Propozycja: pl.sci.medycyna.moderowana

31. Data: 2002-07-30 16:55:15

Temat: Re: Propozycja: pl.sci.medycyna.moderowana
Od: "." <.@.> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Piotr Kasztelowicz <p...@a...torun.pl> w wiadomooci do grup
dyskusyjnych >
> Nazwa grupy: pl.sci.medycyna.moderowana
>
> Krotki opis: Polska moderowana grupa medyczna.
>
> moderowana TAK
> Moderator - grupa lekarzy reprezentowana przez medyczne
> listy dyskusyjne przede wszystkim http://polscy-lekarze.net

Witam

Nie mam zadnych watpliwosci , ze grupa moderowana jest konieczna. Ciekaw
jestem jak to bedzie wygladac praktycznie oraz kto bedzie moderowal liste.
Piszesz o lekarzach list dyskusyjnych - kto bedzie dobieral tych ludzi -
jak to bedzie wygladalo, ktorych list ? Czesto lekarze polonijni maja
metne pojecie o tym co dzieje sie w Polsce po kilkunastu-dziesieciu latach
ich nieobecnosci a co za tym idzie mozliwosc pomocy pacjentom tutaj
zmniejsza sie.
Poniewaz jestes uznanym autorytetem na tej liscie proponuje abys objal
kierownictwo nad moderatorami .
A wlasnie - jak wyglada praktycznie moderowanie - czy i jakie jest
opoznienie ukazania sie postu po wyslaniu . Czy moderatorzy maja wylacznosc
na odpowiedzi , czy tez prawidlowa odpowiedz lekarza spoza grupy
moderatorow tez sie ukazuje ?

Pozdrawiam
regen

32. Data: 2002-07-30 16:57:49

Od: "regen" <r...@k...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

Sorry - pisze z dyzuru , zapomnialem dodac adres r...@k...net.pl

Pozdrawiam

regen

33. Data: 2002-07-30 18:45:59

Od: "Krzysztof Pujdak" <b...@C...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Piotr Kasztelowicz" <p...@a...torun.pl>
> wydaje sie, ze najrosadniejszym wyjsciem byloby przesylanie na
> pl.sci.medycyna informacji, ze istnieje takze lista moderowana.
> Jakos nie przychodzi mi do glowy tutaj jakies inne rozwiazanie.

A mi wydaje sie, ze nalezaloby zmienic nazwe tej grupy z pl.sci.medycyna na
jakas inna (szczerze mowiac, nie wiem, czy to w ogole jest mozliwe), bo
nawet teraz wiele wypowiedzi w zadnym wypadku nie spelnia kryterium bycia
prawdziwie medycznymi ani tym bardziej naukowymi. A bedzie pod tym wzgledem
jeszcze gorzej i nie mozna dopuszczac, zeby na grupie ktora w nazwie ma
"sci" i "medycyna" szerzyla sie ciemnota w stylu "bioenergoterapii" czy
"bioenergokorekcji wzroku".
pozdrawiam
Krzysztof

34. Data: 2002-07-30 19:18:14

Od: w...@z...hotmail.com (Zenobiusz Zimny) szukaj wiadomości tego autora

Hey!

Jednostka Piotr Kasztelowicz <p...@a...torun.pl> nastukała w
am.torun.pl:

> [...]

Oczywiście nie zrozumiałeś FAQ "Grupy w Polsce". Zdarza się. Dla odmiany
(zanim napiszesz drugą wersję RFD) polecam:
<http://zimnyzenon.republika.pl/jndpng.html>.

A teraz, skoro wszyscy Cię głaszczą po główce, to ja będę bił ;-P

> Nazwa grupy: pl.sci.medycyna.moderowana

Ok. ZTCS na psm jest mały ruch, aczkolwiek mogę się mylić (nie czytam). Czy
naprawdę zatem trudno jest oddzielić ziarno od plew przy użyciu KF-a?

> Krotki opis: Polska moderowana grupa medyczna.

Krótki opis lepiej brzmi, gdy jest pisany z tzw. wykopem. Bo to co powyżej
praktycznie powiela informację zawartą w samej nazwie grupy. A te krótkie
zdanie powinno mnie zachwycić i zachęcić do zasubskrybowania grupy (byłem
bliski napisania: "grypy" ;-) ).

