Re: Przemoc psychiczna wśród nastolatków...

From: "krzysztof\(ek\)" <k...@p...onet.pl>
Newsgroups: pl.sci.psychologia
Subject: Re: Przemoc psychiczna wśród nastolatków...
Date: Sat, 4 Aug 2001 20:41:15 +0200
Sender: k...@p...onet.pl@pm188.warszawa.cvx.ppp.tpnet.pl

Użytkownik "Flamaster" <n...@z...trzepak.pl> napisał w wiadomości
news:9kh96m$jlc$1@shilo.silesia.pik-net.pl...

> Mianowicie chodzi mi o zagadnienie związane ze znecaniem się
psychicznym
> nadnastolatkami .Miałem doczynienia z podobnym przykładem czy możecie
mi
> powiedzieć czemu rodzice czasami znęcają się psychicznie nad porządnym
> nastolatkiem...?

Ksiazke mozna by napisac. Z tych samych powodow, dla ktorych stare
wojsko zneca sie nad mlodymi, profesor wyzywa sie na dobrze rokujacych
magistrach, szef gnebi podwladnych, starsze rodzenstwo bije mlodsze
itd...

> Wszystko robi w domu ,sprząta robi wszystko żeby się przypodobać a
jemu
> wciąż mało...

Niech przestanie wszystko robic. Trzeba sie postawic. Ale niekoniecznie
zaraz skakac z lapami do ojca.

przyrównuje nastolatka do róznych innych rówieśników...i z niby
> złej nauki mówi że wielki wstyd....

Sam pewnie orlem nie byl. Albo drugi wariant: byl typem kujona.

> Powiedzcie mi coś więcej o tym wszystkim ...

Przede wszystkim musi pozbyc sie poczucia winy. To sie latwo mowi, a
trudniej to zrealizowac. Potrzebna jest pomoc z zewnatrz. Przyjaciele,
nauczyciele, dziewczyna. Dobrze, zeby uslyszal to od kogos bezstronnego,
najlepiej od doroslego.
W tym przede wszystkim powinienes pomoc, jezeli jest to bliska dla
Ciebie osoba. I w zadnym wypadku nie tlumaczyc, ze tatus chce dobrze,
tylko mu moze nie wychodzi. Albo, ze rodzicow trzeba kochac, bo to w
koncu rodzice, musisz byc im wdzieczny i inne tego typu bzdury.
Taki dzieciak przede wszystkim czuje sie strasznie winny. Stara sie
dopasowac do sytuacji, tlumaczy sobie, ze gdyby sie lepiej uczyl, to
tatus by sie nie wkurzal. To nie ojciec jest winny, ze sie zneca
psychicznie, a on, bo sie zle uczy. Jak jeszcze codziennie slyszy, jaki
to on jest beznadziejny, nic nie wart, ze nic nie potrafi, to dodatkowo
nie wierzy we wlasne sily.
Stara sie w miare dopasowac do sytuacji. Ostatecznie to rodzice, wiec mu
zalezy zeby go kochali. Stara sie jak moze wypelniac wszystkie
obowiazki, ale to nic nie daje, bo wymagaja od niego coraz wiecej. Nie
potrafi tego zrozumiec, wiec szuka jakiegos logicznego wytlumaczenia -
tym wytlumaczeniem moze byc wlasnie to, ze to on jest winien, on jest do
dupy, ze to jego wina.

Na czym ta przemoc konkretniej polega w jego przypadku?
Czy oprocz psychicznej, obecna jest tez przemoc fizyczna?

pozdrowienia

krzysztof(ek)