Strona główna Grupy pl.soc.edukacja 'Technika informacyjna' na poziomie liceum profilowanego / technikum

Grupy

Szukaj w grupach

 

'Technika informacyjna' na poziomie liceum profilowanego / technikum

Liczba wypowiedzi w tym wątku: 78


« poprzedni wątek następny wątek »

31. Data: 2003-08-16 12:36:51

Temat: Re: 'Technika informacyjna' na poziomie liceum profilowanego / technikum
Od: Tristan Alder <s...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Kłaniam się, dnia sob 16. sierpnia 2003 14:36 ktoś podpisujący się jako
Sławomir Żaboklicki napisał(a):

> Jawne. Szukaj na stronach wydawnictw.

Dzięki, pogrzebię.

> Traktują one program jako element
> reklamy podręcznika.

No właśnie! Tak też wg mnie powinno być... Przestraszyliście mnie tym, że to
chronione i mam kupić sobie.

--
Przemysław Adam Śmiejek

Nie próbuj uczyć świni śpiewu. Stracisz swój czas, a i świnię zdenerwujesz.

› Pokaż wiadomość z nagłówkami


Zobacz także


32. Data: 2003-08-16 13:12:18

Temat: Re: 'Technika informacyjna' na poziomie liceum profilowanego / technikum
Od: "Roman Stachowiak" <a...@n...org> szukaj wiadomości tego autora

> Takie centralne programy muszą być recenzowane przez wyznaczonych przez
> MENiS recenzentów. To kosztuje. Dlatego najczęście są tworzone przez autorów
> podręczników, a opłaceniem recenzentów i innymi formalnosciami zajmuje się
> wydawnictwo. Na liscie opublikowanej przez MENiS masz namiary na autorów
> każdego programu.

Zaraz, zaraz... Gdzie spotkałeś jakieś _centralne_ programy? Rozumiem, że chodzi
o programy jakichś ogólnopolskich dużych wydawnictw, bo przenież nie
_ministerialne_ . Ministerstwo nie opracowuje żadnych centralnych programów.
Każdy program jest rozwiązaniem _autorskim_ , a że niektórzy autorzy lub
właściciele takich praw (czyt. wydawnictwa) udostępniają je za darmo, to już
zupełnie inna sprawa.

--
RomanS
http://www.pse.of.pl - faq grupy pl.soc.edukacja
http://www.gimnazjum.pl/karta - karta rowerowa w szkole


› Pokaż wiadomość z nagłówkami


33. Data: 2003-08-16 13:22:32

Temat: Re: 'Technika informacyjna' na poziomie liceum profilowanego / technikum
Od: "Roman Stachowiak" <a...@n...org> szukaj wiadomości tego autora

> > Twój zakres obowiązków to podstawa programowa - jawna i powszechnie
> > dostępna (nie chroniona prawami autorskimi ;).
>
> A gdzie ją znajdę? Na czym polega taka podstawa programowa?

http://www.menis.gov.pl/prawo/rozp_14.html
Potem były jakieś drobne poprawki i zmiany - musiałbyś pogrzebać



› Pokaż wiadomość z nagłówkami


34. Data: 2003-08-16 14:09:59

Temat: Re: 'Technika informacyjna' na poziomie liceum profilowanego / technikum
Od: Grendel <n...@...co.mi.zrobisz> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Sławomir Żaboklicki napisał:

> Nie zrozumiałeś. Socjologowie, psycholodzy przyśli nie muszą iść do
> klasy informatycznej. Mogą iść do innych klas. Nie ma obowiązku
> uczenia się informatyki po pirwszej klasie liceum.

Podkreślam, że nie będą klasy o profilu INFORMATYCZNYM. Część to
technikum z nazwy 'elektroniczne', inne klasy to liceum profilowane o
kierunku zarządzania informacją (cokolwiek to znaczy ;-)).

> Przyjmij regułę: jedna linijka to prosta kwerenda, wiele linijek to złożona.
> A tak na poważnie, to proste są kwerendy wybierające. Np. znajdź wszystkie
> towary, które zalegaja w magazynie dłużej niż miesiąc i mają cenę większą
> od 100 zł.

no właśnie... jakie macie propozycje na bazę danych? Przeglądałem
materiały dydaktyczne Micosoftu dla MSAccess i niektóre, choć ładnie
wyglądają, w praktyce są mało praktyczne. Przyznać trzeba jednak, że
dość ładnie rozplanowane są zajęcia - widać, że siedziało nad tym trochę
mądrych osób.