> moderowana TAK
> Moderator - grupa lekarzy reprezentowana przez medyczne
> listy dyskusyjne przede wszystkim http://polscy-lekarze.net
> contacperson Piotr Kasztelowicz p...@a...torun.pl

Ejże! Ten numer nie przejdzie. W opisie należy wymienić wszystkich
moderatorów z imienia i nazwiska (adresu e-mail zresztą także). Przynajmniej
tych, którzy będą moderowali to od początku istnienia grupy. Każdy głosujący
musi mieć możliwość przynajmniej częściowej "weryfikacji" wiarygodności i
kompetencji osób moderujących.
A tak zupełnie na marginesie: rozumiem, że jesteś całkowicie świadom
konsekwencji moderowania, jak i obowiązków moderatora?

> Dluzszy opis:

To pole nazywa się po prostu "Opis".

> polska medyczna grupa moderowana kontynuowalaby

Opis piszemy w czasie teraźniejszym, w trybie oznajmiającym. Piszesz go
albowiem dla grupy, która już istnieje (będzie istnieć, gdy zostanie on
umieszczony pośród innych w <http://www.usenet.pl/opisy>.

> dzialania lekarzy na liscie niemoderowanej pl.sci.medycyna zmierzajace
> do udzielania zgodnych z medycyna naukowa oparta na dowodach
> (Evidence Based Medicine) odpowiedzi na zadawane przez
> zainteresowane osoby pytania (w tym pacjentow i ich rodzin)
> i w takim aspekcie stanowilaby szeroko pojete wsparcie
> dla tej grupy osob. Moderowanie przez doswiadczonych takze
> w Internecie medycznym lekarzy gwarantowaloby wlasciwa
> jakosc odpowiedzi a takze zabezpieczalo przed spamami
> oraz ewentualnymi flame fest, ktore na liscie niemoderowanej
^^^^^^

Grupie. Proszę nie mylić pojęć: lista dyskusyjna i grupa dyskusyjna.

> [...]
> bylaby zwiazana z zadnym medycznym komercyjnym portalem
> medycznym i przestrzegalaby fundamentalnej w medycynie
> zasady "fiduciarity" czyli dzialania na rzecz wspierania
> osob chorych, rodzin innych zainteresowanych osob
> rzetelna informacja. Informowanie i wspieranie
> byloby jedynym celem. Zgodnie z zasadami etyki i
> prawem grupa nie zajmowalaby sie nieakceptowanymi
> praktykami "leczenia przez Internet" a takze nie
> bedzie stawiac sobie celow uprawiania innych
> form telemedycyny, gdyz do tego celu niezbedne
> jest tworzenie zupelnie innej sieciowej infrastruktury

Ciągle nie doczytałem się jaką to tematykę ma mieć proponowana grupa: jakie
tematy są pożądane, a jakie zabronione.

> Uzasadnienie:
>
> grupa niemoderowania nie posiada rzeczywistego charakteru
> sci i obok uznanych i potwierdzonych uznanymi metodami
> naukowymi metod diagnostycznych i terapeutycznych propagowane
> sa metody nie majace z takimi zasadami nic wspolnego.

Szamanizm?

> Uwazamy, ze nie ma powodu do ciaglego polemizowanai
> z zasadami medycyny czy alternatywnej czy innych
> zasad uzdrawiania, niemniej uwazamy, ze celowe byloby
> utworzenie grupy, ktora propagowalaby wylacznie
> uznane metody lecznicze

W porządku. Uzasadnienie potrzeby moderowania jest w moim odczuciu
prawidłowe. Teraz spróbuj proszę uzasadnić konieczność utworzenia nowej
grupy, zamiast wprowadzenia moderowania na starej.

Ogólnie do opisu: celowym by było stosowanie większej ilości znaków
interpunkcyjnych, szczególnie kropek ;-)
Nie podałeś statusu reklam, ogłoszeń i szeroko rozumianego spamu na
proponowanej grupie. Nie napisałeś o zakazie wysyłania binariów. Nie
wspomniałeś też ni słowem o statusie crosspostów z innymi grupami w
hierarchii pl.* . A nade wszystko: piszesz opis dla grupy moderowanej, a nie
wymieniłeś kryteriów moderowania.

> Autor propozycji:
>
> p...@a...torun.pl (Piotr Kasztelowicz)

To powinno być w jednej linii (jeżeli czytnik zawija, to trzeba ręcznie
poprawić).

