Promocja raz jeszcze.

1. Data: 2003-10-13 18:50:58

Temat: Promocja raz jeszcze.
Od: "zielsko" <ziolko21@WYTNIJ_TOo2.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam ponownie po przerwie.
Post ten już był wysłany ale zdaje sie, że szlak go trafił :(

W roku 1986 na 1 Międzynarodowej Konferencji Promocji Zdrowia
uchwalono Kartę ottawską. Konferencja ta jest konsekwencją rezolucji
WHO z roku '77 "Zdrowie dla Wszystkich w roku 2000"
W karcie Ottawskiej sformułowano pierwszą definicję tej
interdyscyplinarnej dziedziny. Promocję zdrowia zdefiniowazno wówczas
jako "proces umożliwiający każdemu człowiekowi zwiększenie
oddziaływania na własne zdrowie w sensie poprawy i utrzymywania."

Zdać sobie można pytanie dlaczego dopierow latach 70 dojrzewa idea
której wyrażeniam jest przytoczona definicja. Przyjmuje się, że
powstanie tej dyscypliny umożliwiło przedefiniowanie pojęcia zdrowia
jako kategorii pozytywnej, opartej na zasobach, umiejętności osiągania
pełni swoich możliwości,jak i powstanie społeczno-ekologicznego modelu
zdrowia'(holistyczno-funkcjonalnego). Model ten kładzie nacisk na
wielość powiązań człowieka z otoczeniem, przełamuje dotychczasowe
postrzegania człowieka w oderwaniu od środowiska w którym jednostka
funkcjonuje. Kolejnym ze stymulatorów była konieczność poradzenia sobie
z rosnącą liczbą chorób nowotworowych, układu krążenia, zaburzeń
psychicznych jak i wypadków.
Promocję zdrowioa możemy zatem nazwać dziedziną pomagającą człowiekowi
utrzymywać i pomnażać swoje zasoby(szeroko rozumiane). Pomagającą
utrzymywać i ponażać swoje zdrowie.

Jak już wspomniałem promocja zdrowia jest interdyscyplinarna, a ta
grupa dotyczy psychologii, moja wiedza i poczucie kompetencji pozwala
mówić jedynie o ropli psychologii na tym polu, toteż pozwolę sobie za
prof. Sęk określić udział psychologii w promocji jako "zespół działań
profesjonalnych psychologów , których celem jest kształtowanie i
utrwalanie zachowań potrzebnych do rozwoju i utrzymania zdrowia
jednostki"

Działanie te nakierowane być powinny na całą populację a nie tylko na
grupy ryzyka jak to mam miejsce w prewencji. Różnice pomiedzy prwencją
a promocją można opisać także w ten sposób:
Prewencja ma na celu przeciwdziałaniu chorobie i utrzymaniu zdrowia.
Promocja ma zdrowie zwiększać i w ten sposób zapobiegać chorobie a w
efekcie podnosić jakość życia.
Promocja i prewencja różnią się także strategiami działań. W promocji

Cele te psychologia realizuje poprzez :
-upowszechnianie wiedzy zarówno o rozwoju człowieka, czynikach
sprzyjającyh i niesprzyjających jego zdrowiu, podoszeniu świadomości
zdrowotnej
-kształtowanie zachowań zdrowotnyc(w rozumieniu zachowań prozdrowotnych)
-pomnażanie i umacnianie zasobów jednostki jak i zasobów tkwiących w
otoczeniu jednostki
-umożliwianiu jednostce kontroli nad własnym zdrowiem

Podsumowując promocja zdrowia to działania adresowane do całej
populacji, oparte o strategie pozytywną, bazujące na motywacji do
osiągania zdrowia zawierające wszechstronną edukację zdrowotną.

CDN.

