Suszenie grzybow

11. Data: 2006-08-24 10:24:54

Temat: Re: Suszenie grzybow
Od: "Panslavista" <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

"Ludek Vasta" <q...@X...onet.pl> wrote in message
news:ecjues$q66$1@news.onet.pl...

> Co to jest dzierzba? Znalazlem na http://sjp.pwn.pl/haslo.php?id=12505, ze
> to jakis ptak. Jak te ptaky susza grzyby?
>
> Ludek
Nadziewa na sęczki...

12. Data: 2006-08-24 10:27:42

Od: BBjk <b...@Q...pl> szukaj wiadomości tego autora

Ludek Vasta napisał(a):

> Co to jest dzierzba? Znalazlem na http://sjp.pwn.pl/haslo.php?id=12505,
> ze to jakis ptak. Jak te ptaky susza grzyby?

No, nie grzyby :)

To ptaszki ciernistych krzewów, żywią się owadami, chrząszczami, małymi
kręgowcami. Zdobycz nakłuwają na kolce np. tarniny, czy ostre gałązki -
w ten sposób robią sobie zapasy, o których nie zawsze pamiętają.
Kiedy gdzieś podczas wędrówek natkniemy się na żabkę, czy mumijke
pisklaka nabitą na cierń, czy jakiś kolec krzaka lub drzewa, wiemy, że w
tym miejscu urzędowała dzierzba.

A grzyby fajnie suszy się na słońcu właśnie w ten sposób, ponabijane na
gałązki tarniny.
--
pa, BBjk

13. Data: 2006-08-24 10:32:59

Od: Ludek Vasta <q...@X...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

BBjk napsal(a):
> A grzyby fajnie suszy się na słońcu właśnie w ten sposób, ponabijane na
> gałązki tarniny.

Aha, dziekuje za odpowiedz. Szczerze mowiac, takie przygotwanie do
suszenia to juz zmudna papranina (o ile istnieje takie okreslenie,
kalkuje ze swojego).

Ludek

14. Data: 2006-08-24 10:39:20

Od: BBjk <b...@Q...pl> szukaj wiadomości tego autora

Ludek Vasta napisał(a):

> Aha, dziekuje za odpowiedz. Szczerze mowiac, takie przygotwanie do
> suszenia to juz zmudna papranina (o ile istnieje takie okreslenie,
> kalkuje ze swojego).

Określenie istnieje, dobra kalka.

Nie, to nie jest żmudne.
Idealne na wakacjach np. pod namiotem, kiedy jest wysyp grzybów.
Proceder nabijania trwa kilka-kilkanaście minut, później pozostaje tylko
odganiać jeże i wiewiórki.
--
pa, BBjk

15. Data: 2006-08-24 10:40:16

Od: "Panslavista" <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

"BBjk" <b...@Q...pl> wrote in message

> [...]
> miejscu urzędowała dzierzba.
>
> A grzyby fajnie suszy się na słońcu właśnie w ten sposób, ponabijane na

Dzieląc się z robaczkami...
Najlepiej na siatkach na przewiewie, przykryte siatkami na owady...
Można też nad płytą grzejną w domu, zwłaszcza z płynną regulacją mocy
(na tyrystorach) (nad indukcyjną i gazową też, kładąc na nie odpowiedniej
wielkości blachę - na indukcyjną - blachę stalową, na gazową - z dowolnego
metalu. to może być kilka siatkowych półek nakładanych jedna nad drugą - w
miarę wysuszania grzyby wędują z półkami "w dół" - nowe nakłada się na
najwyższą półkę, aby para z nich nie działała na suche.
Siatki mogą być stylonowe - dostępne w dowolnym sklepie z artykułami
gospodarstwa domowego lub budowlanym, kupowane "na metry". Ramki drewniane,
ścianki ze ścinków blach od blacharza - rozmiar dopasowany do rozmiarów
płyty - aby nie stworzyć zagrożenia pożarowego. Możliwości suszenia
dowolnych produktów "w kawałkach" - pomidorów, innych warzyw, owoców - i
zapachy w domu - domowe...
Wydajność takiej suszarki daleko przewyższająca wszelkie gotowe
"ustrojstwa" AGD.

16. Data: 2006-08-24 12:05:14

Od: "AK" <a...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

A ja kroję na plasterki, nabijam igłą na grubszą nitkę i zawieszam w suchym,
cieplym miejscu.
Potem łatwo je zdjąć z nitki, nie przylepiają się do niczego.
A.

17. Data: 2006-08-24 13:42:26

Od: Jerzy Nowak <0...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

Tomasz Wasilewski napisał(a):

> Dzieki za odpowiedz o kozlarzach. Mam elektryczna suszarke, wiec nic sobie
> nie poustawiam. Zostala mi wiec tylko ta kwestia obierania maslakow ...

Zapopmniałem dodać, że jak ktos ma termoobieg to czasy skracają się
prawie o połowę.
No powiedzmy, że o 1/3.
pozdr. Jerzy

18. Data: 2006-08-24 13:47:43

Od: "Panslavista" <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

"Jerzy Nowak" <0...@m...pl> wrote in message

> Zapopmniałem dodać, że jak ktos ma termoobieg to czasy skracają się prawie
> o połowę.
> No powiedzmy, że o 1/3.
> pozdr. Jerzy

Chiba, że ci deszcz pada za oknem, albo ktoś obsikał pzred zbiorem... Np.
wściekły lis...

19. Data: 2006-08-24 13:49:54

Od: Jerzy Nowak <0...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

Ludek Vasta napisał(a):
> Na blache tradycyjnie daje sie gazete. Ale nie zgadzam sie, ze idealny
> jest elektryczny piekarnik z nawiewem. Idealne jest bowiem suszenie na
> sloncu. [...]

Błąd Ludku, wbrew pozorom grzyby aby zachowały aromat trzeba je wysuszyć
jak najszybciej, ale nie nazbyt szybko i w zbyt wysokiej temperaturze bo
się zagotują po prostu.
W tym roku można było suszyć grzyby w słońcu. Bo warunki były odpowiednie.
I na to się zgodzę.
pozdr. Jerzy

20. Data: 2006-08-24 13:55:43

Od: Jerzy Nowak <0...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

Panslavista napisał(a):
> Chiba, że ci deszcz pada za oknem, albo ktoś obsikał pzred zbiorem... Np.
> wściekły lis...

Chciałeś wyrazić jakąś mądrą myśl? Nie krąp się.
;-) pozdr. Jerzy

Co to za ciastka
co z podstarzałych tabliczek czekolady?
OGORKI