Stare nasiona... czy jeszcze żyją?

1. Data: 2015-02-03 04:59:17

Temat: Stare nasiona... czy jeszcze żyją?
Od: "Pszemol" <P...@P...com> szukaj wiadomości tego autora

Znalazłem 2 torebki starych nasion: maciejka i szczypiorek :-)

Szczypiorek posiałem w piątek 30-go, maciejkę sobotę 31.
Trzymam dobrze nawilżone i czekam cierpliwie aż wystawią
łebki z ziemii... Jak na razie nie widzę aby coś kiełkowało,
mimo że inne roślinki (np. rukola) posiane w czwartek 29go
wyszły z ziemi już w sobotę i dziś mają już spore zielone
"łebki" z poczwórnymi listkami/liścieniami... :-)

Ktoś wie ile normalnie kiełkuje szczypiorek lub maciejka?
Czy te moje nasiona się do czegoś jeszcze nadają czy wywalić?

2. Data: 2015-02-03 13:05:14

Temat: Re: Stare nasiona... czy jeszcze żyją?
Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

Pan Pszemol napisał:

> [...]
> wyszły z ziemi już w sobotę i dziś mają już spore zielone
> "łebki" z poczwórnymi listkami/liścieniami... :-)

Po co siać maciejkę o tej porze roku? Rozumiem, że do doniczki
-- ale maciejka w doniczce, nawet w normalnych warunkach, nie
w domu, nie zawsze chce kwitnąć.

> Ktoś wie ile normalnie kiełkuje szczypiorek lub maciejka?
> Czy te moje nasiona się do czegoś jeszcze nadają czy wywalić?

Próbe kiełkowania robi się na mokrej bibułce. Wtedy widać, czy
nasionko ma jeszcze ochotę by wyściubić kiełek.

Jarek

--
Pachnie maciejką, naftą i serkiem,
Cipritykowscy kopią w ogrodzie,

3. Data: 2015-02-03 13:43:49

Od: "Pszemol" <P...@P...com> szukaj wiadomości tego autora

> Po co siać maciejkę o tej porze roku? Rozumiem, że do doniczki
> -- ale maciejka w doniczce, nawet w normalnych warunkach, nie
> w domu, nie zawsze chce kwitnąć.

Nie martw się "po co"... to już moja głowa się tym martwi :-)
A jak Cię bardzo gryzie ciekawość to właśnie posiałem trochę
(8) ziaren tylko dla sprawdzenia ich witalności bo mam dwie
torebki tych starych nasion i nie wiem czy na wiosnę kupić
mam nowe czy nie stare odżyją.

A swoją drogą, wiesz czemu maciejka nie chce kwitnąć
w pomieszczeniu? Przeszkadza jej cykl świetlny czy temperatura?

> Próbe kiełkowania robi się na mokrej bibułce. Wtedy widać, czy
> nasionko ma jeszcze ochotę by wyściubić kiełek.

Wciąż na bibułce trzeba wiedzieć ile trzeba czekać i kiedy
uznać że nie udało się... Tak mi się przynajmniej wydaje.
Czy wiesz ile dni ma kiełkować szczypiorek lub maciejka?

4. Data: 2015-02-04 00:18:50

Od: "Pszemol" <P...@P...com> szukaj wiadomości tego autora

> Wciąż na bibułce trzeba wiedzieć ile trzeba czekać i kiedy
> uznać że nie udało się... Tak mi się przynajmniej wydaje.
> Czy wiesz ile dni ma kiełkować szczypiorek lub maciejka?

Maciejka wzeszła - przynajmniej w jakimś tam procencie...
:-) Szczypiorek niestety dalej się ukrywa.

5. Data: 2015-02-04 00:30:43

Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

Pan Pszemol napisał:

> [...]
> (8) ziaren tylko dla sprawdzenia ich witalności bo mam dwie
> torebki tych starych nasion i nie wiem czy na wiosnę kupić

Przeważnie w takiej sytuacji dzieje się tak, że w glebie odżywa
kilka (np. 8) ziaren jakiegoś chwastu, który dla jaj postanowił
udawać maciejkę i zrobić siewcy psikusa.

> A swoją drogą, wiesz czemu maciejka nie chce kwitnąć
> w pomieszczeniu? Przeszkadza jej cykl świetlny czy temperatura?

