Religia w I klasie

1. Data: 2005-09-05 10:20:47

Temat: Religia w I klasie
Od: "Nixe" <n...@f...peel> szukaj wiadomości tego autora

Witam!

Chciałabym się dowiedzieć, jaki jest mniej więcej program religii w I klasie
szkoły podstawowej?
Zdaję sobie sprawę, że to zależy od szkoły i od katechety, ale może są
jakieś ogólne "wytyczne"?
Pytam dlatego, że zastanawiam się nad posyłaniem córki na lekcje religii.
Jesteśmy niewierzący, ale chciałabym, żeby córka liznęła jakiejkolwiek
wiedzy w tej dziedzinie. Z tym, że chodzi mi właśnie o faktyczną wiedzę na
temat chrześcijaństwa/katolizycmu, a nie naukę li i jedynie modlitw,
rytuałów, obrzędów, wklejanie obrazków do zeszytu, kolorowanie itp, bo to
jej się do niczego nie przyda. A na pewno nie w chwili obecnej.

Z góry dziękuję za pomoc.
PozdrawiaM

2. Data: 2005-09-05 10:38:26

Od: "OldRena" <o...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Nixe <n...@f...peel> napisała:
> Chciałabym się dowiedzieć, jaki jest mniej więcej program religii w I
> klasie
> szkoły podstawowej?
[ciach]
http://www.katecheza.episkopat.pl/pomoce/program_a.h
tm

--
OldRena jednolinijkowa
[Renata Gierbisz]

3. Data: 2005-09-05 11:04:13

Temat: Re: Religia w I klasie
Od: "Harun al Rashid" <a...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Nixe" ...
> [...]
> klasie szkoły podstawowej?
> Zdaję sobie sprawę, że to zależy od szkoły i od katechety, ale może są

Idziesz dobrym tropem. Programy religii są zatwierdzane przez Komisję
Wychowania Katolickiego Episkopatu Polski, tak jak programy nauczania innych
przedmiotów podlegaja pod menis. W dzienniku klasowym będzie wpis z numerem
i nazwą programu, bo katecheta dowolnie wybiera z dostępnego zbioru. A
najprościej poprosić katechetę o program i przejrzeć sobie.

> [...]
> rytuałów, obrzędów, wklejanie obrazków do zeszytu, kolorowanie itp, bo to
> jej się do niczego nie przyda. A na pewno nie w chwili obecnej.

No to się za wiele nie spodziewaj. Faktyczna wiedza? :)))))
Na religii prowadzi się formację młodych katolików, nie wykłada historię KK
i chrześcijaństwa.
Odpuść, tylko namieszasz dziecku w systemie wartości. Zamiast tego kup jakąś
biblię dla dzieci i poczytajcie razem. Wybierzcie się na mszę, pogadajcie o
Wielkanocy i Bożym Narodzeniu.

--
EwaSzy
w poszukiwaniu straconego siga

4. Data: 2005-09-05 12:02:50

Od: Jonasz <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Harun al Rashid napisał:

> No to się za wiele nie spodziewaj. Faktyczna wiedza? :)))))
> Na religii prowadzi się formację młodych katolików, nie wykłada historię
> KK i chrześcijaństwa.

Weź pod uwagę, że to jest przygotowanie do największego
egzaminu - przed przystąpieniem do I Komunii Świętej.
Później już tylko "dla formalności" egzamin przed
bieżmowaniem i jeszcze nauki przedmalżeńskie.
Będą modlitwy, obrazki, _obowiązkowe_ roraty (bardzo
piękne zresztą) i nabożeństwa majowe, nie mówiąc
o zwykłych mszach niedzielnych dla dzieci.
Twoje dziecko się dowie, że jeśli nie było ochrzczone,
to czeka je piec ognisty razem z plewami, i że ma na
rękach krew niewinnie ukrzyżowanego Boga. Bóg jest
aksjomatem, tego się nie drąży, podobnie wiele innych
informacji "dozwolonych od lat 18".

Prawdopodobnie masz na myśli religioznawstwo albo etykę,
ale to raczej trudno znaleźć, może w liceum? A czy
myślałaś o zapisaniu dziecka do chóru? Moje znajome
katoliczki rzymskie są w chórze ewangelicko-augsburskim.
Oczywiście nie w celach edukacyjnych, tylko żeby
śpiewać, ale zawsze to kontakt: ćwiczą w świątyni,
występują na różne okazje, większość jest ewangelicka
i poznają tą najbardziej kolorową część wyznania.

J.

--
Getto dziecięce jest kolorowe i wesołe, pełno tam
bajkowych postaci i dźwięczą piosenki z reklam.

5. Data: 2005-09-05 12:36:18

Od: "skrzato" <s...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> rytuałów, obrzędów, wklejanie obrazków do zeszytu, kolorowanie itp, bo to
> jej się do niczego nie przyda. A na pewno nie w chwili obecnej.

