Re: Temat

From: Lebowski <lebowski@*****.net>
Newsgroups: pl.sci.psychologia
Subject: Re: Temat
Date: Fri, 01 Jul 2011 11:59:02 +0200

W dniu 2011-07-01 11:07, Vilar pisze:

> Użytkownik "Lebowski" <lebowski@*****.net> napisał w wiadomości

> wiara,
> zaufanie
> i mnóstwo różnych opowieści, czy założeń wsysanych od dzieciństwa

Chyba nie bardzo pasuje "mnóstwo różnych opowieści, czy założeń
wsysanych od dzieciństwa" do wary czy zaufania.
Bo niby pod jakim wzgledem maja cos ze soba wspolnego?

> (pytanie teraz jak to wyłapać i jakoś uporządkować).

No wlasnie uswiadomilem sobie, ze wiara czy zaufanie moga byc
praktycznie wolne od uwarunkowan, a ich ewentualne oparcie na jakichs
uwarunkowaniach moze byc chyba tylko w przypadku osob w tak znacznym
stopniu zewnatrzsterownych, ze dla mnie pomijalne.

> Trzeba, na jakimś etapie, podjąć świadomą decyzję "albo w jedną, albo w
> drugą".
>
> W sumie świadomość istnienia takiej decyzji i konieczności jej podjęcia
> ma dla mnie jakiś tragiczny rys. Bo oczywiście chciałabym, żeby pewne
> rzeczy, które tak naprawdę są jakimiś podwalinami mojej egzystencji,
> istniały niezależnie od mojej decyzji.

A gdyby przyjac, ze podwalina naszej egzystencji jest zmiana, a wszystko
to co stale jest wyjatkiem, ktory gdy wystapi, to nic zlego sie przeciez
nie stanie?

> A tu, za przeproszeniem, d..a blada.
> Może lepiej być idiotą/ką i podejmować te decyzje nieświadomie?
> MK

Wracajac do wiary i zaufania, to imo te 2 rzeczy wymykaja sie takze
racjonalnemu wartosciowaniu, poniewaz czasem porazka w kwestii wiary czy
zaufania moze miec znacznie wieksza wartosc niz sukces.
Nie mam tego do konca jeszcze przemyslane, ale wydaje mi sie, ze w tych
kwestiach kazda porazka ma takze pozytywna wartosc w pewnym zakresie.
I bylem ciekaw, czy ktos zna cos jeszcze o podobnych wlasciwosciach.