Siwiejące ziemniaki ??

1. Data: 2003-09-15 19:47:50

Temat: Siwiejące ziemniaki ??
Od: "Ukaniu" <l...@W...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam
Może Ktoś będzie wiedział:
Dlaczego ziemniaki po ugotowaniu siwieją ( nie wszystkie), i czy te które
np. nie siwieją są lepsze od siwiejących ??
Dziękuje za ew. odpowiedzi :)

Pozdrawiam Łukasz

1. Data: 2003-09-15 20:04:40

Temat: Re: Siwiejące ziemniaki ??
Od: Eulalka <e...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Ukaniu napisał:

> [...]
> Dlaczego ziemniaki po ugotowaniu siwieją ( nie wszystkie), i czy te które
> np. nie siwieją są lepsze od siwiejących ??

Tymi, chłopie powiedz, czemu ja siwieję? No i czy siwa jestem lepsza niż
nie siwa?

Eulalka

ps. Goopafka przed-farbowaniecyjna - czy jak tam ją zwał.

1. Data: 2003-09-15 23:40:31

Od: "Izabela Sowula" <i...@N...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

Ukaniu <l...@W...pl> napisał(a):

> [...]
> Dlaczego ziemniaki po ugotowaniu siwieją ( nie wszystkie), i czy te które
> np. nie siwieją są lepsze od siwiejących ??

Z mojego doswiadczenia (rolniczego) ziemniaki, ktore byly zle transportowane
siwieja - po prostu obijaly sie jak je wysypywano z przyczepy na jakas sterte
lub tez do pojemnikow, w ktorych potem byly przewozone.

Byc moze, ze niektore odmiany znosza transport lepiej, ale przykladow dac ci
nie moge.

Polecam swoja droga niemloda juz (ale jeszcze niewyrodzona) odmiane - BRYZA.

Iza
ps, ale mi sie rymnelo :-)

1. Data: 2003-09-16 05:20:19

Od: "Basia" <b...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Ukaniu" <l...@W...pl> napisał w wiadomości
> [...]
> Dlaczego ziemniaki po ugotowaniu siwieją ( nie wszystkie), i czy te które
> np. nie siwieją są lepsze od siwiejących ??

W Polsce ciagle jeszcze dosc czesto do sprzedazy detalicznej przeznaczane sa
odmiany pastewne, do tego klania sie sypanie nawozami azotowymi, co jest
przyczyna, ze ziemniaki wygladaja paskudnie juz krotko po ugotowaniu, bo sa
jakies mokre, szkliste i nie chca sie rozsypywac.

pozdrawiam
Basia

1. Data: 2003-09-16 10:56:48

Od: "waldek" <x...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Polecam swoja droga niemloda juz (ale jeszcze niewyrodzona) odmiane -
BRYZA.
=========
Jak dla mnie bryza rzeczywiście jest najsmaczniejsza. Dziwię, że w sklepach
sprzedają ziemniaki, które są tak słabo jadalne. Czasem mam wrażenie, że to
odmiany przemysłowe. Smacznych ziemniaków trzeba szukać po mieście, a
sprzedawcy nie dbają wcale o to, aby mieć w sprzedaży stale tą samą odmianę.
Na placu chłop też mnie orżnął i wcisnął mi jakieś gje zamiast bryzy.
Jestem za tym aby różne odmiany ziemniaków miały różne kolory! :-}

A tak poza tym Izo, co to znaczy "niewyrodzona"?

waldek
=========

1. Data: 2003-09-16 12:36:07

Od: "Basia" <b...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> A tak poza tym Izo, co to znaczy "niewyrodzona"?

Jam nie Iza, ale sie wtrące;-) Z ziemniakami to jest tak, ze jak sie przez
wiele lat sadzi ziemniaki tego samego pochodzenia, czyli sadzeniaki
pochodzace z wlasnej uprawy, torobia sie podatne na choroby, zwyrodniale,
traca i na smaku i na wygladzie. Dlatego warto co kilka lat kupic material
sadzeniowy kwalifikowany, z sasiadami tez sie mozna zamieniac na sadzeniaki,
no i nie sadzi sie rok za rokiem w tym samym miejscu.
Pamietam wyjatkowo obrzydliwa odmiane ziemniakow - Ina sie nazywa - dawno
temu wuj ze wsi uszczesliwil nas tymi ziemniakami, bylo to absolutne
pastewne swinstwo;-(( Jesli ktos sie spotka z taka nazwa to niech ich unika
jak morowej zarazy.

pozdrawiam
Basia

1. Data: 2003-09-16 12:42:11

Od: "waldek" <x...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

=======
Czy z tego co napisałaś, wynika że dana odmiana ziemniaków może być
uprawiana w skali np. kraju przez pewną ilość lat, a potem trzeba z niej
zrezygnować? Czy też zmieniając odmiany, pola, pochodzenie itd. może być
używana "w nieskończoność"?

waldek
=======

1. Data: 2003-09-16 12:55:10

Od: "Basia" <b...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "waldek" <x...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
> uprawiana w skali np. kraju przez pewną ilość lat, a potem trzeba z niej
> zrezygnować? Czy też zmieniając odmiany, pola, pochodzenie itd. może być

Opinii na temat globalnej uprawy wypowiadac nie chce, bo nie czuje sie
uprawniona. W gospodarstwie rolnym, jesli bazuje sie tylko na swoich
produktach ziemniaki na pewno sie wyrodza po kilku latach. Sa osrodki
zajmujace sie produkcja kwalifikowanego materialu sadzeniowgo i pewnie maja
sposoby zeby odmiana dlugo istniala, dobrze i zdrowo plonowala. To troche
jak z kwiatami np. astrami - kupuje sie nasiona, produkuje rozsade i kwiaty
sa piekne, pelne, a jak sie zbierze samemu nasiona na na nastepny rok juz
kwiaty beda drobniejsze i nie tak okazale. wiec cos w tym jest.

pozdrawiam
Basia

1. Data: 2003-09-19 10:18:34

Od: "Marcin" <w...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Eulalka" <e...@w...pl> napisał w wiadomości
> Użytkownik Ukaniu napisał:
Ja polecam odmianę o nazwie IRGA jest bardzo smaczna o białym miąższu i jest
łatwa do rozpoznania. Ma różowe zabarwienie skórki przy "oczkach", a nawet
całe ziemniaki są lekko różowawe ( to chyba zależy od wynawożenia potasem
czy fosforem)

Z mojego doświadczenia wynika że ciemnieją ziemniaki które były
przenawożone azotem.
Marcin M

Witam
chlebek z automatu