Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!new
sfeed.tpinternet.pl!atlantis.news.tpi.pl!news.tpi.pl!not-for-mail
From: "Bilkis" <a...@w...pl>
Newsgroups: pl.sci.psychologia
Subject: Re: System nagród i kar
Date: Tue, 29 Jun 2004 19:06:05 +0200
Organization: tp.internet - http://www.tpi.pl/
Lines: 40
Message-ID: <cbs7mr$c3n$1@nemesis.news.tpi.pl>
References: <cbr9di$8a6$1@atlantis.news.tpi.pl> <cbs216$6es$1@inews.gazeta.pl>
NNTP-Posting-Host: pa17.wielun.sdi.tpnet.pl
X-Trace: nemesis.news.tpi.pl 1088528923 12407 213.76.196.17 (29 Jun 2004 17:08:43
GMT)
X-Complaints-To: u...@t...pl
NNTP-Posting-Date: Tue, 29 Jun 2004 17:08:43 +0000 (UTC)
X-Priority: 3
X-MSMail-Priority: Normal
X-Newsreader: Microsoft Outlook Express 6.00.2800.1409
X-MimeOLE: Produced By Microsoft MimeOLE V6.00.2800.1409
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.sci.psychologia:276739
Ukryj nagłówki
Użytkownik "bigda" <b...@g...pl> napisał w wiadomości
news:cbs216$6es$1@inews.gazeta.pl...
> Dwulatek nie zrozumie w pełni, co to wina (mowa nie jest jeszcze aż tak
> rozwinieta i system pojeciowy, co za tym idzie), nie zrozumie też, co to
> kara. Zbyt abstrakcyjne pojęcia.
To jest Twoje zdanie, czy jest jakaś literatura o tym traktujaca?
> Są dwie zasadnicz szkoły. Pierwsza to
> natychmiastowa kara.
Ale jaka dla takich maluchów? Pójście do swojego pokoju, zeby się uspokoić?
> Druga mówi o przeprosinach i naprawie skutków (w
> zależnosci o d przewinienia naprawa skutków moze być bardziej lub mniej
> możliwa dla dwulatka, chodzi bardziej o symbolikę).
Miałam takie wraznie, ze mnie zrozumiała i wyrazila cos w rodzaju
przeprosin i wtedy zaczeły mi sie nasuwać wlasnie te watpliowści, bo z tego
co pamietałam, to trzeba byc konsekwnetnym, a zdrugiej strony zrobiło mi się
jej żal... W każdym razie nie byłam na pewno ani surowa, ani zla czy
naburmuszona. Poprzytulałam ja i zapewniłam, ze bardzo mocno ja kocham.
Tłumaczyłam jeszcze raz co mi sie nie podobało w jej zachoiwaniu... no i
bajki mimo wszystko nie było...
> Fakt niezrozumienia pojęcia kary nie znaczy, że nei warto używać tego
słowa.
> Dzięki niemu dziecko skojarzy (z czasem) samo słowo z sytuacją, co w
> przyszłości przyczyni się do unikania zachowań, które będą mu poozwalały
> spodziewać się następstw, nazywanych przez nie samo karą
Ale jak używac tego pojęcia w rozmowie z dwulatkiem?
Moze ktoś poleci mi jakas literaturę na temat systemu nagród i kar lub na
temat buntu dwulatka?
Pozdrawiam
Bilkis
|