> Ogloszenie:
>
> pl.news.nowe-grupy
> pl.announce.newsgroup
> pl.sci.medycyna

Moim zdaniem powinieneś jeszcze dopisać ze dwie grupy (może być zbyt małe
zainteresowani, jeżeli CFV pójdzie tylko na te grupy).

A gdzie pole "Czas trwania" ?!

Nie ustawiłeś właściwie FUT-a : wzywasz do dyskusji nad RFD na pnn-g i psm -
to jest OK, ale dalsza dyskusja powinna się toczyć tu (pnn-g) - kto chce
brać w niej udział jest wzywany do czasowej subskrybcji.
FUT Warning (pl.news.nowe-grupy)

35. Data: 2002-07-30 19:49:44

Od: "::: Solana :::" <s...@h...com> szukaj wiadomości tego autora

"Piotr Kasztelowicz" <p...@a...torun.pl>
> Nazwa grupy: pl.sci.medycyna.moderowana (..............)

A jak technicznie to bedzie wygladac? Czy jesli moderatorom pytanie
sie wyda zbyt banalne / trudne, to na nie odpowiedza? Czy beda
odpowiadac na wszystkie pytania? Czy nie sadzisz Piotrze, ze wkrotce
taka grupa spelni role darmowej przychodni? Poza tym, co to bedzie za
dyskusja, jesli ktos zada pytanie, moderator odpowie i nikt inny nie
bedzie mial prawa tego skomentowac?

Czy nie lepiej, w grupie pl.sci.medycyna upowrzechnic podpisywanie sie
tytulem, np.ginekolog poloznik spec II stopnia, student medycyny III
roku, mgr farmacji, mgr rehabilitacji itd? Wtedy latwiej bedzie sie
zorientowac, ktora odpowiedz brac powaznie, a ktora mniej...

Uwazam, ze latwiej bedzie stworzyc strone internetowa, z odpowiedziami
na pytania niz "grupe dyskusyjna", gdzie nie bedzie mozna dyskutowac.

Pozdrawiam,
Magda

36. Data: 2002-07-30 21:01:37

Od: p...@a...torun.pl (Piotr Kasztelowicz) szukaj wiadomości tego autora

On Tue, 30 Jul 2002 18:55:15 +0200, "." <.@.> wrote:

> Nie mam zadnych watpliwosci , ze grupa moderowana jest konieczna. Ciekaw
>jestem jak to bedzie wygladac praktycznie oraz kto bedzie moderowal liste.

mysle, ze uda sie znalezc potrzebna ilosc osob - w koncu z Internetem
medycznym w Polsce nie jest tak zle skoro w pazdzierniku br. odbedzie
sie juz szosta z kolei Konferencja Internetu Medycznego (w Krakowie)
Lista dyskusyjna http://polscy-lekarze.net bedzie stanowila grupe
organiazujaca to przedsiewziecie

>Piszesz o lekarzach list dyskusyjnych - kto bedzie dobieral tych ludzi -
>jak to bedzie wygladalo, ktorych list ? Czesto lekarze polonijni maja
>metne pojecie o tym co dzieje sie w Polsce po kilkunastu-dziesieciu latach

maja, bo wielu z nich sercem jest nadal w Polsce i nie wiesz jak nawet
bardzo angazuja sie w to, co dzieje sie w Polsce, natomiast na liscie
dyskusyjnej "l...@p...org" sa obecni zarowno lekarze
polonijni jak i zyjacy/pracujacy w Polsce, czego sam jestem dowodem

>A wlasnie - jak wyglada praktycznie moderowanie - czy i jakie jest
>opoznienie ukazania sie postu po wyslaniu

to zalezy od sprawnosci moderatorow, dlatego nie moze to byc jedna
osoba, poniewaz jesli nie bylaby dostepna opoznienia faktycznie moglby
byc za duze

> Czy moderatorzy maja wylacznosc
>na odpowiedzi , czy tez prawidlowa odpowiedz lekarza spoza grupy
>moderatorow tez sie ukazuje ?

zdrowa i rozsadna zasada to taka, ze kazda prawidlowa odpowiedz
a czasami nawet polemiczna ale oczywiscie rozsadna ma prawo
zaistniec na liscie. Nie ma sensu holdowac jak sadze zasadzie, ze
w takiej grupie moze pojawic sie odpowiedz wylacznie moderatora.
Moderator tylkno niejako bierze odpowiedzialnosc za selekcje
odpowiedzi - przy czym nie widze powodu "puszczac" na grupe
takze polemicznych odpowiedzi o ile opieraja sie na rozsadku
i wiedzy - wiarygodnych zrodlach informacji

