Łatwo natomiast krytykować wszelkie próby, szczególnie nieudane,
i po fakcie. To jest zwykłe mało produktywne plotkowanie.


> Skuteczność przemocy w sytuacjach patologicznych należy jednak
> do "innej bajki".

Zgoda. Nie dziwię się jednak krytyce i takim pomysłom. Gdy autorzy
tej podstawowej bajki są bezradni i nieskuteczni, wszyscy co bardziej
zaniepokojeni szukają rozwiązań na własną rękę. Wtedy już nie ma czasu
na "motylki wychowawcze", a skuteczność wymuszana jest agresją zwrotną.

/.../
> > Czy wspólnymi korzeniami tej agresji, i agresji uczniów w klasie
> > toruńskiej nie są te same zjawiska?

> Bardzo możliwe, że tak jest.

No więc może celowe jest mimo wszystko szukanie metod na zapobieganie
chorobie, a nie lekarstw na jej leczenie? Oczywiście można zajmować się
wszystkim po trochu, ale (pragmatyzm) - skuteczność takich działań jest
odwrotnie proporcjonalna do ich rozległości (ilość =/= jakość ;).


> > /.../ zmodyfikuję pytanie. Jaki jest arsenał środków
> > wychowawczych, w funkcji stopnia zdemoralizowania wychowanków?

> Nie potrafię przedstawić tu żadnej precyzyjnej skali. Osobniki, które
> uzyskały poziom dzikich zwierząt należy MZ traktować jak dzikie
> zwierzęta. Pozostali powinni stać się przedmiotem zabiegów
> wychowawczych, sięgających po przemoc jedynie w ostateczności.

No i natychmiast mamy pełne pole do spekulacji interpretacyjnych.
Co to jest "poziom dzikich zwierząt", kiedy się zaczyna i takie tam...
Ale pół biedy z tymi ekstremami - załóżmy że w tym miejscu się zgadzamy.
Gorzej co robić z całą resztą, a więc _jak maja wyglądać_ te tajemnicze
_zabiegi wychowawcze_, zapobiegające narastaniu poziomu "zezwierzęcenia"
- skoro już używamy tego nieadekwatnego przecież terminu.

Moim zdaniem właśnie na tej części należy się skupić. To co wyłazi na wierzch
jako dziura - jest łatwe do załatania środkami represyjnymi: wydaleniem,
zwolnieniem, uwięzieniem, karą administracyjną... i chętnych do takiego
działania nie zabraknie.


> > Nie oczekuję tu od Ciebie wyczerpania tematu. Nie w tym rzecz. Możemy
> > co najwyżej uściślać małymi krokami to, co jest (może być) naszym
> > wspólnym celem.

> Podejrzewam jednak, że małymi krokami możemy dojść do ustalenia i
> zaakceptowania modelu tak abstrakcyjnego, że zupełnie bezużytecznego.

A dlaczego? Przecież w trakcie wspólnej wymiany poglądów i konstruowania
tegoż modelu, można go cały czas korygować, urealniać, pozbawiać
bezużyteczności. Wszystko zależy od tego, jacy ludzie się w to angażują,
czy widzą cel w powstaniu czegoś użytecznego, czy też wyłącznie
w zaspokojeniu własnej potrzeby narzekania lub zaserwowania "złotej rady"
typu "tabliczka ksRobaka".


> Tutaj w istocie jakimś sposobem byłaby analiza konkretnych przypadków.

Zgoda. Tyle, że dostawcą tych konkretów musiały by być środowiska
nauczycieli, wychowawców. Jakoś do tej pory się szczególnie nikt nie
ujawnił (enni, jbasjab - skromnie i z daleka). Poza tym - słuchając o konkrecie
natychmiast rodzi się niebezpieczeństwo rozmycia dyskusji właśnie na nim,
gdyż taka jest specyfika forum - co głos, to co innego do pogadania.
Tak więc trudno zapewne jest utrzymać konieczny reżim takiej dyskusji.
Ale starać się można.


> >Nawiasem mówiąc, stopień demoralizacji ma statystycznie silną
> >korelację z wiekiem.

> MZ jedynie w pewnym wąskim przedziale wiekowym. Nie sądzę, żeby
> demoralizacja osób starszych niż 25-30-letnich była jakoś szczególnie
> skorelowana z wiekiem.

