SPOKO

1. Data: 2002-03-01 13:44:59

Temat: SPOKO
Od: Pawel Hadam <P...@c...pl> szukaj wiadomości tego autora

SPOKO - Słownik Poważno-Oficjalny Kucharza Ogólnoświatowego

Ze wzgledu na to, ze w roznych kulturach (krajach) wystepuja odmienne
potrawy oraz ich skladniki, czesto ciezko jakas nazwe przelozyc na jezyk
ojczysty, w ktorym takie zjawisko nie wystepuje wogole. Powstaja wtedy
rozne dziwolagi jezykowe, cudactwa i smieszniactwa, takie, ze glowa
mala. Aby pomoc w ujenoliceniu nazewnictwa polecam stworzenie SPOKO.
Namiastka jest juz dostepna na:

http://hadzio.jadwigas.net/jn_spoko.html

A ponizej dla tych co nie chca zagladac na link. Na poczatku jest podany
jezyk, z ktorego zaczerpnieto slowo.

(en) braed roll - roletka bredzka
(en) cake - kejketki
(en) carrot - karotka
(en) jam - dżem
(en) jelly - dżela, dżelka
(en) potato - potatołek
(en) roll - roletka
(en) tomato - tomatołek
(es) paella - pajelka, pelka
(fr) ail - ajelek
(fr) cassoullet - kazuletki
(fr) chevre - szewr, szewrek, szewrik
(fr) cordon bleu - kordon ble
(fr) courgette - kurżetka
(fr) crepes - krepki
(fr) ficelle - ficelka
(fr) flute - flutek
(fr) gratin - gratinka
(fr) lentille - lentilki
(fr) oignon - łanionka
(fr) pomme de terre - pomdeterek
(fr) poule - puletka
(fr) poulet - pulet, puletek
(gb) flour - flauerka
(gb) pudding - pudynek
(it) cipolla - cipolka
(it) frutti di mare - frutidimarki
(it) pizza - picia

Wszelkie sugestie oraz propozycje poszerzenie chetnie przyjme i
uaktualnie SPOKO.

Pozdrowka
Pawel

1. Data: 2002-03-01 16:41:02

Temat: Re: SPOKO
Od: <i...@y...com> szukaj wiadomości tego autora

Powstaja wtedy
> [...]
> jezyk, z ktorego zaczerpnieto slowo.
>
> (en) braed roll                 - roletka bredzka
> (gb) pudding                    - pudynek

Najbardziej obciachowskie jest stworzenie przez autorow dwoch jezykow: gb i en.

A moze to ja sie myle?

iza

1. Data: 2002-03-01 18:26:50

Od: Magdalena Bassett <M...@w...net> szukaj wiadomości tego autora

i...@y...com wrote:

> Powstaja wtedy
> >
> Na poczatku jest podany

nie braed, tylko bread - ale roleta i roletka juz sa, w innych znaczeniach..
A tak naprawde, to w jakim celu robisz te kompilacje? Dla zabawy? Czy
rzeczywiscie spotkales sie z takowymi w uzyciu, czy sam je powymyslales?
Mnie sie najbardzie w Polsce podobal w sklepie z wedlinami "lancz mit",
czyli dla angielskojezycznych lunch meat :))))

MB

1. Data: 2002-03-01 19:17:53

Od: Krysia Thompson <K...@h...fsnet.co.uk> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
>Mnie sie najbardzie w Polsce podobal w sklepie z wedlinami "lancz mit",
>czyli dla angielskojezycznych lunch meat :))))

TO to trzeba powiedziec glosno bo na oko to glowa boli

Krysia
K.T. - starannie opakowana

1. Data: 2002-03-01 20:53:16

Od: Pawel Hadam <P...@c...pl> szukaj wiadomości tego autora

i...@y...com wrote:

> Najbardziej obciachowskie jest stworzenie przez autorow dwoch jezykow: gb i en.
> A moze to ja sie myle?

Np. pudding jest celowo gb zeby nie mylic z us (a takze, z ca, au itp.)
:)

Pozdrowka
Pawel

1. Data: 2002-03-01 20:59:36

Od: Pawel Hadam <P...@c...pl> szukaj wiadomości tego autora

> nie braed, tylko bread -

Ups... zmerdasiłem literki :)

> ale roleta i roletka juz sa, w innych znaczeniach..
> A tak naprawde, to w jakim celu robisz te kompilacje? Dla zabawy? Czy
> rzeczywiscie spotkales sie z takowymi w uzyciu, czy sam je powymyslales?

Zainspirowało mnie, tutaj na liście pare dni temu, pytanie: "Co to jest
kurżetka". Ktoś odpowiedział coś o 'potatołkach' i 'tomatołkach'. Reszta
przykładów sama się już wymyśliła :))

Ale czesto sie slyszy wymawianie po polsku obcych słow, z braku
znajomosci (albo wogole istnienia) polskich odpowiednikow. Czesto jednak
slychac uzywanie obcych slow w polskich formach mimo istnienia bardzo
dobrych polskich odpowiednikow (vide: tomatołki :) oczywście ten
przykład jest abstrakcyjny).

