« poprzedni wątek | następny wątek » |
51. Data: 2003-08-17 17:22:49
Temat: Re: 'Technika informacyjna' na poziomie liceum profilowanego / technikumUżytkownik Sławomir Żaboklicki napisał:
> I napisałem wszystko co można było od ręki streścić w temacie. A temat jest
ogromny,
> wiele bitów w nim przelano. Bardzo chętnie odpowiem na wszystkie pytania
szczegółowe.
> Jeśli dostanę adres, to wyślę swój poradnik dla nauczycieli informatyki i TI, gdzie
> dzielę się bardziej szczegółowymi radami.
to ja bardzo poproszę ;-): usenet/małpka/hoga.pl
Mój problem polega na tym, że doświadczenie mam, ale w trybie kursowym,
a nie szkolnym - tam to zupełnie inaczej wygląda. W trybie kursowym, mam
bardzo krótki okres czasu (np. 3 tygodnie), przy jednocześnie dość dużej
ilości godzin (np. 36 godzin zegarowych), gdzie uczę określonego zakresu
materiału, określonych umiejętności. Po kursie, człowiek wychodzi z
określonym bankiem wiedzy i ściśle określonymi umiejętnościami z których
ja mogę go rozliczyć, a których brak jest dowodem na moje potknięcia w
procesie nauczania. Nauczanie w szkole wygląda skrajnie odmiennie - ta
sama ilość godzin, jest rozłożona na miesiące, duża część wiedzy umyka w
czasie, jeśli nie jest co chwilę odświeżana, zakres materiału jest tak
duży, że konieczne jest 'latanie po łebkach' (co jest o tyle
uzasadnione, że to przecież szkoła, a nie kurs specjalistyczny ;-).
Mam nadzieję, że doświadczenia osoby, która przebrnęła przez
przynajmniej jeden rok szkolny, w takt nowego programu, bardzo mi
pomogą. Z góry dzięki!
> To był żart. W różnych gremiach dyskutuje się poważnie nad zlikwidowaniem
> przedmiotu informatyka w liceum.
informatyka? Chyba tak... Pozostawić ją raczej na kierunkach mat-fiz, bo
ci uczniowie nie będą mieli większych problemów. Dla kierównków innych,
przydałyby się raczej rozszerzone 'technologie informatyczne'. Widzę na
codzień, że 99,5% osób w firmach, które deklarują swą znajomość
komputerów, programów biurowych, internetu itd. a i owszem - znają - ale
z nazwy bardziej, niż z praktyki. Wykonanie 5 operacji w wordzie
(uruchomienie/wyłączenie programu, wczytanie dokumentu, wydruk, zapis
dokumentu), nie jest żadną znajomością... Podobnie z Excelem, czy
Accessem. Znajomi sysopi załamują ręce nad wiedzą ludzi z zakresu
bezpieczeństwa danych, na każdym z etapów ich gromadzenia, przetwarzania
i przesyłania. Wpojenie pewnych zasad już na etapie szkolnym, ułatwiłoby
nam wszystkim życie i uczyniło je przyjemniejszym.
--
Grendel
› Pokaż wiadomość z nagłówkami
Zobacz także
52. Data: 2003-08-17 17:30:19
Temat: Re: 'Technika informacyjna' na poziomie liceum profilowanego / technikumUżytkownik Tristan Alder napisał:
> Ponieważ nie podajesz adresu pocztowego, piszę publicznie.