P.
--
Piotr Kasztelowicz <P...@a...torun.pl>
http://www.am.torun.pl/~pekasz

37. Data: 2002-07-31 02:59:26

Od: Marcin Debowski <a...@n...net> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Tue, 30 Jul 2002 10:09:33 +0200 w artykule
<P...@d...am.
torun.pl>
Piotr Kasztelowicz <p...@a...torun.pl> napisano co następuje:

> przypuszczam, ze takie rozwiazanie byloby znacznie trudniejsze
> i powodowaloby meczaca dyskusje na temat demokracji, praw
> czlowieka itp. tak jak to sie dzialo na wielu moderowanych
> listach na ktorych zamiast merytorczynie dyskutowac zaczeto
> kontestowac decyzje moderatora. Dlatego zasada - tworzymy
> od nowa - moze byc skuteczniejsza

Kontestowanie decyzji moderatora będzie miało miejsce zawsze o ile
pisemnie i precyzyjnie nie określisz zasad moderowania i nie będziesz ich
przestrzegał. To jest konieczność i będziecie musieli to zrobić.

MSZ nijak się to ma do zmiany statusu istniejącej, i równoległego
utworzenia nowej grupy, tym bardziej, że znakomita większość bywalców, w
tym profesjonalistów p.s.m, jest za utworzeniem grupy moderowanej, więc
kto ma na tym etapie cokolwiek kontestować? Formalnie możnaby w ogóle i
wyłącznie poprzestać na zmianie statusu p.s.m na moderowaną bez żadnych
prób tworzenia pl.soc.medycyna (zdrowie). Są już w końcu takie grupy jak
pl.misc.paranauki, pl.misc.uroda, pl.misc.dieta i parę innych gdzie od
biedy dałoby się upchnąć znaczącą część tematów z "sci" nie majacych nic
wspólnego. Jednak dla zwykłej przyzwoitości uważam, że taka grupa,
dotycząca nieformalnej medycyny powinna powstać. Jednocześnie nie widzę
powodów dla których taka nienaukowa tematyka ma zawłaszczać grupę z
definicji przeznaczoną na tematy/podejście strikte naukowe i to tylko
dlatego, że potencjalnie moze się znaleźć paru krzykaczy.

--
Marcin

38. Data: 2002-07-31 04:08:59

Od: "Rafal 'Raf256' Maj" <r...@r...com> szukaj wiadomości tego autora

Piotr Kasztelowicz <p...@a...torun.pl> wrote in
am.torun.pl

Oczywiście za :)

ciekawe że expierd się jeszcze w tym wątku nie wypowiedział... w końcu to
dla niego zapewne jedna z ostanich okazji ;)

--
Rafał 'Raf256' Maj
- Expert vel Jacek (obecnie g...@p...onet.pl)

39. Data: 2002-07-31 16:34:29

Od: "Rafal 'Raf256' Maj" <r...@r...com> szukaj wiadomości tego autora

Piotr Kasztelowicz <p...@a...torun.pl> wrote in
am.torun.pl

Za, orzynajmiej expierd się uspokoi

40. Data: 2002-08-02 07:48:00

Od: suzuki nakai <k...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Wpadlem na jeden dzien, zajrzalem, i musze dodac swoje 2 grosze ^) (przypisy na
koncu).
Mam powazne watpliwosci co do sensownosci moderowania grupy medycyna.

1) ilosc postow na p.s.m. nie jest tak duza, zeby nie mozna przegladnac; IMO
ilosc listow zawierajacych a) reklamy, b) zdecydowanie nieuprzejmych i
obrazliwych, c) powtarzajacych poprzednie d) nietematycznych, e) zawierajacych
personalne ataki - jest minimalna. IMHO takie listy faktycznie moznaby
eliminowac, ale czy warto jesli to nie plaga?
Jesli mnie pamiec nie myli, jakies 2 lata temu byl faktycznie zalew dyskusji
zwlaszcza o D.O. (Jadarek nie obrazaj sie, to tylko przyklad), takze sam
stracilem zainteresowanie. /* Patrz tez ponizej p.3. */ Ale obecnie co takiego
nie mam miejsca. Jak przegladam listy z ostatniego okresu, to tylko temat
'tampony i plywanie' dryfuje od zasadniczej tematyki grupy w kierunku
osobistych wycieczek i myslenia humanistycznego %).
TWORZENIE GRUPY MODEROWANEJ ABY POZBYC SIE EXPIERDA TO PRZESADA.

