Uczeń - ile nauki w szkole a ile w domu?

51. Data: 2007-10-15 13:31:42

Temat: Re: Uczeń - ile nauki w szkole a ile w domu?
Od: Lolalny Lemur <shure1@nospam_o2.pl> szukaj wiadomości tego autora

Szpilka pisze:

> Każdemu dziecku nauczyciel sprawdzał zeszyt codziennie?

Nie. Robili zadania domowe na tablicy. Dzieci mialy obowiązek
sprawdzania w trakcie i zgłaszania błędów. Nie było za to ocen ani
minusów ani nic w tym stylu. Dzieciaki zgłaszały.

> Ok, samodzielnie tak. Mi nie chodzi o to by na takim dzieckiem siedzieć
> przez cały czas robienia lekcji. Ale jeśli dziecko do ciebie przyjdzie i
> poprosi mamo sprawdź, to sprawdzasz czy mówisz 'nie bede ci sprawdzać,
> chodzisz do szkoły, powinnas umieć'?

... i wyciągam bejzbola ;P

> A, no własnie :-)
> O ta pomoc chodzi raz na jakis czas, o pomoc w tym z czym dziecko ma
> problem.

No wiem, wiem.

LL

--
*Lemury porozumiewaja sie za pomoca roznych
dzwiekow - niektore przypominaja odglosy

52. Data: 2007-10-15 13:33:12

Od: Lolalny Lemur <shure1@nospam_o2.pl> szukaj wiadomości tego autora

Szpilka pisze:

> Ale nie nalezy odbierać dziecku takiego poczucia 'bezpieczeństwa' że jak
> czegos nie rozumie to mama je skrzyczy że od nauki jest szkoła a nie ona.

Z mamusią coś nie teges zdaje się.

> Kiedy pracuje, to dzieckiem zajmuje się babcia, i wtedy lekcje są
> odrabiane od razu po szkole, pilnowane, sprawdzone, zeszyt cycus
> glancuś. Kiedy jets w domu z mama to lata po dworzu cały czas a do
> lekcji siada jak juz jest ciemno. Mama ma to w d... idzie spać a dziecko
> odrabia lekcje.

Nawet bardzo nie teges.

LL

53. Data: 2007-10-15 13:36:41

Od: "Szpilka" <s...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Lolalny Lemur" <shure1@nospam_o2.pl> napisał w wiadomości

> Niech się buja :)

No niby może się bujać
Tak się zastanawiam co bym zrobiła będąc nauczycielem jakbym miałą w kalsie
ucznie, który widac , że ma nie sprawdzane lekcje. Wydaje mi się że bym
zasygerowała jak nie samemu rodzicowi to an pewno na zebraniu klasowym, że
to lezy w interesie dziecka jak mu rodzice lekcji dopilnują.
Ale że nauczycielem nie jestem więc nie wiem czy takie metody się
sprawdzają.

> To niech uważa jak robi. Oceny nie sa po to, żeby mieć śliczne świadectwo
> tylko po to, żeby ocenić ile ktoś umie.

Ok, to jest podejście nauczyciela. Ala jesli podejscie rodzica jest takie że
słabsza ocena = awantura?

> Zasadniczo słusznie.

zasadniczo :-)

> Może sobie poradzić samo lub/i poprosić o pomoc.

Kogo?
rodzica prosi i jest zbywane

> Szkoła IMHO jest między innymi po to, żeby dziecko nauczyć pewnej
> samodzielności i odpowiedzialności za to, co robi (albo nie robi). Ciągła
> kontrola IMHO przekłada tę odpowiedzialność z dziecka na rodzica. Rozumiem
> pomoc rodzica przy wdrożeniu się w metody uczenia się w pierwszej klasie.
> Ale nie w trzeciej.

To w 3 klasie nie nalezy dziecku lekcji sprawdzać?
Nie mówię o siedzeniu na ddzieckiem i patrzeniu jak rozwiązuje zadanie/pisze
wypracowanie.
Ale o sprawdzeniu potem czy odrobiło, uzupełniło.
Tym bardziej gdy wiemy że dziecko jest nietsranne. jakoś tą starannośc
nalezy w dziecku zaszczepić. Nie nauczyc się staranności samo.

> To o której ona robi te lekcje?

jak wróci z podwórka.

> ... napisać za nie wypracowanie, poprawić stylistykę, wytrzeć w zeszycie
> niestaranny rysunek...