> Możesz podesłać jakiś spis?
podeślij maila kontaktowego na usenet |na| hoga.pl. Tak jak powiedziałem
- tego jest ok 6CD, więc od razu podeślij ew. zakres interesujących Cię
tematów, bo na wystawienie wszystkiego nie ma szans ;-)
--
Grendel
› Pokaż wiadomość z nagłówkami
53. Data: 2003-08-17 19:24:05
Temat: Re: 'Technika informacyjna' na poziomie liceum profilowanego / technikum> informatyka? Chyba tak... Pozostawić ją raczej na kierunkach mat-fiz, bo
> ci uczniowie nie będą mieli większych problemów. Dla kierównków innych,
> przydałyby się raczej rozszerzone 'technologie informatyczne'. Widzę na
> codzień, że 99,5% osób w firmach, które deklarują swą znajomość
> komputerów, programów biurowych, internetu itd. a i owszem - znają - ale
> z nazwy bardziej, niż z praktyki. Wykonanie 5 operacji w wordzie
> (uruchomienie/wyłączenie programu, wczytanie dokumentu, wydruk, zapis
> dokumentu), nie jest żadną znajomością... Podobnie z Excelem, czy
> Accessem. Znajomi sysopi załamują ręce nad wiedzą ludzi z zakresu
> bezpieczeństwa danych, na każdym z etapów ich gromadzenia, przetwarzania
> i przesyłania. Wpojenie pewnych zasad już na etapie szkolnym, ułatwiłoby
> nam wszystkim życie i uczyniło je przyjemniejszym.
> Grendel
>
Ministerstwo mysli o wyprowadzeniu przedmiotu Technologia Informacyjna
ze wszystkich szkół ponad gimnazjalnych (tak jak za min. Handke) wzorem
panstw zachodnich jesli jest prowadzona edukacja informatyczna w szkole
podstawowej i gimnazjum to juz powinno wystarczyc. Tak wypowiadal sie
przedstawiciel MENiS na konf. metodycznej w katowicach 10.2002r
Arek
› Pokaż wiadomość z nagłówkami
54. Data: 2003-08-17 19:39:44
Temat: Re: 'Technika informacyjna' na poziomie liceum profilowanego / technikum>
> Mój problem polega na tym, że doświadczenie mam, ale w trybie kursowym,
> a nie szkolnym - tam to zupełnie inaczej wygląda. W trybie kursowym, mam
> bardzo krótki okres czasu (np. 3 tygodnie), przy jednocześnie dość dużej
> ilości godzin (np. 36 godzin zegarowych), gdzie uczę określonego zakresu
> materiału, określonych umiejętności. Po kursie, człowiek wychodzi z
> określonym bankiem wiedzy i ściśle określonymi umiejętnościami z których
> ja mogę go rozliczyć, a których brak jest dowodem na moje potknięcia w
> procesie nauczania. Nauczanie w szkole wygląda skrajnie odmiennie - ta
> sama ilość godzin, jest rozłożona na miesiące, duża część wiedzy umyka w
> czasie, jeśli nie jest co chwilę odświeżana, zakres materiału jest tak
> duży, że konieczne jest 'latanie po łebkach' (co jest o tyle
> uzasadnione, że to przecież szkoła, a nie kurs specjalistyczny ;-).
Róznice są większe. Inna jest motywacja, znacznie większe zróżnicowanie grupy,
na kursie słuchacz chce nabrać biegłości w posługiwaniu się danym narzędziem,
tu czeka dzwonka. Trzeba bardziej pracować nad motywacją uczniów. Szczegóły
w poradniku. Jest to coś w rodzaju wyprawki dla początkujacych nauczycieli
informatyki i TI.
--
Pozdrawiam
SZ
› Pokaż wiadomość z nagłówkami
55. Data: 2003-08-17 19:42:40
Temat: Re: 'Technika informacyjna' na poziomie liceum profilowanego / technikum
>
> Ministerstwo mysli o wyprowadzeniu przedmiotu Technologia Informacyjna
> ze wszystkich szkół ponad gimnazjalnych (tak jak za min. Handke) wzorem
> panstw zachodnich jesli jest prowadzona edukacja informatyczna w szkole
> podstawowej i gimnazjum to juz powinno wystarczyc. Tak wypowiadal sie
> przedstawiciel MENiS na konf. metodycznej w katowicach 10.2002r
>
Snuł wizje. W końcu stanęło na tym, że w policealnych jest technologia
informacyjna dla wszystkich i informatyka kierunkowa dla klas informatycznych.