Pozdrawiam.
--
Paweł Zioło
http://fotozielsko.prv.pl

1. Data: 2003-10-13 20:11:38

Temat: Re: Promocja raz jeszcze.
Od: "Pyzol" <n...@s...ca> szukaj wiadomości tego autora

"zielsko" <ziolko21@WYTNIJ_TOo2.pl> wrote in message
> Podsumowując promocja zdrowia to działania adresowane do całej
> populacji, oparte o strategie pozytywną, bazujące na motywacji do
> osiągania zdrowia zawierające wszechstronną edukację zdrowotną.

Wrrr, wrrr, wrrr.

Doslownie k o c h a m te deklaracje, sympozja, konferencje etc. etc! Na
to zawsze sie znajduja pieniadze!

Ottawa decyduje o ilosci srodkow, jakie prowincje otrzymuja na sluzbe
zdrowia. Kilka dni temu dowiedzialam sie o kobiecie, ktora zostala
zdiagnozowana z rakiem oiersi w maju i do dzis czeka nawizyte u onkologa ( u
mnie, w Winnipeg, Manitoba), bo nie ma lekarzy, bo nie ma czym im placic, bo
uciekaja do USA, bo ...ech!

Medice cura te ipsum - ma sie ochote zawolac!

Kaska

1. Data: 2003-10-14 14:01:53

Od: Marsel <marselon@p_zcta.pl> szukaj wiadomości tego autora

Pyzol, <bmf0tb$m7ods$1@ID-192479.news.uni-berlin.de>

> Doslownie k o c h a m te deklaracje, sympozja, konferencje etc. etc! Na
> to zawsze sie znajduja pieniadze!

masz lepszy pomysl?

od czegos trzeba zaczac... latwo jest podliczyc pieniadze wydane na
takie imprezy.. duzo trudniej wyliczyc ich "oplacalnosc", choc mozna
przynajmniej rozliczac z realizacji programow (no chyba ze uwaza sie
je za poronione, ale tu trzebaby choc sie z nimi zapoznac)

zreszta.. w przypadku Twojej znajomej trudno stosowac jakas
prewencje, wiec jakby to nie dotyczy..

chcialas powiedziec, ze nie mozna wydawac pieniedzy na promocje
zdrowia, kiedy ludzie juz chorują?

1. Data: 2003-10-14 18:08:25

Od: "zielsko" <ziolko21@WYTNIJ_TOo2.pl> szukaj wiadomości tego autora

Zimnego paŸdziernikowego dnia 03-10-14 Marsel napisał(a) w
<bmgvqi$mb5$1@atlantis.news.tpi.pl>

> zreszta.. w przypadku Twojej znajomej trudno stosowac jakas
> prewencje, wiec jakby to nie dotyczy..

Błąd :) Prewencje(2 i 3 stopnia) można i stosować się będzie jak ją
zaczną leczyć :(
Promocję również stosować można w tym przypadku. Mało tego jeżeli ten
guzek został wykryty podczas samobadania lub w wyniuku inwencji własnej
patrz mammografia to można to potraktowac jako efekt promocji i
prewencji(pierwszego stopnia)

> chcialas powiedziec, ze nie mozna wydawac pieniedzy na promocje
> zdrowia, kiedy ludzie juz chorujš?

Dobre pytanie. Trudne pytanie. Wydanie piniędzy na promocję i prewencje
to w przypadku dobrze zrobionych programów oszczedności na leczeniu.
1. Pacjent zgłasza się wcześniej, co w przypadku nowotworów przekłada
się na długość i skuteczność leczenia.
2. W przypadku promocji czyli działań nie skierowanych tylko do
tzw.grupy ryzyka może doprowadzić do zmniejszenia ryzyka zapadnięcia na
cóś.

Itd.
Kiedys już o tym z xrisem gadałem. I w przypadku o którym pisze
Kaśka.... Widsz Marsel jest taki poziom finansowania na którym wydanie
1 złotego na leki i 1zł na plakat to wybór namacalny i etyczny. To
takie błędne koło. Nie mamy kasy na promocję i prewencje-mamy więcej
ciężko chorych. Mamy więcej cięzko chorych-nie mamy na promocję i
prewencje.

