Re: Roundup - jak uzyc aby byly efekty - nowy trawnik

Data: 2010-07-05 19:53:14
Temat: Re: Roundup - jak uzyc aby byly efekty - nowy trawnik
Od: JerzyN <0...@m...pl>

W dniu 2010-06-06 18:31, michalek pisze:
> "Dirko"<j...@w...pl> wrote in message

Pan to masz chyba jakąś wadę albo braki.
;-)

> No oczywiście. Jakaś "ślepota wieczorna" mnie
> dopadła jak zczytywałem z etykietki.
> pozdrawiam kajająco (się) :)

Ortografia
Sczytywać czy zczytywać. Wiem, że poprawna jest forma sczytywać w
odniesieniu do znaczenia 'przy robieniu korekty: czytając sprawdzić
tekst z tekstem oryginalnym': Sczytać maszynopis z rękopisem. Ale czy
poprawna jest ta forma również w odniesieniu do sczytywania danych z
kodu kreskowego za pomocą czytnika kodów. A co ze sczytywaniem danych z
nośników cyfrowych?
Przedrostek z- ma w polszczyźnie trojaką, zgodną z wymową pisownię (zob.
reguła 35 zasad pisowni polskiej) jako z-, s- oraz ś- (por. formy
splątać, spłacić, ściec, ścienieć, zrumienić, zrymować itp.), ponieważ w
niektórych wyrazach dochodzić może do upodobnienia grup spółgłosek na
granicy rdzenia i przedrostka, co znajduje odzwierciedlenie także w
ortografii. Dlatego też bez względu na znaczenie (starsze czy nowsze)
wyrazu tylko zapis sczytywać jest poprawny i odnotowany w słownikach.
Inna rzecz, że na stronach internetowych spotkać można ponad dwa razy
więcej form z błędnym zapisem !zczytywać niż form poprawnych
ortograficznie! Użytkownicy języka prawdopodobnie dążą w ten sposób do
zróżnicowania dwóch form, !zczytywaniem bowiem nazywa się wyłącznie
czynności związane z nośnikami danych, liczników itp.
Katarzyna Wyrwas
http://www.poradniajezykowa.us.edu.pl/baza_archiwum.
php?POZYCJA=80&AKCJA=&TEMAT=&NZP=T&WYRAZ=

pozdr. korektorsko Jerzy