Może nawet nie cykl, a brak światła. Ja mam wszędzie dużo cienia,
i ona mi skubana kwitnąć nie chce. Glebę pod drzewami też mam
marną, suche piachy takie, więc siałem do doniczek i stawiałem
gdzie najjaśniej. Kilka kwiatków było, ale nie tyle, co powinno.
Gdzieś przeczytałem, że ona do doniczek w ogóle ma uraz -- ale
nie wiem, czy w to wierzyć.

> Wciąż na bibułce trzeba wiedzieć ile trzeba czekać i kiedy
> uznać że nie udało się... Tak mi się przynajmniej wydaje.

Ale widać, czy i co się dzieje. Osiem, to trochę mało, zwyczajem
jest chyba sianie stu i opisywanie siły kiełkowania w procentach.
Tak że ani jedno nie wykiełkuje od teraz aż do wiosny, to już jest
sytuacja ekstramalna.

> Czy wiesz ile dni ma kiełkować szczypiorek lub maciejka?

Powinno być napisane na torebce.

Jarek

--
Oto siewca wyszedł siać. A gdy siał niektóre ziarna padły na drogę, nadleciały
ptaki i wydziobały je. Inne padły na miejsca skaliste, gdzie niewiele miały

6. Data: 2015-02-04 00:35:07

Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

Pan Pszemol napisał:

> Maciejka wzeszła - przynajmniej w jakimś tam procencie...

W jakim? 12,5%, 25%, 37,5%, 50%, 62,5%...?

> :-) Szczypiorek niestety dalej się ukrywa.

Cebulaste potrzebują dużo czasu, tak ze dwa tygodnie.

--
Jarek

7. Data: 2015-02-04 06:39:02

Od: "Pszemol" <P...@P...com> szukaj wiadomości tego autora

> W jakim? 12,5%, 25%, 37,5%, 50%, 62,5%...?

Źle napisałem poprzednio - miałem napisać że posiałem 8 grup po 5 nasion
każda grupka - w sumie 40 dokładnie policzonych nasion. W każdej grupce jest
conajmniej jedna roślinka wykiełkowana. W 2-3 grupkach jest po 2-3 roślinki,
ale nie wszystkie jeszcze się całkiem wygięły z ziemii, więc podam procenty
jak już wszystkie będą wyprostowane i zrzucą okrywę nasion z liścieni. Widać
że są bardzo słabe, w porównaniu do świeżokupionych w zeszłym tygodniu
nasion rukoli. Zresztą to inna roślina, to ciężko porównywać je między
sobą...

> Cebulaste potrzebują dużo czasu, tak ze dwa tygodnie.

O to mi właśnie chodziło - czy już wywalić razem z dwiema torebkami nasion
czy czekać jeszcze, bo nie mam pojęcia ile czasu mają kiełkować...

8. Data: 2015-02-04 06:46:44

Od: "Pszemol" <P...@P...com> szukaj wiadomości tego autora

> Przeważnie w takiej sytuacji dzieje się tak, że w glebie odżywa
> kilka (np. 8) ziaren jakiegoś chwastu, który dla jaj postanowił
> udawać maciejkę i zrobić siewcy psikusa.

Tu nie ma chyba takiej możliwości, bo ziemię mam ze sklepu, z torebki, a ta
jest chyba wysterylizowana. W każdym razie obok ładnie wykiełkowanej rukoli
nie ma ani jednej roślinki-chwasta.

> [...]
> gdzie najjaśniej. Kilka kwiatków było, ale nie tyle, co powinno.
> Gdzieś przeczytałem, że ona do doniczek w ogóle ma uraz -- ale

A gdzie o tym czytałeś? Ja znalazłem opis tutaj:
http://www.zielonyogrodek.pl/jednoroczne/lewkonia-dl
ugoplatkowa-maciejka
I z tego co tam piszą o warunkach (stanowisko słoneczne, ziemia żyzna,
próchniczna) to zdaje się obu warunków nie spełniasz swoim cieniem w suchych
piachach :-)

> [...]
> jest chyba sianie stu i opisywanie siły kiełkowania w procentach.
> Tak że ani jedno nie wykiełkuje od teraz aż do wiosny, to już jest

Tak, tylko wolałbym to miejsce w doniczce przeznaczyć na coś co lepiej
rokuje rokuluje? ;-) niż trzymać beznadziejny szczypiorek.

