Re: Pytania dotyczase cukrzycy rozpoznanej jako typ II

From: "pezet" <p...@p...onet.pl>
Newsgroups: pl.sci.medycyna
Subject: Re: Pytania dotyczase cukrzycy rozpoznanej jako typ II
Date: Sun, 7 Apr 2002 18:07:15 +0200

> Jestem mezyczyzna, 60 lat, waga ok. 78kg.

Witam,
dla pelnego obrazu potrzebny jest jeszcze Pana wzrost.
Chodzi o to, ze nieco inne jest postepowanie u osob z nadwaga,
inne u osob szczuplych (raczej rzadka sytuacja w cukrzycy typu 2)
Dalsze uwagi beda wlasciwe przy zalozeniu ze ma Pan
mniej niz 180cm wzrostu - czyli tzw. wskaznik masy ciala
jest 25 lub wiekszy.

>Bronie sie przed braniem tabletek,

I bardzo dobrze, trzeba tylko pamietac ze bedzie to wymagalo
duzej samodyscypliny.

> Doprowadzilem do tego, ze na czczo
> poziom cukru nie przekracza 120. Czy mozna taki stan zaakceptowac, czy
> lepiej zaczac brac tabletki?

Jesli to krew z palca mierzona glukometrem, to powinno być
ponizej 110. Mierzenie poziomu cukru - aczkolwiek wazne -
ma znaczenie drugorzedne, najistotniejszy jest pomiar
po posilku.

> Czy poziom cukru 200 mierzony 1,5 godz. po jedzeniu bardzo obfitym
wystepuje
> tez u zdrowego czlowieka (bez cukrzycy)? Czy mierzyc cukier 1,5godziny poo
> jedzeniu, czy 2 godziny po jedzeniu, jaki czas po jest bardziej
miarodajny.

teoretycznie pomiar powinien byc wykonany
120 min. po posilku, ale w praktyce przyjmuje się 90-120 min.
U osob zdrowych wartosc ta nie powinna przekraczac 140
(w krwi z palca), w zakresie 140-200 swiadczy o nieprawidlowej
tolerancji glukozy, a powyzej 200 o cukrzycy (lub jesli
juz leczona - niewyrownanej).
Najlepiej zrobic to badanie po sniadaniu (wtedy wzrost glikemii jest
najwiekszy) lub w przychodni - tzw. test doustnego obciazenia glukoza.
Pomiar po posilku jest najwazniejszy, poniewaz te zaburzenia
pojawiaja sie nawet o kilka lat wczesniej niz nieprawidlowa glikemia na
czczo.

Jesli chodzi o leczenie, to wymagana jest scisla wspolpraca z lekarzem
prowadzacym i ustalenie z nim indywidualnych celow leczenia.
(nie tylko cukier, ale tez cholesterol, cisnienie krwi etc)
W Pana przypadku - swiezej cukrzycy o niewielkim stopniu
zaawansowania - mozna ja z powodzeniem wyrownac
unikajac rozwoju powiklan - glownie o typie miazdzycy
(tzn. na pewno juz ja Pan ma - jak wszyscy ludzie chodzacy po ziemi,
ale cukrzyca znacznie przyspiesza jej rozwoj)

Ogolne zasady leczenia zamykaja sie w 3 punktach:
1. Zmiana stylu zycia.
To bardzo trudne, ale bardzo wazne. Przede wszystkim chodzi
o zwiekszenie aktywnosci fizycznej, ktora pomaga lepiej dzialac
insulinie, ktora jest normalnie wytwarzana.
Lepszy jest umiarkowany wysilek (spacer, jazda na rowerze,
lekka gimnastyka) ale systematyczny, niz intensywny od czasu do czasu.
Jedno ze swiezo opublikowanych badan pokazalo niemal dwukrotnie wieksza
skutecznosc zmiany stylu zycia niz leczenia jednym z lekow
w zapobieganiu rozwoju cukrzycy.
Trzeba sie zaopatrzyc w glukometr i przynajmniej raz w tygodniu
zmierzyc poziom cukru na czczo i po sniadaniu.

2. Dieta.
nie chodzi tu o jakies drastyczne ograniczenia, ale jej wlasciwy sklad,
kalorycznosc i rozklad posilkow. Najlepiej porozmawiac o tym
z dietetyczka w przychodni, od ktorej powinien Pan tez dostac
wskazowki na pismie.

3. Leki.
W ostatnich latach (a nawet miesiacach) duzo sie zmienilo
w zasadach leczenia cukrzycy typu 2.
Przede wszystkim dlatego ze w tym typie chorzy maja nadmiar wlasnej insuliny
i leczenie nie polega na jej dodatkowym wydzielaniu, ale poprawie
dzialania tej, ktora produkuje wlasna trzustka (jak wspomnialem - w
nadmiarze)
Nadmiar insuliny jest wlasnie odpowiedzialny za rozwoj miazdzycy,
nadcisnienia i innych powiklan, dlatego w poczatkowej fazie stosuje sie
leki, ktore wrecz obnizaja jej poziom.

Optymalne jest stosowanie leku, ktory spowalnia wchlanianie cukrow
z przewodu pokarmowego - dziala w sposob przyczynowy i pomaga
organizmowi samodzielnie poradzic sobie z podwyzszona glikemia.
Ponadto obniza poziom insuliny zmniejszajac jej szkodliwe dzialanie
i obniza poziom cholesterolu.
Jak pokazalo niedawne badanie - moze nie tylko zahamowac rozwoj cukrzycy,
ale nawet spowodowac jej cofniecie - czyli mowiac w duzym uproszczeniu
- "wyzdrowienie" z cukrzycy.
Jest tez inna grupa lekow, ktora dziala bezposrednio na tkanki, powodujac
wzrost ich wrazliwosci na insuline. Wiekszosc z tych lekow jest jeszcze
w fazie badan.
Stosowanie lekow zwiekszajacych uwalnianie insuliny z trzustki ma sens
tylko przy jej niedoborze - to zaledwie ok 10% pacjentow z 2 typem cukrzycy
(oni najczesciej sa szczupli). U chorych z nadwaga - chociaz obnizaja
okresowo
poziom cukru i to glownie na czczo - pogarszaja metabolizm innych zwiazkow.
Poza tym moga powodowac niedocukrzenia, ktore przy pierwszych wymienionych
lekach nigdy nie wystepuja.

> Jeszcze pytanie znajomej - kobieta, 47 lat, waga 55kg. Lekarz stwierdzil
> cukrzyce II typu. Przepisal tabletki. Leczy sie dieta i akupresura. Po
> miesiacu leczenia poziom cukru spada mi na czczo np. 60-70. Na kontrolnej
> wizycie u lekarza stwierdzono niedocukrzenie.

To moze byc przyklad na przedwczesne zastosowanie leku zwiekszajacego
wydzielanie insuliny.

Powyzsze uwagi nie maja na celu wyznaczeniu Panu leczenia - bo to moze
zrobic tylko
lekarz, ktory Pana leczy, celowo unikam tez nazw lekow bo chodzi
tylko o podanie pewnych zasad, pomagajacych zrozumiec sama chorobe.
Oswojenie sie ze swiadomoscia ze jest sie chorym na cukrzyce i
zaakceptowanie tego jest pierwszym i bardzo waznym krokiem w
kierunku jej skutecznego leczenia.

> dziekuje i pozdrawiam
> Kuba

pozdrawiam