Moja corka zaczela wlasnie zerowke. Religia byla juz 2 wrzesnia i z tego, co
slyszalam od innych dzieci byla napewno modlitwa i pani pokazywala swoje
zdjecia z wakacji z Rzymu :]
Ada nie chodzi na te zajecia, dlatego sama jej wykladam o co chodzi w
religii. Wolalam to wziac na swoja glowe, przynajmniej nikt jej nie
naopowiada o piekle, karze boksiej i innych rzeczach, ktore czekaja na
pogan.
Dostepne jest sporo ksiazek, lacznie z bilbia dla dzieci. Plusem lektury
jest to, ze mozesz sama wiele rzeczy wyjasniac, a nie kazac dziecku wszystko
brac na wiare. Nie wiem, jak bedzie w szkole. Czy beda zajecia z
relligioznastwa/etyki. Tego dowiem sie niebawem :) Na religie dziecka bym
nie poslala. Zreszta nie wyslalabym jej tez na nauki innych wyznan, bo kazde
ciagnie w swoja strone i trudno miec o to pretensje. Narazie jej wiedza
pozostaje w moich rekach.

pzdr
skrzato

6. Data: 2005-09-05 12:39:04

Od: Nela Młynarska <nela@se(_)curity.pl> szukaj wiadomości tego autora

On 2005-09-05 12:20:47 +0200, "Nixe" <n...@f...peel> said:

> [...]
> Pytam dlatego, że zastanawiam się nad posyłaniem córki na lekcje
> religii. Jesteśmy niewierzący, ale chciałabym, żeby córka liznęła

Nie znam programu, ale ja z definicji nie posyłam. Bez względu na program,
tak naprawdę to nie wierzę aby katechet(k)a była w stanie mówić do dzieci
ze świadomością, że są wśród nich dzieci osób niewierzących.

A liznąć to liźniemy sobie sami, bo Piotrek, kiedy mu ostatnio mało
szczegółowo o różnych
religiach opowiadałam zapytał, dlaczego sobie czegoś razem o tym nie
poczytamy.

Więc z innej beczki - poleci ktoś lekturę o religiach (nie religii
jakiejś konkretnej),
którą siedmiolatkowi można poczytać.

Pozdrawiam,
Nela

7. Data: 2005-09-05 12:40:56

Od: Nela Młynarska <nela@se(_)curity.pl> szukaj wiadomości tego autora

On 2005-09-05 13:04:13 +0200, "Harun al Rashid" <a...@o...pl> said:

> Na religii prowadzi się formację młodych katolików, nie wykłada
> historię KK i chrześcijaństwa.

Dokładnie tyle pamiętam z mojego dzieciństwa i jakoś ... nie sądzę aby
się coś w tej materii
zmieniło.

Pozdrawiam,
Nela

8. Data: 2005-09-05 13:01:54

Od: "Sowa" <m...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Nixe" <n...@f...peel> napisał w wiadomości
> [...]
> rytuałów, obrzędów, wklejanie obrazków do zeszytu, kolorowanie itp, bo to
> jej się do niczego nie przyda. A na pewno nie w chwili obecnej.

Nie wydaje mi się to dobrym pomysłem. Chyba sama musisz sie tym zająć,
jeśli ona ma zdobyć wiedzę o, a nie praktykować.

--
Edyta Czyż
/// A kiedy będziesz mieć problem /
klaśnij to urwie mu łeb / niech gna / bez łba ///
Janerka

9. Data: 2005-09-05 13:03:56

Od: "skrzato" <s...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Więc z innej beczki - poleci ktoś lekturę o religiach (nie religii jakiejś
> konkretnej),
> którą siedmiolatkowi można poczytać.

Sama szukam roznosci. Ostatnio nabylam kilka ksiazeczek, moze nie do konca
to to, co by sie przydalo, ale jest cos na poczatek.
MITY I LEGENDY- Stworzenie świata. - Bajki, legendy z roznych stron swiata,
chwilami dosc trudne, ale Ada 95,5) chetnie slucha, zadaje pytania. Przy
trzecim opowiadaniu musialam raz zmienic jedno slowo, bo bylo w walkach
bogow o planie zabicia swoich rodzicow matki ziemi i ojca nieba :) ale
generalnie warte przeczytania, sama chetnie to czytam :)
Poza tym kupilam, ale jeszcze nie zaczelam czytac Mity greckie dla dzieci ,
Mity dla dzieci (obie ksiazki pana G.Kasdepke), seria BAŚNIE Z DALEKICH MÓRZ
I OCEANÓW Wandy Markowskiej.
Jest tez ciekawa ksiazeczka w formie elektronicznej dla dzieci pogan
(zwiazanych z wicca) http://birch.wicca.pl/pl/page.php?dir=03&page=013. To
czytalam i moge polecic :)

pzdr
skrzato

10. Data: 2005-09-05 13:09:33

Od: "Sowa" <m...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Nela Młynarska" <nela@se(_)curity.pl> napisał w wiadomości

> Więc z innej beczki - poleci ktoś lekturę o religiach (nie religii jakiejś
> konkretnej),
> którą siedmiolatkowi można poczytać.

Nie wiem czy sa opracowania na tym poziomie, ale mogę polecić książkę do
czytania rodzicom, którzy na bieżąco mogą przekładać to co przeczytali
dziecku. Sa tez ilustracje, wprawdzie nienajlepszej jakości ale można
zobaczyć np stroje kapłanów poszczególnych religii, różnice w architekturze
świątyń, fragmenty rytuałów czy liturgii.
Bezstronne , prosto napisane opracowanie o głównych religiach świata i ich
większych odłamach: "Bogowie czterech stron świata" Witolda Tylocha.
Nie wiem kiedy było to ostatnio wznawiane i czy jest w sprzedaży, ale może
gdzieś w bibliotekach albo antykwariatach by się znalazło.

--
Edyta Czyż

Po dwóch dniach
kiedy do ortodonty