Re: Przejęcie komórki lokatorskiej

From: "Mich'ata " <m...@N...gazeta.pl>
Newsgroups: pl.rec.dom
Subject: Re: Przejęcie komórki lokatorskiej
Date: Wed, 25 Jun 2003 14:28:02 +0000 (UTC)

Tomasz <t...@h...com> napisał(a):

> polecam art dot. wykupu strychu od wspolnoty - jest opisana procedura i
> warunki konieczne do spelnienia..
> http://www2.gazeta.pl/dom/1,22108,39895.html
> pozdr.
> t.

Dzięki. Wyczerpujący art.:)
Szczerze mówiąc to jestem lekko albo i bardziej zdenerwowana.
Bo wspólnota mieszkaniowa (większością głosów) przekazuje sąsiadce znaczną
część naszej "części wspólnej" i to za darmo. I ja , pomimo tego, że się na
to nie zgadzam nic nie mogę zrobić.
Większość pozbawia mnie mojego kawałka strychu ( pomimo mojego sprzeciwu) a
sąsiadka powiększa mieszkanie, wykupuje i sprzedaje z ogromnym zyskiem.
Do kitu z taką demokracją skoro jakaś większość może mi zabrać moją własność.
Znalazłam jednak jeden haczyk. Wyczytałam, że taka uchwała może być podjęta
przez wszystkich właścicieli. A mnie nie było na zebraniu, na którym
uchwalono uchwałę. Zresztą jak bym była i się sprzeciwiała to i tak by to nic
nie dało.
W jakim kraju ja żyję?

M.

Zgodnie z art. 23 ust. 1 ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali
(tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 85, poz. 903) uchwały właścicieli lokali są
podejmowane bądź na zebraniu, bądź w drodze indywidualnego zbierania głosów
przez zarząd; uchwała może być wynikiem głosów oddanych częściowo na
zebraniu, częściowo w drodze indywidualnego ich zbierania.

W tym miejscu warto zwrócić uwagę, że tryb podejmowania uchwał przez
właścicieli lokali odbiega od trybu tradycyjnego przyjmowanego zwłaszcza dla
osób prawnych typu korporacyjnego. Uchwały właścicieli lokali mogą być
podejmowane albo na zebraniach, albo - jak to postanawia ustawa - w drodze
indywidualnego zbierania głosów przez zarząd, czyli - jak to się w potocznym
języku określa - "obiegiem". Uchwała może też być wynikiem głosów oddanych
częściowo na zebraniu, częściowo w drodze indywidualnego ich zbierania.

W głosowaniu muszą brać udział - inaczej niż przewiduje to tradycyjny system -
wszyscy właściciele. To sprawia, że omawiane uchwały nie są
uchwałami "walnego zgromadzenia" właścicieli lokali, lecz ogółu właścicieli.
Założeniem ustawodawcy było uniknięcie fikcji występującej zwłaszcza w dużych
spółdzielniach, polegającej na tym, że uchwały stają się wynikiem głosowania
niewielkiej liczby członków, którzy przyszli na zebranie, jak również uniknąć
sformalizowania, jakie łączy się ze zwoływaniem i prowadzeniem zebrań.