Stare nasiona... czy jeszcze żyją?

11. Data: 2015-02-04 14:21:59

Temat: Re: Stare nasiona... czy jeszcze żyją?
Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

Pan Pszemol napisał:

> W internecie piszą ludziki że maciejka jak najbardziej nadaje się
> do doniczek/pojemników - ludziki z powodzeniem trzymają ją
> na balkonach w blokach, bez ogródków, więc i Tobie się musi udać.

Nie mam bloku, więc pewnie znów mi coś nie wyjdzie. Ale nie poddaję
się, będę próbował.

> Swoją drogą tu piszą, że kiełkowanie wymaga 10-15 dni, dziwne:
> http://www.everwilde.com/store/Evening-Scented-Stock
-Wildflower-Seeds.html
> Bo moje maciejki wzeszły wczoraj 3-go lutego, posiane 31-go Stycznia.

Bo to pewnie są te chwaściki-dowcipaski, o których pisałem.

> No i jeszcze inny ciekawy pomysł z tej strony, aby zbierać mini-strączki
> i zachować nasiona na następny siew w przyszłym roku - nie wpadło mi to
> do głowy...

No bo to takie nowatorskie, żeby część plonów przeznaczyć na materiał
siewny. Rzeczywiście ciekawa idea.

> Tak, szczypiór wieloletnia roślina, więc wszystko się zgadza - jak
> nie smakuje to wykop ten niesmaczny i posiej taki dobry, "prawdziwy".

Mieszka tam dłużej ode mnie, więc nabył praw do miejsca. Zresztą serce
by mi chyba pękło, gdybym miał żywinkę skrzywdzić. Taki mam chrakter.
I jeszcze trzeci powód, by nie: zanim chwycę za jaką łopatę, to on się
już maskuje, znika całkiem z powierzchni ziemi.

> Kanapki upieczonego w domu chleba, posmarowane masłem ze szczypiorkiem
> i szczyptą soli - to jest pycha...

Może mam jeszcze krowę sobie w garażu zaprowadzić, żeby mieć własne
masło? (sól własną jakąś mam, w rdzeniach wiertniczych, wśród pamiątek
rodzinnych).

> Jak Ty cytujesz Biblię przez sen to już źle z Tobą, stary... :-))))

A mówili mi, że ten Usenet, to taka niegroźna zabawa!

Jarek

--
Dobra jest sól; lecz jeśli nawet sól smak swój utraci,
to czymże ją zaprawić?

12. Data: 2015-02-05 15:37:54

Temat: Określanie wartości użytkowej nasion:
Od: "Dirko" <j...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Hejka. Określanie wartości użytkowej nasion:
Zdolność kiełkowania nasion wyrażana jest w procentach dwiema wielkościami:
energią kiełkowania i siłą kiełkowania.
Nasze nasiona mogą wykiełkować w ciągu 3 do 10 dni. Określa się w ten sposób
energię kiełkowania - jest to liczba nasion, które normalnie wykiełkowały w
ciągu określonego krótkiego czasu. A prościej jest to zdolność nasion do
szybkiego kiełkowania. Jeśli nasiona normalnie wykiełkują w ciągu 10-28 dni
to jest to siła kiełkowania, która określa liczbę nasion żywych.
W warunkach domowych możemy określić wartość użytkową (Wu) nasion, stosując
poniższy wzór:

Wu [%] = czystość nasion x siła kiełkowania / 100

czystość nasion [%] - jest to wyrażona procentowo waga dojrzałych i
nieuszkodzonych nasiona roślin określonego gatunku czy odmiany w próbce,
która zazwycza zawiera zanieczyszczenia (szkodliwe i nieszkodliwe).

siła kiełkowania [%] - jest to procent nasion normalnie skiełkowanych w
ciągu odpowiednio długiego okresu czasu - określa liczbę żywych nasion w
danej próbie.

Pozdrawiam utylitarnie Ja...cki

13. Data: 2015-02-05 16:57:14

Temat: Re: Określanie wartości użytkowej nasion:
Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

Pan Dirko napisał:

> Hejka. Określanie wartości użytkowej nasion:
> Zdolność kiełkowania nasion wyrażana jest w procentach dwiema
> wielkościami: energią kiełkowania i siłą kiełkowania.

A moc kiełkowania, czy ona też istnieje? Bo byśmy mieli komplet.
Pobieżne poszukiwania pokazują, że owszem, ale to w literaturze
z XIX wieku. Za to dzisiaj zamiast terminu "siła kiełkownia" mówi
się też po prostu "zdolności kiełkowania", może nawet częściej tak.

Jarek (porządkująco)

--
Dziesiąty grosz dla Jadzi
Niech se Jadzia wsadzi

14. Data: 2015-02-05 16:59:14

Od: "Pszemol" <P...@P...com> szukaj wiadomości tego autora

"Dirko" <j...@w...pl> wrote in message
> [...]
> zdolność nasion do szybkiego kiełkowania. Jeśli nasiona normalnie
> wykiełkują w ciągu 10-28 dni to jest to siła kiełkowania, która określa

A... też zauważyłem, że z tych wszystkich nasion maciejki jakie poszły
do doniczki roślinki wystawiały łebki w różnej kolejności i mam
widoczne kiludniowe opóźnienie w rozwoju tych roślin: nawet dziś
widzę takie, które dopiero co wystawiają łepek poza glebę...
A inne już mają zielone stożki wzrostu na 2 cm z ładnie rozwidlonymi
zielonymi liścieniami.