> Oczywiście, że uczniowie. ;)

uczniowie to potrzebują nowych tricków na ściąganie mp3/divx i
oszukiwanie swoich adminów, metod włamywania na skrzynki kolegów itd.... ;-)

> W klasie bedziesz miał 2-3 interesujących się na prawdę informatyką,
> 5-10 "informatyków" i resztę, co chcą wiedzieć czym ta informatyka jest,
> nabyć umiejętności jej wykorzystywania. I musisz ich uczyć. Przegniesz w kierunku
> informatyki, to rozpędzisz klasę, przegniesz w kierunku użytkowym, to Cie
> rodzice maturzystów rozpędzą.

hehe... to może ty wypośrodkować... Ci, którzy będą mieli fantazję
zdawać maturę z informy, dostaną tonę materiałów do nauki własnej (mam
jakieś 6CD wypełnionych materiałami w html, pdf, doc z wielu dziedzin
komputerowych i informatycznych), a reszta dostanie te podstawy, które
są potrzebne do zrozumienia problemu i pomogą zaliczyć przedmiot.

> jeśli przygotuje i wygłosi prezentację zgodnie z regułami sztuki, to czemu nie.
> Może też przygotować materiały do dydaktycznej aplikacji z biologii, a jak
> mówisz "maniacy" aplikacje tę napiszą. Tak na marginesie. Klepanie kodu, to
> mniej niz 10% czasu tworzenia oprogramowania.

Pamiętam, jak w ramach kursu obejmującego m.in. tworzenie struktury
bezpieczeństwa obiegu dokumentów w firmie, rzuciłem kursantom zadanie w
którym trzeba było przełożyć strukturę personalną wymyślonej na
poczekaniu firmy, na strukturę przywilejów i praw w NT4. najwięcej potu
kursanci wylali przy tablicy, próbując określić i opisać reguły dostępu
do baz i dokumentów. Jak już schemat (2 pełne tablice, przy
kilkuelementowej strukturze ;-)) był gotowy, nałożenie tego na system
zajęło parę minut.

Jeśli chodzi o 'klepanie', to i tak zalecenia 'ministerialne',
zakładają, że uczeń ma dostać tylko tyle i aż tyle wiedzy, by zakończyć
zadanie - nie trzeba uczyć więc obsługi całego kombajnu w stylu Delphi -
wystarczy wskazać potrzebne narzędzia.
Ale jak będzie, to się zobaczy...

--
Grendel

› Pokaż wiadomość z nagłówkami


35. Data: 2003-08-16 14:14:19

Temat: Re: 'Technika informacyjna' na poziomie liceum profilowanego / technikum
Od: Sławomir Żaboklicki <z...@k...chip.pl> szukaj wiadomości tego autora

>
> Zaraz, zaraz... Gdzie spotkałeś jakieś _centralne_ programy? Rozumiem, że chodzi
> o programy jakichś ogólnopolskich dużych wydawnictw, bo przenież nie
> _ministerialne_ . Ministerstwo nie opracowuje żadnych centralnych programów.
> Każdy program jest rozwiązaniem _autorskim_ , a że niektórzy autorzy lub
> właściciele takich praw (czyt. wydawnictwa) udostępniają je za darmo, to już
> zupełnie inna sprawa.

Centralne w tym sensie, że zatwierdzane przez MENiS. Są one recenzowane przez dwóch
recenzentów z listy zatwierdzonej przez MENiS.
Ponieważ recenzje są płatne, to
jest to najczęściej robione przez wydawnictwa.
Program możesz potem zmieniać.
Autorzy muszą wyrazić w programie na to z góry zgodę.

Możesz też opracować własny program, dać go do zrecenzowania zdaje się, że
metodykowi od danego przedmiotu i musi go potem zatwierdzić jakiś organ szkoły.
Szczegółów nie pamietam, ale jest to możliwe.