Nie, nie o to chodzi.
Chodzi o sprawdzenie, a nie wykonanie za dziecko.

Mój Piotrek ma w zerówce zadawane raz na jakiś czas zadanie do domu.
I mimo że jest mały, koslawo trzyma nożyczki, to jednak sam wycina,
przykleja. Krzywo bo krzywo, mogę mu zasugerowac jak przykleić, ale robi to
sam. Nie chce mu się pokolorowac ryzunku , to go pilnuję, namawiam, pokazuję
że to tylko tu i tu, i on rysuje. Ale ja go pilnuję, nie biorę kredki i nie
rysuję za niego.

> Jestem przeciwnikiem takich działań.

> To oczywiście jest jakaś skrajność i IMHO mama nie powinna się tak
> zachowywać. Na pewno przydałoby się większe zainteresowanie nauką córki z
> jej strony i być może samą córką przede wszystkim, bo takie opuszczenie
> się w nauce może świadczyć po prostu o poczuciu opuszczenia i zostawienia
> dziecka samemu sobie. Tak czy siak nie jest to IMHO ani zdrowa ani
> normalna sytuacja.

> Poniżej krytyki jak dla mnie. Przecież kiepska ocena to też forma kary...

No porażka, to fakt.
Dziecko samo mówi babci że mam to o nią już nie dba :-( (w sensie że nie
poświęca jej uwagi)
Gdzie można nacisnąć (i kto to mógłby zrobić) by jakoś poprawić tą sytuację?

Sylwia

54. Data: 2007-10-15 13:37:30

Od: Lolalny Lemur <shure1@nospam_o2.pl> szukaj wiadomości tego autora

Harun al Rashid pisze:

> Grrrrrrrrrrr, masakra. Cały sens pracy domowej o kant. Ale to żadna
> nowość, nie pamiętasz, jak Ci tata karmnik budował, albo jak mama
> dziergała szalik?

Ja nie pamiętam. Za to doskonale pamiętam posądzenie mnie o oddanie prac
wykonanych przez rodziców. Jakoś pani nie mogła uwierzyć, że dziecko
może samo prosto zbić trzy deski i przeszlifować je papierem ściernym.
Albo napisać wypracowanie na trzy strony językiem literackim (u mnie w
domu tak sie mówiło to jak miałam pisać??). Adze też się raz zdarzyło
usłyszeć od pani, że to mama malowała (postawiła jej pałę, nie chciała
słuchać tłumaczeń).

LL

55. Data: 2007-10-15 13:39:44

Od: "gdaMa" <g...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Słonko świeci, deszczyk pada... a *Szpilka* takie rzeczy opowiada:
> Ile czasu powinni rodzice poświęcać swoim dzieciom pomagając w nauce?

Tyle ile potrzeba - dla jednego wystarczy 5 min. na przegląd zadanych prac,
dla drugiego trzeba siedzieć nad głową i palcem pokazywać co ma zrobić.

> Czy wystarczy że dziecko chodzi do szkoły i stąd czerpie swoja wiedzę?

IMO nie. Wiedza zdobyta tylko w szkole nie jest wystarczająca. Chodź w tej
kwestii zależy dużo od nauczycieli.

> Czy nauczyciel może jakoś wpłynąć na rodzica, by ten pomagał swojemu
> dziecku w domu?

Raczej nie bałdzo... pogadać peqwnie może ale jak rodzić nastawiony na
niepomaganie to raczej trydna sprawa.

> Czy to czego się nie nauczy w szkole, nie jest wymagane przez
> nauczyciela?

A to zależy... są tacy co wymagają tylko w zakresie wiedzy przekazywanej a
inni każą wiadomości oglądac i gazety czytać ;)

W zerówce siedzialam z Myszą po ok 0,5 h dziennie. Teraz, w 1-zej klasie,
zdarza się, że odrabia lekcje i 3 h. Raz wystarczy zrobić szybki przegląd w
zeszytach co zadane i co jakiś czas sprawdzić stan realizacji a innym siedzę
obok, bo zadania wymagają wytłumaczenia a pani jakoś nie kwapi się wyjaśniać

*gdaMa*
"Meravigliosa creatura, sei sola al mondo..."
Gianna Nannini mi gra :)

56. Data: 2007-10-15 13:39:51

Od: "Harun al Rashid" <a...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Lolalny Lemur"

> No nie wiem - u nas sprawdzali na kazdej lekcji kiedy było coś zadane.

