Strona główna Grupy pl.soc.inwalidzi Przejscie podziemne brak udogodnien dla osób niepelnosprawnych Re: Przejscie podziemne brak udogodnien dla osób niepelnosprawnych

Grupy

Szukaj w grupach

 

Re: Przejscie podziemne brak udogodnien dla osób niepelnosprawnych

« poprzedni post następny post »
Data: 2006-08-29 21:22:31
Temat: Re: Przejscie podziemne brak udogodnien dla osób niepelnosprawnych
Od: s...@g...com
Pokaż wszystkie nagłówki

Temat sprzedany:
http://miasta.gazeta.pl/radom/1,35219,3582006.html

Przejście podziemne pod ulicą Grzecznarowskiego, które po remoncie
ma stać się pasażem handlowym, będzie niedostępne dla
niepełnosprawnych. - To jawne łamanie prawa - uważa Krzysztof
poruszający się na wózku inwalidzkim.

- Pamiętam maj tego roku i Radomskie Dni Godności. Prezydent
Zdzisław Marcinkowski powiedział wtedy, że gmina będzie robić
wszystko, by likwidować bariery architektoniczne i ułatwiać nam
życie - mówi Krzysztof. Kilka dni temu był na Ustroniu i przyjrzał
się remontowi przejścia pod Grzecznarowskiego. Twierdzi, że po
modernizacji będzie niedostępne dla osób na wózkach.

- To prawda, nie będzie tam pochylni, nie będzie także platform
wwożących niepełnosprawnych - mówi Zbigniew Ostrowski, zastępca
dyrektora Miejskiego Zarządu Dróg i Komunikacji. MZDiK jest
inwestorem, koszt remontu to 1 mln 50 tys. zł.

Dlaczego, skoro ustawa Prawo budowlane mówi wyraźnie, że
przebudowywane obiekty muszą być pozbawione barier
architektonicznych? - Technicznie nie było możliwości wykonanie
podjazdu dla poruszających się na wózkach - argumentuje Ostrowski.

Dotarliśmy do architekta Jerzego Materka, którego firma projektowała
remont tunelu. - Chcieliśmy zrobić platformę dla wózków - mówi. -
Jednak okazało się, że biegnący serpentyną zjazd zająłby 90
proc. schodów do tunelu. Zrezygnowaliśmy z tego rozwiązania.
Braliśmy pod uwagę inny wariant poprowadzenia zjazdu, ale konieczne
byłoby wyburzanie tzw. łat fundamentów przejścia. To nie wchodziło
w grę - mówi Materek.

Ostatecznie zrezygnowano z budowy platformy i okazuje się, że nie
złamano prawa. 160 metrów od tunelu znajduje się przejście dla
pieszych z sygnalizacją świetną. Rozporządzenie Ministra Transportu
i Gospodarki Morskiej mówi, że w sytuacji, gdy najbliższa zebra jest
nie dalej niż 200 m od przejścia podziemnego, nie musi ono być
przystosowane do potrzeb niepełnosprawnych.

Że wszystko jest zgodne z prawem, potwierdza radomska delegatura
Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego, która wydała MZDiK pozytywną
decyzję na tzw. zgłoszenie remontu. - Nie było podstaw do sprzeciwu
- mówi Elżbieta Szczechowska z delegatury MUW. - Bo ta inwestycja to
nie przebudowa, tylko remont. Przebudowie musiałoby towarzyszyć
utworzenie podjazdu dla niepełnosprawnych, remontowi nie musi -
twierdzi.

Jednak urzędnicy o jednym zapomnieli - we wrześniu, kiedy remont się
zakończy, tunel zmieni charakter. Z klasycznego podziemnego przejścia
dla pieszych stanie się pasażem handlowym z 22 pawilonami. Obiekt
zagospodarują kupcy ze spółki Feniks.

- Gdy projektowałem remont, nic o tym nie wiedziałem - mówi Materek.
Przekonuje, że jedynym rozsądnym rozwiązaniem w takiej sytuacji
byłyby specjalne ruchome podesty zwożące i wwożące
niepełnosprawnych na wózkach. Co na to magistrat? - To sprawa warta
przemyślenia - mówi Ryszarda Kitowska, rzeczniczka prezydenta
Radomia.

Sprawdziliśmy, ile kosztowałyby jedna ruchoma platforma przewożąca
niepełnosprawnego na wózku tuż nad schodami przejścia. Okazuje
się, że koszt wraz z montażem zamknąłby się w zależności od
klasy urządzenia między 28 a 45 tys. zł (w przejściu konieczne
byłyby dwie takie platformy). Koszty inwestycji wzrosłyby więc
nieznacznie.

- To nie są tak wielkie pieniądze, jak sądziłem, przynajmniej przy
kwocie remontu. Warto byłoby urządzenia zamontować - przyznaje
Henryk Dudek, prezes Feniksa. Czy spółka byłaby gotowa partycypować
w kosztach zakupu, jeśli podjęłoby się go miasto? - Tak. Nie powiem
jednak, w jakim procencie. Musielibyśmy poznać najpierw cenę, a
udział określiłaby rada spółki - mówi prezes.

---------------------------
Bractwo Rowerowe
http://www.bractworowerowe.ats.pl

 

Zobacz także


Następne z tego wątku Najnowsze wątki z tej grupy Najnowsze wątki
30.08 marcin
Próbna wiadomość
Jakie znacie działające serwery grup dyskusyjnych?
Senet parts 1-3
Chess
Dendera Zodiac - parts 1-5
Vitruvian Man - parts 7-11a
Vitruvian Man - parts 1-6
Autotranskrypcja dla niedosłyszących
is it live this group at news.icm.edu.pl
Witam
Zlecę wykonanie takiego chodzika
Czy mozna mieszkać w lokalu użytkowym
karta parkingowa
stuck puck
Chodzik 3 kołowy
NOWY: 2025-12-07 Algorytmy - komentarz [po lekturze ks.]
"Młodzieżowe Słowo Roku 2025 - głosowanie", ale bez podania znaczeń tych neologizmów
[polscy - przyp. JMJ] Naukowcy będą pracować nad zwiększeniem wiarygodności sztucznej inteligencji.
[polscy - przyp. JMJ] Naukowcy będą pracować nad zwiększeniem wiarygodności sztucznej inteligencji.
Reżim Talibów w Afganistanie zakazał kobietom: pracy w większości zawodów, studiowania, nauki w szkołach średnich i podstawowych!!!
Edukuję się jak używać Thunderbirda
NOWY: 2025-09-29 Alg., Strukt. Danych i Tech. Prog. - komentarz.pdf
Polska [masowo - przyp. JMJ] importuje paprykę, a polska gnije na polach
Kol. sukces po polsku: polscy naukowcy przywracają życie morskim roślinom
Tak działa edukacja Putina. Już przedszkolaki śpiewają, że są gotowe skonać w boju
Medycyna - czy jej potrzebujemy?
Atak na [argentyńskie - przyp. JMJ] badaczki, które zbadały szczepionki na COVID-19
Xi Jinping: ,,Prognozy mówią, że w tym stuleciu istnieje szansa dożycia 150 lat"
Zbrodnia 3 Maja
Połowa Polek piła w ciąży. Dzieci z FASD rodzi się więcej niż z zespołem Downa i autyzmem