Re: Renty i co się należy...

From: "Adam Pietrasiewicz" <t...@p...adres.e-mail>
Newsgroups: pl.soc.inwalidzi
Subject: Re: Renty i co się należy...
Date: Fri, 03 Oct 2003 15:24:42 +0200

W piątek, 03 października 2003 14:51:43 M napisał/a w wiadomości
Uwaga - adres ANTISPAM - zobacz stopkę listu!

> Może ja zostałem źle zinterpretowany. Pieniądze wypłacane (używając
> Pańskiej terminologii) "kalece" to nie jest nagroda za to ze ow
> "kaleka" ma ubytek na zdrowiu. To środki, dzięki którym w ogóle może
> (przynajmniej teoretycznie) przetrwać.

Ja też jestem kaleką.

Jak Pan. Nie boję się nazywać rzeczy po imieniu.

Widzi Pan, mam wrażenie, że miesza Pan nieco różne sprawy.

Tak. System, CAŁY SYSTEM opieki zdrowotnej, rent i podatków jest w Polsce
chory. Z tego wynikają różne problemy, z którymi się Pan spotyka, jak
również z tego, że ogólnie jesteśmy w bardzo złej sytuacji gospodarczej.

Ja zwracam jednak uwagę na nieco szerszy aspekt sprawy. Aspekt związany ze
zmianami w mentalności spowodowanymi socjalizmem, propagandą i latami
państwa nadopiekuńczego w Polsce (choć nie tylko w Polsce).

Cały system, w którym żyjemy polega na tym, ze państwo w coraz większej
liczbie dziedzin życia odbiera nam konieczność brania odpowiedzialności za
samych siebie. Obowiązkowe szkolnictwo zdejmuje z rodziców odpowiedzialność
za wykształcenie dzieci, obowiązkowe składki ubezpieczeniowe zdejmują z
ludzi odpowiedzialność za przygotowanie się do starości, obowiązkowe
składki zdrowotne zdejmują z ludzi odpowiedzialność za zabezpieczenie się
na wypadek choroby, w wielu państwach dowolność aborcji zdejmuje z ludzi
odpowiedzialność za swoje działania w sferze intymnej - mnóstwo jest takich
przykładów przejmowania przez państwo odpowiedzialności za ludzkie
działania.

takie przejmowanie odpowiedzialności kosztuje. Płacą na to wszyscy, w
podatkach. Jest faktem niezaprzeczalnym, że te same 100 złotych zostanie
zużytkowane o wiele wydajniej przez osobę czy instytucje prywatną niż przez
urzędnika. Mamy więc dziś efekty tego, ze państwo bierze od nas pieniądze
na to, by zdejmować z nas odpowiedzialność za różne rzeczy, a pieniędzy
jest za mało.

Ja rozumiem, że jest Pan w sytuacji tragicznej. Zdecydowanie wierzę w to,
że tak być może i tak jest w bardzo wielu przypadkach. Nie mam dla Pana
rozwiązania Pańskiej sytuacji. Zwracam jedynie uwagę na fakt, że przyczyny
tej sytuacji leżą o wiele głębiej niż mogłoby się nam na pierwszy rzut oka
wydawać.

Zagnieżdżenie się przekonania o konieczności "opiekuńczości" państwa w
głowach przytłaczającej większości ludzi powoduje, ze zapomina się o
podstawowych i niezaprzeczalnych faktach. Otóż obowiązek pomocy i opieki
nad osobami, które znalazły się w trudnej sytuacji spoczywa najpierw na
najbliższych. Na rodzinie. Wielu jednak o tym zapomina, i tak jak Pan
stwierdza, że "państwo powinno". Mówiąc tak, stwierdza Pan, nawet nie
pośrednio tylko bardzo bezpośrednio coś takiego: "pan, panie Pietrasiewicz
musi mi oddać część pańskich dochodów żeby mi się lepiej żyło". Otóż ja
uważam, że to jest złe. Jeśli pan Pietrasiewicz będzie miał ochotę pomagać
osobom niedołężnym, to zrobi to sam, oddając część swoich dochodów na
instytucje charytatywne, które właśnie po to istnieją i powinny istnieć.

Osobiście nie jestem przeciwnikiem wszelkich podatków, które mają być
przeznaczone na pomoc najbardziej potrzebującym. Uważam jednak, że jeśli
takie podatki płacę, to powinienem je wpłacać tam, gdzie zostaną z o wiele
większym prawdopodobieństwem skutecznie wykorzystane - czyli z całą
pewnością nie do kas ZUS, tylko do kas gminnych i powiatowych, nad którymi
mam, teoretycznie, nieco większą kontrolę.

Problem polega na tym, że te pieniądze wpadają do czarnej dziury, z której
nigdy nie wychodzą, gdyż taki mamy system w Polsce.

Moja wypowiedź ma na celu szczególne podkreślenie faktu, że to cały pomysł
na system jest chory, a nie jakieś tam decyzje tego czy innego ministra.
Decyzje były, są i będą szkodliwe i złe, gdyż cały system jest zły. W tym
kontekście może Pan być spokojny, że jeśli nie zabiorą Panu pieniędzy z
jednej strony, to zabiorą je Panu z drugiej. Na tym polega demokracja, a
szczególnie nowoczesna demokracja w biednym państwie.

Adam Pietrasiewicz
Redaktor Biuletynu Sceptycznego
http://www.biuletynsceptyczny.z.pl
Żeby do mnie napisać kliknij http://cerbermail.com/?DQr0g2Y88R