Re: Tfffuje:)

From: Ikselka <i...@g...pl>
Subject: Re: Tfffuje:)
Newsgroups: pl.rec.ogrody
Date: Mon, 27 Sep 2010 21:52:44 +0200

Dnia Mon, 27 Sep 2010 21:08:13 +0200, Ikselka napisał(a):

> I slusznie, choć nieskutecznie - bo pewnie sam zauwazył, że ludzie właśnie
> najchętniej z cisu domy budowali. Przecież nie bez powodu tego zakazał, jak
> sądzisz? To mądry facet był. I co ciekawe, choć w wyobraźni Polaków Litwini
> to dzicy - uwielbiał się kąpać w łaźni, był czyściochem, jadał skromnie i
> był wysoce inteligentny oraz szlachetny. A po ślubie z Jadwigą czekał z
> konsumpcją małżeństwa szereg lat, aby ta dojrzała fizycznie i pokochała go,
> co się takoż okazało :-)
> Ale wszystko powyższe tylko tytułem dygresji.
> Cudowne własności cisa opisane są tutaj:

> [...]

Tamże pod ww linkiem:
"Długosz wspomina o stosowaniu drewna cisowego do obudowy chodników
górniczych w okolicach Żywca. Z drewna cisowego budowano też kościoły. Na
Huculszczyźnie jako powinność pańszczyźnianą dostarczano cisa w rozumieniu1
cis na 1 gospodarstwo (Czartoryski A.)."

Ponadto;
http://www.wierzchlas.info/pdf/walas.pdf
"Znaczenie drewna cisowego
Drewno cisowe jest ciężkie, twarde (ta sama skala twardości co drewno
dębowe), trwałe (odporne na działanie czynników atmosferycznych i wody),
elastyczne, barwne i łupliwe. Poza tym jest ono drobnosłoiste - przeciętny
przyrost szerokości słoja szacuje się na 2 mm; w naturalnych jednak
warunkach, w cienistym lesie, cis przyrasta dużo wolniej na grubość i jako
średnią roczną szerokość słoja należy przyjąć w Wierzchlesie szerokość
poniżej l mm (0,7 mm). Wszystkie właściwości drewna cisowego, niezwykle
cenne, spowodowały, że znalazło ono i znajduje obecnie niezwykle szerokie
zastosowanie. Używano go masowo do wyrobu łuków i kusz, sporządzano z
niego ozdobne (TYLKO OZDOBNE!!! - przyp. XL) naczynia, puchary, kasety,
beczki, trzonki do noży, grzebienie,
różne narzędzia; używano również do prac snycerskich. Niekiedy pnie cisowe
miały zastosowanie do budowy portów (Świnoujście), do budowy domów
(dworki cisowe), cieńsze pnie jako ogrodzenie lub jako pale do winnic."