Smazenie na oleju czy smalcu?

1. Data: 2003-06-16 12:32:24

Temat: Smazenie na oleju czy smalcu?
Od: "Tomasz" <t...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Wczoraj, żona, omalże się ze mną nie rozwiodła z powodu faktu ze usmażyłem
kotlety z karkówki na smalcu.
Stwierdziła że tylko na oleju można smażyć mięso i nie weźmie tego do ust.
W rezultacie kotlety wyrzuciłem psom a żona usmażyła nowe na oleju.
U mnie w domu rodzinnym wszystko było smażone na słoninie, olej był używany
jedynie do surówek.
Dalej uważam ze to jest słuszna metoda.
Na przykład mój sąsiad (wielki smakosz) najbardziej wykwintne dania smaży na
łoju cielęcym.
Powiedzcie co o tym sadzicie, czy moja żona miała racje?

2. Data: 2003-06-16 13:39:30

Temat: Re: Smazenie na oleju czy smalcu?
Od: "slawek" <s...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Tomasz" <t...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
na
> łoju cielęcym.
> Powiedzcie co o tym sadzicie, czy moja żona miała racje?

Olej roslinny podczas smazenia utlenia się i powstają szkodliwe substancje
:((
Slawek

3. Data: 2003-06-16 14:19:13

Od: "Marcin 'Cooler' Kuliński" <m...@p...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "slawek" <s...@g...pl> napisał w wiadomości

> Olej roslinny podczas smazenia utlenia się i powstają szkodliwe substancje

Bzdura. Utleniaja sie tluszcze wielonienasycone, zarowno te pochodzenia
roslinnego, jak i zwierzecego. W 100g smalcu jest ich 11.2 grama, w 100g
oliwy z oliwek jedynie 8.4 grama. Jak widac oliwa jest lepsza od smalcu, w
dodatku nie smierdzi oblesnie przy smazeniu, a wrecz przeciwnie.

4. Data: 2003-06-16 14:48:25

Od: "Tomasz" <t...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Marcin 'Cooler' Kuliński" <m...@p...gazeta.pl> napisał
> [...]
> oliwy z oliwek jedynie 8.4 grama. Jak widac oliwa jest lepsza od smalcu, w
> dodatku nie smierdzi oblesnie przy smazeniu, a wrecz przeciwnie.

Oliwa z oliwek to wiadomo ze jest najlepszym olejem roslinnym i na nim zona
nie smazy bo za drogi.
Ona smazy na oleju slonecznikowym a jak taki olej wypada w stosunku do
smalcu?
Ile jest w nim tluszczow wielonienasyconych.
A jaka jest temperatura dopuszczalna dla smalcu i oleju czt te temperatury
sa porownywalne?

5. Data: 2003-06-16 15:07:51

Od: "slawek" <s...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Marcin 'Cooler' Kuliński" <m...@p...gazeta.pl> napisał w
wiadomości news:bckjn5$aqr$1@inews.gazeta.pl...
> [...]
> oliwy z oliwek jedynie 8.4 grama. Jak widac oliwa jest lepsza od smalcu, w
> dodatku nie smierdzi oblesnie przy smazeniu, a wrecz przeciwnie.

cuś ci się Marcin pomieliło ;)))

Oliwa z Oliwek w 100g
Wartość energetyczna [kcal]: 882
Odpadki [%]: 0
Kwasy tłuszczone jednonienasycone [g]: 70.12
Kwasy tłuszczone wielonienasycone [g]: 10.61
Węglowodany ogółem [g]: 0.2
Cholesterol [mg]: 0
Sacharoza [g]: 0
Błonnik pokarmowy [g]: 0
Sód [mg]: 1
Potas [mg]: 0
Wapń [mg]: 0
Fosfor [mg]: 1
Żelazo [mg]: 0.4
Magnez [mg]: 0
Witamina A* [?g]: 0
Beta-karoten [?g]: 0
Witamina D [?g]: 0
Witamina E [mg]: 11.95
Tiamina (Witamina B1) [mg]: 0
Ryboflawina (Witamina B2) [mg]: 0
Niacyna (Witamina PP) [mg]: 0
Witamina C [mg]: 0

Smalec w 100g

Wartość energetyczna [kcal]: 880
Odpadki [%]: 0
Kwasy tłuszczone jednonienasycone [g]: 44.48
Kwasy tłuszczone wielonienasycone [g]: 7.56
Węglowodany ogółem [g]: 0
Cholesterol [mg]: 95
Sacharoza [g]: 0
Błonnik pokarmowy [g]: 0
Sód [mg]: 1
Potas [mg]: 1
Wapń [mg]: 0
Fosfor [mg]: 1
Żelazo [mg]: 0.1
Magnez [mg]: 0
Witamina A* [?g]: 0
Beta-karoten [?g]: 0
Witamina D [?g]: 0
Witamina E [mg]: 1.2
Tiamina (Witamina B1) [mg]: 0.019
Ryboflawina (Witamina B2) [mg]: 0
Niacyna (Witamina PP) [mg]: 0
Witamina C [mg]: 0

Zauważ także że połowa tłuszczów w smalcu jest nasycona a w oliwie tylko 20%
;)))

Slawek

6. Data: 2003-06-16 15:12:27

Od: "Marcin 'Cooler' Kuliński" <m...@p...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

> cuś ci się Marcin pomieliło ;)))

Nie, tylko najwyrazniej korzystamy z roznych zrodel.
http://www.nal.usda.gov/fnic/cgi-bin/nut_search.pl

A twoje zrodlo to ...?

