Tfffuje:)

1. Data: 2010-09-24 09:24:49

Temat: Tfffuje:)
Od: "ted." <o...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> a jest od niego wyższy ?
> (opisy z poszczególnych szkółek wzajemnie sobie przeczyły
> co do wysokości).
>
> Przy okazji pytanie cenowe.
> Cena szkółkowa obu ww. to 9~11 PLN,
> przy czym otrzymujemy roślinę wysoką na ~80 cm,
> i niezbyt szeroką: ~25 cm.
> Dla porównania - w markecie (podobno nie powinno się tam kupować),
> za niższą cenę (~7 PLN) otrzymujemy podobnej wysokości Brabanta,
> ale za to ~5x szerszego, ładnie rozkrzewionego.
> Chyba, że takie rozkrzewienie jest wadą ??
>
> Mamy "małego dylemata", bo potrzebujemy ~280 roślinek :-)

Doświadczenia na tej grupie pokazują niezbicie, że:
1. Tffffuje do niczego nie pasuja, to nie jest nasza rodzima roślina.
Przywleczone do Polski chyba około połowy 19 wieku. Są pretensjonalne i dla
ludzi idących na łatwiznę. Mogą do przyszłych nasadzeń w ogrodzie
(zwłaszcza po kolejnych modyfikacjach) całkowicie nie pasować.
2. Gdy już będzie wysoka, to w przypadku bardzo obfitych opadów śniegu
bardzo brzydko się "rozkraczy" i wyglądać będzie fatalnie chyba, że masz
ochotę na coroczne jesienią owijanie sznurkiem tego badziewia aż po czubek i
wiosenne odwijanie x 280 sztuk.
Brrr - wrogowi nie życzę takiej pracy.
3. 280 x 7 = to spory wydatek. Do tego koszt zakwaszenia ziemi i staranne
podlewanie przez 2-3 lata. Jeśli dopadną je miseczniki, miodownice
żywotnikowe lub choroby grzybowe, to nim się zorientujesz przepadną rośliny
i wydana na nie kasa. Koszty oprysków prewencyjnych, zapobiegawczych bądź
leczniczych też będą nie bagatelne.
4. Wolałbym posadzić roślinę rodzimą np:
http://iglaco.com/pl,product,2002728,taxus,baccata,s
adzonka,3,letnia.html
W uprawie łatwiejsze. Zdecydowanie piękniejsze. Sadzisz raz i masz spokój na
150-200 lat. Tańsze w utrzymaniu. Łatwiejsze w formowaniu. Wymaga mniej
robocizny i zabiegów. Jedyny mankament to zdecydowanie wolniejszy wzrost,
ale czego się nie robi dla piękna i dobrej o sobie opini u następnych
pokoleń. Wszak podstawową cechą ogrodnika musi być cierpliwość.

Pozdrawiam alternatywnie
skryba

2. Data: 2010-09-24 17:52:08

Temat: Re: Tfffuje:)
Od: czeremcha <c...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Jedyny mankament to zdecydowanie wolniejszy wzrost,

Nie taki znów jedyny. Cis jest bardzo trującą rośliną - z wyjątkiem
osnówki pokrywającej - znów trujące - nasiona. Czerwona, soczysta i
słodka osnówka może wydawać się atrakcyjnym celem spożywczym dla
dzieci, ale zjedzenie nasiona tkwiącego w środku może okazać się
tragiczne w skutkach.

Ale - mimo wszystko - cisy bardzo mi się podobają...

Ania

3. Data: 2010-09-24 19:42:04

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Fri, 24 Sep 2010 10:52:08 -0700 (PDT), czeremcha napisał(a):

> [...]
> słodka osnówka może wydawać się atrakcyjnym celem spożywczym dla
> dzieci, ale zjedzenie nasiona tkwiącego w środku może okazać się

Drewno też jest trujące - opisana w "Starej Baśni" scena otrucia wujów na
dworze przez żonę Popiela jest prawdopodobna - puchary zrobione z drewna
cisowego po nalaniu do nich miodu czy wina stawały się źródłem podstępnej,
bo rozpusczonej w alkoholu trucizny.
Natomiast z drewna cisowego budowano kiedyś domy i było to powszechne -
taki dom był odporny na owady i grzyby. Dlatego cisy, należące kiedyś do
naszej rodzimej przyrody, zostały w Polsce wytępione już dawno.