Zgadzam się. Nie myślałem inaczej. Jest to związane z procesem rozwojowym
człowieka a ten na ogół przebiega wg krzywej logarytmicznej czyli zbliża się
asymptotycznie do jakiegoś poziomu końcowego, gdzie duże zmiany są jedynie
na początku procesu. No - pomijam etap regresji u zaawansowanych zgredów ;)).


> >Nie ma wzoru na zachowanie nauczycielki w danej sytuacji. Musi istnieć
> >wzór na _wzrost_ elastyczności nauczycielki, na jej wykraczanie poza
> >stereotypowe schematy, na jej umiejętność reagowania w każdej sytuacji
> >tak, aby _jej_ cele zostały osiągane. /.../

> Zgadzam się z tym. TSD czy Ty jesteś fizykiem? ;-)

;)). Kusi Cię jakaś etykieta ;)))? W klasycznym rozumieniu tego słowa - nie.


> >> /.../ co konkretnie należy robić/zmienić?

> >Zapewne - więcej myśleć, mniej mówić ;).

> A tutaj protestuję. ;-) Niewielka jest wartość myśli, jeśli nie są
> wyartykułowane w mowie. :-)

;)). No to ja będę za, a nawet przeciw i powiem, że masz rację, ale
mniej, nie oznacza wcale ;)).


> Amnesiak

All

 

Zobacz także


Następne z tego wątku Najnowsze wątki z tej grupy Najnowsze wątki
19.09 ksRobak
19.09 Nina M. Miller
19.09 Nina M. Miller
19.09 Piotrek
19.09 Piotrek
20.09 Nina M. Miller
20.09 zielsko
20.09 Amnesiak
20.09 Piotrek
20.09 Piotrek
20.09 zielsko
20.09 Piotrek
20.09 zielsko
20.09 Piotrek
Połowa Polek piła w ciąży. Dzieci z FASD rodzi się więcej niż z zespołem Downa i autyzmem
O tym jak w WB/UK rząd nieudolnie walczy z otyłością u dzieci
Trump jak stereotypowy "twój stary". Obsługa iPhone'a go przerasta
Wspierajmy Trzaskowskiego!
I co? Jest wojna w Europie, prawda?
Sztuczna Inteligencja
Ucieczka z Ravensbruck - komentarz
I pod drzwiami staną i nocą kolbami w drzwi załomocą
Jesttukto?
?
Comprehensive Protection Guide with IObit Malware Fighter Pro 11.3.0.1346 Multilingual
Advanced SystemCare Pro 17.5.0.255: Ultimate Performance Optimizer
IObit Uninstaller Pro 13.6.0.5 Multilingual Review and Tutorial
"Prawdziwy" mężczyzna.
Senet parts 1-3
NOWY: 2025-12-07 Algorytmy - komentarz [po lekturze ks.]
"Młodzieżowe Słowo Roku 2025 - głosowanie", ale bez podania znaczeń tych neologizmów
[polscy - przyp. JMJ] Naukowcy będą pracować nad zwiększeniem wiarygodności sztucznej inteligencji.
[polscy - przyp. JMJ] Naukowcy będą pracować nad zwiększeniem wiarygodności sztucznej inteligencji.
Reżim Talibów w Afganistanie zakazał kobietom: pracy w większości zawodów, studiowania, nauki w szkołach średnich i podstawowych!!!
Edukuję się jak używać Thunderbirda
NOWY: 2025-09-29 Alg., Strukt. Danych i Tech. Prog. - komentarz.pdf
Polska [masowo - przyp. JMJ] importuje paprykę, a polska gnije na polach
Kol. sukces po polsku: polscy naukowcy przywracają życie morskim roślinom
Tak działa edukacja Putina. Już przedszkolaki śpiewają, że są gotowe skonać w boju
Medycyna - czy jej potrzebujemy?
Atak na [argentyńskie - przyp. JMJ] badaczki, które zbadały szczepionki na COVID-19
Xi Jinping: ,,Prognozy mówią, że w tym stuleciu istnieje szansa dożycia 150 lat"
Zbrodnia 3 Maja
Połowa Polek piła w ciąży. Dzieci z FASD rodzi się więcej niż z zespołem Downa i autyzmem