Re: Szok, nie chcą rodzić, buntownicy.

From: Ikselka <i...@g...pl>
Subject: Re: Szok, nie chcą rodzić, buntownicy.
Newsgroups: pl.sci.psychologia,pl.soc.dzieci
<1rgurfmn1hg81.12125yox09q7i$.dlg@40tude.net>
<jhjdao$2mv$2@news.icm.edu.pl> <jhjdmq$cm7$1@news.icm.edu.pl>
<1bs2a53ucm2mj$.1mnojpt0tm57e.dlg@40tude.net>
<jhjga4$lt$1@news.icm.edu.pl>
<1...@4...net>
<4f3e76fa$5$26698$65785112@news.neostrada.pl>
<l...@4...net>
<jhm9j5$f1v$1@news.task.gda.pl>
<1jp7yozvx3n42$.1ovp2zne8xu96$.dlg@40tude.net>
<jhmdad$30u$1@node2.news.atman.pl>
Date: Fri, 17 Feb 2012 21:43:57 +0100

Dnia Fri, 17 Feb 2012 21:28:53 +0100, Paulinka napisał(a):

> A o wieczystym użytkowaniu gruntu słyszałaś?
> Twoja ignorancja poraża. Serio.

Raczej Twoja. Bo co tu ma do rzeczy użytkowanie wieczyste - zaiste nie
wiem. Ale masz, wytlumaczone, co to jes, zebys wiedziała wreszcie:

http://pl.wikipedia.org/wiki/U%C5%BCytkowanie_wieczy
ste
"Użytkowanie wieczyste - specyficzne dla polskiego prawa cywilnego prawo
podmiotowe dotyczące nieruchomości gruntowej, jeden z trzech rodzajów praw
rzeczowych, obok własności i praw rzeczowych ograniczonych. Polega na
oddaniu w użytkowanie nieruchomości gruntowej będącej własnością skarbu
państwa, województwa, powiatu bądź gminy lub związku tych jednostek osobie
fizycznej lub prawnej na czas określony 99 lat (wyjątkowo krócej, lecz nie
mniej niż 40 lat). Dotyczy głównie gruntów położonych w granicach
administracyjnych miast.(...)
Użytkowanie wieczyste jest formą pośrednią pomiędzy własnością a prawami
rzeczowymi ograniczonymi, z tym że bardziej zbliżone jest do własności.
Prawo powstaje w wyniku zawarcia umowy w formie aktu notarialnego oraz
wpisu do księgi wieczystej. Oddający w użytkowanie pozostaje właścicielem
gruntu i pobiera z tego tytułu opłatę roczną od użytkownika. Użytkownik ma
prawa zbliżone do właściciela.(...)
Po upadku PRL rozpoczęła się dyskusja nad zasadnością utrzymywania
konstrukcji prawnej, której zamysłem była ochrona własności państwa i
przydatnością użytkowania wieczystego. Obrońcy istnienia tego prawa jako
główny argument podnoszą, że istnienie prawa użytkowania wieczystego
stymuluje obrót gruntami gdyż użytkownicy wieczyści nie muszą płacić ceny
nieruchomości jak w przypadku zakupu, lecz tylko roczne opłaty.(...)
Obawy społeczne związane z projektami reprywatyzacji i zbliżającym się
wstąpieniem Polski do Unii Europejskiej spowodowały uchwalenie w 1997 r.
ustawy umożliwiającej przekształcenie użytkowania wieczystego we własność
na wniosek użytkownika złożony do 31 grudnia 2000 (w 2001 r. możliwość
złożenia wniosku przedłużono o 2 lata). Obawy co do użytkowania wieczystego
nasiliły się w okresie akcesji Polski do Unii Europejskiej. Zwolennicy
likwidacji podnosili, że istnienie użytkowania wieczystego zamiast
własności stwarza niepewność dla użytkowników wieczystych na Ziemiach
Odzyskanych w przypadku roszczeń właścicieli niemieckich sprzed 1945 r.

29 lipca 2005 r. została wprowadzona ustawa o przekształceniu prawa
użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości. Zgodnie z jej
postanowieniami o przekształcenie mogą ubiegać się osoby fizyczne (lub ich
następcy prawni) będący użytkownikami wieczystymi: nieruchomości
zabudowanych na cele mieszkaniowe lub zabudowanych garażami, albo
przeznaczonych pod tego rodzaju zabudowę, oraz nieruchomości rolnych. O
przekształcenie mogą się ubiegać również osoby fizyczne i prawne będące
właścicielami lokali, których udział w nieruchomości wspólnej obejmuje
prawo użytkowania wieczystego, oraz spółdzielnie mieszkaniowe będące
właścicielami budynków mieszkalnych lub garaży. Wszystkie te osoby mogą
składać wnioski o przekształcenie do dnia 31 grudnia 2012 roku.

Z zasadami ustawy z 29 lipca 2005 r. nie zgadzają się samorządy
terytorialne, w szczególności gminy, którym poprzez przekształcenie
odbierane jest prawo własności nieruchomości. W konsekwencji przepisy
regulujące ww. przekształcenie praw zostały zaskarżone przez niektóre gminy
do Trybunału Konstytucyjnego."
--

XL