Ale wszystko może sie zmienić :)
--
Pozdrawiam
SZ
› Pokaż wiadomość z nagłówkami
56. Data: 2003-08-17 19:50:53
Temat: Re: 'Technika informacyjna' na poziomie liceum profilowanego / technikumUżytkownik Sławomir Żaboklicki napisał:
> Ale wszystko może sie zmienić :)
hmmm... a ja skierowałem się ku publicznej edukacji, bo brakowało mi
stabilizacji w sektorze prywatnym ;-)))) Jak ja kocham ten kraj ;-/
--
Grendel
› Pokaż wiadomość z nagłówkami
57. Data: 2003-08-17 20:32:29
Temat: Re: 'Technika informacyjna' na poziomie liceum profilowanego / technikum> ja w jednym z dokumentów znalazłem propozycję pracy z językiem Logo
;-)
> to już za czasów moich początków z komputerami był system-ciekawostka,
a
> nie poważne narzędzie pracy. Być może ktoś to odgrzebał, albo ten
> dokument był kolejnym 'przedrukiem' z prehistorii ? ;-)
Otoz nie, dokument, ktory znalazles mogl byc jak najbardziej
wspolczesny, poniewaz wykorzystanie jezyka LOGO jest niezlym pomyslem (i
stosowanym) w nauczaniu informatyki.
Zalety:
- jest prosty!!! (z powodzeniem naucza sie go dzieci w szkole
podstawowej w ciagu kilku godzin lekcyjnych)
- uczy kilku pozytecznych nawykow programistycznych
- pozwala w prosty sposob zaprezentowac np grafike 3D
- ogolnie jest dobrym wstepem do jakiegokolwiek programowania
- bardzo latwo nauczyc dzieci pojecia algorytmu i podstaw algorytmiki
(napewno zdecydowanie latwiej niz w C++ czy nawet Pascalu)
Zgadzam sie, ze nikt LOGO nie wykorzystuje "na powaznie", ale nie jest
wazne nauczenie sie technologii (bo te znieniaja sie bardzo szybko), ale
pewnych sposobow myslenia czy nawykow (i to przydatnych w zyciu
codziennym nawet nie-informatykowi) - czyli np logicznego
(algorytmicznego) myslenia i podchodzenia do zadan.
> W sumie to mam w
> domu parę książek z początków informatyki polskiej (np. Informatyka.
> Poradnik dla ekonomistów) gdzie 80% to rzeczywista informatyka (nauka
o
> gromadzeniu i przetwarzaniu informacji), a 20% to opis nowoczesnych
> maszyn na karty perforowane, arcy-nowoczesnych pamięci taśmowych,
> komputerów Odra 1300, Mera 300,302,305,342. Jest też opis systemu
> operacyjnego GEORGE, programu Egzekutor, składnia języka Cobol i
Fortran.
>
> Może tego też nauczyć? Niech mają trochę bezużytecznej wiedzy, a co im
> tam... Ja się mogłem tego nauczyć, to czemu oni by nie mieli? ;-))))
>
Czy naprawde znajomosc Cobola i Fortrana jest az tak bezuzyteczna?
Wydaje mi sie, ze znajac juz jakis jezyk programowania (zwlaszcza
wysokiego poziomu) latwiej nauczyc sie innego!!!
Pozdrawiam
Atanazy
› Pokaż wiadomość z nagłówkami
58. Data: 2003-08-17 20:59:42
Temat: Re: 'Technika informacyjna' na poziomie liceum profilowanego / technikum
Użytkownik "Grendel" <n...@...co.mi.zrobisz> napisał w wiadomości
news:3f3fdcb5@news.home.net.pl...