Czyli, jak to u nas wszysstko jest mozliwe.

--
Pozdrawiam
SZ

› Pokaż wiadomość z nagłówkami


36. Data: 2003-08-16 14:34:28

Temat: Re: 'Technika informacyjna' na poziomie liceum profilowanego / technikum
Od: Tristan Alder <s...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Kłaniam się, dnia sob 16. sierpnia 2003 16:09 ktoś podpisujący się jako
Grendel napisał(a):


> hehe... to może ty wypośrodkować... Ci, którzy będą mieli fantazję
> zdawać maturę z informy, dostaną tonę materiałów do nauki własnej (mam
> jakieś 6CD wypełnionych materiałami w html, pdf, doc z wielu dziedzin
> komputerowych i informatycznych),

Jak rozumiem, wszystko to są publikacje na licencji Public Domain, GPL itp.
Bo chyba nie chcesz powiedzieć, że uzbierałeś 6CD kradzionych materiałów,
które chcesz w dodatku odostępniać młodzieży czyniąc ją współwinną
przestępstwa.


--
Przemysław Adam Śmiejek

Nie próbuj uczyć świni śpiewu. Stracisz swój czas, a i świnię zdenerwujesz.

› Pokaż wiadomość z nagłówkami


37. Data: 2003-08-16 15:35:45

Temat: Re: 'Technika informacyjna' na poziomie liceum profilowanego / technikum
Od: Sławomir Żaboklicki <z...@k...chip.pl> szukaj wiadomości tego autora

> no właśnie... jakie macie propozycje na bazę danych? Przeglądałem
> materiały dydaktyczne Micosoftu dla MSAccess i niektóre, choć ładnie
> wyglądają, w praktyce są mało praktyczne. Przyznać trzeba jednak, że
> dość ładnie rozplanowane są zajęcia - widać, że siedziało nad tym trochę
> mądrych osób.

Proste, kilkutablicowe bazy z kilkoma tysiącami rekordów. Niech szukają;
tworzą kwerendy, filtry, raporty.

>
> hehe... to może ty wypośrodkować... Ci, którzy będą mieli fantazję
> zdawać maturę z informy, dostaną tonę materiałów do nauki własnej (mam
> jakieś 6CD wypełnionych materiałami w html, pdf, doc z wielu dziedzin
> komputerowych i informatycznych), a reszta dostanie te podstawy, które
> są potrzebne do zrozumienia problemu i pomogą zaliczyć przedmiot.

To nie takie proste. Na tym etapie uczniowie jie umieją jeszcze dokonywać
samooceny, Jemu się wydaje, że umie. Na egzaminie wychodzą same dziury.

>
> Pamiętam, jak w ramach kursu obejmującego m.in. tworzenie struktury
> bezpieczeństwa obiegu dokumentów w firmie, rzuciłem kursantom zadanie w
> którym trzeba było przełożyć strukturę personalną wymyślonej na
> poczekaniu firmy, na strukturę przywilejów i praw w NT4. najwięcej potu
> kursanci wylali przy tablicy, próbując określić i opisać reguły dostępu
> do baz i dokumentów. Jak już schemat (2 pełne tablice, przy
> kilkuelementowej strukturze ;-)) był gotowy, nałożenie tego na system
> zajęło parę minut.

Fajny przykład. Warto jeszcze zwrócić uwagę, w fakiej formie sprzedają
swoje opracowania. ja im mówię wprost, że każdy głupi może coś wymyśleć,
ale nie każdy głupi to sprzeda.

>
> Jeśli chodzi o 'klepanie', to i tak zalecenia 'ministerialne',
> zakładają, że uczeń ma dostać tylko tyle i aż tyle wiedzy, by zakończyć
> zadanie - nie trzeba uczyć więc obsługi całego kombajnu w stylu Delphi -
> wystarczy wskazać potrzebne narzędzia.
> Ale jak będzie, to się zobaczy...
>
Powodzenia
SZ

› Pokaż wiadomość z nagłówkami


38. Data: 2003-08-16 16:06:01

Temat: Re: 'Technika informacyjna' na poziomie liceum profilowanego / technikum
Od: "Roman O." <r...@k...chip.pl> szukaj wiadomości tego autora



Użytkownik "Grendel" <n...@...co.mi.zrobisz> napisał w wiadomości
news:3f3cc926$1@news.home.net.pl...