Rozmijamy się w definicji słowa 'sprawdzić' prawdopodobnie. :)
Ja mówię o detalicznym przejrzeniu każdego zdania w każdym zadaniu u każdego
dziecka. Ty zapewne o umieszczeniu na tablicy rozwiązanego zadania w formie
idealnej. Ten sposób ma ograniczone zastosowanie, to raz, daje w najlepszym
wypadku korektę mechaniczną, bez znalezienia przyczyny błędu, to dwa, dla
wielu dzieci naniesienie poprawek zgodnie ze wzorem nie jest wcale zadaniem
prostym. O dys- już nawet nie warto wspominać, takie sprawadzanie jest
wysublimowana formą tortury.
Po czwarte, dla mnie najistotniejsze - nie mam informacji zwrotnej w postaci
wiedzy, jaka część dzieci zrobiła zadanie domowe poprawnie, czyli zrozumiała
i umie zastosować informacje z poprzedniej/nich lekcji.

> IMHO w 3 klasie dziecko powinno odrabiać lekcje samodzielnie. Bez mojego
> głowienia się czy zrobiło dobrze czy nie (jeszcze pół biedy przy jednym,
> ale przy dwójce tą metodą zaczyna brakować czasu na zrobienie siku).
> Oczywiście z możliwością przyjścia i poproszenia o pomoc.

Wiele zależy od dziecka. Generalnie masz rację co do samodzielności, dodaj
do tego jednorazowe przeczytanie jego pracy przez rodzica i będziemy
zupełnie zgodne. :)

EwaSzy

57. Data: 2007-10-15 13:44:28

Od: "Szpilka" <s...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Oglądam, bo czekam na przypadek z mojego "zadupia" :-)
>
> Qra, jeśli to wystarczy za wytłumaczenie

Była u Ciebie niania?
;-P

Sylwia

58. Data: 2007-10-15 13:47:52

Od: Lolalny Lemur <shure1@nospam_o2.pl> szukaj wiadomości tego autora

Harun al Rashid pisze:

> Wiele zależy od dziecka. Generalnie masz rację co do samodzielności,
> dodaj do tego jednorazowe przeczytanie jego pracy przez rodzica i
> będziemy zupełnie zgodne. :)

No w sumie masz rację - chyba tak do 4 klasy nie było tak, żeby
dzieciaki po prostu "robiły" i pakowały się od razu. Jak ja nie miałam
czasu to matka zaglądała...

LL

59. Data: 2007-10-15 13:51:43

Od: "Szpilka" <s...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

> A to już zależy od sytuacji - głównie albo do dziecka (bo się zleniło),
> albo do nauczyciela (bo nie nauczył - jesli dziecko pilne a i tak nic z
> tego nie wyszło). Na pewno nie do rodzica.

Taki przykład.
Narysowany prostokąt, podzielony w pionie na 8, w poziomie na 5. Kwadraciki
pokolorowane w szachownicę. I teraz niżej równanie 4 x 8 = 32 / 8 x 4 = 32
I odpowiedź pisemna: prostokąt składa się z 23 kwadracików.
Jak widać w tym zadaniu zostały popełnione 2 błędy. Po 1 źle policzona
liczna lini (nie 5), po 2 źle napisana odpowiedź - czeski błąd.
A wystarczyłoby zerknąć na zadanie i wyłapać od razu pomyłkę dziecka, kazać
policzyc jeszcze raz i poprawić.

Ja to zrobiłam, wytłumaczyłam, ona poprawiła. Ale ja nie jestem jej mamą,
nie odpowiadam za jej naukę, czemu rodzic nie moze przyłozyć większej
starnności do swojego dziecka?

Może to i wina dziecka że roztrzepane, nie zauważyło. Ale przeciez gdyby
rodzic miał w nawyku sprawdzanie zadań to i dziecko by miało mniej kłopotów
z nauką.

Sylwia

60. Data: 2007-10-15 13:55:54

Od: Elżbieta <w...@o...peel> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Mon, 15 Oct 2007 14:42:20 +0200, Agnieszka napisał(a):

> W szczególności pomagam przy zadaniach "znajdź w internecie".

Dosają takie zadania? A jak ktoś nie ma (w końcu może nie mieć) internetu?
--
Elżbieta

Tor samochodowy dla chlopca
Dylematy czterolatka ;-)