4. Data: 2010-09-24 19:46:45

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Fri, 24 Sep 2010 21:42:04 +0200, Ikselka napisał(a):

> [...]
> taki dom był odporny na owady i grzyby. Dlatego cisy, należące kiedyś do
> naszej rodzimej przyrody, zostały w Polsce wytępione już dawno.

...i póki te domy budowano, jakoś nikt nie chciał ich jeść, lizać ani
konsumować, ludziom mieszkało się w nich zdrowo i długo :-)

5. Data: 2010-09-27 18:28:49

Od: witek J <j...@p...p.lodz.pl> szukaj wiadomości tego autora

Ikselka presented the following explanation :
> [...]

> taki dom był odporny na owady i grzyby. Dlatego cisy, należące kiedyś do
> naszej rodzimej przyrody, zostały w Polsce wytępione już dawno.

Jestes pewna tej informacji? Przecież cis, jak drewno "militarne" do
wyrobu łuków zostało obięte ochroną jeszcze przez Władysława Jagiełłę,
podaj w 1423r, jako pierwsze prawnie chronione drzewo w Polsce.

A tutaj dom???
pozdrowienia Witek

6. Data: 2010-09-27 19:08:13

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Mon, 27 Sep 2010 20:28:49 +0200, witek J napisał(a):

> [...]
> wyrobu łuków zostało obięte ochroną jeszcze przez Władysława Jagiełłę,
> podaj w 1423r, jako pierwsze prawnie chronione drzewo w Polsce.

I slusznie, choć nieskutecznie - bo pewnie sam zauwazył, że ludzie właśnie
najchętniej z cisu domy budowali. Przecież nie bez powodu tego zakazał, jak
sądzisz? To mądry facet był. I co ciekawe, choć w wyobraźni Polaków Litwini
to dzicy - uwielbiał się kąpać w łaźni, był czyściochem, jadał skromnie i
był wysoce inteligentny oraz szlachetny. A po ślubie z Jadwigą czekał z
konsumpcją małżeństwa szereg lat, aby ta dojrzała fizycznie i pokochała go,
co się takoż okazało :-)
Ale wszystko powyższe tylko tytułem dygresji.
Cudowne własności cisa opisane są tutaj:

http://www.laspolski.net.pl/article.php?story=cis

"Walory cisa

Drzewo to ma bardzo cenne drewno o wysokich walorach budowlanych i
stolarskich, daje się pięknie modelować, rzeźbić, jest giętkie i bardzo
odporne na szkodniki owadzie i grzybowe oraz na działanie wilgoci. Cis
odznacza się również niezwykłą trwałością drewna, elastycznością i
wytrzymałością na złamanie. Drewno cisowe jest twarde, ale sprężyste i
trudno łupliwe. Posiada przepiękny układ słojów. Ich mozaikowa struktura -
kremowej barwy biel i wiśniowo-beżowa twardziel - nadaje drewnu
niepowtarzalny wygląd. Drewno cisa było w średniowieczu masowo użytkowane
do wyrobu łuków i kusz, wytwarzano z niego sarkofagi, łyżki, jarzma dla
wołów, a także dzieła sztuki rzeźbiarskiej, luksusowe meble, fortyfikacje
wodne, maszty okrętowe, a nawet podkłady kolejowe. Drewno cisowe z Pomorza
w latach trzydziestych XIX w. używane było do wzmacniania nabrzeży portów w
Świnoujściu i Roztoku. Cis był w związku z tym intensywnie eksploatowany.
Jego powolny wzrost i trudności w rozmnażaniu spowodowały, że w całej
Europie stał się gatunkiem rzadkim i wymierającym. Od zagłady uratowała go
moda na sztukę ogrodniczą przy pałacach królewskich we Francji, wprowadzona
przez słynnego królewskiego ogrodnika Andre Le Notre, twórcę wspaniałych
ogrodów w Wersalu. Stąd moda na ogrody cisowe rozpowszechniła się na całą
Europę m.in. do Wilanowa, czy Kórnika. Jednak w samych lasach cis został
doszczętnie wytępiony w całej Europie, za wyjątkiem lokalnych stanowisk na
Słowacji w Dolinie Hermanackiej, na Węgrzech w Górach Bakońskich i w
polskich lasach, głównie na Pomorzu. Cis jest gatunkiem bardzo odpornym na
emisje przemysłowe, na wysokie stężenie SO2 w powietrzu i na kwaśne
deszcze. W latach 50. i 60. cisy - jako jedyny gatunek iglasty - wytrzymały
emisje z licznych hut, koksowni i fabryk w zagłębiach przemysłowych
Liverpoolu i Manchasteru. W USA wykryto i wdrożono do stosowania skuteczny
środek antynowotworowy - taksol z Taxus brevifolia. Spowodowało to masowe
zainteresowanie hodowlą cisa w tym kraju. Taksol wykryto również w igłach i
korze cisa pospolitego."