Witam
<..>
> Skoro (podobno) ma to być forum dla nauczycieli, to może tu zapytam.
> Od września rozpoczynam męczenie dzieci w szkołach (jak w tytule)
<....>
Wróciłem z działki a...tu!?
Takie znakomitości dyskutują!
Tylko popatrzyłem na wątek, i "serce roście"!
I mam nadzieję, że też skorzystam z wiedzy szanownego grona?
Ogólnie, "Spychologia" dyrekcji, np: Jedynie rozkłady...i nr programu "jest
interesujący".
Dyrektor, jak i czym się zazwyczaj nie interesuje...
"Niech to robi metodyk", tych brak.
Byli i są tzw Koordynatorzy przy kuratoriach, zazwyczaj nieuchwytni
i wg zasady ciału bliższa koszula....pracujący dla wąskiego grona.
Jedynie koledzy z internetu pomogą...!!!
Ze swej strony tylko podrzucę może "wiórków do ognia":

*Wskaże wypowiedź "Szefowej" (o podręcznikach):
http://www.menis.gov.pl/oswiata/biezace/kuratorz.htm
Podręczniki (do następnej klasy) być winny podane na końcu pop. roku
szkolnego,
a dla pierwszych klas zaraz po egzaminach.
Do TI full, do Informatyki jest mało pozycji.

*Nadal "wisi w MENiSie:
http://www.menis.gov.pl/oswiata/ed_infor/ed_infor.ht
m
(komunikatu z 12.06.2003 brak)

*Co do podstaw programowych trwają cały konsultacje:
O stosunku dyrekcji szkół do całej tej sprawy
podstaw prgramowo-podręcznikowo-rozkładowej....
jest z tym różnie różnie... np (strona OSKKO):
http://www.oskko.edu.pl/oskko/rozp_o_pp_08-03.html
Aaa...jeszcze, w dziale "Pomiar jakości pracy szkoły".
Dużą rolę ma też Organ prowadzący (skutecznie i zdalnie) "sterujący"
Metodami nauczania, odcinając dopływ środków.
(To do dyskusji np o kompilatorach języków programowania).
Czekam na dalszy rozwój b. interesujacego wątku
niewątpliwie zasługującego na DUŻE [N]

Roman II

› Pokaż wiadomość z nagłówkami


39. Data: 2003-08-16 18:32:34

Temat: Re: 'Technika informacyjna' na poziomie liceum profilowanego / technikum
Od: Sławomir Żaboklicki <z...@k...chip.pl> szukaj wiadomości tego autora

>
> *Wskaże wypowiedź "Szefowej" (o podręcznikach):
> http://www.menis.gov.pl/oswiata/biezace/kuratorz.htm
> Podręczniki (do następnej klasy) być winny podane na końcu pop. roku
> szkolnego,
> a dla pierwszych klas zaraz po egzaminach.
> Do TI full, do Informatyki jest mało pozycji.

jak się liczy na niewidzialną rękę rynku, to takie skutki.
Informatyka jest tylko dla wybranych (elity elit) i nie opłaca się
pisać podręcznika.Ci zapaleńcy informatycy to taki narodek, że prędzej
dokupią RAMu niż podręcznik.

>
> *Co do podstaw programowych trwają cały konsultacje:
> O stosunku dyrekcji szkół do całej tej sprawy
> podstaw prgramowo-podręcznikowo-rozkładowej....
> jest z tym różnie różnie... np (strona OSKKO):
> http://www.oskko.edu.pl/oskko/rozp_o_pp_08-03.html

ja nie rozumiem, jak można stawiać gola na egzaminie za sformułowanie
typu "umiarkowanie złożony problem" i wpisywać takie potworki do propozycji podstaw.
Panie profesorze!
I nie rozumiem, jak można narzekać. Przecież informatyka jest wymieniona przed
Językiem mniejszości narodowej i grup etnicznych ;)


