Re: Rak piersi - artykul

Data: 2004-01-03 16:38:25
Temat: Re: Rak piersi - artykul
Od: "Tomasz Bandurski" <b...@d...this.wp.pl>

Użytkownik "Zazula" <z...@W...pl> napisał w wiadomości
news:bt67cb$a3s$1@inews.gazeta.pl...

> I w tym problem. Jak mozna mowic o wyborze, skoro w wiekszosci miast jest
> dostepna mammografia a o drugiej metodzie dopiero sie dowiedzialam i nie
> wiem czy bede miala do niej dostep. A co maja zrobic kobiety np. ze wsi,

W zasadzie nie chcialem sie wtracac do dyskusji, ktora w wykonaniu Trapeza
jest mam nadzieje nieuswiadomionym trollowaniem czynionym moze nawet w
dobrej wierze, ale po prostu SZKODLIWYM. Nowych metod badania piersi jest
cale mnostwo. Poza wspomniana jest jeszcze kilka odmian termografii opartych
na nowoczesnych wysokoczulych i wysokorozdzielczych detektorach,
sonomammografia z dopplerowska ocena oporu naczyn, mammografia rezonansu
magnetycznego, spektroskopia rezonansu magnetycznego, mammoscyntygrafia,
tomografia impedancyjna, etc. Zadna z tych metod nie zastapi na razie
zwyklej mammografii, ktora nie ma wcale wysokich parametrow skutecznosci
diagnostycznej (np. czulosci, swoistosci, etc) ALE budowanie algorytmow
diagnostycznych to cala nauka. Coz problem w tym, ze powszechnosc i
dostepnosc informacji nawet scisle naukowej nie wystarczy aby kazdy czlowiek
bez pewnej bazalnej wiedzy medycznej poprawnie i ze zrozumieniem umial
zinterpretowac doniesienia naukowe dotyczace pierwszych klinicznych
zastosowan nowych metod diagnostyki obrazowej.
To tak jakby na pozornie proste pytanie: "skad bierze sie mleko" ktos
odpowiedzial z przekonaniem - to proste ze sklepu.... hmmm.... odpowiedz od
krowy tez nie jest szczytem erudycji jesli rozmawiamy ze specjalista.

T.B.