Re: Prawa Podstawowe.

Data: 2016-05-07 07:57:16
Temat: Re: Prawa Podstawowe.
Od: "Chiron" <c...@o...pl>

Użytkownik "Jakub A. Krzewicki" <p...@g...com> napisał w
wiadomości news:b943833d-edf0-4ad4-928c-002cf5d0e337@googlegrou
ps.com...
W dniu piątek, 6 maja 2016 22:34:39 UTC+2 użytkownik Chiron napisał:
> Użytkownik "Jakub A. Krzewicki" <p...@g...com> napisał w
> wiadomości news:1b445ee9-c637-4641-a5fb-85383d79892d@googlegrou
ps.com...

> Ja o czynieniu dobrze sobie nawzajem, a ty Chironie wyjeżdżasz z
> fanatyzmem
> hasełkiem ze średniowiecznego amuletu.

> Vade retro!
> Pamiętaj, że tylko religia katolicka tolerowała odmieńców

Nie tylko...

Prawdziwym wzorem tolerancji było imperium mongolskiego władcy Kublai Khana
w Chinach (dynastia Yuan). Cywilizacja turańska, którą reprezentowało, jest
nie tylko tolerancyjna, ale wręcz indyferentna. Po co odstraszać sobie
podatnika?

Jak mamy się zrozumieć, jak kłamiesz? Cywilizacja turańska bywała
tolerancyjna dla różnych religii. Fakt. Dokąd tam nie pojawiły się religie
monoteistyczne. Cywilizacja ta jest w sumie do dziś tolerancyjna tam, gdzie
są religie typu np hinduistycznego, po prostu nie- monoteistycznego. Ale
WYŁĄCZNIE w kwestiach religii. W innych- nie chciałbyś tam żyć. No ale
dobrze- zobacz, co sam napisałeś: podajesz jako wzór tolerancji rządy,
które nacechowane były ogromnym okrucieństwem, tyranią- ale nie zwracały
uwagi na wyznanie. Rządy z 13 wieku! No cóż- w Polsce Jagiellońskiej- gdzie
katolicyzm był koniecznością dla panującego króla- z 1/3 społeczeństwa była
grekokatolicka (lub prawosławna). Spory odsetek protestancki. A prawa ludzi
były przestrzegane. Nie dochodziło też do starć na punkcie religii- ani
innych. W czasach, kiedy na zachodzie Europy protestanci wyrzynali się z
katolikami, a tam gdzie zwyciężyli protestanci- urządzali np procesy
czarownic. Prawem zaś była wola władcy.
Co by było, gdyby było- to nie historia, ale politucal- fiction. No ale cóż-
spróbujmy. Kiedyś czytałem Jasienicę- pisze on o tym, że kalwiniści- poprzez
jednego z Radziwiłłów starali się namówić ostatniego z Jagiellonów do
przejścia na protestantyzm. Co by było, gdyby było? Jasienica przewiduje
wtedy wojny religijne- starowierzy zaraz by nawiali z Polski, oddając się
pod protekcję batiuszki cara (który im groził śmiercią), a Polska stałaby
się areną takich wydarzeń, jak np Francja (noc św.Bartłomieja). Oberwaliby
też Żydzi, a początki osadnictwa muzułmanów na naszych ziemiach skąpanoby we
krwi.

--
Chiron

p.s.
I nie wyjeżdżam Ci z fanatyzmem. Kościół w moim przekonaniu pobłądził. I
chyba już o tym wie. Jak zabłądzisz w lesie- a potrafisz wrócić do dobrze
znanej Ci drogi- to rozsądniej jest kontynuować dalej marsz mając nadzieję,
że jakoś tam będzie, czy może lepiej cofnąć się do miejsca, które doskonale
znasz i wiesz, którędy iść dalej?