> Zauważ także że połowa tłuszczów w smalcu jest nasycona a w oliwie tylko
20%

A co to ma do rzeczy w przypadku problemu smazenia i wolnych rodnikow?

7. Data: 2003-06-16 15:20:06

Od: "Marcin 'Cooler' Kuliński" <m...@p...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Oliwa z oliwek to wiadomo ze jest najlepszym olejem roslinnym i na nim
zona
> nie smazy bo za drogi.
> Ona smazy na oleju slonecznikowym

Zly wybor. Z tanich to pewnie rzepakowy bylby duzo lepszy, moze Slawek
przytoczy zawartosci interesujacych nas substancji, bo ja nie mam takich
informacji.

> a jak taki olej wypada w stosunku do
> smalcu?
> Ile jest w nim tluszczow wielonienasyconych.

Duzo, 40 do 65%, w zaleznosci od odmiany oleju. Taki olej, podobnie jak np.
olej z pestek winogron, powinno sie spozywac na zimno, ewentualnie dodawac
do potraw gotowanych (sam dodaje tego ostatniego do roznych zup - ma
wspanialy aromat i ciekawie wzbogaca smak).

> A jaka jest temperatura dopuszczalna dla smalcu i oleju czt te temperatury
> sa porownywalne?

Nie mam pojecia.

8. Data: 2003-06-16 15:38:15

Od: "slawek" <s...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Marcin 'Cooler' Kuliński" <m...@p...gazeta.pl> napisał w
wiadomości news:bckmqu$jhf$1@inews.gazeta.pl...
> Użytkownik "slawek" <s...@g...pl> napisał w wiadomości

> Nie, tylko najwyrazniej korzystamy z roznych zrodel.
> http://www.nal.usda.gov/fnic/cgi-bin/nut_search.pl
>
> A twoje zrodlo to ...?

IŻŻ ;)) From Poland dostępne na stronie Tomka T

> 20%
>
> A co to ma do rzeczy w przypadku problemu smazenia i wolnych rodnikow?

im więcej tłuszczy nasyconych tym mniej jednonienasyconych i
wielonienasyconych ;)))

Olej Słonecznikowy 100g

Wartość energetyczna [kcal]: 884
Odpadki [%]: 0
Kwasy tłuszczone jednonienasycone [g]: 19.45
Kwasy tłuszczone wielonienasycone [g]: 65.05
Węglowodany ogółem [g]: 0
Cholesterol [mg]: 0
Sacharoza [g]: 0
Błonnik pokarmowy [g]: 0
Sód [mg]: 0
Potas [mg]: 0
Wapń [mg]: 0
Fosfor [mg]: 0
Żelazo [mg]: 0.1
Magnez [mg]: 0
Witamina A* [?g]: 0
Beta-karoten [?g]: 0
Witamina D [?g]: 0
Witamina E [mg]: 46.71
Tiamina (Witamina B1) [mg]: 0
Ryboflawina (Witamina B2) [mg]: 0
Niacyna (Witamina PP) [mg]: 0
Witamina C [mg]: 0

Olej rzepakowy 100g

Wartość energetyczna [kcal]: 884
Odpadki [%]: 0
Kwasy tłuszczone jednonienasycone [g]: 57.99
Kwasy tłuszczone wielonienasycone [g]: 30.32
Węglowodany ogółem [g]: 0
Cholesterol [mg]: 0
Sacharoza [g]: 0
Błonnik pokarmowy [g]: 0
Sód [mg]: 0
Potas [mg]: 0
Wapń [mg]: 0
Fosfor [mg]: 0
Żelazo [mg]: 0
Magnez [mg]: 0
Witamina A* [?g]: 0
Beta-karoten [?g]: 0
Witamina D [?g]: 0
Witamina E [mg]: 26.73

9. Data: 2003-06-16 16:04:04

Od: "Marcin 'Cooler' Kuliński" <m...@p...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

> im więcej tłuszczy nasyconych tym mniej jednonienasyconych i
> wielonienasyconych ;)))

Nie, im wiecej tluszczow jednonienasyconych, tym mniej nasyconych i
wielonienasyconych. Oliwa znow gora.

10. Data: 2003-06-16 17:13:16

Od: "Chaciur" <gchat@na_wirtualnej_polsce.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
>
> Użytkownik "Marcin 'Cooler' Kuliński" <m...@p...gazeta.pl> napisał
>
> Oliwa z oliwek to wiadomo ze jest najlepszym olejem roslinnym i na nim zona

do smażenia wystarczy 'sansa' nie musi być dziewica,
a wiadomo, że ta pierwsza jest tańsza, jakieś 7pln/litr.
Skoro i tak podgrzewasz ('virgin' jest tłoczona na zimno),
to nie warto przepłacać.

pozdrawiam Chaciur

serek wiejski MM
Odchudzanie firmy Biotonic
arbuz :) MM
Dieta bogata w błonnik nie zapobiega rakowi jelit!
Atkins