I sie kręci. Do tego ciągle mamy kłopoty z dobrze zewaluowanymi
programami i dobrymi kosztorysami.....
Tak się zastanawiam jak dobry program możn zrobić za kwotę, którą trza
wydać na leczenie u 1 osoby seropozytywnej w ciągu jednego roku....
takie leczenie to trochę grosza jest.... Ale pytanie czy przesuwając
pieniądze podtrzymujące czyjeś życie by zmniejszyć ilość kolejnych
przypadków jest etyczne? MZ nie.

Eh.

--
Paweł Zioło
http://fotozielsko.prv.pl

1. Data: 2003-10-14 18:26:08

Od: "Pyzol" <n...@s...ca> szukaj wiadomości tego autora

"Marsel" <marselon@p_zcta.pl> wrote in message
> chcialas powiedziec, ze nie mozna wydawac pieniedzy na promocje
> zdrowia, kiedy ludzie juz chorują?

Chcialam powiedziec, ze na tzw promocje zdrowia wydaje sie za duzo i za
glupio. Potem probuje na ratowanie zdrowia ( na ogol oba wydatki sa w tym
samym koszyku). A Kanada,to ma mistrzostwo swiata w socjoinzynierii,
ojbawiajacej sie konferencyjnymi miliardami, wodolejnymi etatami i tonami
papieru, ktorego tak wlasciwie, to nikt nie czyta. Maja dzialac sama swoja
obecnoscia, niczym jaka abrakadabra.

Kaska

1. Data: 2003-10-14 18:40:31

Od: Marsel <marselon@p_zcta.pl> szukaj wiadomości tego autora

zielsko, <bmhe2n$3bd$3@atlantis.news.tpi.pl>

> Błąd :) Prewencje(2 i 3 stopnia) można i stosować się będzie jak ją
> zaczną leczyć :(

no tak, to chyba dotyczy chorób bardziej "rozwojowych" badz
przewleklych. ...czyli pewnie wiekszosci

> [...]
>
> Dobre pytanie. Trudne pytanie. Wydanie piniędzy na promocję i prewencje
> [...]

widze ze nie ma Kaski, to ja moze dalej bede zgadywal co chciala
powiedziec ;)

cała kasa poszla na sympozjum (cała para poszla w gwizdek), i stad
znajoma sie nie dowiedziała wczesniej, ze moze byc chora (jakby sie
dowiedziela to mialaby chociaz wiecej czasu na to czekanie na badania
i leczenie.. itd)

(moge sobie zgadywac, a i tak powiedizala co chciala ;)

> I sie kręci. Do tego ciągle mamy kłopoty z dobrze zewaluowanymi
> programami i dobrymi kosztorysami.....

hehehe, wszyscy je maja :)

co to ja chcialem..
jest, mysle, jeden "tani" argument latwo trafiajacy do serc:
ze łatwiej i taniej jest sie dowiedziec jak unikac choroby,
niz leczyc sie, kiedy sie dowiesz, ze juz jestes chory.
(w uproszczeniu)

...czyli troche odwrócic sytuacje.. mysle ze zamiast "wciskac"
ludziom "kit", taniej i skutecznej byloby zainteresowac hm.. (nie)
zainteresowanych.. czyli tak im sprzedac mala informacje, ze poczuja
głod duzej i sami je poszukaja, siegną po nia (wysilek i koszty
rozłoza sie troche na nich, ale nie beda odczuwalne ani zauwazalne
w taki sposob jak podniesienie podatku czy ograniczenie innych
wydadkow bo promocje zdrowia) nie lapiesz? no, chodzi mi o to ze
zamiast wydawac tylko więcej i mądrzej to mozna by troche sprytniej..
.. hm.. tylko to pachnie troche manipulacja czy straszeniem.. ale
jesli jest uzasadnione?

