Path: news-archive.icm.edu.pl!newsfeed.gazeta.pl!news.onet.pl!not-for-mail
From: "Slawek [am-pm]" <sl_d(na_poczta.onet.pl)@tutaj.nic>
Newsgroups: pl.sci.psychologia
Subject: Re: Technologia w społeczeństwie
Date: Thu, 3 Aug 2006 00:36:22 +0200
Organization: Onet.pl
Lines: 43
Message-ID: <ear9di$anm$1@news.onet.pl>
References: <44cb3a77$0$22600$f69f905@mamut2.aster.pl>
<eakv9t$kf$1@atlantis.news.tpi.pl>
<44ce9c8e$0$22592$f69f905@mamut2.aster.pl>
<ean8jm$h4u$1@nemesis.news.tpi.pl> <eaolvb$ti4$1@news.onet.pl>
<eapvhe$cfk$1@nemesis.news.tpi.pl> <eaq72b$np$1@news.onet.pl>
<1...@4...net>
NNTP-Posting-Host: dsn250.neoplus.adsl.tpnet.pl
X-Trace: news.onet.pl 1154558194 10998 83.24.225.250 (2 Aug 2006 22:36:34 GMT)
X-Complaints-To: u...@n...onet.pl
NNTP-Posting-Date: Wed, 2 Aug 2006 22:36:34 +0000 (UTC)
X-MimeOLE: Produced By Microsoft MimeOLE V6.00.2900.2869
X-Sender: 3Dk1IbnKPv/jDDeIl4g2uBoceF2REx9o
X-RFC2646: Format=Flowed; Original
X-Newsreader: Microsoft Outlook Express 6.00.2900.2869
X-Priority: 3
X-MSMail-Priority: Normal
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.sci.psychologia:349209
Ukryj nagłówki
"Immon" <"po_kropce_i_bez cyfr.immon999priv"@wp.pl>
napisał w wiadomości news:1xaewdo66tsfo.194r4dunjm931.dlg@40tude.net...
>> Po piąte - wspominałem coś o napędzie
>> hybrydowym (na przykład ogniwa paliwowe poza miastem, akumulator
>> w mieście, a system działa w ten sposób pod rygorem ustawy).
>
> Myślę, że za jakieś 20-30 lat będzie obowiązywał zakaz używania silników
> spalinowych w miastach, a napęd hybrydowy przetrwa dopóki same elektrownie
> nie przestaną zatruwać środowiska. W końcu jaka różnica, czy poza miastem
> smrodzi *elektrownia* czy *samochód*, a energia z fuzji jądrowej coraz
> bliżej: http://pl.wikipedia.org/wiki/ITER
Od kilkudziesięciu lat gada się, że energia z fuzji jest tuż-tuż, zatem
dopóki nie zobaczymy działających instalacji, proponuję się tym
nadmiernie nie ekscytować.
Natomiast co do smrodzenia, to widzę istotną różnicę w tym, co
jest jego powodem. Sprawność energetyczna turbin w elektrowniach
osiąga bodajże 45%, tymczasem sprawność standardowego silnika
samochodowego to wciąż około 15%. Nawet dokładając straty na
przesył energii po kablach (i przez transformatory) oraz cykle
ładowania można założyć, że po zamianie silników spalinowych
na elektryczno-bateryjne dane państwo - z tytułu użytkowania
samochodów - będzie smrodziło dwukrotnie mniej. W dodatku
smród wyniesie się z dużych miast do okolic elektrowni.
Inna sprawa, że owo smrodzenie trudno porównywać, bo
elektrownie lubią konsumować węgiel, a samochody różniste
węglowodory.
Jeszcze inna sprawa jest taka, że sporo elektrowni jest napędzanych
czym innym, niż węglem, gazem czy produktami ropopochodnymi.
A jak się to wszystko ma do psychologii? Ano wkurza mnie,
że dobre baterie są jeszcze takie drogie...
--
Sławek
|