> [...]
>
> siła kiełkowania [%] - jest to procent nasion normalnie skiełkowanych w
> ciągu odpowiednio długiego okresu czasu - określa liczbę żywych nasion w

Dzięki. Ale skąd ten cytat? Warto zawsze podać źródło cytowanego tekstu...

15. Data: 2015-02-05 17:00:14

Od: "Pszemol" <P...@P...com> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> z XIX wieku. Za to dzisiaj zamiast terminu "siła kiełkownia" mówi
> się też po prostu "zdolności kiełkowania", może nawet częściej tak.

Najwyraźniej rolnictwo i ogrodnictwo to nie fizyka ani matematyka ;-)

16. Data: 2015-02-05 19:30:04

Od: "Dirko" <j...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Dzięki. Ale skąd ten cytat? Warto zawsze podać źródło cytowanego
> tekstu...

Hejka. Początki rolnictwa datuje się na neolit - 10 000 do 3000 lat
p.n.e. Jerzy A. Kowalski ogłosił ostatnio koncepcję, że to kapłani świątynni
mogli wynaleźć uprawę roślin i hodowlę zwierząt. Świątynie musiały
otrzymywać datki w postaci żywności, i to zarówno na potrzeby ofiarne, jak i
na wyżywienie kapłanów. Wielka świątynia z licznym gronem wiernych
uzyskiwała znaczne nadwyżki żywności, które musiała jakoś przechowywać.
Wśród danin były z pewnością ziarna dzikich zbóż. Duże zapasy ziarna
odłożone na później ulegały kiełkowaniu i przerastaniu. Od tej prostej
obserwacji był już tylko krok do celowego wysiewania nasion.
Pozdrawiam hipotetycznie Ja...cki

17. Data: 2015-02-05 22:40:00

Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

Pan Dirko napisał:

> [...]
> Od tej prostej obserwacji był już tylko krok do celowego wysiewania nasion.

Coś mi ta koncepcja na mocno naciąganą wygląda (co wśród tych ogłaszanych
ostatnio nie jest rzeczą nadzwyczajną). Że niby kluczową dla stania się
rolnikiem jest obserwacja kiełkowania nasion, a jak już się w końcu tego
odkrycia dokona, to dalej jest równo z górki? I że spostrzeżeń tych można
dokonać dopiero wtedy, gdy ktoś przytarga pszenicę do zakrystii, bo natura
proces ten prowadzi w ukryciu? Jak kiełek z ziarenka wyrasta, to ja już
samodzielnie zaobserwowałem we wczesnym dzieciństwie, choć za bardziej
bystrego od praszczura z neolitu się nie uważam. Ponadto coś się musiało
panu Kowalskiemu z tymi świątyniami pomerdać. To dopiero rolnictwo
i hodowla sprawiły, że można było osiąść na miejscu, zbudować co było
trzeba, nie wyłączając świątyń, miast uganiać się po całym kontynencie
w poszukiwaniu czegoś do jedzenia. Czy on sobie wyobraża, że podczas gdy
liczne grono naszych paleolitycznych przodków długimi dniami uganiało się
po całej parafii za dziką pszenicą, to jakiś kapłan siedział w wielkiej
świątyni i patrząc na obfitość zgromadzonych darów wynajdował z nudów
rolnictwo?!

Jarek

--
Ołtarz polowy mamy. Wydanie kieszonkowe, składane. Jezus Maria,
Szwejku! -- chwycił się za głowę. Ale też jesteśmy idioci! Wiecie,

18. Data: 2015-02-06 00:46:19

Od: "Pszemol" <P...@P...com> szukaj wiadomości tego autora

"Dirko" <j...@w...pl> wrote in message

> [...]
> zapasy ziarna odłożone na później ulegały kiełkowaniu i przerastaniu. Od
> tej prostej obserwacji był już tylko krok do celowego wysiewania nasion.

Fajnie, ale zacytowałeś moje pytanie a nie podałeś odpowiedzi na nie...

Również pozdrawiam,
Pszemol

19. Data: 2015-02-06 10:47:54

Od: "Dirko" <j...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> po całej parafii za dziką pszenicą, to jakiś kapłan siedział w wielkiej
> świątyni i patrząc na obfitość zgromadzonych darów wynajdował z nudów

Hejka. Trudno się dziwić panu Kowalskiemu, który żyje w czasach gdy dla
prawidłowego funkcjonowania windy kapłan musi ją poświęcić.
Pozdrawiam kultowo Ja...cki

20. Data: 2015-02-06 12:50:01

Od: XL <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Thu, 5 Feb 2015 15:37:54 +0100, Dirko napisał(a):

> [...]
>
> siła kiełkowania [%] - jest to procent nasion normalnie skiełkowanych w
> ciągu odpowiednio długiego okresu czasu - określa liczbę żywych nasion w

Zaiste odkrycie.

Cięcie wiśni teraz?
Agrest, usychają liście jakiś oprysk ?
W sprawie kłamstw w filmie "Ida".