Moja opinia moze jest spaczona, jako uzytkownik szybkiego lacza przepraszam
modemowcow, ale widze to wlasnie tak.

2) jakie mialyby byc kryteria merytorycznej poprawnosci wypowiedzi - jesli by
taka wprowadzic ? Osobiscie czusie sie (umiarkowanie) kompetenty w swojej
dziedzinie i kilku pokrewnych. Piotr, Wadim, Leszek i reszta z calym szacunkiem
pewnie tez podobnie. No to kto bedzie moderowal? Jak ktos w liscie napisze np.
o mozliwej roli AT-receptora-1 w glomerulopatii bloniastej to usuwac post ? A
jak o tym, ze nadekspresja her2/neu jest dobrym wskaznikiem rokowniczym w raku
sutka ? #). Aby ocenic trzebaby albo zespolu specjalistow, albo moderatora na
pelen etat z dostepem do biblioteki. A jak zagadnienie jest kontrowersyjne to
co ? Dopuszczac poglad najszerzej reprezentowany ? Zgodny z pogladami
moderatora ? Czy kazdy ?

3) jak dyskutowac/dyskredytowac nienaukowe praktyki medyczne nie dopuszczajac
do glosu drugiej strony, jakie idiotycznie by nie byly jej argumenty ? Jesli
Janek Sruba *) pyta czy nakladanie rak przez pana Wojtka Mamone pomoze mu na
raka podstanokomorkowego lepiej niz operacja i dostanie tylko wiadomosc, ze
'nie, trzeba isc do lekarza' to i tak nie uwierzy. Jakby chcial wiedziec co
sada lekarze toby poszedl do osrodka. Sekciarzy nie przekonasz.
Profesjonalistow nie musisz przekonywac. Niezdecydowani natomiast moga
powiedziec sobie: mafia lekarska nie dopuszcza medycyny alternatywnej. Skutek
bedzie odwrotny od zamierzonego.
UDAWANIE ZE PRAKTYKI CZARODZIEJSKIE I POKREWNE NIE ISTNIEJA, NIE SPOWODUJE ZE
ZNIKNA.

4) jaki jest cel grupy p.s.m. ? Dla mnie:
- rozrywkowy
- edukacyjny
przez moderowanie mozemy tracic przyjemnosc z nieskrepowanej dyskusji i
poznawania niekonwencjonalnych pogladow. Jesli bedzie wersja grupy naukowa i
nienaukowa, to pewnie wiekszosc profesjonalistow bedzie obecna tylko na tej
pierwszej.
Dyskusja to tez mozliwosc samoedukacji. Troche podobnie jak z nauczaniem
studentow. Jesli dyskutujesz z kims kto ma - najbardziej niestandardowe -
argumenty wykuwasz koniecznosc rozumienia swojej dziedziny.

5) do dyskusji w gronach profesjonalnych sa inne media

W calosci uwazam ze nie warto.
Natomiast nie widze przeszkod aby np. Piotr lub ktorys z kolegow (najlepiej
zespol) stworzyl FAQ+who_is_who+czarna lista+netykiete, regularnie uzupelniany,
i wysylal np. raz na miesiac.

Uff. powinien byc tytul Summa contra moderationem! Pewnie wolam na puszczy, ale
co tam. p.s.m.m. pewnie powstanie,
_________________________
przypisy
^) nie 3 ze wzgledu na lokalizacje
%) w rodzinie ma humanistow na tyle reprezentowanych i dobrych ze moge IMO
wprost mowic, ze przynajmniej w polskim wykonaniu humanizm sprowadza sie
najczesciej do trudnosci z matematyka w podstawowce.
#) jak ktos nie wie: prawda, falsz.
*) postac z mitologii ludow okolicy Ronda Mogilskiego i ulicy Mosiezniczej (jak
kto zna Kr), oznaczajaca prostego czlowieka.
--------------
Krzysiek, EBP
Jezeli nie wiesz co robic rob to dobrze.

Aby nie bylo watpliwosci, tym razem pelny podpis (tlumaczenie):
dr n. med. Krzysztof Okon
specjalista patomorfolog, Eur.Board of Pathology
Katedra Patomorfologii CMUJ
mpokon.malpa.cyf-kr.edu.pl

test
plamka