> Mnie sie najbardzie w Polsce podobal w sklepie z wedlinami "lancz mit",
> czyli dla angielskojezycznych lunch meat :))))

No własnie o takie przykłady mi chodzi. Widziałem w pewnej firmie
(zachodni operator telefoni w Polsce) na stołowce: SZATOBRIĄ.
Jejku, oczy bolały, głowa bolała, dopiero jak na głos powiedziałem to
kapnąłem się co dają do żarcia :))) O takie właśnie przyklady mi
chodziło - oczywście, że dla zabawy :)))

Pozdrawiam wesoło i radośnie
Hadzio

1. Data: 2002-03-02 00:42:29

Od: Magdalena Bassett <M...@w...net> szukaj wiadomości tego autora

Nie jest to obcojezyczne, ale prawie...
jeszcze mi sie przypomnialo, jak w Zakopanem na dworcu w restauracji
podawali sur. z kisz. kap.
Do dzis w mojej rodzinie nie mowi sie na to inaczej. Milosc do skrotow
jak rowniez do liczby pojedynczej w sprzedarzy rozbraja mnie, np.:
Sliwka x zl, winogrono x zl, jagoda xzl. Zaraz bym sie pytala, czy to za
jedna. A jak idziemy na rynek, to Mama mnie blaga, zebym wszystkiego
lapami nie brala, bo popsuje jej stosunki z jej "babami". Jako, ze od 28
lat jest mi wolno dotykac lapami wszystkiego w warzywnym dziale i
przebierac i przekladac do woli, takie zachowanie wydaje mi sie
normalne. Nie lubie, gdy mi ktos naklada do torebki - wydaje mi sie, ze
sama wlozylabym lepsze okazy. A jak wy robicie zakupy?
MB

1. Data: 2002-03-02 01:05:54

Temat: OT jak robic zakupy i wybierac samemu !!
Od: "Zowisia" <z...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

"Magdalena Bassett" <M...@w...net> napisał(a):

> [...]
ze
> sama wlozylabym lepsze okazy. A jak wy robicie zakupy?
---
Czesc Osobowosc Typu A ;-)))

a ja pamietam z Czestochowy, bar dworcowy, tablica czarna
z przesuwanymi literkami z plastiku, a na niej: JAKO W MAJON
teraz juz zostalo w naszej rodzinie,
choc nie jako danie - Jako w majon, tako w majon ...

A zakupy robie tak jak ty, tylko przedtem grzecznie pytam, czy moge
wybrac, i najczesciej udaje sie - z gory zapewniam taka
pania, ze nic nie obije ani nie zgniote.
Jesli odmawia, ide gdzie indziej. Juz sie to troche zmienia,
i czesto pozwalaja samemu wybrac, zeby tylko sprzedac.
A takie znajome to same wybieraja co najlepsze dla starej klientki,
wiec samodzielnosc na sile istotnie moze je urazic -
jako brak zaufania. Mysle, ze Twojej Mamie o to chodzilo.

Pozdrawiam :)))

--
Zowisia < mailto:z...@p...onet.pl >

1. Data: 2002-03-02 01:15:00

Od: "Ewa \(siostra Ani\) N." <n...@y...com> szukaj wiadomości tego autora

"Magdalena Bassett" <M...@w...net> a écrit dans le message news:
3...@w...net...

> [...]
> normalne. Nie lubie, gdy mi ktos naklada do torebki - wydaje mi sie, ze
> sama wlozylabym lepsze okazy. A jak wy robicie zakupy?

W tutejszych straganach - czysty liberalizm ( = "hulaj Tomku w swoim
domku" )

Tzn w polowie straganow mozna samemu wybierac.
A w tych skrajnie tanich (i skrajnie drogich / wykwintnych) to po lapach
bija (bez uprzedzenia :)

Taka to demokracja...

Efff !!!

(Révolutionnaire !+ !!

--
Niesz !

1. Data: 2002-03-02 07:04:41

Od: Krysia Thompson <K...@h...fsnet.co.uk> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
>
>Tzn w polowie straganow mozna samemu wybierac.
>A w tych skrajnie tanich (i skrajnie drogich / wykwintnych) to po lapach

Tu na targu, na ktory ja jezdze co tydzien wystawa
warzywno-owocowa jest piekna,jablka wypoliturowane, winogrona
takze, seelry rowniotkie, brokuly zieloniutkie...ale to tylko
wystawa, do toreki daja Ci tak, ze nie widzisz co dostajesz a
dostajesz gie...
za to kiedys w Brixton - Londyn, baba straganowa strasznie sie
smiala, bo ja czekalam z jednej strony stragana, a ona z
drugiej!!

Krysia
K.T. - starannie opakowana

leniwe-pytanie