Prawo Wolffa a zrastanie sie kosci

1. Data: 2003-03-03 15:59:19

Temat: Prawo Wolffa a zrastanie sie kosci
Od: u...@w...pl szukaj wiadomości tego autora

Czesc
nie jestem lekarzem, ale biologiem. Zastanawia mnie ostatnio sens i
znaczenie prawa Wolffa. Wolff byl ortopeda, zyjacym pod koniec XIX wieku.
Generalnie chodzi o to, ze wszelkie systemy tkanek tworza konstrukcje ku
minimalizacji stresu obciazenia. Zwyke ku ilustracji tego problemu podaje
sie zdjecia kosci udowej i jej glowki (czy jakos tak). W tej kosci wlokna,
czy te podstawowe listwy budujace kosc ukladaja sie tak by jak
najefektywniej rozlozyc stres. Moje pytanie jest takie: czy jesli np po
transplantacji stawu biodrowego ( czy np po wbudowaniu jakiejs szyny lub
innego obcego elementu) czlowiek nie obciazalby nogi - to owe wlokna
obrastajace ten obcy element nie ukladalyby sie tak jak u czlowieka ktory
owa kosc, staw obciaza? Czy moze to wszystko to jest kwestia zapisu
genetycznego? Choc z drugiej strony musialby on i tak w ramach ewolucji
wyksztalcic i zachowac?
Bardzo przepraszam za nie-medyczne wyrazanie sie i prosze o jakiekolwiek
wskazowki.
cirrus4

2. Data: 2003-03-03 19:27:48

Temat: Re: Prawo Wolffa a zrastanie sie kosci
Od: "fo ma" <f...@N...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

Mnie się wydaje, że bez obciążania wogóle nie możemy mówić o tworzeniu się
prawidłowej beleczkowatej struktury kosci.To dopiero obciążanie modeluje
kość, czy też pierwotną bliznę kostną.Najlepiej to zjawisko obserwuje się po
złamaniach u małych dzieci.Kiedy nawet przemieszczenie kątowe jest przez
organizm z czasem korygowane i po latach wogóle nie widąć na rtg, że było
złamanie. Początkowa blizna kostna jest modelowana w zależności od
obciążeń.Bez obciążania nie dojdzie do wytworzenia prawidłowej struktury
kości. Powstanie blizna kostna, która niezależnie jak długo by pacjenta
trzymać w bezruchu jest niskowartościowa.foma

3. Data: 2003-03-05 00:14:10

Od: u...@w...pl szukaj wiadomości tego autora

Ogromniasto dziekuje za wyczerpujaca odpowiedz!
cirr

Co to jest?
morfologia +OB, pytanie
zapalenie gruczolu krokowego
Jaka kuracja lecznicza po wszczepieniu endoprotezy biodrowej?
padaczka po udarze