> Powinno być napisane na torebce.

Teraz właśnie się mi torebki zapodziały, a chciałem sprawdzić datę
pakowania, bo ktoś mi powiedział że powinna być na torebce również data...
Muszę poszukać, gdzieś mi wcięło wszystkie nasiona :-(

> [...]
> wzeszło,
> przypaliły się i uschły, bo nie miały korzenia. Inne znowu padły między

Hej, jak cytujesz to podaj przynajmniej autora ;-)
http://biblia.deon.pl/rozdzial.php?id=256&werset=1#W
1

9. Data: 2015-02-04 12:22:48

Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

Pan Pszemol napisał:

> [...]
> I z tego co tam piszą o warunkach (stanowisko słoneczne, ziemia żyzna,
> próchniczna) to zdaje się obu warunków nie spełniasz swoim cieniem

Ja przeważnie nie spełniam warunków. Ale się nie poddaję -- w tym roku
też posieję. Pewnie do doniczki. A może do skrzynki. Może się uda.
Pytałem tu ostatnio, co mam w te suche piachy, ale odpowiedzi się nie
doczekałem. Do wiosny jeszcze trochę czasu, może wiedze posiądę.

> Tak, tylko wolałbym to miejsce w doniczce przeznaczyć na coś co lepiej
> rokuje rokuluje? ;-) niż trzymać beznadziejny szczypiorek.

Szczypiorek, to ciekawy zawodnik. Może trudno mu się zdecydować,
by wysuną ckiełek, ale jeśli już, to później... Mam na działce
kępy szczypiorku, które ktoś posiał lub posadził dawno temu, może
jeszcze przed reformą rolną. Co roku wczesną wiosną, gdy jeszcze
trawy i trawki nie puszczają, to on wystawia z ziemi zielone łodyżki.
Później zanika całkiem i czeka do wiosny nowej. DO jedzenia się nie
nadaje, bo konsystencję łodyżki ma jak u jakiego rajgrasu czy innej
wiechliny. Ale szczypiorkiem pachnie mocno.

> Hej, jak cytujesz to podaj przynajmniej autora ;-)

Sen taki miałem. Może pod wpływem lektury Usenetu.

Jarek

--
We śnie, przychodzą tu we śnie;
z pretensją w głosie, z wymaganiem,

10. Data: 2015-02-04 13:57:13

Od: "Pszemol" <P...@P...com> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> Pytałem tu ostatnio, co mam w te suche piachy, ale odpowiedzi się nie
> doczekałem. Do wiosny jeszcze trochę czasu, może wiedze posiądę.

W internecie piszą ludziki że maciejka jak najbardziej nadaje się
do doniczek/pojemników - ludziki z powodzeniem trzymają ją
na balkonach w blokach, bez ogródków, więc i Tobie się musi udać.

Swoją drogą tu piszą, że kiełkowanie wymaga 10-15 dni, dziwne:
http://www.everwilde.com/store/Evening-Scented-Stock
-Wildflower-Seeds.html
Bo moje maciejki wzeszły wczoraj 3-go lutego, posiane 31-go Stycznia.

Ciekawy pomysł aby siać partiami co 4 tygodnie, w ten sposób będziesz mieć
rośliny w różnych fazach rozwoju, kwitnące całe lato i jesień.

No i jeszcze inny ciekawy pomysł z tej strony, aby zbierać mini-strączki i
zachować nasiona na następny siew w przyszłym roku - nie wpadło mi to do
głowy...

> [...]
> nadaje, bo konsystencję łodyżki ma jak u jakiego rajgrasu czy innej
> wiechliny. Ale szczypiorkiem pachnie mocno.

Tak, szczypiór wieloletnia roślina, więc wszystko się zgadza - jak nie
smakuje to wykop ten niesmaczny i posiej taki dobry, "prawdziwy". Kanapki
upieczonego w domu chleba, posmarowane masłem ze szczypiorkiem i szczyptą
soli - to jest pycha...

> Sen taki miałem. Może pod wpływem lektury Usenetu.

Jak Ty cytujesz Biblię przez sen to już źle z Tobą, stary... :-))))

Cięcie wiśni teraz?
Agrest, usychają liście jakiś oprysk ?
W sprawie kłamstw w filmie "Ida".
W sprawie kłamstw w filmie "Ida".