> Aaa...jeszcze, w dziale "Pomiar jakości pracy szkoły".
> Dużą rolę ma też Organ prowadzący (skutecznie i zdalnie) "sterujący"
> Metodami nauczania, odcinając dopływ środków.
> (To do dyskusji np o kompilatorach języków programowania).
> Czekam na dalszy rozwój b. interesujacego wątku
> niewątpliwie zasługującego na DUŻE [N]

Łatwo się śmiać, ale towarzystwo nie wie co to syllabus, podstawy programowe,
program nauczania, rozkład materiału. I wpuscić takich do pracowni! Ja bym
te wszystkie pracownie zamknął. Oszczędność prądu, nie trzeba części zamiennych,
młodzież się nie deprawuje, nie stresuje koniecznością nauki algorytmiki.
Nie będą narzekać, że grają zamiast się uczyć. Szkoły wyższe nie będą narzekać, że
dostają źle nauczonych absolwentów.

A może tak tajne komplety? Lub z późniejszych czasów latający uniwersytet?
To miałoby sens, bo po domach i sprzęt lepszy i jakoś nikt się nie czepia
o licencje, herbaty można się napić, a w klasie maturalnej piwa (ostrożnie
na klawiaturę, bo prywatna).

Kiedyś, jak nie bylo odnośnych przepisów, to się człowiek cieszył, że
może robić co uważa za stosowne. Teraz przepisy są i też można. A już wydawało
się, że zamknęli ostatnie furtki. Podstawy, syllabus, nadzór samorządów, dyrekcja
(o koordynatorach nie wspomnę, bo nie mają do niczego uprawnień).

Co też te ludzie nie wymyślą. ja obstawiam, że następny pomysł będzie takowy:
Nauczyciele informatyki won, a pracownie przejmują bibliotekarki. Pomysł
sprawdzony, oszczędność etatów, dostęp do pracowni, ścieżki międzyprzedmiotowe,
podnoszenie kultury w narodzie.

I mamy masę tematów na całą sesję konferencji "Informatyka w szkole".
Za kilka lat przerodzi sie ona w konferencję historyczną, więc radzę skorzystać.
Szczecin piękne miasto, konferencja będzie w zamku (podobno organizatorzy
szykują ducha konferencji).
Zapraszam serdecznie http://iwsz19.zce.szczecin.pl/

--
Pozdrawiam
SZ

› Pokaż wiadomość z nagłówkami


40. Data: 2003-08-16 19:05:01

Temat: Re: 'Technika informacyjna' na poziomie liceum profilowanego / technikum
Od: Grendel <n...@...co.mi.zrobisz> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Tristan Alder napisał:

> Jak rozumiem, wszystko to są publikacje na licencji Public Domain, GPL itp.
> Bo chyba nie chcesz powiedzieć, że uzbierałeś 6CD kradzionych materiałów,
> które chcesz w dodatku odostępniać młodzieży czyniąc ją współwinną
> przestępstwa.

oczywiście ;-) skromna część tego, to pdf'y książek, co do których mam
wątpliwości (wydają się zbyt 'rynkowe' i nowe, by producent chciał to
udostępnić publicznie). Spora jednak część, to materiały otwarte, na
temat standardów otwartych. Jest też trochę na temat delphi/tp,
ściągnięte z jawnie umieszczonych źródeł.
;)

--
Grendel


› Pokaż wiadomość z nagłówkami


 

strony : 1 ... 3 . [ 4 ] . 5 ... 8


« poprzedni wątek następny wątek »


Wyszukiwanie zaawansowane »

Starsze wątki

Pomóż głodnym dzieciom!
studia informatyczne w Łodzi
moje pierwszaki
2 LETNIE LICEUM DLA DOROSLYCH W POZNANIU ZAPRASZA
Studia za granicą- realne??

zobacz wszyskie »

Najnowsze wątki

"kapitan Martyna Graban, i załoga okrętu badawczego Nautilus, [...], odkryli wrak japońskiego niszczyciela Teruzuki"
Nowe Wsk. Moralnej Popr.: 16. Życie prywatne i 18. Kultura artystyczna
Pierwsze sukcesy strajkujących [studentów na UW]
Dalszy ciąg awantury o jedzenie na UW
O tym jak w WB/UK rząd nieudolnie walczy z otyłością u dzieci

zobacz wszyskie »