> Użytkownik Sławomir Żaboklicki napisał:
>
> > Ale wszystko może sie zmienić :)
> hmmm... a ja skierowałem się ku publicznej edukacji, bo brakowało mi
> stabilizacji w sektorze prywatnym ;-)))) Jak ja kocham ten kraj ;-/
Panta rei (i jak uczy fizyka zawsze w dół) ;)
Na pocieszenie. Inne kraje też mają problemy. Znany przykład Niemców,
którzy obudzili się z ręką w nocniku, jak okazało się, że cały ich
system szkolenia informatycznego można sobie na ścianie powiesić.
Problem nie w szkoleniu koderów, a projektantów.
Dlatego ja nie ruszam tematu, gdy nie mam rozsądnych argumentów za,
ciekawych przykladów wykorzystania. Może dlatego, że długo uczyłem na
uczelni i z zapałem wybijałem studentom z głowy madrości nabyte w szkole.
Ech, życie.
SZ
› Pokaż wiadomość z nagłówkami
59. Data: 2003-08-17 21:04:48
Temat: Re: 'Technika informacyjna' na poziomie liceum profilowanego / technikum
Użytkownik "Atanazy" <t...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
news:bhooog$1lfh3$1@ID-165173.news.uni-berlin.de...
Witam!
<...>
> Otoz nie, dokument, ktory znalazles mogl byc jak najbardziej
> wspolczesny, poniewaz wykorzystanie jezyka LOGO jest niezlym pomyslem (i
> stosowanym) w nauczaniu informatyki.
> Zalety: - jest prosty!!!
<...>
Musi byc odpowiedni podany i wtedy...
Jeszcze: daje natychmiastowe wyniki, jest w j. ojczystym,
i wszystkie szkoły MENiSu go mają. (Komeniusz Logo)
Dużo jest tu:
http://www.oeiizk.waw.pl/index.php?co=5
http://logo.oeiizk.waw.pl/
> Zgadzam sie, ze nikt LOGO nie wykorzystuje "na powaznie", ale nie jest
> wazne nauczenie sie technologii
<..>
Ważne jest np, że efektowne programy (np z latającą pszczółką nad łączką)
początkujaca uczennica liceum pisze w 2-3 lekcje.
( w TP, C+ chyba nie tak łatwo by jej poszło).
Daje to "otuchę" i zachęca do dalszej walki.
<..>
> Czy naprawde znajomosc Cobola i Fortrana jest az tak bezuzyteczna?
> Wydaje mi sie, ze znajac juz jakis jezyk programowania (zwlaszcza
> wysokiego poziomu) latwiej nauczyc sie innego!!!
<..>
Ech, te wspomnienia!
Oczywiście, np Algol jest bardzo podobny do TP!
--
Roman
Nie wiesz? Zobacz tu:
http://pse.of.pl - faq grupy pl.soc.edukacja
› Pokaż wiadomość z nagłówkami
60. Data: 2003-08-17 21:17:07
Temat: Re: 'Technika informacyjna' na poziomie liceum profilowanego / technikum
Użytkownik "Sławomir Żaboklicki" <z...@k...chip.pl> napisał w
wiadomości news:3f3f7074@news.vogel.pl...
<..>
> Kolega nie pije, lekarz zabrania. ;) Kolega jest proszony o zauważenie, że
> odpowiadałem staremu uczestnikowi tej listy. Znamy się i mogłem sobie
pozwolić
> na żarty. Swoją drogą może człowieka trafić, gdy nowy nauczyciel nie ma
gdzie
> (poza ta listą) zasięgnąć rady.
<..>
Przepraszam, że to za mnie.
Jeśli idzie o szanownym Panów, obaj znakomici koledzy są znani.
A szerszemu gronu polecam:
http://niusy.onet.pl/
http://niusy.onet.pl/niusy.html?t=archiwum&group=pl.
soc.edukacja
http://niusy.onet.pl/niusy.html?t=archiwum&group=pl.
soc.edukacja.szkola
--
Roman
Nie wiesz? Zobacz tu:
http://pse.of.pl - faq grupy pl.soc.edukacja
› Pokaż wiadomość z nagłówkami
« poprzedni wątek | następny wątek » |