> A tutaj dom???
> pozdrowienia Witek

No dom. A co, przed Jagiełłą to w Polsce w jaskiniach mieszkano?

7. Data: 2010-09-27 19:52:44

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Mon, 27 Sep 2010 21:08:13 +0200, Ikselka napisał(a):

> [...]
> korze cisa pospolitego."

> No dom. A co, przed Jagiełłą to w Polsce w jaskiniach mieszkano?

Tamże pod ww linkiem:
"Długosz wspomina o stosowaniu drewna cisowego do obudowy chodników
górniczych w okolicach Żywca. Z drewna cisowego budowano też kościoły. Na
Huculszczyźnie jako powinność pańszczyźnianą dostarczano cisa w rozumieniu1
cis na 1 gospodarstwo (Czartoryski A.)."

Ponadto;
http://www.wierzchlas.info/pdf/walas.pdf
"Znaczenie drewna cisowego
Drewno cisowe jest ciężkie, twarde (ta sama skala twardości co drewno
dębowe), trwałe (odporne na działanie czynników atmosferycznych i wody),
elastyczne, barwne i łupliwe. Poza tym jest ono drobnosłoiste - przeciętny
przyrost szerokości słoja szacuje się na 2 mm; w naturalnych jednak
warunkach, w cienistym lesie, cis przyrasta dużo wolniej na grubość i jako
średnią roczną szerokość słoja należy przyjąć w Wierzchlesie szerokość
poniżej l mm (0,7 mm). Wszystkie właściwości drewna cisowego, niezwykle
cenne, spowodowały, że znalazło ono i znajduje obecnie niezwykle szerokie
zastosowanie. Używano go masowo do wyrobu łuków i kusz, sporządzano z
niego ozdobne (TYLKO OZDOBNE!!! - przyp. XL) naczynia, puchary, kasety,
beczki, trzonki do noży, grzebienie,
różne narzędzia; używano również do prac snycerskich. Niekiedy pnie cisowe
miały zastosowanie do budowy portów (Świnoujście), do budowy domów
(dworki cisowe), cieńsze pnie jako ogrodzenie lub jako pale do winnic."

8. Data: 2010-09-27 20:23:38

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Mon, 27 Sep 2010 21:52:44 +0200, Ikselka napisał(a):

> [...]
> miały zastosowanie do budowy portów (Świnoujście), do budowy domów
> (dworki cisowe), cieńsze pnie jako ogrodzenie lub jako pale do winnic."

Ponadto wystarczy zainteresowac się historią tzw nazw miejscowych, żeby
dowiedziećć się, skąd np wzięła się tak powszechnie występująca nazwa
"Cisowy Dwór":
http://www.google.pl/search?q=%22cisowy+dw%C3%B3r%22
&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:pl:official&
client=firefox-a

9. Data: 2010-09-28 06:41:58

Od: witek J <j...@p...p.lodz.pl> szukaj wiadomości tego autora

Ikselka pretended :

> No dom. A co, przed Jagiełłą to w Polsce w jaskiniach mieszkano?

Dzięki za informacje, ale o budowie domów z drewna cisowego nic tam nie
ma. A co do jaskiń przed Jagiełłą, to rozumiem, że albo dom cisowy albo
jaskinia. Z innych rodzajów drewna nie wypadało.

Pozdrowienia
Witek

10. Data: 2010-09-28 09:13:18

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Tue, 28 Sep 2010 08:41:58 +0200, witek J napisał(a):

> Ikselka pretended :

> Dzięki za informacje, ale o budowie domów z drewna cisowego nic tam nie
> ma.

Jest, nawet o budowie kosciołów, dworków, portów itp. Wystarczy doczytać.
Ciekawe rzeczy piszą.

> A co do jaskiń przed Jagiełłą, to rozumiem, że albo dom cisowy albo
> jaskinia. Z innych rodzajów drewna nie wypadało.

No wiesz, cis zawsze był w cenie. A sosen i dębów ci u nas był dostatek dla
drobniejszych.

pytanie o korzenie metasekwoi
Co to za cholera?
Re: Żywotnik Olbrzymi vs. Thuia Brabant