Re: Pytania dotyczase cukrzycy rozpoznanej jako typ II (dlugie)

Data: 2002-04-14 15:58:44
Temat: Re: Pytania dotyczase cukrzycy rozpoznanej jako typ II (dlugie)
Od: "Ender" <e...@m...pl>

Użytkownik pezet <p...@p...onet.pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
napisał:a9c7pd$t51$...@n...tpi.pl...

Bardzo ciekawe informacje, za ktore dziekuje.... pozostaly mi tylko drobne
pytania

> Otoz jednak tak:
> Metformina nie zwieksza wydzielania insuliny i prawdopodobnie poprawia
> jej dzialanie w watrobie.
> Akarboza ZMNIEJSZA wydzielanie insuliny - zarowno podstawowe,
> po posilku nawet o 70%.
> Dodatkowo zmniejsza obwodowa insulinoopornosc nawet o 40%
> (w tescie supresji wydzielania insuliny).

Zgoda, ale czy jest to dzialanie bezposrednie? Wydawalo mi sie, ze
zmniejszenie stezenia insuliny wynika z zahamowania wchlaniania glukozy ->
nizszej glikemii -> nizszego wydzielania insuliny. Gdzie jest punkt uchwytu?
Poza tym, jaki jest mechanizm zmniejszania insulinoopornosci? Dotychczas
kojarzylem dzialanie akarbozy jako wylacznie hamowanie wchlaniania
(konkretnie: hamowania rozkladu wielocukrow) w jelicie. Pytanie nie jest
czysto akademickie, bo jesli dzialanie jest wylacznie posrednie, poprzez
zmniejszenie glikemii, to podobne efekty powinno dac sie osiagnac i innymi
srodkami.

(...)
Otoz czesc pacjentow, ktora na poczatku badania miala IGT (jak wszyscy)
> - a wiec stanu bezposrednio poprzedzajacego cukrzyce, pod koniec badania
> spelniala wszystkie kryteria osoby zdrowej. W grupie placebo takiego
efektu
> nie bylo.
> Czyli - jezeli ktos nie ma ZADNYCH zaburzen weglowodanowych to...
> no to chyba jest zdrowy?

Hm, no chyba nie ;) Zgodzilbym sie, gdyby ta osoba nie miala zaburzen
weglowodanowych do konca zycia bez zazywania lekow. Ciekaw jestem, jakie
beda wyniki tych osob za pare lat... Wtedy bedziemy wiedziec, czy faktycznie
'wyleczono' u nich cukrzyce, czy tez moze tylko zahamowano jej progresje i
spowodowano chwilowe cofniecie sie zaburzen.

pzdr
Ender