1. Data: 2003-10-14 19:04:47

Od: Marsel <marselon@p_zcta.pl> szukaj wiadomości tego autora

Pyzol, <bmhf3h$mop98$1@ID-192479.news.uni-berlin.de>

> Chcialam powiedziec, ze na tzw promocje zdrowia wydaje sie za duzo i za
>[...]
> obecnoscia, niczym jaka abrakadabra.

no teraz juz widze.
i wiesz co? wy to tam macie faktycznie gorzej.
U nas sie chyba az tak pieniedzy nie marnuje ;)

wiaze sie to pewnie (to tam u was), ze sie takich jednych z drugimi
nie rozlicza, trudno rozliczyc, a cel chwalebny, wiec srodkow coraz
wiecej marnuja. zeby rozliczac sensownie, to trzebaby powolac pewnie
jakas nad-komisje...ale to juz byloby widziane jako jawne
przegiecie..
a ludzie choruja.. wiem czemu - wszytkiemu winna wladza ;)

1. Data: 2003-10-15 10:36:09

Od: "zielsko" <ziolko21@WYTNIJ_TOo2.pl> szukaj wiadomości tego autora

Zimnego paŸdziernikowego dnia 03-10-14 Marsel napisał(a) w
<bmhg6r$614$1@nemesis.news.tpi.pl>

> no tak, to chyba dotyczy chorób bardziej "rozwojowych" badz
> przewleklych. ...czyli pewnie wiekszosci

Wszystkich. Bo prewencja 2 i 3 stopnia to w uproszczeniu działania
mające na celu usunięcie choroby (2) i rechabilitacja (3) :)

> [...]
> ze łatwiej i taniej jest sie dowiedziec jak unikac choroby,
> niz leczyc sie, kiedy sie dowiesz, ze juz jestes chory.

Nieźle Ci idzie. Ale co byś powiedział na informację jak zdrowo żyć i
jak to zdrowie zwiększać, a nie tylko jak unikać choroby :)

> [...]
> wydadkow bo promocje zdrowia) nie lapiesz? no, chodzi mi o to ze
> zamiast wydawac tylko więcej i mšdrzej to mozna by troche sprytniej..

Mądrzej znaczy skuteczniej... więc pewnie w jakimś rozumieniu
sprytniej(patrz dobra akcja promocyjna ma na celu trafić i skłonić do
chwilowej refleksji-przykład "Prozmawiaj z nim o ADIS")

> .. hm.. tylko to pachnie troche manipulacja czy straszeniem.. ale
> jesli jest uzasadnione?

Czemu od razu straszeniam. Mam wrażenie, że troszkę nie złapałeś :)
Promocja ma nie straszyć, a rekalamować :)
Zerknij sobie do http://glinki.com/?l=wIH5 Przejrzyj cały wątek :)
Widzisz ten program to takie przełożenie pewnego modelu promocji na
konkretne działanie.

Pozdrawiam.
--
Paweł Zioło
http://fotozielsko.prv.pl

1. Data: 2003-10-15 10:39:22

Od: "zielsko" <ziolko21@WYTNIJ_TOo2.pl> szukaj wiadomości tego autora

Zimnego paŸdziernikowego dnia 03-10-14 Pyzol napisał(a) w

?????????????

--
Paweł Zioło
http://fotozielsko.prv.pl

1. Data: 2003-10-15 20:40:37

Od: "Pyzol" <n...@s...ca> szukaj wiadomości tego autora

> Zimnego październikowego dnia 03-10-14 Pyzol napisał(a) w

( i zadnego zimnego, u nas wyjatkowo cieplo! Tewraz mam plus 14).
Kaska

Re: Rozmaitości 6
Jak pomoc osobie ciezko chorej
ksiazki w pdf
linki do stron o psychologii
Robaczywa 'nobilitacja' - czyli kolejne stadium poczwary...